Overname Talpa door RTL doet gebruik RTL Gemist stijgen
Enige tijd geleden werd bekend dat de publieke omroep goed scoort met haar channel Uitzending Gemist op YouTube. Nu blijkt dat ook RTL Gemist fors is gegroeid het afgelopen jaar. In januari 2008 werden ruim 60% meer filmpjes bekeken via de dienst dan in januari 2007. De afgelopen maand werden meer dan 7,5 miljoen video’s bekeken via de website van RTL.
Naast autonome groei lijkt vooral ook de overname van Talpa een belangrijke rol te vervullen bij de stijging. De autonome groei is vooral veroorzaakt door een breder aanbod. In april vorig jaar koos RTL ervoor om vrijwel alle programma’s aan te bieden via haar dienst. Maar ook de programma’s van Talpa, die tegenwoordig door RTL worden uitgezonden, lijken een belangrijke bijdrage te hebben geleverd aan de groei. Uitzendingen van de Gouden Kooi worden nu bijvoorbeeld ook via de site van RTL aangeboden.
Het succes van de sites brengt de vraag naar boven welk business model noodzakelijk is om de kosten van de uitzendingen goed te maken. Als een steeds grotere groep voortaan via internet de uitzendingen bekijkt, en daardoor reclames op TV niet meer ziet, zullen de omroepen moeten nadenken over nieuwe inkomstenstromen. Te denken valt aan pre- of invideo advertising, of het (opnieuw) tegen betaling beschikbaar stellen van geselecteerde shows.
@jeroen: vanaf de maand wordt ook het uitgesteld kijken meegenomen door SKO. Vanaf april de streamingcijfers van bijna alle omroepen. Dan wordt het interessant om te analyseren hoe het kijkgedrag buiten het medium TV is.
33 procent van het bezoek bij rtl.nl komt overigens van sites die horen bij RTL4. 29 procent is afkomstig van tien.tv
Gezien de focus en daadkracht van RTL is deze stijging terecht. SBS probeert dit nu ook middels myvideo.nl. Maar vergeet de Publieke Omroepen niet..