KPN doet kabelmaatschappijen huiveren

18 februari 2008, 22:26

KPN doet kabelmaatschappijen huiveren Het is alweer bijna twee weken terug dat KPN topman Ad Scheepbouwer de jaarcijfers presenteerde en de toekomstplannen van de telecommer publiekelijk ontvouwde. Relatief veel aandacht in de pers voor de kerncijfers en het resultaat van KPN dat onder de bezielende leiding van Scheepbouwer als concern onverminderd goed blijft presteren maar er was voor de goede toehoorder toch wel wat meer te beluisteren.

Na een grondige renovatie van het management heeft het bestuur hele diepe sporen getrokken in het beleidsakker van KPN dat de afgelopen jaren veel te weinig nieuwe oogst heeft opgebracht. Er is al voldoende geschreven over de onhandig aandoende activiteiten in de richting van contentdiensten die dan ook definitief uit de doelstellingen zijn geschrapt. De rommelige en eveneens onduidelijke narrowcastingactiviteiten van KPN zijn inmiddels ondergebracht bij technodochter Getronics.

Het vernieuwde KPN zal media-exploitanten zo goed mogelijk trachten te faciliteren en zelf bij voorkeur niet inhoudelijk meer initiëren. Al zal men in Den Haag schalks blijven kijken naar de marketingmogelijkheden die het uitzenden van premium voetbalcontent de media-ambities kan aanreiken. De televisiedoelstellingen zijn echter niet lineair verdwenen maar geproportioneerd en voor een serieus deel uitgesteld totdat men de zelf de beschikking heeft over een competitief netwerk. KPN investeert derhalve tot 2010 in totaal naar verluidt meer dan 4 miljard euro in een All-IP glasvezelnetwerk.

KPN is inmiddels begonnen met de uitrol van dit landelijk dekkend glasvezelnetwerk dat vooral de huiskamer breedbandig moet gaan ontsluiten. Dit initiatief wordt gezien de geringe aandacht die deze aankondiging krijgt ernstig onderschat. Want nadat KPN verrassenderwijs de afname van vaste aansluitingen in Nederland een halt heeft kunnen toeroepen zal men via de verglazing van het netwerk de consument zeker terug weten te vinden met een concurrerende en inter-operabele All-IP propositie. En men heeft uiteraard in de meeste gevallen al een relatie met die beoogde klant. De distributie van relevante hoogwaardige IPTV kanalen in bij voorkeur HD kwaliteit zal de consument verder moeten overtuigen de vermaledijde kabelmaatschappijen nu eindelijk een keer de deur te wijzen.

In 2010 moet IPTV naast de nieuwe mobiele televisiediensten een substantiële bijdrage aan omzet en resultaat gaan leveren. Meer dan de helft (52,5 procent) van de huidige omzet van KPN is nu afkomstig uit mobiele telefonie in binnen- en buitenland. Totaal goed voor 12,6 miljard euro met een nettowinst van 2,6 miljard. KPN verwacht vanaf 2010 meer dan 15 miljard euro per jaar om te zetten. Zo’n twintig procent meer dan in 2007. Of KPN deze promesse gaat waarmaken is natuurlijk de vraag maar een kille huivering trok na het aanhoren van deze voor hen belangrijke informatie door het kabellandschap…

Kritische macro kijk op relevante mediaontwikkelingen en aanverwante distributietechnologie.

Categorie
Tags

34 Reacties

    Wessel Vasen

    Zonder BBC1 en 2 in al die ‘concurerende pakketten’ haak ik af en zit ik nog steeds aan die UPC vast 🙁


    18 februari 2008 om 23:19
    media

    @Albert: Waarom zou ik straks (weer) overstappen van UPC (waar ik nu tv, telefonie en internet heb) naar KPN? Breder pakket? Betere kwaliteit? Betere prijs? Betere service? Ik zie het nog niet gebeuren. Jij wel?


    18 februari 2008 om 23:33
    Tobi Fondse

    Waarschijnlijk gaat KPN die glasvezels niet terugverdienen met een vergelijkbaar product tegen een vergelijkbare prijs als dat van de kabelmaatschappijen. Er zullen wel wat diensten en snelheden aan worden toegevoegd. Als UPC c.s. daar op reageren heb je er als kabelklant ook nog wat aan.


    18 februari 2008 om 23:45
    Boudewijn

    @Marco Derksen:

    Ooit 720p tv uitzendingen met 5.1 geluid van amerikaanse/britse series etc gezien op een HD-tv?

    De content provider die echte HD (dus niet lage bitrate Apple moviestore rotzooi) kan aanbieden van de dagelijkse programma’s zal de helft van alle bezitters van een HD-tv als klant krijgen.

    En dat zal echt niet over het lijntje van UPC gaan die amper digitale tv aankan maar over een landelijk dekkend glasvezel netwerk: KPN!


    18 februari 2008 om 23:46
    media

    @Boudewijn: zouden de kabelaars niet komen met een antwoord? Kwaliteit is inderdaad nog wel een punt waarom ik nog wel eens vloek op UPC. Dan heb ik het over digitale tv, heb eigenlijk niets meer te klagen over internet en telefonie.


    18 februari 2008 om 23:58
    venturo

    Marco meer gemak, betere kwalteit, meer zenders, en een slim aanbod (store and forward). Maar misschien koopt UPC straks wel ruimte in op het glasnetwerk van KPN?

    Ik sluit het niet uit. 🙂


    19 februari 2008 om 05:14
    Ron

    Leuk, dat old skool denken hier in de reacties. Het valt blijkbaar niet mee voor marketeers om zich een beetje voor te kunnen stellen wat je allemaal met dat scherm in de woonkamer kunt als je volledig tweerichtingsverkeer hebt met hoge datasnelheid. En dat BBC1/2-geneuzel begint ook een lange baard te krijgen. Iemand zich weleens afegevraagd waarom KPN geen BBC1/2 heeft?


    19 februari 2008 om 06:24
    Bas

    @albert, waarom zou UPC ruimte inkopen bij KPN? Zij zijn zelf immers toch bezig met een significante netwerkupgrade. Daarnaast blijkt dat er nog aanzienlijke rek in de ‘kabel’ zit. Snelheden 100mbit+ moeten snel mogelijk zijn. KPN echter moet, naast het implementeren van de infrastructuur, ook nog maar zien binnen te komen bij de consument (waar ze overigens wel goed in zijn). Vooralsnog zie ik dus niet echt een bedreiging voor UPC.

    En over dat bbc, hoe bekend het verhaal ook mag zijn, voor velen is en blijft het een reden om niet over te stappen. Je kunt je afvragen of de mensen die nu naar Digitenne gaan voor een paar euro minder wel de klanten zijn waarvan je later met een uitgebreid IPTV aanbod echt van gaat profiteren.


    19 februari 2008 om 06:42
    Gerben

    IPTV biedt inderdaad ongekende marketingmogelijkheden. Het moge echter duidelijk zijn dat veel consumenten schrikachtig zullen reageren op gepersonaliseerde reclames op basis van een nauwkeurig kijkprofiel.

    Benefits die daarom momenteel richting consumenten worden gecommuniceerd (met name de hoogstaande kwaliteit – HDTV – en in minder mate ook gemak – pauzeren, e.d.) zijn duidelijk gericht op innovators.

    Bij het aanboren van de Early Majority zullen ook gemakscomponenten vermoedelijk een dominantere rol krijgen (toegang tot Uitzending Gemist van de belangrijkste zenders/programma’s, Video on Demand).

    Daarna zal ook interactieve televisie (zelf mee kunnen doen met Weekend Miljonairs?) volgen.

    @Ron:

    KPN zou met BBC heel graag het zenderaanbod willen completeren. Niemand kijkt er dan wel naar, een eventuele afwezigheid van de zender wordt door de consument echter gepercipieerd als een wezenlijke leemte.


    19 februari 2008 om 06:49
    venturo

    Bas; 80 mbit wordt ook gerealiseerd over koper. Dat is niet de issue. Glas opend zoals Ron zegt hele nieuwe (tweeweg) mogelijkheden en bijvoorbeeld HD 1080 welke significante verbetering kan brengen waar bezitters van hoogwaardige hardware op zitten wachten. De kabel moet hun distributie eveneeens rigoreus omzetten naar All-IP. Hun huidige distributie model zet ze op achterstand. Zoals gezegd het klantbereik van KPN is groot. Onderschat de som van internet, telefonie en mobiele klanten niet.


    19 februari 2008 om 07:43
    Rick

    Ik zal spontaan gaan applaudiseren als KPN eindelijk met haar vingers van de content afblijft en gewoon facilitair is, maar geloven doe ik het nog steeds niet. The devil is in the details: “media-exploitanten zo goed mogelijk trachten te faciliteren”. Dat geeft toch de indruk dat men het succes van dat kleine All-IP netwerkje dat Internet heet niet helemaal begrepen. Ofwel: wordt dit een open netwerk, of wordt het een netwerk waarop jongens die op hun zolderkamer de volgende generatie searchengine of de nieuwste vorm van TV-kijken uitvinden zich eerst moeten inkopen als “media-exploitant”?


    19 februari 2008 om 07:56
    venturo

    Mark in kijkaandelen betekend de BBC waarschijnlijk NOG minder dan Het Gesprek. Met slechts 23 televisiekanalen is het gewoon een zo relevant mogelijke topdown maken. BBC zit dus duidelijk niet in de voorkeurlijst van een gemiddelde tv kijker. Daar schaar ik lezers van MF in het algemeen niet onder. Overigens doet KPN met 600.000 televisie aansluitingen al onverwacht goed zaken maar dat terzijde.

    Rick het wordt een open inter-operabel netwerk. Geen gedwongen settopbox maar gewoon een retailset met ruime listing. Verkrijgbaar bij BCC en Mediamarkt om maar een dwarsstraat te noemen.


    19 februari 2008 om 08:56
    Martijn Active Development

    De service bij UPC is verre van optimaal maar dat is niet anders voor afdelingen de KPN. Al die innovaties zullen niets uithalen wanneer men de klantgerichtheid niet aanpast en het bedrijf met de beste service heeft het minst te vrezen, ongeacht de enabling technologie.


    19 februari 2008 om 09:25
    Wessel Vasen

    @Ron “Iemand zich weleens afegevraagd waarom KPN geen BBC1/2 heeft?” Ja omdat de BCC eigenlijk wil dat we ‘Outside the UK’ naar BBC prime en BBC World kijken. Een licentie voor een relatief nieuwe player als KPN Digitenne voor doorgifte van BBC1/2 komt er gewoon niet! Wat mij betreft mag mevrouw Kroes hier wel eens een uitspraak over doen, hoewel ik vrees, als het een zaak wordt, dat kijkers via UPC, @Home, Casema etc… straks ook zonder BBC1/2 komen te zitten. Ben trouwens erg blij met BBC3/4 in het digitale pakket van UPC. Voor mij is (N=1) is het dus van doorslaggevend belang of de eerste twee Britse publieke worden doorgegeven op mijn televisie en daar hebben marketeers maar rekening mee te houden.


    19 februari 2008 om 10:23
    Max Roeleveld

    Ik denk dat je ook niet moet vergeten dat er genoeg mensen zijn die nog lang niet met HDTV bezig zijn.

    Dat ze dat op glas kunnen aanbieden, met alle twee-richtings-toeters en bellen erbij, da’s leuk, maar ik vermoed dat de gemiddelde Jan Consument vooral geïnteresseerd is in de standaard zenders en lekker vlot internet. Tuurlijk, de kwaliteit van digitale kabel-TV is een heel stuk beter dan analoog, en ook beter dan Digitenne, maar lang niet iedereen “ziet” dat.

    Als KPN een glasvezel-netwerk uitrolt en daar ook vlot internet over gaat leveren, gaat dat een veel grotere invloed hebben dan tweerichtings-TV met gerichte reclame en ingebouwde uitzending-gemist. Dat daardoor de kabelaars ook weer even wakker moeten worden en de geleverde dienst op een hoger niveau moeten tillen, da’s alleen maar mooi. Na de uitrol van ADSL ging bij op de kabel ook de snelheid omhoog, en dit zou best opnieuw kunnen gebeuren.

    Maar eerst maar eens zien wat er per saldo van terecht komt, en hoe ze het qua prijs in de markt gaan zetten.


    19 februari 2008 om 11:30
    venturo

    Max Dat was ook zo met breedbeeld. inmiddels wordt vrijwel alle serieuze content in 16/9 gemaakt. Als kabelaars gaan reageren ipv ageren dan zal KPN inderdaad weleens een hele grote concurrent kunnen worden.


    19 februari 2008 om 11:56
    Martijn Active Development

    @ MAX “Tuurlijk, de kwaliteit van digitale kabel-TV is een heel stuk beter dan analoog, en ook beter dan Digitenne, maar lang niet iedereen “ziet” dat.” Dat is inderdaad de sleutel.

    Mijn familie kijkt op een peperduur flatscreen naar beelden die in mijn beleving het beste overeenkomen met bewegend lego maar zij zien het niet zo. Het zal de klant een zorg wezen welke technologie hem gaat bedienen. Het gaat hem om de functies, de prijs en de service.

    Wanneer TV en Internet nog meer integreren in apparaten worden er nog hogere eisen gesteld. Nu nemen we genoegen met de relatief trage interactie met onze digitale TV kastjes maar tegen die tijd staan de standaard en mogelijkheden een hoger niveau. KPN zal voor een succesvolle aanval moeten kijken naar de eisen en ontwikkelingen in de consumentenmarkt.


    19 februari 2008 om 13:19
    venturo

    Martijn/Max; zoals ik elders ook al eens heb gezegd. Je kan pas (consumenten) gedrag veranderen als je het motief daarvoor kan beinvloeden. Daar hangt de sleutelbos.


    19 februari 2008 om 13:39
    Max Roeleveld

    Albert: Een klein beetje kip-en-ei, dus. Zonder content geen consumenten, en zonder consumenten gaan de content-leveranciers niet veel moeite doen om die content te leveren.

    De vraag is hoe KPN dat proces gaat aanjagen, want ze hebben niet, net als de kabelaars bij de overgang naar breedbeeld, een enorme (eigelijk de totale) markt in handen. Anders gezegd: de kabelaars konden de content-leveranciers een enorme groep consumenten aanbieden. KPN heeft die luxe-positie niet. Ze zullen dus inderdaad met iets vernieuwends moeten komen om de consumenten over te halen.

    Ik denk dat die sleutelbos dus eigenlijk bestaat uit twee losse sleutelbossen, die allebei bij een andere partij liggen. =]


    19 februari 2008 om 14:55
    venturo

    Nou Max niet echt een kip-en-ei case maar een evidente verandering in mediadenken. Meer oorzaak en gevolg uit elkaar halen lijkt mij.


    19 februari 2008 om 15:18
    Ron

    Nog zo’n grappige: glas zal tot sneller internet leiden, zoals Max zegt. Alsof mijn QuadCore Office heeft verbeterd. Techniek is slechts een snelweg die in gebruik wordt afgerekend, content een middel om ARPU te genereren. Er is geen echt kip-ei-verhaal, maar eerder een gebrek aan aggregatoren zoals we die bij tv-kanalen en internet kennen. De echte interactieve televisiemerken moeten nog geboren worden, daar spelen bedrijven als KPN, Endemol en Ziggo een minder grote rol dan ze denken. Misschien zien we het nog niet, net zoals we in 1993 mobiele telefonie exotisch en niet relevant vonden (veel te duur en instabiel), we in 1996 internet niche vonden (wat is er nou op te vinden?) en in 2001 chatten onzin vonden (we kunnen toch bellen en mailen). Zolang we denken dat het grote scherm in de woonkamer alleen afgeleiden van lineaire kanalen kan weergeven, kan het wel eens vreselijk mis hebben. En het blijft natuurlijk een schande dat BBC1 en BBC2 niet gewoon te zien zijn via de nieuwere media dan de kabel. Maar blijkbaar stappen die paar honderd principiële BBC-kijkers liever gewoon over naar de kabel dan dat ze hun handen uit de mouwen steken. Zo erg is het dus allemaal niet.


    19 februari 2008 om 15:50
    Bas

    Vandaag nog even verder over kunnen nadenken, en mijn conclusie is toch eigenlijk dat dit natuurlijk voor de consument alleen maar goed gaat worden. KPN zal ongetwijfeld hard de markt ingaan met een lage prijs (net zoals digitenne). De upc’s van deze wereld kunnen niet achterwege blijven. Hoe dan ook, binnen afzienbare tijd lachen we nog over de tijd dat we een uur deden om een dvd binnen te halen 🙂

    Overigens nog wel wat praktische zaken, in mijn telecom tijd (toen alle partijen grote cityrings aan het aanleggen waren) was het reteduur om bijv in het centrum van amsterdam de laaste ‘mile’ aan te leggen. Met prijzen van honderden euro’s per m. Daarnaast zit je met eindeloos stroperige vergunningstrajecten. Laatst gaf BBNED al, zij het in andere woorden, dat zij dit proces hebben onderschat (het kost nl. veel mensenwerk ipv het inmiddels grotendeels geautomatiseerde dsl provisioning proces). Ik hoop dat KPN dit vooraf goed inschat (anders zitten de consumenten met de gebakken peren en gaat het geen succes worden), daarnaast blijft het natuurlijk zo dat UPC met haar netwerk een voorsprong heeft. Heel benieuwd wat zij gaan doen om die voorsprong te behouden.


    19 februari 2008 om 16:07
    venturo

    Bas KPN zal onder luid gejuig van de overheid bestaande infrastructuren vervangen.


    19 februari 2008 om 17:46
    Max Roeleveld

    Ron: “Alsof mijn QuadCore Office heeft verbeterd.”. In vergelijking met het draaien van dezelfde versie van Office op dezelfde versie van $OS op een low-end machine? Dat mag ik wel hopen ja. Tenzij $OS = Vista, misschien… =]

    Ook ik zie wel de voordelen voor de consument, zolang KPN die prijs zo schappelijk houdt als Bas hoopt. De vergelijking met Digitenne vind ik niet helemaal opgaan, aangezien voor Digitenne niet een kabeltje tot aan de voordeur hoeft te worden getrokken, die investeringen zijn dus veel lager — lijkt mij.

    M.b.t. het gejuich van de overheid: vast wel. Hoewel er als ik me niet vergis ook al gemeentes waren die in eigen beheer glas hadden gelegd. Ben benieuwd wat er in dat geval gebeurt.


    19 februari 2008 om 18:00
    venturo

    Max; de KPN werkt al samen met de meeste van die gemeenten…Veel belangrijker is het dat de consument de voordelen gaat zien. 🙂


    19 februari 2008 om 18:25
    Martijn Active Development

    @Ron “. Maar blijkbaar stappen die paar honderd principiële BBC-kijkers liever gewoon over naar de kabel dan dat ze hun handen uit de mouwen steken. Zo erg is het dus allemaal niet.”

    Dat noemen ze nu inspelen op de wensen en een mooie vorm van concurrentie. De werkelijke cijfers van de BBC kijkers liggen overigens hoger dan men in de verdediging beweert. Dit heeft voor een deel te maken met het feit dat SKO haar onderzoek voornamelijk op de 20-49 doelgroep richt en voor de rest omdat het niet slim is te beweren dat veel mensen kijken naar een zender die je niet in je pakket hebt.

    Met de komst van de digitale TV zouden de kabelaars nu toch moeten kunnen zien wat het werkelijke aantal is. Wellicht leuk om eens verder uit te zoeken?

    Consumentengedrag verander je als bedrijf niet maar je kan wel beter op hun gedrag inspelen.


    19 februari 2008 om 21:33
    Ron

    BBC is vooral een speeltje van de marketeers en media-gerelateerde professionals, niet van Mien in Assen. Punt is en blijft dat nieuwe marktpartijen geen toegang tot BBC 1,2,3,4 krijgen. Al dat gegoochel met cijfers van SKO is daarbij niet zo boeiend (behalve natuurlijk als je een powerpoint in elkaar moet plempen voor een tigste seminar over tv via internet): het blijft natuurlijk raar dat in dit vrije Europa de keuze toch blijkbaar beperkt is als het aankomt op staatstelevisie.


    21 februari 2008 om 06:54
    Rob

    Ho, ho! De BBC heeft toevallig wel het beste muziekprogramma van de hele wereld: Later with Jools Holland en verslaan Glastonbury (equivalent van Pinkpop) op een wijze zoals de PO dat nooit zou kunnen doen.


    21 februari 2008 om 08:37
    ewout@onedaycompany.nl

    Okay – de buizen waardoor we info krijgen, worden dus megagroot.

    Hoe lang duurt dan voordat ik gewoon naar BBC kan gaan en daar een kanaal, een programma of een aflevering kan bestellen ?

    Juist, dan is KPN en andere Nederlandse aanbieders maar een van de vele kanalen waar ik uit kan kiezen. Versplintering van het aanbod komt, met honderden kanalen tot je beschikking.

    Over een paar jaar zullen de cijfers van Het Gesprek groot blijken te zijn, in vergelijking met dan bestaande kanalen. Voor wie interesse heeft : kijk even over de plas en kijk hoe die markt is ontwikkeld. Let bijv. sterk op HBO en andere betaalzenders.

    En wat de BBC betreft: in Nederland keek ook geen hond naar de Soprano’s, terwijl dat elders in de wereld himmelhochjauchend de hemel in werd geprezen. Dus goede kwaliteit wordt niet altijd door NL ontdekt.

    Kijk nu al 1 jaar zonder BBC naar de TV. Ik merk twee dingen : 1. Ik mis BBC niet onmiddellijk 2. Ik vind TV overwegend saai en vermoeiend. 3. Als ik een goed programma zie (bh House), dan is dat meestal een Engelse zender- en/of BBC-programma. Conclusie: ik moet weer snel BBC in huis halen, al was het maar voor mijn kids. De info hierboven hoe ik dat in huis kan halen zal ik met veel plezier bestuderen.

    Maar 1 ding : BBC is geen marketeersding, daarvoor zitten er teveel goede programmamakers daar, die moeten vechten met de commerciele afdeling van de BBC.


    21 februari 2008 om 10:37
    ewout@onedaycompany.nl

    @albert Ah, de slingshot. Veel van gehoord, maar nog niet gedaan. Mmmm…ik weet niet of UPC helemaal naar mijn dorpje kan worden uitgezonden. Bedankt voor de suggestie, in ieder geval.


    27 juni 2008 om 17:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!