DataPortability werkgroep gesteund door o.a. Google, Yahoo! en Facebook
Afgelopen week werd bekend dat medewerkers van Google, Facebook en Plaxo toetreden tot de DataPortability werkgroep die ervoor wil zorgen dat persoonlijke informatie, zoals je profiel, foto’s en video’s, kan worden uitgewisseld tussen online diensten, met name sociale netwerken.
Dit initiatief kan, mits goed uitgevoerd en uitgewerkt, een belangrijke stap zijn voor de volgende fase van het internet. Google en FaceBook zijn één van de grootste bedrijven op internet in termen van het verzamelen en gebruiken van sociale informatie. Mede daarom is hun aanwezigheid, samen met de vele andere deelnemers in de DataPortability werkgroep, van groot belang.
Wat is DataPortability?
DataPortability is een werkgroep met het doel om bestaande open standaarden te integreren tot één overkoepelend systeem om persoonlijke informatie eenvoudig uit te wisselen tussen online diensten (met name sociale netwerken).
DataPortability gaat dus GEEN nieuwe standaarden ontwikkelen. Ze noemen het overkoepelend systeem het “DHCP voor identiteit”, verwijzend naar DHCP-servers die ervoor zorgen dat computers snel en eenvoudig kunnen inloggen op internet.
Controle bij gebruiker
Een belangrijke doelstelling daarbij van DataPortability is dat ze de controle over de informatie willen teruggeven aan de eindgebruikers, ongeacht waar je die informatie “mee naartoe neemt”.
Gebruikers zullen hun vrienden en hun media (afbeeldingen, video’s, etc.) kunnen benaderen via alle applicaties, sociale netwerken en andere online diensten die het systeem van DataPortability in hun dienst opnemen.
Hoe verschilt DataPortability.org van OpenSocial?
Wellicht vraag je jezelf af hoe DataPortability.org verschilt van Google’s OpenSocial? Het lijkt hetzelfde, maar er zijn verschillen.
Zowel DataPortability als OpenSocial hebben tot doel persoonlijke informatie uitwisselbaar te maken. OpenSocial is een set afspraken over API’s (zie voor uitleg Hoe open is Google OpenSocial?), terwijl DataPortability gaat over de compatibiliteit tussen de bestaande standaarden waarmee, al dan niet via API’s, informatie wordt uitgewisseld.
Jouw informatie meenemen
Het OpenSocial platform van Google is een technische standaard voor ontwikkelaars om applicaties te bouwen die werken met meerdere sociale netwerken. Maar dat betekent nog niet dat je jouw foto’s eenvoudig kunt meenemen van Flickr naar Picasa, of je online profiel van Hyves naar FaceBook. Dat is exact waar de DataPortability werkgroep voor wil zorgen.
Robert Scoble’s FaceBook account
Interessant detail is dat de bekende tech-blogger Robert Scoble afgelopen week bekend dat zijn FaceBook account was gedeactiveerd. Hij probeerde zijn contactinformatie te downloaden om te gebruiken in Plaxo, maar blijkbaar was dat niet toegestaan.
Ironisch en opvallend is dat in dezelfde week zowel FaceBook als Plaxo aankondigen dat ze toetreden tot de DataPortability werkgroep, waar overigens ook Robert Scoble zich bij heeft aangesloten. Is dit toeval of gaat het om een marketingactie van de betrokken bedrijven?
Privacvy gevolgen van dataportabiliteit
Het voorbeeld van Robert Scoble illustreert ook de gevolgen die de uitwisseling van informatie tussen diverse diensten met zich meebrengt, met name op het gebied van privacy. Zijn alle vormen van informatieuitwisseling wel gewenst?
Over het algemeen bevat je profiel algemene contactinformatie die je vaak ook publiekelijk openstelt op een sociaal netwerk. Maar steeds vaker gaat het om meer informatie, waarvan je soms niet wil dat dit op een andere website of in de handen van een onbekende terecht komt.
Want dat je een account hebt bij Hyves of FaceBook betekent nog niet dat je toestemming hebt gegeven om jouw informatie te laten gebruiken door derden.
Kritische succesfactor
Het goed nadenken en oplossen van dit privacy probleem is wat mij betreft een kritische succesfactor in het slagen van initiatieven zoals de DataPortability werkgroep en Google OpenSocial. Ik verwacht dan ook dat daar veel aandacht aan wordt besteed door alle deelnemende partijen.
Conclusie
Het toetreden van Google en FaceBook tot de DataPortability werkgroep zorgt ervoor dat de belangrijkste partijen die sociale informatie verzamelen en gebruiken nu samenwerken aan een standaard om deze informatie makkelijk uit te wisselen.
De DataPortability werkgroep zal geen nieuwe standaard(en) ontwikkelen, maar een soort overkoepelend systeem wat ervoor zorgt dat bestaande standaarden compatibel worden. Het doels is om de gebruikers de controle te geven en persoonlijke informatie, zoals je profiel, foto’s en video’s, uit te wisselen tussen online diensten, met name sociale netwerken.
DataPortability lijkt sterk op OpenSocial van Google, maar de beide initiatieven verschillen van elkaar. OpenSocial is een set afspraken over API’s, terwijl DataPortability gaat over de compatibiliteit tussen de bestaande standaarden waarmee, al dan niet via API’s, informatie wordt uitgewisseld.
Deze informatieuitwisseling zorgt echter voor potentiële problemen op het gebied van privacy. Welke informatie van jou mag wel en niet door derden worden gebruikt? Die controle moet uiteraard bij de gebruiker liggen en dat is in mijn ogen ook een kritische succesfactor voor het slagen van initiatieven zoals DataPortability en Google OpenSocial.
Uitstekend overzicht over DataPortability Eduard, thx!
Hai Eduard, hartelijk dank hiervoor. Het is spannend om te zien hoe aan de infrastructuur van de volgende stap van het internet wordt gewerkt.
Kan jij nog iets zeggen hoe deze afspraken zich verhouden tot de activiteiten rond het Semantic Web (vooral : de afspraken om machines elkaar te laten begrijpen) ? Dank.
Op zich natuurlijk een goede zaak dat het mogelijk is je eigen data mee te nemen naar verschillende online diensten. De insteek dat elke gebruiker de controle heeft over zijn of haar eigen data bij de verschillende diensten is in principe goed.
Ik vraag me alleen toch of, of de verschillende diensten deze data portabillity niet zullen gebruiken om hun eigen data per gebruiker te verrijken voor marketing doeleinden e.d.
Het frapante is dat Facebook zelf de optie heeft om al je email adressen te importeren om vervolgens uit te zoeken welke contacten ook al lid zijn en de rest uit te nodigen.
Vervolgens geeft Plaxo dezelfde optie met Facebook contacten en dan slaan alle stoppen door bij de heertjes van Facebook.
Dit is zeer zeker een goed initiatief en de volgende stap in een nog beter internet. Het zal interessant zijn om te zien welke netwerken overeind blijven. Aangezien de drempel om te switchten enorm wordt verlaagd is er minder noodzaak om op 1 netwerk te blijven hangen.
@Ewout
Ik denk dat zoveel mogelijk standaardisatie nodig is om het semantische web te laten werken. DataPortability en Google OpenSocial zijn pogingen om standaarden te ontwikkelen en compatibiliteit tussen standaarden te ontwikkelen, wat zeker een bijdrage kan leveren aan het semantische web, maar dat betekent niet dat ze het semantische web ontwikkelen.
@Alex
Terechte opmerking. Met de ideale situatie waarbij je alle controle hebt, kun je dus ook controleren welke informatie van jou wordt gebruikt voor marketingdoeleinden of wat dan ook.
@Daan
Facebook is inderdaad meermaals bekritiseerd in het te weinig “open” zijn. Ze hebben bijna geen koos om mee te doen met deze initiatieven.
Heel interessant! Begrijp ik het goed als ik zeg dat Open Social functionaliteit mogelijk maakt te verspreiden en te integreren, maar bovenstaande daadwerkelijk ook de data terugkoppelt, bijvoorbeeld inloggen met je Google account op Hyves?
Heeft iemand voorbeelden van applicaties die met Hyves samenwerken via Open Social?
Eigenlijk is het toch ook logisch of niet??? Het is toch MIJN profiel..en het zijn toch MIJN vrienden…
Ik las vanmiddag het stuk over importeren van hyves vrienden op netlog….nou, dat kan dus nu niet meer!!! Lekker hoor….Open Asocial!! Zouden ze bang zijn ofzo? Dan maar een blogpost op mijn profiel en alle vriendjes een mail sturen…tssss….zo 2006…
@ Michel, ik denk het meer gaat om integratie van sites die juist niet bijna hetzelfde zijn. Denk dus niet aan Picassa en Flickr, maar aan Facebook en Flickr.
Tenminste, zo las ik wat de bedoeling is van dit initiatief
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!