2007: Best of Ads, worst of Ads

3 januari 2008, 06:19

2007 is voorbij, het was een mooi jaar. Nu is het 2008, hoera. Maar we zijn nog niet helemaal klaar met de lijstjes van vorig jaar. Zo rond de feestdagen blijft er nog wel eens wat liggen. Sommige artikelen zijn daarvoor te mooi of te goed.

Kijk maar eens naar dit artikel op de site van de Wall Street Journal (WSJ): ‘Best of Ads, worst of Ads’. De beste en de slechtste advertenties van 2007. Volgens de Wall Street Journal, dan. Ze hebben het mooi gedaan, met een feedback-gedeelte waarin de auteur commentaar levert op de reclame en de impact schetst. Er was veel diversiteit en veel nieuw in 2007, maar: ‘one thing stayed the same: some campaigns were big hits and others were big flops.’

De beste is volgens de WSJ de Dove campagne met de ‘gewone’ vrouw die wordt omgeturnd tot supermodel (Evolution, hier op YouTube). Deze reclame werd alleen online gepost, op YouTube en op campaignforrealbeauty.com. Op YouTube werd de commercial in totaal volgens de WSJ 24 miljoen keer bekeken. En mensen gingen ook zelf met het concept aan de slag: ‘Moreover, ordinary people have created their own films spoofing the ad,’ schrijft de WSJ.

De slechtste reclame is een commercial voor de animatieserie ‘Hunger Force’ op Cartoon Network. De WSJ schrijft: ‘In an attempt to promote an animated TV show the agency planted about 40 boxes -adorned with blinking lights in the shape of “Hunger Force” characters Err and Ignignokt- around downtown Boston.’

Niet heel slim: het regende bommeldingen waardoor snelwegen en autowegen moesten worden afgezet. Om verdere schadeclaims te voorkomen betaalde Time Warner 2 miljoen dollar aan de staat Massachusetts.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    mgvandenbroek

    @Henri: het is een krant, voor een zeer breed publiek. Dus je ontkomt niet aan ‘kort’. Mooi overzicht, van jou, trouwens!


    3 januari 2008 om 09:04
    Henri van den Hoof

    @Matthijs: Ik begrijp het wel van WSJ, maar het is meer dat het me leuk leek een wat bredere analyse te lezen en die te vergelijken met mijn eigen overzichten en Top 10’s die ik nu aan het maken ben voor verschillende categorieën. Anyway, thanks voor het compliment 🙂 Er komen sowieso nog ca. 5 van dergelijke reclame-overzichten aan de komende 2 maanden.


    3 januari 2008 om 09:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!