Update Top 100 Marketing- en Communicatieblogs

Update Top 100 Marketing- en Communicatieblogs

Update Top 100 Marketing- en Communicatieblogs

Na de verschuiving in de top 3 de vorige maand, zien we deze maand geen verandering. Dutch Cowboys staat aan kop in de nieuwe Top 100 Marketing- en Communicatieblogs, gevolgd door Frankwatching en Molblog. De afstand tussen de koplopers is echter wel afgenomen dus wellicht volgende maand weer stuivertje wisselen?

De grootste stijgers deze maand zijn: NieuweMedia.blog.nl (+58 posities), Tim Huijbers (+45), Karel Geenen (+43), Andre Scholten (+41) en Zoomz.nl (+40). Opmerkelijke nieuwkomer in de top 10 is Marketingland.nl. De weblog van Henri van den Hoof steeg maar liefst 14 posities en dat is in de kop van de lijst een hele prestatie. Grootste dalers zijn RethinkingMedia (-74 posities), Telecommerce (-64) en Fogglog (-62). En ondanks de strategische samenwerking is MarketingTribune deze maand definitief uit de lijst gehaald. De weblog was al geruime tijd niet meer aktief.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Ik heb vorige maand ook al aangegeven dat ik zo de indruk heb dat het kopje "Laatste headlines uit de Marcom Top 100" hier aan de rechterkant niet met een up-to-date OPML bestand werkt.

    De laatste berichten van Affiliateblog.nl heb ik er nog nooit in voorbij zien komen terwijl we inmiddels al 3 maanden in de top 100 staan?

    Iemand die er even naar kan kijken wellicht ;)

    geplaatst op
  • @Paul: De headlines gaan razendsnel. In verleden herhaaldelijk gecontroleerd voor anderen en vrijwel altijd waren de headlines toch langsgeweest. Maar ik heb het doorgeven aan de crew van Onstuimig. Het wordt gecheckt.

    geplaatst op
  • WOW erg blij met die nieuwe plek in de top 10! Eigenlijk ongelooflijk te bedenken dat mijn site zo’n half jaar geleden nog op #148 stond. En hoewel de top 3 sites (DC, FW, MB) al een jaar lang onderling aan het stuivertje wisselen zijn, vind ik het wel super te zien hoeveel dynamiek juist de rest van de lijst vertoont. Iets wat ook absoluut bij het vakgebied marketing hoort. Heb wel een paar goede kanshebbers voor over 6 maanden van nu op het oog. Zelf kom ik vanwege een erg drukke nieuwe baan jammer genoeg minder toe aan het schrijven van mijn vaak toch wat langere artikelen. Misschien dat je daarom toch ook behoorlijk wat groepsblogs in de top 10 ziet?

    geplaatst op
  • Ik ben ook erg blij verrast om te zien dat ondanks mijn trage posting-frequentie, ik blijf stijgen van #126 naar #82 naar nu #77. I feel like Obama ;-D

    geplaatst op
  • @Henri: niet verder stijgen hè. Er is geen plek meer bovenin hoor ;-)

    geplaatst op
  • Ik ben de laatste twee edities stiekem het hardst omhoog geslopen +14, +2), maar dit kwam door een PageRank straf die weer is opgeheven, en deze maand door een grote verschuiving in Technorati Authority (TA).

    Die is net nog 2x zo sterk geworden waardoor veel blogs (incl marketingland, usarchy en mediaonderzoek) van een TA van ±140 2 maanden geleden, naar ±600 vorige maand, naar ±1200 deze maand zijn gegaan. Frankwatching is van 600 nu ook naar 1300 gegaan, maar molblog blijft bijv. nagenoeg gelijk.

    Dit komt waarschijnlijk doordat het pingen van Technorati een populaire bezigheid is geworden. De grote verschuivingen komen door mensen die automatisch 1000en blogs pingen (of een stuk meer misschien zelfs). Overigens betekent dit niet dat de TA ongeldig is, hij is alleen opgekrikt door blogs te pingen die T nog niet kende, maar die wel naar andere blogs linken.

    Misschien leuk als iemand dit eens uitpluist en uitlegt? (de mensen die hier meer van weten weten wel wie ze zijn ;))

    Volgende maand dus weer wat verschuivingen denk ik.

    geplaatst op
  • Oh, om alvast een mogelijke verklaring te geven voor de ongelijke verschuivingen: er lijkt een verschil te zijn tussen grote (uitgeverij supported) blogs en kleinere (one-man) blogs. Wellicht is de TA van de groteren veel gebaseerd op links van andere grotere blogs (die linken relatief veel naar elkaar), terwijl de kleineren meer links van kleineren krijgen, meer gefragmenteerd dus. Kleine blogs zijn wellicht slechter gespiderd door Technoratie, dus door al het geping komen die links er nu opeens bij, en profiteren de blogs die relatief veel links van kleine blogs hebben?!


    Een simpelere verklaring is dat de blogs die sterk profiteren allemaal sitewide links hebben van Karel Geenen en Mediaonderzoek, die beiden recent opnieuw zijn geindexeerd (ofzo, ik snap dat niet precies) door Technorati. Ik heb iig van die twee blogs opeens tons of technorati backlinks gekregen, terwijl ik er al tijden site-wide op stond.

    Een hoop gokwerk, maar misschien geeft het iemand inspiratie om er echt in te duiken.

    geplaatst op
  • @Ruben: werkelijk 'k heb geen idee waar je het over hebt. 'k blijf maar gewoon mijn ding doen denk ik . . .

    geplaatst op
  • @Paul, voor wat betreft de "Laatste headlines uit de Marcom Top 100" hebben we dinsdag wat aan de instellingen gedraaid en vandaag nogeens de cachetijd verkort, we gaan het even in de gaten houden.

    geplaatst op
  • Peter: sorry, ik weet het, het is echt lastig uit te leggen. En ik krijg weinig hulp van anderen helaas :/ Maar maak je geen zorgen, alles is OK :)

    geplaatst op
  • Mijn site is ook in een maand tijd van een Technorati Authority van ruim 300 (waar ik al best trots op was) gestegen naar eerst ca. 700, naar nu zelfs een eigenlijk absurde 1200! Zoals Ruben aanhaalt heeft een aantal sites dergelijke sterke 'onverklaarbare' stijgingen van hun TA doorgemaakt. Deze stijgingen zijn duidelijke pieken die door een (onbedoelde?) externe beinvloeding tot stand zijn gekomen. Technisch gezien weet ik de oorzaak ook wel te bepalen en de sites die hetzelfde effect hebben ervaren zijn redelijk eenvoudig te traceren. Wie e.e.a. veroorzaakt heeft is een ander verhaal. Dat laat ik net als Ruben maar liever aan de evt. direct betrokkenen over.

    Wat ik vooral wel erg jammer vindt is dat hierdoor nu eigenlijk een onafhankelijke factor, waar mijn site tot een maand geleden autonoom eigenlijk erg goed scoorde t.o.v. andere sites in de Top 100 en ik dus naar volle tevredenheid mee in de Top 20 stond, nu in mijn ogen eigenlijk een factor is geworden die niet meer zuiver en gelijk is voor alle sites in de top 100. Bij een nieuwe herberekening zou zeker met de nieuwe TA waarden, helemaal een scheefgetrokken beeld ontstaan. Het lijkt me dus helaas een goed moment voor de initiatiefnemers van de lijst om hier eens goed naar te kijken voor een nieuwe Top 100 gepubliceerd wordt.

    geplaatst op
  • Inderdaad jammer dat het er op lijkt dat de Technorati Authority (TA) niet meer bruikbaar lijkt als objectieve parameter in de beoordeling van de blogs.

    geplaatst op
  • Marketingfacts heeft op dit moment overigens een Technorati Authority van 1,059.

    geplaatst op
  • Ruben: Goede analyse. Wat dat pingen van je Technorati Authority betreft: daar heb ik een jaar lang niks mee gedaan, met een ranking van 3 als gevolg. Toen ik hem voor de grap eens een paar keer heb gepingd, steeg mijn kleine eenmansblogje direct naar 51, vervolgens 79 en nu inmiddels 107. Veel bloggers maken zelf helemaal niks van Technorati gebruik en zullen nooit zo'n score als die van jullie halen.

    Aan de andere kant: ik heb gemerkt dat die invloed nagenoeg nihiel is op de positie van kleinere blogs. Dankzij die stijging van mijn TA won ik negen plaatsjes: van 120 naar 129. Andere blogs, die hun RageRank zien stijgen van 4 naar 5 (ik heb 4, het noodlot van veel Web-log-sites, heb ik gemerkt), schieten veel harder omhoog. Ik vind de PageRank-invloed dan ook te groot.

    Nog invloedrijker is het rapportcijfer dat Marketingfacts geeft aan alle blogs. Wat mij echter opvalt is dat dat cijfer bij het gros van de blogs nooit wordt aangepast. Als je zelf constateert dat je weblog aantoonbaar actueler, inhoudelijker en vaker ververst wordt, verwacht je toch dat dat meeweegt, maar ik vrees dat die rapportcijfers niet vaak worden aangepast. Jammer, want zolang dat cijfer bij een kleine blog als de mijne een 5 blijft, zal ik nooit verder kunnen groeien in de rekensom van de Marcom Top-100. Aangezien PR en TA voortdurend (kunnen) veranderen en ook de eigen stemmen geregeld herzien moeten worden, vind ik ook dat het oordeel van Marketingfacts de actualiteit enigszins moet weergeven. Ik snap dat dit tijd kost, maar als je zo'n overzicht goed wil doen, moet je ook zo'n zwaar wegingsaspect geregeld bijhouden.

    geplaatst op
  • Yeah really great analysis..

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.