20 procent banners over lenen voldoet niet aan reclameregels

20 procent banners over lenen voldoet niet aan reclameregels

Eind 2007 heeft de Autoriteit Financiële Markten (AFM) onderzoek gedaan naar banners op internet met reclame voor lenen. Ruim tachtig procent van de onderzochte banners voldeed aan de wettelijke reclameregels. In 2006 voldeed 60% aan de regels.

In totaal 299 banners van 9 kredietverstrekkers en 16 bemiddelaars zijn beoordeeld. Er zijn meer dan 400 verschillende websites gescreend. De leenbanners van drie van de onderzochte marktpartijen voldeden niet aan de reclameregels. Deze drie marktpartijen zijn door de AFM aangesproken. Ze hebben hierop hun banners aangepast of verwijderd. Uit de doorlopende monitoring na afloop van het onderzoek bleek dat vrijwel alle leenbanners aan de reclameregels voldeden.

Wettelijke reclameregels gelden ook voor banners en tekstadvertenties
Een banner is een zelfstandige reclame-uiting. Ook tekstadvertenties op internet, zoals gesponsorde koppelingen bij Google, zijn volgens de AFM zelfstandige reclame-uitingen. Daarom gelden de wettelijke reclameregels ook voor banners en tekstadvertenties.

Meer informatie verplicht als een maandlast of rente wordt genoemd
Een adverteerder is verplicht extra informatie te geven, als in een reclame voor lenen een maandlast of een rentepercentage genoemd wordt. In een tabel moet de adverteerder dan de maandlast, de effectieve rente, de looptijd en de totale prijs noemen. Ook moet duidelijk zijn of het om een doorlopend krediet gaat of niet, en waar het kredietprospectus te krijgen is.

In de meeste leenbanners staat geen maandlast of rentepercentage. Adverteerders hanteren meer algemene bewoordingen. Zodra een maandlast of rente wordt genoemd, moet de consument aanvullende informatie krijgen. Zodat hij beter inzicht krijgt in de leenaanbiedingen en deze onderling kan vergelijken.

Bron: AFM (via: Emerce)


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 8 reacties op dit artikel

  • De vraag is, doen ze dit expres (niet voldoen aan reclameregels) of hebben ze geen idee. In e-mailmarketing land wordt ook heel regelmatig van alles overtreden en ik merk vaak dat dit geen opzet is maar gebrek aan (echte diepgaande) kennis. Ook wordt in e-mailland zelden of nooit een bedrijfs/concern jurist regelmatig gepolst of het verzamelen van data (en e-mailadressen in het bijzonder) geschiedt volgens de geldende regels. Marco, is dit ook jouw ervaring met banners, buttons etc

    geplaatst op
  • Absoluut een goed punt Bas; het is inderdaad vaak geen opzet maar gebrek aan kennis. Gezien alle aandacht voor opleidingen digitale marketing, zal dit de komende jaren ook snel beter moeten gaan.

    geplaatst op
  • Een steekproef met n = 25 lijkt me nou niet echt een betrouwbare manier om een onderzoek op te zetten. Eigenlijk staat er dus dat de banners van 5 instanties niet aan de richtlijnen voldeden, valt mij nogal mee.

    Wel veel banners per deelnemer, gemiddeld had elke deelnemer aan het onderzoek 12 banners. Ik gok dat de 'onderzoekers' enkel even bij Daisycon hebben ingelogd...

    geplaatst op
  • Als de 20% vooral door een gebrek aan kennis kwam, vind ik het nog knap dat 80% het wel netjes deed. De verleiding om in banners voor dit soort producten percentages te noemen lijkt me groot omdat dit het voornaamste punt is waarop adverteerders zich kunnen onderscheiden.

    Trouwens, ik ben niet tot in detail op de hoogte van de richtlijnen voor dit soort reclames, maar de genoemde tabel met bedragen, percentages en looptijden heeft ook maar een relatief effect. Aan het einde van tv-reclames komt deze vaak maar kort in beeld en zijn de cijfertjes nauwelijks leesbaar.

    geplaatst op
  • Net als Ulco mis ik inderdaad ook informatie over hoe representatief deze steekproef is (hoeveel van dit soort aanbieders kent ons land in totaal?). Maar ook hoe de cijfers van 2006 tot stand zijn gekomen. Als dit op een andere manier is gegaan dan vergelijk je eigenlijk appels en peren.

    geplaatst op
  • De vraag is meer vind ik. Is een banner of tekstlink wel een zelfde advertentie uiting is als een tv-spot of advertentie in een blad. Hoe uitvoerig dien je je product te beschrijven in een reclame-uiting op internet? Ben je als automerk ook verantwoordelijk om bijvoorbeeld het energielabel en de CO-2 uitstoot te vermelden? Dien je als fabrikant ook het aantal KCal te vermelden van je nieuwe sportdrank bij een internetcampagne? Bi
    Daarbij dient regelgeving in deze er voor te zorgen dat de klant goed geinformeerd wordt betreffende het product. Door het aanklikken van de banner, wordt hij juist naar de site van de aanbieder of bemiddelaar geleid waar hij de wettelijke verplichte en alle benodigde informatie snel en makkelijk kan vinden.

    geplaatst op
  • Is er geen instantie die deze banners moet goedkeuren voordat financiele diensten gepromoot mogen worden ?

    geplaatst op
  • Leenbanners?? Weer een nieuw woord geleerd (en google ook). Google kent het enkelvoud echter nog helemaal niet, dus bij deze: De leenbanner.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.