ReclameReview: TMF/Postbank

12 december 2007, 11:38

TMF en de Postbank maken met deze commercial samen reclame voor het programma-item “How To Survive Working Life”.

Credits:

Creatie: Hessel Roos (TMF), Marcel Wortel (Noise)

Regie: Bram van Alphen

Productiemaatschappij: THE-DFILMS

Producer: Cees Clous

D.O.P: Daniël Bouquet

Editor: Manuel Rombley

Post-production: Condor

Sound design/muziek: Dennis Alfarez (TMF)

Voor:

Naast de grappen uit de commercial (humor is een kwestie van smaak, dus daarover valt niet te twisten) denk ik dat vooral het onderwerp starters op de arbeidsmarkt aanspreekt: hoe kom je in hemelsnaam nog toe aan alle dingen die je deed toen je nog studeerde als je eenmaal een baan hebt? Juist, daar moet je dus een beetje creatiever mee omgaan. In een kort tijdsbestek hebben de makers van het filmpje deze boodschap goed samengevat met een duidelijke call to action: kijk elke woensdag naar “How To Survive Working Life”, want daarin geeft TMF je de beste tips om een beetje normaal te blijven leven.

Tegen:

De grote vraag is natuurlijk: heeft de drukke doelgroep eigenlijk wel tijd om naar dat programma-item te kijken? Misschien zit de gemiddelde starter juist net op dat moment in de sportschool of wordt de tijd benut om wat extra slaap te pakken. Maar goed, dat ligt niet aan de commercial. Daarop heb ik namelijk verder niets aan te merken.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Pieter Bas Elskamp

    @ David: Iets wat ik in deze review mis, naast smaak en tijd om te kijken als belangrijkste conclusies, is of het via TMF wel op de juiste doelgroep wordt bereikt…?

    De gemiddelde TMF-kijker zal ergens tussen de 12 en 22 zijn en ik denk dat er dus een hoop starters gemist worden… Persoonlijk kijk ik (en ja ik ben de doelgroep als starter) echt geen TMF meer, omdat het simpelweg te kinderachtig is en teveel een scholierenzender…

    Ik denk dat veel leeftijdgenoten van mij hier toch ook wel zo over zullen denken. Misschien dat de groep uit een lager opleidingsniveau (MBO?) wel meer aangesproken worden door deze reclame?!


    12 december 2007 om 13:50
    Hardcopy

    @ Pieter Bas: goede aanvulling. Het is inderdaad nog maar de vraag of de starters die zij willen bereiken eigenlijk wel naar TMF kijkt.

    In principe zijn de in de commercial afgebeelde personen natuurlijk niet direct te linken aan een opleidingsniveau, dus wat dat betreft houden ze het wel heel neutraal.

    Ik weet trouwens niet of deze commercial ook op andere zenders wordt uitgezonden dan op TMF zelf.


    12 december 2007 om 13:59
    Esther van der Velden

    Op dit moment ben ik bezig met een HBO stage CE en ik kijk echt geen TMF meer. Inderdaad starters die van het MBO afkomen hebben naast een lager opleidingsniveau een jongere leeftijd omdat zij vaak 3 jaar over de opleiding doen. Verder zijn zij jonger dan diegenen die de HAVO doorlopen. Als starters bereikt moeten worden zou ik een andere zender kiezen. Hoewel ik geen idee heb of er programma’s (of zenders) zijn voor specifiek starters, maar ik zou eerder denken aan BNN ofzo dan aan TMF. Verder denk ik dat starters, als ze al TMF opzetten dit doen als achtergrond en niet om bewust te kijken naar de programma’s. HBO starters zijn op zijn jongst 20 of 21, terwijl dit bij WO starters nog hoger ligt. Ik denk dat Postbank een misrekening heeft gemaakt door met TMF in zee te gaan.


    12 december 2007 om 14:04
    Noturban

    Dagrand is om 2300 uur s’avonds , de tijd dat veel jongeren & jong volwassenen zappen ook naar TMF! Zolang dit de enige zender is waar muziek te consumeren is blijft dit een brede aantrekkingskracht houden. In mijn ogen niet zo gekke keuze!


    12 december 2007 om 15:07
    Sytse

    Daarnaast is er natuurlijk de vraag of het hele format wel klopt: ‘How to survive working live’ en dan toch nog iemand verplichten op een bepaald tijdstip een bepaalde zender te kijken.. Op zo’n moment gaat bij mij het ‘on demand’ belletje rinkelen. Ik wil er best meer over weten, maar wel op het moment dat ik het wil en er tijd voor heb..


    12 december 2007 om 19:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!