Samenwerking Numpa en Avro juniorsongfestival ‘groot succes’

20 december 2007, 05:54

Op sinterklaasdag schreef ik een posting over het microblog dat AVRO en Numpa samen op hebben gezet rondom het Junior Songfestival. Dat festival vond twee weken geleden plaats, op 8 december.

De Nederlandse fans konden de Nederlandse deelnemers Lisa, Amy en Shelley volgen. Deze meiden zouden hun fans op de hoogte gaan houden met berichten die ze via sms op het microblog juniorsongfestival.avro.nl plaatsen.

Altijd interessant wat er van zo’n initiatief terecht komt. Slaat het aan? Was het eigenlijk wel wat? En als het mislukt, stuurt men dan ook een persbericht? We hebben dus een update: een persbericht met als kop ‘Micro-bloggen gretig opgepakt door Nederlandse jeugd.’ Het project lijkt in ieder geval niet mislukt.

Via sms, web en mobiel wisselden de Nederlandse kandidaten en hun fans berichten uit. Dat heeft volgens Numpa geleid tot meer dan een miljoen contacten in 5 dagen. In een paar dagen registreerden zich ongeveer duizend kinderen, in de leeftijd van 7 tot 14 jaar oud (vooral meisjes).

Numpa schrijft: ‘Opvallend is ook dat meer dan 1000 berichten geplaatst werd met sms-vaardige vingers, oftewel per gsm. Het plaatsen van berichten per gsm was kosteloos, dus ouders hoefden zich in dit geval geen zorgen te maken.’

Arjan Van ’t Hof van YellowMind licht toe: ‘Die miljoen contacten, dat ís echt veel. We hebben de refresh meerdere malen naar beneden bijgesteld.’ Opvallend is, zegt Van ’t Hof, dat de toestroom van bezoekers niet is opgehouden nadat het songfestival was afgelopen. ‘We zitten nu nog steeds op 60.000 berichten per dag. De community ontwikkelt zich, en migreert naar een eigen kanaal op Numpa.’

Numpa is laaiend enthousiast over het project. Interessant altijd, om even de uitgangspunten er bij te pakken. Volgens Van ’t Hof waren er niet echt hoge targets gesteld. ‘In de eerste gesprekken met de AVRO dachten we een paar duizend contacten per dag te halen. Als je dan over 800.000 gaat in een paar dagen, dan ben je positief verrast, ja. We hadden niet gedacht dat het bij zo’n jonge doelgroep zo’n succes zou zijn. Ik kan niet concreet worden, maar hier gaat zeker een vervolg op komen.’ En het kan nog gekker. Volgens Van ’t Hof is de site nu zelfs ‘de meest bezochte site van de AVRO’.

Monique Foppen van de internetafdeling van de AVRO onderschrijft het gejubel bij Numpa. Ze spreekt van ‘een groot succes. Dit sloeg echt aan bij de kinderen. De site van het juniorsongfestival was dit jaar erg succesvol. In de week van de uitzending stonden we met stip op nummer 1 van alle Zapp-sites. Ik denk wel dat wij vaker gebruik gaan maken van microblogs. We gaan daarover met Numpa in gesprek.’

Toen de samenwerking tussen AVRO en Numpa werd aangekondigd, vroeg ik me af of microbloggen ook zou werken bij een jonge doelgroep. Als we naar dit project kijken, dan lijkt het er (voorzichtig, n=1) op dat het succesvol kan zijn. Ik ben benieuwd naar wat volgt.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Wat waren nu de belangrijkste aanjagers van het gebruik? Met andere woorden hoe is de microblog onder de aandacht gebracht van de kinderen en was het meteen duidelijk hoe het werkte?

    Het zijn indrukwekkende cijfers die mij toch enigsinds verrassen.


    20 december 2007 om 06:18
    Arjan van ’t Hof

    Update 2008. Afgelopen zaterdag was de finale van het nationale Juniorsongfestival. Dit keer bleef de teller op 1,4 miljoen contacten steken bij de Avro/Numpa widget. Een duidelijke groei dus t.o.v. de Europese finale van vorig jaar. Deze valt trouwens dit jaar eind november. Ik zal tzt ook deze cijfers weer hier bekendmaken.


    6 oktober 2008 om 09:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!