• Mobile
    wordt gesponsord door

Whitepaper over meten van multimedia

Whitepaper over meten van multimedia

Het gebruik van online video is booming: tijd om na te denken over een meetmodel waarmee je het gebruik van online video als bedrijf kunt monitoren moeten ze hebben gedacht bij Nedstat. Het bedrijf lanceerde in april 2007 Stream Sense (zie persbericht). Gisteren publiceerde Nedstat de whitepaper ‘Measuring Multimedia Content in a Web 2.0 World’ (pdf). De auteurs zijn: Eric T. Peterson van Web Analytics Demystified, met als co-auteur Michiel Berger, Chief Innovations van Nedstat.

Uit de management summary: ‘This white paper explores the emerging direct measurement model for multimedia content by examining several common business cases for deploying video and providing a new set of definitions and key performance indicators designed to help companies effectively track their investment in video-based content.’

‘De drie belangrijkste business doelstellingen voor multimedia content op internet zijn het verkopen van advertenties, het promoten van virale marketing en het binden van bezoekers,’ zegt Eric Peterson in het persbericht

Het product (ook wel: ‘the emerging direct measurement model for multimedia content’ geheten) dat Nedstat met dit whitepaper aan de man wil brengen is dus Stream Sense. Dit whitepaper moet dus (correct me if I’m wrong) vooral gezien worden als een productillustratie… van een product dat al heel lang op de markt is. Dat hoeft natuurlijk geen afbreuk te doen aan de inhoud.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Matthijs,

    Bedankt voor dit bericht en de link. Even een kleine toelichting: Met de white paper willen we enerzijds inzicht geven in de begrippen die spelen bij video analytics, omdat die anders zijn dan de traditionele web analytics cijfers. Anderzijds willen we uitgevers laten zien dat er verschillende KPI's zijn voor verschillende doelen. Als je nieuw bent in deze materie is het niet zo eenvoudig om te weten waar je naar moet kijken.. En uiteraard willen we daarbij laten zien dat dat met ons product kan. ;-)

    Niet alleen wij wilden dit opschrijven, ook Eric Peterson als web analytics expert vond het interessant om juist nu een overzicht te maken van deze nieuwe mogelijkheden. Zoals je zegt, online video is booming.

    Michiel

    geplaatst op
  • @Michiel: ben jij aangesloten bij de IAB-taskforce online video-advertising? Wellicht goed om via dat kanaal deze whitepaper ook te verspreiden?

    geplaatst op
  • De combinatie van white paper en Eric T. Peterson staat in de meeste gevallen garant voor een grondig onderzoek of een vernieuwende analyse. In dit geval zijn beide elementen in mijn ogen slechts beperkt aanwezig. Het "emerging direct measurement model" lijkt grotendeels oude wijn in nieuwe zakken te zijn. Het white paper bevat zeker interessante onderdelen, maar het belang van video analytics speelt al geruime tijd en wat dat betreft biedt Stream Sense slechts één van de beschikbare oplossingen.

    Adversitement heeft voor verschillende klanten analyses uitgevoerd waarbij video analytics wordt geïntegreerd met zowel web analytics als externe data. Een online video staat in de meeste gevallen niet op zichzelf, maar heeft effect op en wordt beïnvloed door de bijbehorende website. Daarnaast zijn er ook externe factoren (bijv. TV-reclames) die de populariteit van een online video beïnvloeden. Het toverwoord in deze is integratie. Door externe data te correleren aan de verzamelde video statistieken kan de analyse in een veel breder perspectief worden getrokken. Wordt er bijv. meer naar een specifieke online video gekeken op het moment dat er TV-reclames worden uitgezonden waarin de website wordt genoemd? Hoe verhouden de kosten zich ten opzichte van het aantal views? Is de verkoop van specifieke producten in een off-line winkel te correleren aan het bekijken van online product reviews?

    Tot slot is gebruikersvriendelijkheid ook van belang. Een voorbeeld hiervan is een site overlay waarbij alle relevante data met betrekking tot een online video als een layer over deze video wordt vertoond. Deze overlay is ook te segmenteren voor bijv. converterende bezoekers om een indruk te krijgen waar de interesse van "succesvolle" bezoekers naar uitgaat. Net als Michiel kan ik het dan ook niet laten om aan te gevenwat Omniture kan m.b.t. video analytics en nog belangrijker, de integratie met andere databronnen.

    geplaatst op
  • @Matthijs: hebben jullie een goede whitepaper of overzicht beschikbaar over online video-advertising? Er is namelijk behoefte aan in de markt en ik denk dat Nedstat daar goed op is ingesprongen.

    geplaatst op
  • @Marco: die behoefte is er zeker, dat merken wij ook aan de vragen vanuit klanten. Intern is al veel waardevolle informatie beschikbaar over video analytics, maar in veel gevallen gericht op specifieke klanten (en dus vertrouwelijk). Ik ga op korte termijn deze informatie samenvoegen in een white paper, waar mogelijk aangevuld met relevante cases.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.