• Usability & design
    wordt gesponsord door

Zal het ooit nog wat worden tussen Albert Heijn en internet?

Zal het ooit nog wat worden tussen Albert Heijn en internet?

Naast de fysieke winkels heeft Albert Heijn al jaren een webwinkel. Hier kunnen producten van meerdere Aholdformules besteld worden. De webwinkel kent dezelfde prijzen en hetzelfde assortiment als de gemiddelde Albert Heijn-winkel maar rekent wel bezorgkosten en er is een minimum bestedingsbedrag van 60 euro. Albert.nl bestond als webwinkel sinds november 2001. Tot die tijd was de naam "Albert Heijn Thuisservice". In november 2007 werd Albert.nl omgevormd tot distributiebedrijf en gingen de webwinkels weer AH Webwinkel, Etos Webwinkel en Gall&Gall Webwinkel heten. De grondslag hiervoor lag hem in de beperkte naamsbekendheid die Albert.nl had opgebouwd in zijn 6-jarig bestaan.

Vanaf vandaag wordt o.a. middels bovenstaande tv-commercial de vernieuwde AH.nl onder de aandacht gebracht. En volgens supermarktmanager van Dalen vliegen de muispijlen je om de oren in de vernieuwde AH Webwinkel. Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij mij vliegen helemaal geen pijlen om mijn oren. De vernieuwde AH.nl is niet vooruit te branden. Naast commerciele uitdagingen, lijkt het er op dat AH opnieuw technische problemen heeft en vraag ik me af of het ooit nog wat gaat worden tussen AH en internet.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • Hm, gek, ik heb nergens last van, ook eerder niet. Wel slordig dat ah.nl niet werkt en http://www.ah.nl wel.

    Ik moet zeggen dat ik heel erg onder de indruk ben van de nieuwe ah.nl, er zitten echt veel nuttige features in en qua usability erg weinig te zeiken. Ik gebruik de features niet maar mijn boodschappenlijstje is dan ook nogal simpel zonder gezin e.d.
    De commercial vind ik ook goed te doen: die pijltjes vind ik logisch en van Dalen vertelt casual wat aardige benefits van de site.

    Of Albert.nl ooit wat wordt: dat is een heel andere vraag, en die is wat mij betreft niet echt afhankelijk van de executie, maar gewoon van de vraag of mensen uberhaupt online willen boodschapperen.

    geplaatst op
  • Donderdag een heerlijke Italiaanse wokgroente gegeten. Wilde even laten zien aan een goede vriend wat hij zijn vriendinnetje voor moest schotelen; makkelijk en heerlijk. Website niet bereikbaar.

    Vriend zei meteen dat het vast en zeker door de reclame kwam, welke ik nog niet had gezien. Zonde natuurlijk, want no way dat je dan nu nog snel terugkeert. Vraag me af of die inschattingsfout bij AH zelf ligt, bij TBWA, of is er een apart internetbureau aangesteld voor die commercial?

    Voor zover ik weet is Albert.nl min of meer verzonnen door een student Bedrijfskunde aan de Erasmus universiteit. Heb het nooit gebruikt, maar als de merknaam verdwenen is; waarom rijden er dan nog wél vrachtauto's met Albert.nl daarop?

    Dit alles neemt natuurlijk niet weg dat ik de supermarktmanager niet meer vervelend vind sinds ie weer 'gewoon AH' is en dat ik liever in AH 'winkel' dan in welke andere supermarkt ook.

    geplaatst op
  • *leest bericht nogmaals*

    *beseft dat die vrachtauto's nog rondrijden vanwege een nog bestaand distributiebedrijf*

    *verwondert zich alsnog waarom op die auto's geen reclame wordt gemaakt voor de consument*

    @Marco; Heb me nu net maar aangemeld als MKfacts user, werd krankzinnig van die code ;). Kun je als vaste user wél je comments editen? Komt dat nog (vermoed dat het niet kan...)?

    geplaatst op
  • AH maakt de vergissing dat ze haar online dienst duurder maakt dan haar offline service. Dat is bijna hetzelfde als drankjes op een terras gelegen in de schaduw duurder maken dan de drankjes van een naburig terras in de zon.

    Elke webwinkel weet dat je een competitief voordeel moet bieden op het web ten opzichte van traditionele retail om recht van bestaan te hebben. Wat je als webwinkel aan kosten bespaart ten opzichte van het klassieke model kun je (deels) terug geven aan de klant.

    Wat AH moet doen is de internetprijzen 3% tot 6% goedkoper maken dan de winkelprijs en bezorging gratis, tezamen met een spaarsysteem en customer-get-customer program.

    Als het online alternatief hem geld bespaart, pas dan heeft de consument een incentive om daarvan gebruik van te maken. Online heeft nu eenmaal ook heel veel nadelen tov van traditionle retail en die moeten worden vergoed door de webwinkel in de vorm van een betere prijs.

    geplaatst op
  • @ruben: de site is nu wel bereikbaar (traag, maar wel bereikbaar). Ben het overigens niet met je eens dat performance van een site niets te maken zou hebben met of je het nu wel of niet gebruikt. Als ik een paar keer op een site bent geweest die niet is vooruit te branden, dan haak ik af.

    @jpschadde: wordt (opnieuw) aan gewerkt!

    geplaatst op
  • Via Twinkle:
    (...) De nieuwe site van Albert Heijn is in stilte rond half november geïntroduceerd. Na de nodige opstartproblemen trekt de site inmiddels ongeveer 350.000 bezoekers per week. (...)

    geplaatst op
  • Wat zit er voor subliminal boodschap rond de 0:20?

    Ik snap de discussies overal over de performance van de site; dat is ook schandalig. Maar het zou ook leuk zijn om een echt goeie discussie te starten over wat er wel goed aan de site is (of inhoudelijk wat er niet goed is, buiten de performance). Ik vind het een heerlijke cleane site, die lekker werkt, waar acties goed gecommuniceerd worden en waar je als gebruiker op een makkelijke manier online kunt shoppen. De allerhande sectie is daarentegen echt heel erg minder geworden.

    geplaatst op
  • Zou graag een inhoudelijke discussie over de nieuwe site beginnen maar als je het niet erg vind wacht ik eerst even tot ik hem überhaupt gezien heb ;-)

    M.a.w.: Down, down, down. Kan echt niet dat zulke bedrijven (wie heeft dit op zijn geweten?) een dergelijke site live zetten zonder fatsoenlijke stresstest...

    geplaatst op
  • Helaas, ook nu nog is de site down, de enige pagina die goed werkt is ah.nl ;-)

    geplaatst op
  • @Karlijn: ik zou graag de discussie voeren over de site zelf maar dan moet hij inderdaad wel doen. Ik beloof je dat als de performance okay is dat we daar hier op Marketingfacts op terugkomen en dat ik een aantal usability en conversie-experts zal uitnodigen om hun mening te geven.

    Voor nu, ik zou als ik AH was de tv-commercial als de donder vervangen door een andere en eerst zorgen dat de performance goed is. Op dit moment richt de commercial meer schade aan dan dat het oplevert.

    geplaatst op
  • Vernieuwde webwinkel? Ik zal wel iets gemist hebben waarschijnlijk maar zie de vernieuwingen niet echt. Ik bestel geregeld bij Albert en ben een tevreden klant. Het assortiment zou wat uitgebreider kunnen en de site kan stukken sneller. Wat mij erg irriteert is dat ik me steeds een ongans zoek naar mijn winkelwagen als ik ergens op de "premium features" heb geklikt. Het klikpad naar je winkelwagen is erg omzichtig terwijl dat toch is waar de site over gaat....

    geplaatst op
  • @karlijn, @marco;
    Inhoudelijk heb ik in november op Frank-ly al eens gekeken naar de site. Niet dat ik onder het kopje usabilty/conversie-expert val, maar toch. :-)

    Het artikel van toen (incluis reactie van de bouwers) zie vind je hierr

    geplaatst op
  • OK, inhoudelijk: de prijzen vermeldt op de site zijn te hoog. Ik lees op de inhoud van de site dat er bezorgkosten worden gerekend.

    pas ten minste het marktplaatsmodel toe: eerst gratis, pas later geld gaan vragen. (voor de bezorgkosten dus)

    geplaatst op
  • Vrijwel geheel eens met bovenstaande zaken. Zorg dat de basics eerst op orde zijn alvorens je promotie gaat maken.

    Toch ook een positief aspect; vindt de vliegende pijlen die door de winkel vliegen (hoe oubollig wellicht ook) toch een aardige insteek met hier en daar een subtiele maar slimme verwijzing dat je voor sommige zaken toch de winkel moet bezoeken, aardig gedaan.

    Nu alleen nog 'even' zorgen dat ze embedding aanbieden van hun videomateriaal met eventueel zelfs de laatste (actuele) aanbiedingen in het laatste frame en Marco en andere bloggers hoeven niet meer op YouTube te zoeken ;-)

    geplaatst op
  • Blijkbaar lezen ze geen reviews over hun site.
    ah.nl doet het nog steeds niet.
    In de winkel hangt overal:
    Ontdek
    het nieuwe
    ah.nl

    ...
    BTW: slogan: gewoon bij ah.nl is nog vrij,..

    Mail deze pagina doet het niet (lege email)
    woorden worden hoofdletters geschreven.

    Kortom: binnen 5 minuten al paar dingetjes om te verbeteren of na te kijken.
    4 free,....

    geplaatst op
  • Ben nu wel benieuwd wie er eigenlijk verantwoordelijk is voor de website van AH én de communicatie rondom de lancering van deze vernieuwde site.

    geplaatst op
  • @Marco lees de reacties op het Molblog-artikel en het artikel op Frank-ly en je hebt in ieder geval 50% van je vraag beantwoord :-)

    geplaatst op
  • Je laat me wel zoeken Johan ;-)

    Maar ik heb het gevonden, het is dus waarschijnlijk Fabrique dat verantwoordelijk is voor de site.

    geplaatst op
  • @marco zelf zoeken levert altijd veel meer voldoening op ;-)

    geplaatst op
  • Ik kreeg in de AH een bonnetje waar ik iets mee kon winnen, dus ik ging naar de site: werkte niet in internet explorer, vreemd. Firefox: werkt wel. Zal nu vast wel opgelost zijn, volgende poging: helaas. Papiertje weggegooit, voorgenomen nooit meer naar de site te gaan.
    Weer een verloren kans!

    Helemaal eens met voornoemde reacties: online bestellen moet interessanter zijn dan gewoon retail en als je een grote campagne opzet om reclame te maken voor je site moet de site wel werken.

    Even kijken of ik ah.nl kan registreren.

    geplaatst op
  • Heb zelf een tijdje bij Albert Heijn gezeten, maar ben sinds kort bij Neo@Ogilvy begonnen.
    Ik ga niet te erg uit de school klappen... maar beantwoord wel de vragen/opmerkingen omdat ze dat bij ah.nl niet zullen doen:

    1. de commercial gaat over de site zelf, niet over de webwinkel zoals hierboven gesuggereerd werd. Dat was ook al één van de angsten daar dat mensen het niet zouden begrijpen. Let maar op het filmpje: ze hebben het steeds over ah.nl en nergens over de winkel. Sterker nog: je kunt je boodschappenlijst ALLEEN op ah.nl maken en niet in de AH Webwinkel. De Webwinkel is niet vernieuwd, de site is vernieuwd.... althans, er wordt nu eindelijk over de vernieuwde site gecommuniceerd. Dat werd destijds niet gelijk gedaan omdat men bang was dat dit wat nu gebeurt (site uit de luch) dan al zou gebeuren.

    2. De site plat: was me verzekerd dat dat niet zou gebeuren. Er is wat af gestresstest, maar er zijn simpelweg achterkantproblemen die niet 1-2-3 op te lossen zijn en die je pas ehct kan zien op het moment dat je het ding live zet (ja er is ook een test omgeving en een aparte beta omgeving). Maar de hosting etc. ligt niet bij AH zelf en daar ligt een groot probleem: je kan de problemen niet allemaal in house oplossen. De structuur van de organisatie is er dus niet naar
    Ze hebben er echt wel alles aan gedaan om het een succes te laten zijn (extra servers, allerlei extra programmeurs op de kleine problemen etc. etc). .... maar dat is dus kennelijk niet genoeg.
    Overigens hebben ze tijdens de feestdagen meer dan een mio bezoekers per week gehad, dus het is niet alsof ze geen ervaring hebben met veel bezoekers

    3. Als je ziet hoe AH werkt, dan weet je dat je niet ineens een ander filmpje live kan zetten. het thema deze twee weken is AH.nl..... Wat voor ander filmpje wil je dan in Godsnaam live zetten? Er kan namelijk over niets anders dan het thema en de aanbiedingen gecommuniceerd worden. Ze hebben ook de mediaruimte al ingekocht en vandaag doet de site het ook perfect (kennelijk is de bug opgelost).... ze hebben dus geen keuze dan de spot uit te zenden.

    4. Het boodschappenlijstje is vooral handig voor a) recepten -vooral als het om meerdere recepten gaat en b) bonusaanbiedingen - omdat je zo eerst alle bonusaanbiedingen op je lijstje kan slepen/klikken en dan daarvandaan door kan gaan. Ook kun je recepten zoeken welke gemaakt worden van producten uit de bonus (groen icoontje). Kijk DAN is het handig. Eerdere boodschappen zijn daarbij een aanvulling. Het (eerdere boodschappen) werkt ook gewoon nog niet ideaal. Jammer, wat mij betreft nog steeds een verkeerd accent. Want je zou juist zo mooi de 6000 recepten en de bonusaanbiedingen die vanaf zondag online zijn aan elkaar kunnen koppelen.

    geplaatst op
  • 5. Albert is de achterkant: de bezorgservice is nog wél Albert, de voorkant (webwinkels) zijn gewoon AH, Gall en Etos. Dit is namelijk omdat ze de webwinkel ook gelijk willen trekken aan de andere winkelformules zoals AH XL en AH To go.... bij elke willekeurige webwinkel waar ook een bricks versie van is ga je naar www.<naam van de zaak>.nl toe. Het is eerder raar dat ze deze keuze niet eerder hebben gemaakt.

    6. Albert is niet duurder maar hanteert dezelfde prijzen als in de winkel. Je betaalt alleen voor de afleverkosten. Daar betaal je eigenlijk nog steeds niet genoeg voor om het rendabel te maken, maargoed. De eerste keer is 9 van de 10 keer gratis aangezien er bijna altijd wel een code is waarmee je eerste keer bezorgkosten gratis zijn. Verder is er ook een member get member actie waarbij als je een nieuwe memeber aandraagt zowel jij als je nieuwe member E 10 korting krijgt op je boodschappen. Dus je kan het wel degelijk eerst proberen zonder extra kosten voordat je er mee doorgaat.

    7. Het voordeel van webwinkelen ligt hem in het niet naar de winkel hoeven gaan en in die drukte boodschappen te moeten doen.... schijnt helemaal erg te zijn als je kinderen hebt. Dat is het grote verschil met de gewone winkel. Prijsvoordeel kun je ook behalen door veel bonusaanbiedingen te kopen (zie de tab BONUS bovenaan in beeld - je moet dan nog wel alle schappen langs).... je ziet je korting oplopen en hebt zonder al te gekke dingen te kopen zo E 20 aan bonuskorting binnen. Je moet dan alleen wel voor de grote boodschappentrip gaan, anders rendeert het niet (je moet namelijk wel E 60 aan boodschappen hebben voordat ze het af komen leveren)

    8. Firefox doet het beter dan IE omdat programmeurs daar fijner in werken dan in IE. Dus dat wordt voor hen dan default...... Ja, dat is niet altijd even slim, maar wel begrijpelijk... toch?

    Meer vragen nog? ;-)
    ik beantwoord ze allemaal zo ver ik vind dat ik dat kan maken.

    geplaatst op
  • Ik ben onder de indruk van de boodschappenlijst.
    Bij het invullen van van bonuskaartnummer alle (recente) aankopen bij ah.
    Ik moet zeggen: ideaal! en met de korting van 10e ga ik het zeker proberen.

    Klein dingetje:
    Er wordt op gegeven moment om gebruikersnaam gevraagd.
    Deze wordt niet aangemaakt (of om gevraagd) bij het maken van account.
    Kan nu dus geen korting ontvangen,...

    Bij onjuist invullen van gebruikersnaam:
    Uw gebruikersnaam en/of wachtwoord zijn niet bekend. Uw wachtwoord vergeten? Klik op "vergeten?" rechtsboven op uw scherm.

    Ben ingelogd, maar heb geen gebruikersnaam kunnen maken en geen naam ontvangen,..
    "vergeten" staat dus niet in het scherm.

    Verder doe ik (wij) wekelijks in 1 keer mijn boodschappen.
    Ga gelijk uitzoeken of ze ook maandagavond thuis bezorgen.
    Zouden ze ook een kok mee kunnen leveren? ;)

    geplaatst op
  • @koningwoning als back-end developer kan ik je vertellen dat punt 8 absoluut ONbegrijpelijk is. Je spreekt namelijk met de klant (neem ik aan) een aantal technische voorwaarden af en daar hoort IE gewoon in te staan (en dus hoor je het 100% te ondersteunen). Elke programmeur die zich verschuilt achter "in FF werkt het super en daar ontwikkel ik in" verdient een dikke foei ;-)

    Punt 2 ben ik gedeeltelijk met je eens. Dat de site voor een serveroverload zorgt kan inderdaad afhankelijk zijn van een aantal factoren. Maar de grootste klachten vanuit gebruikers komen nu over een niet functionerend onderdeel: de code invullen. Dat is codewerk, dunkt me.
    Dat de code invullen in Firefox wel werkt en in IE niet sluit dan weer aan op puntje 8 :-)

    Maar laten we hier op Marketingfacts niet te diep in de techniek duiken. :-)

    Ik hoop dat ze probleempjes krijgen verholpen, http://ah.nl gewoon doorlussen naar http://www.ah.nl en dan staat er een mooie site. Zoals ik dat al in november vond :-)

    geplaatst op
  • @Johan - tja, punt 8 ik zeg niet dat het goed is... ik zeg alleen dat ik het kan begrijpen als mens (als marketeer trok ik toen ik dat hoorde natuurlijk de haren uit mijn hoofd)
    punt 2 - er waren allerlei technische issues waar ik niet héél veel van snapte. Ik weet wel dat de mensen van Albert IT erg hard werken en er voor de volle 100% voor gaan. Dat is overigens ook zo bij Fabrique....
    Maar fouten maken is menselijk.... en dus sluipt er nog wel eens een fout bijin.
    Hoe het zit met de codes etc.... daar kan ik niks over zeggen.
    Dit werd gebouwd toen ik weg was.

    Ik blijf de site ook gewoon er helder en overzichtelijk uit vinden zien.
    Er kan nog veel verbeterd worden, maar bij welke site niet ;-)

    geplaatst op
  • @koningwoning: dank voor de toelichting; geeft in ieder geval een verklaring voor een aantal zaken die me niet helemaal duidelijk waren. Zouden ze meer moeten doen, open communiceren en gewoon uitleggen waarom dingen niet lopen zoals gepland.

    geplaatst op
  • @koningwoning hé gezellig hier!

    @marco, @all, ik probeer zelf vooral reactie te geven als het Fabrique aangaat. Het is beter als AH zelf uitspraak doet over AH zaken, vind ik eigenlijk.
    Over (8). Het codeinvoerstuk wordt dezer dagen door HEEL veel mensen gebruikt (tientallen procenten IE6, meer dan de helft IE7), en zou bugvrij moeten zijn. Het is echter niet door ons ontwikkeld. Wie er echt iets fouts in ziet kan terecht op ah.nl/klantenservice. Dat is geen afscheper, het komt dan op de juiste plek. (over IE-vs-FF wil ik best PMmen, dat lijkt me hier een beetje OT zoals Johan al aangaf).

    @maarten, bedankt voor je complimenten over de boodschappenlijst. We hebben er erg ons best op gedaan! Over je problemen met de login, je beschrijving is nog te vaag: "...Op een gegeven moment...". Ook hier geldt: ah.nl/klantenservice. Als 't dan iets voor ons is krijgen wij het gauw te zien.

    geplaatst op
  • @marco - Helaas zit dat er niet in.... daarom reageer ik hier omdat ik wel ah.nl (net als Fabrique - Pieter ;-) nog een warm hart toedraag en wil dat mensen iets beter snappen wat er aan de hand is.

    Maar aangezien Pieter hier nu tussen staat is mijn taak wel voorbij - hij kan veel beter officiëlere standpunten innemen.

    gr,

    E.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.