Viral games zijn hot in Nederland
Bijna 2 weken geleden plaatste ik de eerste poll op marketingfacts met daarin de vraag aan welk e-marketingmiddel jij 50.000 euro zou spenderen. Het onderwerp bleek goed te leven onder de lezers aangezien het artikel al snel in de lijst van meest gelezen artikelen terecht kwam. Ook het aantal reacties viel niet tegen. Met 193 stemmen is de poll inmiddels gesloten. Drie onderwerpen bleken bijna 55% van de stemmen te krijgen.
1. Viral (video of game) (20%)
2. Zoekmachine optimalisatie (17%)
3. Zoekmachine adverteren (17%)
Op marketingfacts is er in de diverse artikelen tussen de regels door erg veel informatie te vinden over virals. In dit artikel waag ik een poging om wat van die interessante opmerkingen bij elkaar te zetten zodat er een overzicht ontstaat voor de lezer die van plan is een viral game te laten ontwikkelen.
Nederlandse voorbeelden van viral games
Vorige week ontstond er in de wekelijkse rubriek van Paul (Viral Friday) een interessante discussie over wat goede voorbeelden zijn van Nederlandse virals. Ongetwijfeld komt Paul daar morgen op terug. Feit is wel dat de genoemde voorbeelden op internet vaak viral video’s betreft. Inmiddels zijn de nominaties van de spinawards bekend. Daar zitten ook games bij. Ik heb de lijst doorgenomen en zal een aantal van noemen die je kunt bekijken ter inspiratie. Ook werden er in de artikelen ook al voorbeelden genoemd. En daarnaast heb ik ook op de sites van makers van viral games gekeken zoals Achtung, Energize, Sense Studio’s en Oberon.
• Vlieg met me mee met Vodafone
Gratis promotie
Wat kun je doen om je viral game te promoten naast het communiceren via je eigen kanalen? Als je viral game leuk genoeg is gaan spelers het spel doorsturen. Ook gaat de pers over je game schrijven. Met leuke en interessante prijzen wordt het spelen van de viral natuurlijk ook gestimuleerd. Ook zijn er startpagina’s over games die je aan verkeer kunnen helpen zoals games.startpagina.nl met de rubriek webgames.
Betaalde promotie
De “normale” mogelijkheden als adverteren met banners op sites van derden en adverteren middels Google Adwords spreken voorzich. Betaalde links kopen op de “gratis prijsvraag-sites” (zoals gratiz.nl) werkt ook goed. Er is altijd een groep mensen die jouw prijzen willen winnen. Ook zijn spelletjessites zoals elkspel.nl waar je voor CPC van rond de 20 cent je spel kan laten pluggen. Tenslotte kun je ook een Hyves gadget of een iGoogle gadget van je spel laten maken en die promoten. Bij Ambulanssi the game werkte dit goed.
Wanneer is een game voor jou succesvol?
In het artikel over de marketingkalender 2008 stelde Reinout te Brake van Spill Group terecht een goede vraag die je jezelf zou moeten stellen voordat je een viral game laat ontwikkelen:
Mooi overzicht Mark!
Vwb je vraag, dat hangt natuurlijk sterk afhankelijk van je doelstelling. Soms is dat branding, soms is dat verzamelen van emailadressen. In het ene geval is veel en lang spelen de doelstelling, in het andere geval is conversie belangrijk.
bestaat er nu echt een consument die denkt: ‘geinig spelletje, laat ik maar een volkswagen kopen’?
ik begrijp dat automerken zich zeer fanatiek wentelen in allerlei online brandingactiviteiten, maar 50k voor een spelletje en je denkt dat aan auto’s terug te verdienen?
@Marco: Inderdaad kan het voor iedereen anders zijn. Als ik bijvoorbeeld kijk naar mijn eigen spel dan zijn voor mij twee zaken belangrijk: ik hoop door het virale aspect nieuwe bezoekers te trekken voor mijn merk. Daarnaast wil ik de game gebruiken om spelers aan het idee te laten wennen dat wij niet alleen OV informatie geven maar ook auto-informatie. Maar het leuke van zo’n poll vind ikzelf dat je gaat nadenken over welk van de doelstellingen die je wil bereiken echt de belangrijkste is (ook al zijn er meer zaken belangrijk).
@Martijn: ik geloof ook niet dat VW door dit spel meer auto’s heeft verkocht. Spelers zijn wel (als je het hebt gespeeld) op een leuke manier in contact gekomen met hun merk. Ik heb in ieder geval veel plezier beleeft aan het spel!
In 2006 heb ik een onderzoek gedaan naar Viral Marketing op basis van 10 Viral Marketing campagnes van Energize (www.energize.nl), en stuur hierbij een aantal flarden ter aanscherping van de discussie:
Within viral marketing, a distinction can be made between organic viral marketing and amplified viral marketing.
Organic viral marketing
Consumers become advocates because they are happy with the product/service and have the natural desire to share their support and enthusiasm and pass their e-mail along or public there comments on the internet. An example of organic viral marketing is Consumer Generated Media (CGM).
Amplified viral marketing
With amplified viral marketing, the campaign is stimulated and managed by the advertiser.
8.2 For the marketer: What makes a campaign effective?
In order to be effective, it is important to set clear campaign objectives. For the marketer, these campaign objectives are the boundary conditions for the effectiveness of the viral marketing campaign, since a campaign is only effective when it achieves the campaign objectives. These five objectives are:
Viral marketing campaign objectives:
– Branding: Building and retaining a strong brand name
– Product / service introduction: Introducing a new product/service or product/service features
– Lead generation: Maintaining a strong relationship with the customer
– Traffic generation: Informing (potential) customers
– Sales increase: Provoking transactions and sales increase
8.2.1 Branding
The first crucial step to a successful viral marketing campaign however is to invest time and energy in gaining a thorough understanding of the brand, involving its meaning to potential consumers, its relationship to competitors’ brand, and the brand’s role in the market. Advertisers need to bring these key branding elements with them when they develop a viral marketing campaign. The identification and formulation of the brand action plan is a necessary step to ensure effective communication and delivery of the brand’s attributes. This important part of the branding process should therefore not be overlooked (Siegmund, 2003)
8.2.2 Product/service introduction
When a company introduces a new product there is an enormous gap of awareness between the company and the rest of the world. To spread the word, a company has to make people in different networks aware of the product (Rosen 2000).
8.2.3 Lead generation
Lead generation is a win-win for both the buyer and seller. A buyer is able to request information from several businesses that offer the product or service that they are looking for, and the seller is given the opportunity to pitch their product or service to someone who has given permission (opt-in), (About.com, 2006). As a result, permission marketing will help to launch marketing campaigns with greater success. Moreover, it encourages consumers to participate in a long-term, interactive relation.
8.2.4 Traffic generation
The basic idea of traffic generation is to attract the target audience of the viral marketing campaign with the result of informing them about the advertiser’s products and services. The conversion from the viral e-mail/game results in a lot of traffic to the branding or promotional website and can be seen as inherent to viral marketing and will be often a secondary objective for the marketer.
8.2.5 Sales increase
Viral marketing can be used as part of a sales promotion. There are several types of consumer promotions, which can be included in the viral marketing campaign. These types of consumer promotions are often used in combination of increase of probability of desired behaviours. In the view of the types of Peter and Olson (2005), the following consumer promotions can be used within a viral marketing campaign with interactive entertainment:
– Sampling: “Consumers are offered regular of trial sizes of the product either free or at a nominal price.” For example: Within the “huidverzorginstest” of Balneum, participants received a trial package of Balneum products in exchange of personal information. By doing so, purchase risk was reduced and the brand/product was tried. Besides that, it enriched the consumer database, which can be used for CRM activities.
– Premiums: “A premium is a reward or gift that comes from purchasing a product
– Coupons: “Consumers are offered cents-off or added-value incentives for tipping others.”
Although more types of sales promotion are known, these types give a good perspective on the possibilities for objective sales increase.
Gebaseerd op dit onderzoek heeft Dr. Ralf van der Lans van de Erasmus Univerisiteit een voorspelend model ontwikkeld waarbij binnen 7 dagen het eind effect van de viral voorspeld kan worden!
Mocht iemand het onderzoek willen ontvangen kan dit, gewoon een mailtje sturen naar: patrick@filius.nu
@Patrick, dank voor de aanvulling! Wellicht aardig om dat model hier eens te bespreken op mf? Lijkt me erg interessant!
Bedankt Mark! Deze week starten wij ook een marketingtraject met een Viral Game traject voor een klant…dit stukje ga ik dan zeker ook meenemen
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!