Web 2.0 voor de zakelijke reiziger

Web 2.0 voor de zakelijke reiziger

Ronald van den Hoff heeft op zijn weblog Mindz een aardig overzicht van web 2.0-applicaties voor de zakelijke reiziger op een rij gezet. De diensten variëren van aankoop advies van het tijdstip van je ticket of hotelkamer, een reis conciërge, incheck service, beste stoel aan boord tot ‘comfort kwaliteitslabel’ van een vlucht of hotel. Voor insiders waarschijnlijk bekende voorbeelden, voor de zakelijke reiziger een handig overzicht:

Op Farecast wordt er niet alleen, via een meta search, alle beschikbare vluchten en hotels getoond. De site houdt nauwkeurig het “(historische) prijsverloop” van de seat of hotelkamer bij, zodat je een advies krijgt over het exacte aankoop tijdstip.

Kayak maakt een meta search over 140 reizensites voor vluchten, hotels, cruises, carrentals en geeft ook advies over de prijzen.

Tripit stelt een on-line reisplan voor je samen, met een overzicht van al je reserveringen, reistijden etc. Via internet voor iedereen altijd in te zien.

Op Seatguru kun je zien welke stoel aan boord de beste is. Welke faciliteiten er aan boord zijn. Deze informatie is beschikbaar van meer dan 40 luchtvaartmaatschappijen en 275 vliegtuig typen.

Checkmein regelt je internet check-in. Handig als je de terugreis moet herbevestigen op een locatie zonder internet toegang. Of als de internet check-in start om 3 uur ’s nachts.

Inside Trip combineert alles nog eens. Zij geven voor airlines (de rest zal wel snel volgen) een beoordeling van het aanbod. Naast de prijs beoordeling, vergelijken ze de “snelheid” van de verbinding (aantal stops, on-time departure stats en de vluchtduur), het “reis gemak” (lost bags stats, doorverbindingtijd en de gate location) en “het comfort” (beenruimte, type vliegtuig en de historische bezettingsgraad). Een vlucht in maart, eerste klas, naar New York? Continental heeft en de beste tripkwaliteit ( 92%) en de beste prijs, € 5533. De laatste in deze selectie is Air France: tripkwaliteit 75% voor € 19.159!

Bij de Joie de Vivre hotelgroep helpt de “matchmaker Yvette” je, om via een branded utility tool, het juiste hotel te vinden dat past bij je “mood” van dat moment.

Snel het gehele hotel aanbod van een stad op de rij: Hotels combined heeft het antwoord.

We eindigen dan met review sites zoals Tripadvisor, met meer dan 10 miljoen beoordelingen, Airlinemeals (momenteel wachtend op een nieuwe release) die de vraag beantwoord of we aan boord eten of de eigen lunch maar meenemen en Meeting reviews die ons informeert ons over de gastbeleving van Nederlandse vergader accommodaties.

Zelf hebben een tijd geleden al een groot aantalo travel 2.0-applicaties op een rij gezet op de Marketingfacts Travel-wiki. Suggesties blijven uiteraard welkom!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 6 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.