Aanpasbare BBC-homepage klaar voor primetime

3 maart 2008, 11:35

{title}


De Britse BBC heeft na wat maandjes openbaar proefdraaien een vernieuwde homepage gelanceerd. Het basisidee is dat zo’n beetje alles gecustomised kan worden. Door je postcode of woonplaats in te voeren zie je alleen relevant nieuws en weerberichten uit jouw regio. Je kunt deze selectie verder aanscherpen door zelf bepaalde nieuwsthema’s aan/uit te zetten en per rubriek het aantal headlines te kiezen.

Het maken van al deze instellingen vindt plaats binnen de pagina zelf, in mooi vormgegeven uitschuifpaneeltjes. Nadat je het nieuws hebt gefilterd op jouw interesses kun je de blokken indelen zoals jij het wilt door ze simpelweg over de pagina te slepen. Geef je site vervolgens ook nog eens je lievelingskleurtje en je bent klaar. Leuk webtweepuntnul en zo, maar heeft het zin?

De traditionele navigatie verdwijnt door al dit gepimp naar een bijzondere plek; onderaan de pagina. Dit kan even wennen zijn, maar ik vind het geen slechte oplossing. Het past goed in de trend waarin vaak topzware menustructuren vol site-hiërarchie het af moeten leggen tegen een beperkte set links naar bestemmingen die gezien de context relevant en praktisch zijn. Tegelijkertijd sluit dit aan bij de ‘extended footer’-beweging (vaak met links naar services en zustersites) die we in veel (re)designs van de laatste maanden tegenkomen.

De homepage is ten opzichte van de beta-versie nog op wat belangrijke punten aangepast. Kritiekpunten die in de testfase naar voren kwamen waren o.a. de grootte van de letters en de te grote centrale afbeelding waardoor veel nieuws onder de ‘scrollbarrière’ kwam te staan. Deze issues zijn opgelost in het eindresultaat: het geheel is naar mijn mening overzichtelijk en clean.

Wat jammer is, is dat alle subpagina’s nog gewoon zo plat als een dubbeltje zijn. Ja, ik weet het: iets met gegeven vingers en hele handen. Maar toch. Zeker naast de nieuwe homepage zien sommigen er ineens hopeloos verouderd uit. Onoverkomelijk, denk ik: ‘de’ BBC-site bestaat haast niet en is meer een conglomeraat van min of meer op zichzelf staande thema-sites. Die allemaal tegelijk redesignen lijkt me alleen al in organisatorisch opzicht een klus van monsterlijke proporties. Publieke omroepen staan nu eenmaal niet bijzonder bekend om hun slagvaardigheid. Een gefaseerde aanpak -als het al de bedoeling zou zijn om alles uiteindelijk in lijn met de homepage te brengen- is dus minstens op z’n plaats. Wel zijn sommige subsites voorzien van een toplevel-navigatiebalk in de stijl van de nieuwe homepage. Is al ‘n heel aardige stap.

Een wat fundamenteler vraag is of de gemiddelde BBC-sitebezoeker eigenlijk wel zit te wachten op een aanpasbare homepage. Is de investering van de bezoeker in het aanpaswerk het extra gebruiksgemak van een homepage-op-maat waard? Moeten mensen de kleur wel zelf kunnen bepalen of zou het gewoon een taak voor de site-ontwerper moeten zijn om de ‘beste’ kleur te dicteren? Hoewel dit op zich zinvolle vragen zijn, denk ik dat in dit geval deze discussie wat academisch blijft. In de eerste plaats doordat goed is nagedacht over de standaardinstellingen. Die lijken me goed genoeg, ook voor wie om wat voor reden dan ook geen aanpassingen wil of kan maken. Verder vind ik de interface mooi en laagdrempelig uitgevoerd: aanpassingen maken was nog nooit zo eenvoudig en wie dat niet wil heeft er nauwelijks last van dat het kan. Er is zelfs -misschien wat paradoxaal, gezien de eenvoud- een tutorial beschikbaar. Wie aan de slag wil, kan dus. Voor wie niet zo nodig hoeft, blijft een opvallend helder digitaal product over. Met analoog klokje, voor het contrast.

Eén van de drie oprichters van Onstuimig interactieve communicatie, online ontwerpbureau uit Amersfoort. Houdt zich bezig met ontwerp en interactie. Ook gek op woorden, trouwens.

Categorie
Tags

10 Reacties

    Edwin van de Bospoort

    Grappige interessante toevoeging zit in de UK-version (set your location: wat trouwens slecht is uitgewerkt, want eerst kiezen voor UK, en dan opslaan. Daarna nóg een keer klikken op ‘set your location’ en dan pas je plaats of postal code ingeven…). Maar anyways: de toevoeging zit em dan in de grote news-ankeiler aan rechts: je kunt zelf kiezen welke ‘content’ in dat blokje staat, en tegelijkertijd veranderen de achtergrondkleuren van de items op de pagina.

    Op die manier vind ik de aanpassing playfull genoeg, ik zie nog steeds geen heil in aanpasbare homepages verder 🙂 Dat is wat we in 1996 ook allemaal voor onze kiezen kregen. Op startpagina.nl kunnen we dat al vanaf ’98, iemand dat ooit wel eens gedaan? 🙂


    3 maart 2008 om 12:12
    nikao

    opvallende keus om de main navigatie below the fold te laten vallen…


    3 maart 2008 om 12:50
    evroekel

    @Laurens: is het systeem ook enigszins intelligent? Zit er inderdaad niet op te wachten om altijd een homepage te moeten aanpassen naar mijn smaak, maar als ik elk newsitem van Topgear aanklik en Paris Hilton links laat liggen, zou ik toch hopen dat er ergens in het systeem een bitje de conclusie trekt dat ik meer geinteresseerd ben in autonieuws dan soapnieuws. Ben je iets daarover ook tegengekomen?


    3 maart 2008 om 13:21
    evroekel

    @Chistian: vind dat gezien de ingeslagen weg voor een nieuwssite helemaal niet zo raar, zeker niet als ik de homepage zelf kan instellen.

    Waarom moet er waardevolle ruimte worden benut voor een standaard volstrekt niet op mijn wensen ingesteld item? Missen wil ik hem niet helemaal, maar bij prioriteren van content staan de standaardzaken (zoals een hoofmenu) bij mij niet bovenaan en lijkt mij het logisch dat menu niet meer bovenin staat, maar juist die customize-features.


    3 maart 2008 om 13:25
    lrvk

    @Erik: Ik heb niets gevonden waaruit blijkt dat het nieuwsaanbod door de site aan je klikgedrag wordt aangepast. Zou best een aardige toevoeging zijn. Dat ik er niets over gevonden heb, is trouwens niet tegelijkertijd het bewijs voor dat dat niet gebeurt 🙂

    @Christian: Ik kan me wel vinden in wat Erik zegt. Rommel aan de kant en de inhoud lekker centraal. Heerlijk.


    3 maart 2008 om 14:27
    nikao

    @Erik, Laurens

    helemaal met je eens, maarrrr hoeveel mensen snappen dit? Ze verwachten navigatie maar kunnen het niet vinden (vermoed ik)

    en voor wat betreft rommel aan de kant: ik krijg nu een homepage met een heleboel rommel; tv, radio, weer terwijl ik alleen maar het laatste nieuws wil. (en dus snel een link dat me bij dat nieuws brengt!)


    3 maart 2008 om 14:48
    Roy van Veen

    Zelf je homepage aanpassen … oh ja, echt web2.0. Was het door internetprofeet De Hond gekochte Wish hier begin 2000 al niet mee bezig? Dacht het wel: een homepage (met nieuws) op maat.


    3 maart 2008 om 14:54
    Eric van Eldik

    Wat ik me afvraag is tot welk punt kun je dit door voeren.

    De website bezoeker is niet verplicht de website naar zijn smaak opnieuw in te delen,

    maar de gene die de website onderhoud is moet er wel eerst een systeem voor ontwikkelen om het te laten werken. Zullen de baten tegen de kosten op wegen.

    Ik juig het initiatief toe, maar als BBC verstandig is kijkt het ook naar de neven effecten die deze opties geven. Voorheen hadden ze veel meer in handen wat de bezoeker allemaal zag, maar als de bezoeker nu iets heeft gekozen kan je ze niet meer zo makkelijk verleiden om iets anders te bekijken lijkt me.


    3 maart 2008 om 15:28
    evroekel

    @Roy: wat wil je nu duidelijk maken? Is je reactie nu dubbelzinnig of toch niet?

    @Eric van Eldik: Snap je punt, was ook het eerste dat mij te binnenschoot toen ik dit zag. Aan de andere kant als ik (zie mijn eerder reactie) steeds prominent soapnieuws in beeld krijg terwijl ik daar niet op zit te wachten bieden ze niet echt wat ik zou willen en de vraag is of ze mij dan op langere termijn behouden. Maar ’t geheel heeft de nodige voor- èn nadelen aan beide zijden, dat zult je goed moeten afwegen. Benieuwd (om die reden) of er ook een commerciële organisatie is die de gebruiker om die reden zoveel macht durft te geven.


    3 maart 2008 om 17:05
    Tim

    Wat ik heel knap vind, is dat die homepage eigenlijk in twee bijna tegengestelde richtingen is aangepast.

    Aan de ene kant heeft de gebruiker veel meer keuzemogelijkheden gekregen, tegelijkertijd is het design enorm vereenvoudigd. Helemaal back to basics.

    Persoonlijk vind ik het allemaal net iets te kaal, maar ik begrijp waarom het is gedaan.


    3 maart 2008 om 18:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!