Hyves op TV
Op dinsdag 5 februari vond het eerste Cross Media Café van 2008 plaats. Het thema, samengesteld door Monique van Dusseldorp, was dit keer ‘Van online naar ‘op TV”. Lia Vieveen deed hiervan verslag op Immovator.nl:
‘Wisten jullie dat Joran van der Sloot meer dan 200 vrienden in Hyves kwijt is geraakt?’ vraagt Yme Bosma aan het begin van zijn presentatie op het Cross Media Café in Hilversum. Een mooi actueel voorbeeld waaruit heel duidelijk wordt wat de invloed is die TV heeft op internet. De manager Business Development & Partnerships van Hyves aan het woord over Hyves op TV en TV op Hyves.
Twee andere bijzonderheden naar aanleiding van de uitzending van Peter R. De Vries van afgelopen zondag:
- het profiel van Daury F. werd massaal bezocht vanaf de seconde dat zijn naam in de uitzending genoemd werd,
- tienduizenden reacties werden tijdens en na de uitzending op het profiel van Joran achtergelaten (in overleg met Joran zijn de reacties gisteravond op privé gezet).
Yme Bosma heeft met zijn voorbeeld meteen de aandacht van de 400 aanwezige bezoekers te pakken.
Als je kijkt naar het fenomeen TV op Hyves kun je niet om YouTube heen. Meer dan 1 miljoen Hyvers hebben minstens 1 YouTube filmpje op hun profiel geplaatst. Die delen dat met hun vrienden, dus dat zijn allemaal ‘kleine uitzendertjes’ op zichzelf.
Andere partijen zien dit gebeuren en spelen hierop in. Zo kun je sinds afgelopen vrijdag op de NOS-site met één klik op de knop een filmpje aan je Hyvespagina toevoegen waarna je dit weer met anderen kunt delen en/of er over kunt praten.
Ook de Publieke Omroep gaat binnenkort de mogelijkheid geven om series toe te voegen aan een programma Hyve of een Hyves profiel. Allemaal met hetzelfde doel: afleveringen delen en erover praten.
Eigenlijk kun je met BNN’s 101TV hier al wat langer iets mee. Veel content van BNN kan gemakkelijk en snel op Hyves worden bekeken en tegelijkertijd toegevoegd worden aan je profiel zodat je het op die manier ook met anderen kunt delen.
Een prachtig nieuw initiatief van IceMobile, net op het World Economic Forum gepresenteerd, is het idee om met LiveCastr vanaf je mobiel live je filmpjes uit te zenden op je eigen Hyvesprofiel te tonen. Vrienden krijgen bij het uitzenden een alert en kunnen vervolgens via de live-uitzending zien wat je aan het doen bent en daar ook een reactie op geven.
Het is dus prachtig om te zien hoe allerlei initiatiefnemers bezig zijn met het beschikbaar stellen van content op Hyves. Als meer partijen die content beschikbaar maken en delen met Hyvers, biedt dit een opportunity om inzichtelijk te maken wie wat aan het kijken is of welke interessegebieden er zijn. Bijvoorbeeld: wat is populair in jouw vriendennetwerk? Of wat is populair in een bepaalde regio of op een bepaalde school?
Al die verschillende data van al die verschillende video’s kun je combineren en vervolgens beschikbaar maken in een soort eerste versie van een sociale Elektronische Programma Gids (EPG).
Hyves is wat dit betreft dus niet zo bezig om zelf content te maken, maar wil wel een soort ‘Metalaag’ aanbrengen waardoor je de content op een bepaalde manier beschikbaar maakt en daarmee Hyvers kan entertainen.
En als je dat op die manier kan, dan wordt het interessant om Hyves op TV te brengen, aldus Yme Bosma (foto). Het fenomeen ‘passieve communicatie’ is groot op Hyves. En passieve communicatie past bij uitstek bij TV. Waarin uit die passieve communicatie zich? Via Hyves kun je gemakkelijk op een passieve manier op de hoogte blijven van de dingen die gebeuren bij je vrienden en familie.
Dat gebeurt massaal: elke dag worden zo’n 40 miljoen profielpagina’s bekeken, met in het weekend pieken op de mobiele website. Deze pieken hangen samen met het feit dat mensen dan minder achter hun PC zitten. En als ze op dat moment niet achter hun PC zitten, dan is het aanbieden van die content op TV misschien wel een mooie aanvulling.
Veel van de content die bekeken wordt op Hyves is foto’s en video’s. Daarvan worden er ruim een half miljoen per dag van geüpload. Deze enorme hoeveelheden content wil men bij Hyves graag toegankelijk maken via de TV. Daarom is men bezig om een pilot met Tele2 op te zetten. Met je afstandbediening kun je op TV 5 miljoen profielen benaderen, je foto’s bekijken, de wiewatwaartjes lezen etc.
Yme Bosma zegt nadrukkelijk dat dit initiatief een eerste test is. Doorontwikkeling zal op basis van resultaten gebeuren. Wat Hyves hieraan in de toekomst nog graag zou toevoegen is, zoals hiervoor al aangestipt, een soort sociale EPG voor al deze webvideo’s maar dan op TV. Zodat je bijvoorbeeld kan zien waar je vrienden momenteel naar kijken, of wie er op hetzelfde moment ook naar het programma kijkt waar jij naar kijkt zodat je met ze kunt chatten.
De presentatie van Yme Bosma is hieronder via SlideShare te bekijken:
Op de vraag van Monique van Dusseldorp of Hyves ook bezig is met geluid reageert Yme Bosma met de opmerking: ‘Er volgt nog veel meer… dus wie weet kom ik de volgende keer met een update’. Het is duidelijk: Hyves zit bepaald niet stil en crossmedia speelt daarin een steeds grotere rol.
Bron:
Erg leuk idee dit. Hopelijk gaat dit een vervolg krijgen en komen er ook andere partijen die de stap van internet naar TV maken. Wij willen graag onze content overal zichtbaar hebben maar de tv lag ver buiten ons bereik. Op deze manier komt dat toch een stap dichterbij.
Ik ben wel benieuwd hoe hyves hier inkomsten uit denkt te halen en of hier een deel van terug gaat naar de content leveranciers. (moet er niet aan denken dat ik straks youtube video’s zit te kijken met eerst reclame in beeld en hyves ook nog een banner of 2 laat zien….)
Goede zet van beide partijen. Hoewel ik niet denk dat het een succes wordt is het een mooi initiatief.
Ik ben vooral benieuwd naar de copyright modelen van dit alles.
Lees: Een hyver zeg een (ge-pirated) muziek video clip van U2 die op YouTUbe staat op zijn Hyve.
Vervolgens beland deze video dus weer op de TV, U2 gaat dan de normale TV rechten van dit alles toepassen. Ik denk dat de layers van de muziek industrie dat wel een aan gaan pakken. Nederland/Hyves is voor hun niet belangrijk dus willen ze geld zien. Ik ben ook erg benieuwd naar het standpunt van Brein in deze zaak.
ik denk het ook ja inderdaad, precies
Op deze manier is het voor iedereen mogelijk om via de hyves gadgets op tele2 te komen.
Interessant: gadget met speciale/extra focus op tv publiek?
Hyves op TV is een misverstand
Ik kom er later wat uitgebreider op terug maar Hyves op TV is een misverstand. Als geen ander waardeer ik experimenten die televisie dichter bij de webbeleving brengen, daaronder schaar ik ook dit initiatief van Tele2 en Hyves. De tijd lijkt rijp de techniek leent zich ervoor. Een groot deel van de eenpersoonshuishoudens in Nederland zal, als zij afnemer zijn van Tele2 tv zo nu en dan gebruik willen maken van de mogelijkheid om wat Hyves extensies te bekijken op een televisie.
Een goed idee maar ik zie geen tv. Verwijzen naar andere partijen die dezelfde denkfouten (NOS, BNN) maken is voor mij nog geen indicatie voor een aanstaand succes en getuige deze quote is Hyves er zelf ook nog niet helemaal uit.
“Hyves is wat dit betreft dus niet zo bezig om zelf content te maken, maar wil wel een soort ‘Metalaag’ aanbrengen waardoor je de content op een bepaalde manier beschikbaar maakt en daarmee Hyvers kan entertainen”.
Dat woordje “bepaalde” geeft aan dat we hier te maken hebben met media-opportunisme en geen doordacht plan om nieuwe diensten te embedden in het consumptiegedrag van een televisiekijker.
“Het fenomeen ‘passieve communicatie’ is groot op Hyves. En passieve communicatie past bij uitstek bij TV. Waarin uit die passieve communicatie zich?” Ook deze passage verduidelijkt het misverstand nog meer. Met de aanname dat passieve communicatie op Hyves zich zou laten vergelijken met passieve televisieconsumptie geeft aan dat men zich weinig verdiept heeft in de motieven van een televisiekijker. Voor dat iemand gaat schieten op deze boodschapper; Marketingfactslezers zijn geen ‘gewone’ televisieconsumenten. Jammer dat er niet wat langer is nagedacht over de mogelijkheden die deze mediaconvergentie verschillende partijen echt kan bieden.
Albert, wat is precies je vraag/opmerking? Ik heb de tekst in deze post niet geschreven, dus neem ze ajb niet letterlijk als mijn woorden om daar vervolgens weer allerlei conclusies aan te verbinden….
Yme De conclusies die ik trek zijn generiek en representatief voor mijn mening over dit soort initiatieven. Mag ik uit je opmerkingen opmaken dat je het niet eens bent met de weergave in deze posting? Mijn advies (opmerking) is dat je jezelf voor dit soort istappen meer zou moeten verdiepen in televisie (kijk) processen.
Albert, het gaat me als een opmerking als deze:
“Dat woordje “bepaalde” geeft aan dat we hier te maken hebben met media-opportunisme en geen doordacht plan om nieuwe diensten te embedden in het consumptiegedrag van een televisiekijker.”
Je hebt mij zelf (voorzover ik weet) niet horen praten hierover en gaat aan 1 woordje toch zulke conclusies verbinden. Misschien dat je jezelf iets meer zou moeten verdiepen in waar het hier om gaat en wat er precies gezegd is voordat je dit soort dingen schrijft.
Ik weet niet meer exact wat ik daar op het podium zei, maar als het woorde ‘bepaalde’ je in de war heeft gebracht dan had je misschien ook eerst even kunnen vragen wat ik er mee bedoelde…
Yme jij vist het woordje bepaalde opjouw beurt uit mijn reactie die een generieke strekking heeft. Waar het om gaat is me duidelijk. Je powperpoint zegt niet alles maar wel veel tenzij je daar ook wat anders mee bedoeld. Ik hoor het graag. Bovendien ik raak niet zo gauw in de war hoor dat weet je toch?
Albert, als je in zule vage generieke termen reageert, kun je dan misschien ook heel concreet uitleggen wat je bedoelt met “Hyves op TV is een misverstand”? En met alle andere opmerkingen waarmee je wilt zeggen dat (partijen als) wij ‘denkfouten’ maken en het niet ‘doorgedacht’ hebben? Zie anders niet zo goed wat jouw reactie op dit verhaal toevoegt.
Yme “ik zie niet zo goed wat jouw reactie op dit verhaal toevoegt” dat heb je eerder in een ander kader ook wel eens geroepen kan ik me herinneren. Dat je dat niet ziet zegt meer over jou dan mij lliijkt me. Generiek: sociale media en televisie zullen geen vriendjes worden in het door jou geschetste model. Je kan gedrag pas beinvloeden als je het motief daarvoor weet te veranderen. Als je daar meer van wil weten zal je het tarief daarvoor moeten goedkeuren..:)
ik moet zeggen dat ik het hier toch gedeeltelijk met Albert eens ben. Niet omdat ik dit zelf verzin maar omdat er toch heel duidelijke data bestaat (laten we het maar de interactieve experimenten van KPN noemen 😉 die aantoont dat het gebruik van dergelijke passieve ‘kanalen’ erg tegenvalt. Dit heeft wel mede te maken met de navigatie binnen de kanalen, wat dat betreft ben ik wel heel benieuwd wat avinity ervan gebakken heeft.
Dit wat betreft de reguliere profielen, het laatste wat genoemd wordt, het sociale epg gedeelte, klinkt veelbelovend. Ook hier hangt het er om hoe het geimplementeerd wordt.
Bas, dat eerdere initiatieven niet gebracht hebben wat er van gehoopt werd is wat mij betreft geen reden om niet verder te experimenteren. De pilot die we met Tele2 opzetten heeft ook vooral als doel om te bekijken wat wel/niet werkt. Met als grote voordeel dat een substantieel aantal van de huidige Tele2 klanten ook Hyver is zodat we kunnen testen in ‘de echte wereld’ en niet met een groep testpersonen die ook weten dat ze testpersoon zijn;-)
Yme zou het zo kunnen zijn dat Albert gelijk heeft en dat dergelijke bij elkaar geraapte crossmedia modellen niet gaan werken zoals Bas ook al aangaf. Trouwens dat ‘substantiele’ aantal wil ik wel wat nuanceren. Met nog geen 2% marktaandeel voor Tele2 zal het aantal actieve Hyvers niet zo heel groot zijn lijkt mij.
@albert, uitstekend tegenwicht (alhoewel het mij in eerste instantie ook niet duidelijk was)
Een challenge: “Je kan gedrag pas beinvloeden als je het motief daarvoor weet te veranderen.” gaat voornamelijk op ……. voor ouderen mensen! Jongeren zijn gevoeliger voor aanbod, en passen ook consumptie hierop aan (zijn genoeg praktijkvoorbeelden) Laat je niet tegenhouden door conventie, go for it Hyves!
thomas, dank,
jongeren laten zich wellicht anders beinvloeden maar dat doet mi aan de stelling niets af.
Reinout, welk ‘bij elkaar geraapt crossmedia model’ bedoel je precies? Wil graag inhoudelijk reageren (ben ook benieuwd naar de feedback), maar het helpt wel als de vragen/opmerkingen wat duidelijker zijn….
Ik zei dat “een substantieel aantal van de huidige Tele2 klanten” Hyver is. Ik weet niet of die 2% klopt, maar aangezien ongeveer de helft van online Nederland een Hyves profiel heeft blijft er een populatie over die groot genoeg is lijkt me… Volgens jouw cijfers ongeveer 70.000 huishoudens (als dat is waar de 2% over gaat en ervan uitgaande dat er iets van 7miljoen huishoudens zijn), ervan uitgaande dat elke Tele2 klant online is en het totaal enigzins representatief is voor de gehele NL internetpopulatie.
Nog even over het copyright verhaal, dit vind ik altijd zo’n dooddoener, als je van te voren dit soort zaken 100% wil regelen verzand je in eindeloze bureacratische rompslomp en krijg je nooit wat van de grond.
Wat praktische zaken, afgezien van het ‘samen tv kijk verhaal’ zie ik niet direct de link met televisiekijken. Oftewel, moet ik tijdens reclames even een paar minuten gaan hyven? of pak ik dan de laptop die toch binnen handbereik ligt?
Wat ik wil aangeven, ik zie voor televisiekijkers vooralsnog niet direct de aanleiding om naar een hyvekanaal te gaan. Tenzij je bijv. een soort red-button functie krijg die verschijnt tijdens programma’s. ‘ga nu direct naar de hyve van (zeg) peter r de vries’ (of in het geval van tele2 meer van toepassing, ga naar de hyve groep ajax en bekijk de mooiste goals oid).
Begrijp me niet verkeerd hoor, ik juig dit soort iniatieven alleen maar toe. Dit soort zaken zijn de eerste stappen naar ECHTE interactiviteit. Ik baseer me alleen maar even op mijn eigen ervaring met het ontwikkelen van dit soort kanalen 🙂
Ik denk dat er veel Hyvers zijn die er blij mee zijn… Als Papa en Mama weer eens Netwerk of Nova willen zien, kan ik lekker via Hyves mijn programma’s zien. Is gewoon een extra TV in huis!
@Bas: Ik vind dat je wel erg luchtig doet over dit soort zaken. Hetzelfde verhaal gaat namelijk op voor dat livecastr verhaal, hoe kontroleer je nou dat je niet om 11:00 sochtens allemaal “kaale poezen” op de TV aan het streamen bent? Dat is namelijk voor zover ik weet in strijd met de mediawet. Copyright and/or age restiction control is namelijk nog al een big issue in engeland en bijvoorbeeld Australie. Zo zijn er nog wel meer.
Ik vind het toch wel weer opvallend dat er zo vanuit een negatieve insteek gereageerd wordt naar initiatieven als deze. Van de ene kant doen we niet genoeg in Nederland, aan de andere kant doen we het vervolgens niet goed. Hyves is een ijzersterk merk met een heel actieve community. Tele2-gebruikers kenmerken zich door vernieuwend televisiekijken. Het is niet meer dan logisch dat deze twee innovatieve pioniers de koppen bij elkaar steken en met de poten in de modder gaan testen wat werkt en wat niet. Natuurlijk is nog niet alles uitgedacht en perfect uitgewerkt, dat is juist het mooie van dingen ontdekken. Maar niemand op deze pagina kan met zekerheid zeggen de wijsheid in pacht te hebben. Zowel Hyves als Tele2 hebben heel wat ervaringen opgedaan de afgelopen tijd en zien verschillen tussen algemene opinies en de werkelijkheid en gebruiken die kennis om een goed product te ontwikkelen. Er is hier meer behoefte aan goede feedback dan aan kritiek en voorbehoud. Vertel wacht je verwacht, wilt en verlangt, daar ga je mee vooruit.
Ron, kritiek IS feedback en voorbehoud is aan de onwetenden. Ik juich het initiatief toe maar plaats kanttekeningen bij de informatie over het model die ik nu (achteraf) heb. Ik heb niet alleen kritiek maar geef ook aan waar de web-bits nooit televisie-bites kunnen worden. Doe je voordeel ermee en waardeer de weerstand, zonder dat zal er nergens ter wereld een lampje branden….
Hyves TV heeft nu ook op YouTube een channel.
Just what the doctor orreedd, thankity you!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!