Web 2.0 voor de zakelijke reiziger

7 maart 2008, 05:43

Ronald van den Hoff heeft op zijn weblog Mindz een aardig overzicht van web 2.0-applicaties voor de zakelijke reiziger op een rij gezet. De diensten variëren van aankoop advies van het tijdstip van je ticket of hotelkamer, een reis conciërge, incheck service, beste stoel aan boord tot ‘comfort kwaliteitslabel’ van een vlucht of hotel. Voor insiders waarschijnlijk bekende voorbeelden, voor de zakelijke reiziger een handig overzicht:

Op Farecast wordt er niet alleen, via een meta search, alle beschikbare vluchten en hotels getoond. De site houdt nauwkeurig het “(historische) prijsverloop” van de seat of hotelkamer bij, zodat je een advies krijgt over het exacte aankoop tijdstip.

Kayak maakt een meta search over 140 reizensites voor vluchten, hotels, cruises, carrentals en geeft ook advies over de prijzen.

Tripit stelt een on-line reisplan voor je samen, met een overzicht van al je reserveringen, reistijden etc. Via internet voor iedereen altijd in te zien.

Op Seatguru kun je zien welke stoel aan boord de beste is. Welke faciliteiten er aan boord zijn. Deze informatie is beschikbaar van meer dan 40 luchtvaartmaatschappijen en 275 vliegtuig typen.

Checkmein regelt je internet check-in. Handig als je de terugreis moet herbevestigen op een locatie zonder internet toegang. Of als de internet check-in start om 3 uur ’s nachts.

Inside Trip combineert alles nog eens. Zij geven voor airlines (de rest zal wel snel volgen) een beoordeling van het aanbod. Naast de prijs beoordeling, vergelijken ze de “snelheid” van de verbinding (aantal stops, on-time departure stats en de vluchtduur), het “reis gemak” (lost bags stats, doorverbindingtijd en de gate location) en “het comfort” (beenruimte, type vliegtuig en de historische bezettingsgraad). Een vlucht in maart, eerste klas, naar New York? Continental heeft en de beste tripkwaliteit ( 92%) en de beste prijs, € 5533. De laatste in deze selectie is Air France: tripkwaliteit 75% voor € 19.159!

Bij de Joie de Vivre hotelgroep helpt de “matchmaker Yvette” je, om via een branded utility tool, het juiste hotel te vinden dat past bij je “mood” van dat moment.

Snel het gehele hotel aanbod van een stad op de rij: Hotels combined heeft het antwoord.

We eindigen dan met review sites zoals Tripadvisor, met meer dan 10 miljoen beoordelingen, Airlinemeals (momenteel wachtend op een nieuwe release) die de vraag beantwoord of we aan boord eten of de eigen lunch maar meenemen en Meeting reviews die ons informeert ons over de gastbeleving van Nederlandse vergader accommodaties.

Zelf hebben een tijd geleden al een groot aantalo travel 2.0-applicaties op een rij gezet op de Marketingfacts Travel-wiki. Suggesties blijven uiteraard welkom!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Ronald van den Hoff

    inmiddels aangevuld met:

    http://www.pairup.com, elkaar ontmoeten op weg naar een congres en

    http://www.triplife.com, elkaar ontmoeten op reis naar dezelfde stad.


    7 maart 2008 om 06:56
    Strategy on Demand

    En wanneer komt er een (mobiele) site die al deze opties incorporeert?


    7 maart 2008 om 12:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!