• Mobile
    wordt gesponsord door

Nokia Morph luidt de toekomst in

Nokia Morph luidt de toekomst in

Paul van Veenendaal bracht de aankondiging van de Nokia Morph vorige week al in ViralFriday. Verder is het hier op MF stil gebleven rondom dit toch wel revolutionaire concept van de Finse telefoongigant. Zelf was ik erg onder de indruk van het filmpje, en van de bizarre mogelijkheden die de telefoon in de toekomst gaat bieden. Een revolutionair hebbeding, lijkt me. Dus nog een keer. Omdat ook de demonstratievideo nogal briljant is (6 minuten, bijna 800.000 keer bekeken op YouTube).

Paul schreef: ‘Sinds begin deze week kunnen bezoekers van de “Design and the Elastic Mind” expositie in het New Yorkse Museum Of Modern Art het Nokia Morph concept bewonderen. Nokia heeft dit, op nanotechnologie gebaseerde concepttoestel, ontwikkeld in samenwerking met de Universiteit van Cambridge.

‘Morph is een concept voor de ontwikkeling van toekomstige mobieltjes en toont onder andere een radicale verandering in het uiterlijk van toestellen in de toekomst. Het toepassen van nanotechnologie maakt het mogelijk om toestellen te maken die zelfreinigend, transparant en flexibel zijn en verschillende ‘gedaantes’ kunnen aannemen.’

Bob Iannucci, Chief Technology Officer van Nokia, zegt hier op LetsGoMobile: ‘Nokia Research Center is looking at ways to reinvent the form and function of mobile devices; the Morph concept shows what might be possible’. Mark Welland, Hoofd van de ‘Department of Engineering’s Nanoscience Group’ van de Universiteit van Cambridge zei: ‘Developing the Morph concept with Nokia has provided us with a focus that is both artistically inspirational but, more importantly, sets the technology agenda for our joint nanoscience research that will stimulate our future work together.’

Op Frank-ly schrijft Bas Gezelle: ‘Ik ben echt gefascineerd door dit futuristische toestel. Het toestel ziet er geweldig uit en de vele verschillende functies zijn ook echt te gek. Volgens het persbericht zullen elementen van Morph al binnen 7 jaar beschikbaar zijn voor mobiele toestellen.’

Even geduld, dus. Wat zeggen we er hier van? Ik ben enthousiast. Maar dat was al wel duidelijk.


Delen

0
0


Er zijn 11 reacties op dit artikel

  • dit soort futuristische concepten maken mij vaak enthousiast, gaaf om te zien.
    Wat ik hier interessanter vindt is hoe Nokia op deze manier haar research eigenlijk inzet als marketing instrument...

    geplaatst op
  • Prachtig! En inderdaad slimme zet van Nokia om hier mee naar buiten te komen. Claimen meteen dit soort gedachtes/toepassingen en ook al duurt het nog een aantal jaren en is het nog in stadium research geeft nu al positieve lading aan merk Nokia.

    geplaatst op
  • @Christian: Dat had ik ook in het artikel moeten schrijven! ;-)

    @Erik: helemaal mee eens. Nokia positioneert zich hiermee wat mij betreft als een zeer innovatief bedrijf.

    geplaatst op
  • Kan eerlijk gezegd niet wachten.. Goed dat je erop terug komt, heb de viralfriday gemist.

    geplaatst op
  • Als scheikunde student wil ik toch even een kritische noot laten klinken. Al de verschillende materiaal eigenschappen zijn behoorlijk tegenstrijdig. Nanahaartjes zullen het namelijk niet leuk vinden om opgevouwen te worden ect ect. 7 jaar is dan ook wel erg optimistisch. Maak daar maar gerust 30 jaar van.

    geplaatst op
  • @Martin: Interessant! Zou je wat dieper in kunnen gaan op de materie? Ik snap niet veel van je etc. etc. bijvoorbeeld. En wat is er precies tegenstrijdig? Mijn scheikundeleraar heeft me destijds vriendelijk doch dringend verzocht zijn vak te laten vallen...

    tnx!

    geplaatst op
  • @Martin: hoe komt een scheikundestudent in godsnaam op marketingfacts? (vraag van een ex-scheikunde student die 10 jaar geleden heeft besloten dat er meer is dan alleen een lab ;-)

    geplaatst op
  • @Matthijs:

    Wat onderandere nu nog een struikelblok is bij buigzame elektronica is het feit dat je componenten kapot gebogen worden. Dat probleem zijn ze nu aan het oplossen en zal ongetwijfeld binnen een aantal jaar opgelost zijn.

    Nanohaartjes die de feromonen van een appel kunnen waarnemen? En door single molecuul detectie? In de chemie is het op het moment al erg moeilijk om te werken/spreken over 1 molecuul, laat staan in een omgeving van lucht (enig idee hoeveel moleculen er in een liter lucht zitten? veel!). Bovendien zullen zulke kleine nanohaartjes erg klein zijn en dus niet gek sterk zijn. M.a.w. er tegen aankomen met je hand is al zware beschadiging toebrengen.

    Misschien nog wel het meest grappig vond ik het gebruik van de term hydrofoob. Dit betekend water hatend/afstotend. Over het algemeen zijn stoffen die hydrofoob zijn goed te mengen met andere stoffen die ook hydrofoob zijn. Dit betekend dat vet en dergelijke dus wel op je mobieltje blijft zitten en er zeer moeilijk vanaf te krijgen is.

    Daarbij hebben ze het over polymeren die onder andere goed kunnen buigen, strekken, vouwen sterk genoeg zijn ect. ect. Hier is men nog lang niet zo ver dat je zomaar even een polymeer tevoorschijn tovert die dit allemaal kan. Zo kan een polymeer die kan strekken in de lengte richting meestal erg makkelijk breken in de breedte.

    @Marco
    Ik doe nog wat zaken naast mijn studie, zoals een webshop onderhouden. Vandaaruit ben ik geïnteresseerd in Internetmarketing. En ik wil ook niet mijn hele leven op het lab gaan staan hoor. Ik zie wel waar ik eindig. Met een scheikunde papiertje kan je eigenlijk alles worden toch?

    geplaatst op
  • Hier een klein interviewtje met Nokia over Morph: http://blip.tv/file/695539

    geplaatst op
  • Fantastisch. Beter, sneller en in principe goedkoper. Ik ben een nano fan, maar er is nog niet zoveel beschikbaar

    geplaatst op
  • @Hans

    Hoezo goedkoper? Naar mijn weten is nanotechnologie schreuwend duur.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.