Nieuw platform of bestaande kanalen? Keuze voor claimen contentdomein online

Nieuw platform of bestaande kanalen? Keuze voor claimen contentdomein online

Naar aanleiding van de discussies op mijn vorige postings over een online sports community en de voorbereidingen op workshop over sport 2.0, komt vaak de vraag naar boven of een eigen platform te prefereren is boven het aanhaken bij bestaande online kanalen. Ofwel: zet je een Nederlandse versie van iSporty op (zoals AD doet) of bouw je een eigen sportHyves. Waarbij deze discussie uiteraard breder getrokken kan worden: voor communiceren met je doelgroep kiezen via bestaande kanalen of een eigen platform bouwen? Dit geldt niet alleen voor de segmentering van content (sport/muziek/film/entertainment/nieuws), maar vooral ook voor branded content (denk aan ditismijnteam.nl).

Het claimen van een bepaald type content of een bepaald domein kan dus gechargeerd op twee manieren. Een aantal voordelen van beide manieren op een rij, graag jullie reactie.

Voordelen eigen platform

  • Precies op maat: geen gedoe met bestaande functionaliteiten en eisen aan je vormgeving/techniek
  • Je bent er helemaal de baas: bestaande platforms hebben (redactionele of commerciële) afspraken waaraan jouw content ook moet voldoen
  • Continuïteit: er is geen tijdsbeperking aan je platform
  • Vindbaarheid: je kunt 1 platform communiceren
  • Herkenbaarheid: je bent zichtbaar, iets wat in de brij aan (user generated) content van de grote platforms nog een kunst is
  • Nieuwe functionaliteiten: op je eigen platform ben je zelf de baas over de uitbreidingen, vooral als het nieuwe applicaties zijn, kan dit veel tijd besparen
  • Autoriteit: een eigen platform toont kracht

Voordelen aanwezigheid op bestaande kanalen

  • Traffic: waarom een platform groot maken, terwijl er online al zoveel grote platforms zijn
  • Ontwikkelkosten: je hoeft alleen je eigen deel van het platform te ontwikkelen
  • Keuze: je kunt een concept op meerdere kanalen uitzetten
  • Gedeelde belangen: jouw concept of merk bouwen leidt tot meer bezoek aan het kanaal, daarmee deel je dus belangen met het kanaal (samen iets groot maken)
  • Branding: dit is een double edged sword. Het merk van het kanaal kan jouw merk enerzijds versterken anderzijds overschaduwen
  • Functionaliteiten: bestaande kanalen bieden veel functionaliteiten die je voor een eigen platform niet (per se) zou ontwikkelen, maar wel handig kan gebruiken als ze toch voor handen zijn
  • Authenticiteit en realiteit: aansluiten bij bestaande media laat zien dat het merk dicht bij de beleving en (online) ervaringen van de consument blijft

 


Delen

0
0


Er zijn 51 reacties op dit artikel

  • Ik mis een beetje de optie "whitelabel", dat is volgens mij namelijk de meest intersante. Overingens denk ik dat Hyves er wel een aan het maken is. Het lijkt dan voor de consument of het allemaal heel heftig is maar je kunt het met gemakt vullen omdat je al techniek hebt.
    Dit druk dus kosten en je kunt er makelijk traffic op kopen omdat je waarscheinlijk wel users van de non whitelabel kan toevoegen.

    Let hierbij dus wel op vendorlock van usercontetn en eigendom van de userbase/content.

    geplaatst op
  • Een bekend dilemma. Je merkt dat de klantvraag ernaar groot is en groeit. Belangrijke vragen zijn of het iets substantieels bijdraagt aan de organisatie en of dat van langere duur is. Daarmee krijg je ook makkelijker een antwoord op de vraag of het de kosten wel waard zijn en of je er zelf op wilt doorontwikkelen.

    geplaatst op
  • @ Kjeld,
    Terechte opmerking. Alleen mis je daarmee wel de voordelen van een bestaand kanaal mèt consumenten. Je wint dus inderdaad aan de productiekant, maar verliest aan de mediakant. Als het overhevelen van users mogelijk is, dan is het zeker een mooie middenweg.

    geplaatst op
  • Net als Kjeld denk ik dat een whitelabel de beste propositie is.

    @Gijsbregt: dat geldt toch zeker voor jouw mijnsportwereld.nl, waarbinnen het AD verder kijkt dan de eigen uitgever. Een whitelabel sluit dan perfect aan bij een dergelijke strategie. Ik denk daarnaast dat je niet kunt zeggen of de ene optie (altijd) beter is dan de andere. Je zult het van geval tot geval moeten bekijken. Mij lijkt dat je voor het AD een goede keuze hebt gemaakt door te gaan voor een Isporty-variant.

    geplaatst op
  • @ Roel
    Denk inderdaad dat je de afweging per keer moet maken. Merk alleen dat veel bureau's graag zelf een platform bouwen, terwijl de optie van aansluiten bij een bestaand kanaal een goede kan zijn. Online media zijn ondertussen zo ver ontwikkeld, dat je ze gewoon als traditionele media kan inkopen, alleen dan wel inclusief de mogelijkheid tot adaptatie voor jouw merk.

    @ Vincent
    Voor AD (als uitgever) gelden weer andere wetten dan bijvoorbeeld voor een startup met een goede functionele applicatie of voor een merk dat kiest voor online activatie. Zij zijn lang niet altijd gebaat bij een eigen platform. De vraag is wanneer (nog?) wel en wanneer niet.

    geplaatst op
  • "Je bent er helemaal de baas: bestaande platforms hebben (redactionele of commerciële) afspraken waaraan jouw content ook moet voldoen "

    Dit punt lijkt me wel van belang. Hoeveel heb je te zeggen over je eigen platform bij bijvoorbeeld hyves. Vooral mbt de commerciele afspraken.

    geplaatst op
  • Het gaat niet om de techniek, het gaat om de mensen (met passie, sociaal vermogen en juiste netwerk). Keuze is dus afhankelijk of je de juiste mensen aan je weet te binden.

    geplaatst op
  • @ Marco
    Ik denk dat het zeer lastig is om van tevoren mensen aan je te binden. Deze keuzes moeten van tevoren gemaakt worden.

    Mijn mening is dat als je een succesvol product neer wilt zetten dat je net iets anders moet zijn dan de concurrent. Hierdoor zou ik zeggen dat je een nieuw platform zou moeten ontwikkelen.

    Ik denk dat een community site als Hyves anders ingestelde bezoekers trekt dan een sport community. Je moet net de "unique selling points" weten te vinden.

    geplaatst op
  • @ Floris,
    Voordeel van commercie is dat er meestal over te onderhandelen is. Dus als je middelen bedoeld voor de techniek overhevelt naar het ondersteunen van het platform (met content of met media-aandacht op een andere plek), dan is er sprake van win-win. Maar redactiestatuten kunnen echte vrijheid weer in de weg staan.

    @Marco
    Ben ik met je eens, maar hoe krijg je die mensen op "jouw" platform? De één is de berg naar Mohammed en de ander Mohammed naar de berg.

    @Jorn
    Goed punt. Blijft altijd belangrijk om onderscheidend te zijn. Maar dat kan tegenwoordig ook op een ander platform dan je eigen, bv door embeddable content te maken of door een "plugin" te creëren.

    geplaatst op
  • @ Gijsbregt
    Dat is inderdaad waar. Maar zowiezo onderscheidend in opzet en uiterlijk is een belangrijk punt. Daarnaast is er een voorbeeld als Facebook (Die het naar mijn mening overdrijft) waarbij je nogal wat add-ons kan toevoegen aan je profiel. Op deze manier kunnen mensen hun eigen tintje geven aan het profiel. Maar zoals ik al zei gaat Facebook een beetje te ver hierin.

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: de juiste mensen begint al bij de eerste. Heb je die in huis (of ben je die zelf), dan heb je een kans van slagen. Hyves (Raimond Spanjar), Facebook (Mark Zuckerman), MySpace (Tom Anderson), etc. Kijk naar de succesvolle voorbeelden en kijk dan eens naar de passie en het commitment van de mensen achter de schermen. Moet je het doen met 9-5 mensen die een opdracht van een baas krijgen, vergeet het dan maar. Heb je medewerkers met passie die een bepaalde vrijheid en vertrouwen krijgen, go for it!

    geplaatst op
  • @gijbregt ik bedoel meer dat je doelstellingen overeen moeten komen met wat binnen het bestaande platform is toegestaan. Anders daar inderdaad over onderhandelen of zelf doen.

    geplaatst op
  • Ik ben het eens met Marco, het is vaak de passie van de mensen achter de schermen die bepalen of het gaat werken. Kijk naar Google 2 jaar terug naar de vraag: "wat is jullie strategie?". Antwoord: weten we niet, we gaan gewoon de richting op die onze medewerkers het beste lijkt.

    Op deze manier haal je steeds meer getalenteerde mensen binnen die helemaal achter hun werk staan. Die sfeer is volgensmij al de helft van je succes. Lees ik alleen nog erg weinig over in de marketing literatuur (oja, p van personeel :)...maar daar blijft het ook bij)

    geplaatst op
  • @Marco en @Bas,
    Bij de keuze welk platform te gebruiken is het relevant wat jullie zeggen, maar bij de keuze of je zèlf een platform op gaat zetten (voor een merk of een contentdomein) of dat je daarvoor bestaande kanalen gebruikt is het minder relevant.

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: die vraag is in beide gevallen relevant en moet je zelfs als eerste stellen imho. Hoe is het nu bijv. georganiseerd bij het AD? Wie trekt de kar? Wie zijn de (interne) sponsors? Welk commitment en vertrouwen is er? Als dat er allemaal is, dan pas kom je op de door jou gestelde vraag.

    geplaatst op
  • @Marco,
    Eens, maar er is meer in de wereld dan het AD of hun Mijnsportwereld. Als je nu (voor het gemak in Nederland) voor een merk of een niche contentdomein wilt communiceren met je eindgebruiker (dus consument of sporter), is het dan slim om een bepaalde bestaande online kanalen in te zetten (Hyves, TMF, MSN, AD) of maak je zelf een nieuw platform?

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: je zult wel weinig hebben aan deze reactie, maar het zou allebei kunnen werken. Ik meende uit je eerdere post te hebben begrepen dat je vanuit het AD mijnsportwereld.nl lanceert of beschouw je de laatste echt als een nieuw platform/

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: mijn reactie was ook niet specifiek bedoeld voor sportcommunity van AD maar geldt in het algemeen. Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat je, waarvoor je ook kiest, een gepassioneerde community manager nodig hebt. Volgens mij maakt het dan niet meer uit of je een eigen platform opzet of binnen twitter of hyves (om er maar eens een paar te noemen) een community start. Voor beide is wat te zeggen zoals je zelf ook al aangeeft. Als bedrijf zou ik kiezen om me aan te sluiten bij een bestaande succesvolle community (bijv. tweakers, autoblog). Ik heb nog maar weinig nieuwe succesvolle initiatieven vanuit het bedrijfsleven gezien. Iemand?

    geplaatst op
  • @Marco,
    Precies. Waarom als bedrijf (dus niet als mediabedrijf) zelf een community starten en vooral groot maken/houden?

    @Vincent
    Mijnsportwereld is inderdaad vanuit AD gelanceerd en vormt een onderdeel van hun portfolio.

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: het antwoord: omdat je vaak niet de gepassioneerde community manager hebt en als je 'm al hebt, hij (of zij) na een paar maanden gefrustreerd afhaakt omdat de organisatie er toch niet klaar voor was.

    geplaatst op
  • @Marco: ik kan geen initiatieven bedenken van bedrijven die succesvol hebben aangesloten bij een bestaande community. Het "haakje" dat bedrijf en community bij elkaar zou moeten brengen is er vaak niet of kan niet worden gevonden.

    @Marco,@Gijsbregt: van dichtbij (sugababes.nl) heb ik natuurlijk wel gezien hoe gepassioneerde communitymanagers van eminent belang zijn.

    geplaatst op
  • @Vincent: voor zover ik weet is Tweakers (destijds overgenomen door VNU) nog steeds succesvol als community.

    geplaatst op
  • Kan het niet "en en"?
    Je moet kijken naar relevantie binnen de bestaande services / communities en hoe je die aan elkaar kan koppelen en wellicht is het bouwen van een eigen sociale laag wel de oplossing.
    Uiteindelijk gaat het over verbinden van mensen aan elkaar onder de paraplu van je merk. Waar en hoe is bijna niet meer relevant. Als het maar logisch is voor de gebruiker en het makkelijk (over)vloeit.

    geplaatst op
  • @marco: ja, tweakers klopt, maar die had je in een eerdere reactie al vermeld, maar andere?

    geplaatst op
  • @vincent: okay, nog een paar voorbeelden: geenstijl (40% eigendom TMG) en marketingfacts (25% eigendom ilse media).

    geplaatst op
  • Misschien interessant om hier te noemen: de Meatball wiki (wereldberoemd onder de liefhebbers) heeft een grondige beschrijving van rollen in online communities. Welliswaar gekleurd vanuit een perspectief van (open source) software ontwikkeling.
    Wat rollen als voorbeeld:
    - FirstServant (community manager in een startende community)
    - SelfishVolunteer
    - ReveredLeader
    - BenevolentDictator
    - GodKing

    geplaatst op
  • @marco: sugababes.nl hoort er natuurlijk ook bij (TMG). Ik ben per abuis, want ik dacht even dat je op zoek was naar voorbeelden van bedrijven (niet-uitgevers/-mediabedrijven) die succesvol bij communities hebben aangesloten en daarvan schieten me weinig (geen?) voorbeelden te binnen. Dat onderscheid zie ik Gijsbregt ook al maken.

    geplaatst op
  • @vincente: als je het omdraait, zijn het toch de bedrijven die zich hebben aangesloten bij succesvolle communities? VNU, TMG, ilse media en er volgen er meer!

    geplaatst op
  • @marco: eens, maar het zijn alle mediabedrijven en ik dacht dat je vraag om voorbeelden betrekking had op niet-mediabedrijven.

    geplaatst op
  • @vincent: ik weet niet precies welke rol UPC speelt bij het forum Chelloo maar ze hebben destijds zeker samenwerking gezocht. Maar je hebt helemaal gelijk, het aantal niet-mediabedrijven is helemaal laag!

    geplaatst op
  • @Vincent en @Marco,
    Volgens mij zijn er nog weinig voorbeelden van bedrijven die naar de klanten toe gaan waar ze al zitten (op bestaande communities of platforms). Ik denk dat vanwege de ontwikkeling in communities, er enerzijds ruimte komt voor specialisatie (zoals sport) en er anderzijds ruimte ontstaat voor branded content. Ik zie een parallel tussen deze twee zaken. De standaardoplossing is: we bouwen zelf een site (platform/community). Als je deze reflex wegdenkt, ontstaan er dus nieuwe mogelijkheden.

    geplaatst op
  • Marco heeft wel gelijk dat mensen bepalen of een communityproject slaagt. Maar dat geldt natuurlijk ook als je community binnen een bepaald platform start. Het is dan wel (veel) makkelijker om een basis te krijgen, maar veel moeilijker om echt succesvol te worden.

    Een echt succesvolle community zal denk ik altijd zelf ontwikkeld zijn. Daar kan je op een bestaand platform niet tegen op. Een community groeit en daarop ontwikkel je verder qua functionaliteiten. Deze zijn bijna per definitie niet standaard, maar gebaseerd op die specifieke behoeften die die community heeft. De zelfbouwer kan dat wel, degene die gebruik maakt van een ander platform niet. Daarom werden de clubs en groups etc nooit groot.

    Dat is de tegenstelling. Tegen zelfontwikkelaars kan je niet op als die het goed doen, maar die zullen dat nauwelijks rendabel kunnen.

    Is trouwens verschil in de discussie hierboven of een bedrijf aansluit bij een community of overkoopt danwel dat bedrijf zelf die community ontwikkelt.

    geplaatst op
  • @Gijsbregt, een voorbeeld

    De Rabobank zoekt zijn doelgroepen op in:

    MSN met Yvette (chatbot)
    Hyves met http://www.rabo-innovation.hyves.nl/

    Voordeel is o.a de traffic (als frontdoor naar...), nadeel is het out of control gevoel. Bij participatie in een bestaande community moet een bedrijf daarom goed nadenken over de aan te bieden service. In de ideale situatie bepaalt een lid zelf welke services (widgets) worden toegevoegd aan zijn profiel in een community. OpenSocial biedt bedrijven de kans om deze stap makkelijker te maken. Bij iedere stap zal het bedrijf zich echter moeten afvragen wat de toegevoegde waarde voor de leden en voor de uitgever van de community is. Participeren dwingt mi bedrijven echt met de bril op van de klant naar hun diensten/produkt aanbod te kijken.

    geplaatst op
  • @Roy, Rabo is inderdaad een mooi voorbeeld omdat het met raboblog.nl ook zelf probeert een community op te zetten. Zou aardig zijn om de resultaten van dit soort initiatieven straks naast elkaar te zetten.

    geplaatst op
  • @Roy,
    Waarom verbaast het me niet dat Rabo hier al weer mee experimenteert?
    De verandering van 1-way naar 2-way gaat veel verder dan alleen luisteren naar je klant. Het betekent ook echte interactie en wat mij betreft, bewegen tussen (met) je klanten. Dus zijn waar zij zijn. Offline is dat moeilijk en vaak een gimmick (klantsafari's), online kan dat veel gemakkelijker. Alleen het doen is vers 2.
    Relevantie blijft hierin essentieel, daarmee zou Rabo met haar(sport)content een mooie facilitator voor de community kunnen hebben.

    geplaatst op
  • @Marco, Gijsbregt

    Communities zijn voor de Rabobank uiteraard niet nieuw. De Rabobank is cooperatie, plaatselijk georganiseerd, voor en door leden en staat dus dichtbij de markt. De beweging is van fysieke naar virtuele communities/kanalen. Toegevoegde waarde (betrokkenheid) leveren aan haar klanten. Soms met een eigen community, de andere keer weer participeren in een social network (snellere time-to-market).

    geplaatst op
  • @Roy,
    Vanwege de lokale structuur is de combinatie sport en Rabo ook een logische. Het gebruik van (centrale) content en widgets kan de decentrale communities faciliteren. Daarmee ligt er een sterke propositie voor een Rabocommunity. Blijft de vraag: zou je het onderliggende platform zelf bouwen (control is belangrijk bij een bank) of via API's of OpenSocial koppelen aan een bestaand netwerk?

    geplaatst op
  • @Gijsbregt

    De keuze zal iedere keer afhangen van de doelgroep, content/services, doelstellingen, marktpartijen,... en we sluiten niets uit ;-))

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: als we het toch hebben over lokale structuur, waar blijft Wegener dan met de lokale sportcommunities? Zullen we eens samen naar Apeldoorn gaan om ze te wijzen op de mogelijkheden?

    geplaatst op
  • @Roy
    Logisch om per project/product te kijken en het geeft impliciet ook het antwoord: er komt geen Rabobank-omspannend netwerk.

    @Marco,
    Zeker een goed idee, toch niet zo ver van Arnhem vandaan.

    geplaatst op
  • @Marco, @Gijsbregt: Wegener heeft toch ruim een jaar terug geexperimenteerd met twee digitale dorpspleinen, waarin ruimte was gereserveerd voor o.a. lokale sport?

    geplaatst op
  • @Gijsbregt: ik ga kijken of ik een afspraak kan regelen (wordt wel begin volgend jaar)!

    @Vincent: yep, maar daar hoor je dus (te) weinig van; tijd voor aktie! ;-)

    geplaatst op
  • ik weet wel dat Gerard Driehuis, de evangelist van de beide pleinen, niet meer bij Wegener werkzaam is, vandaar wellicht de stilte?

    geplaatst op
  • @Marco,
    Begin volgend jaar is prima.

    @Vincent,
    Dank voor de tips.

    geplaatst op
  • Als je je gaat vestigen in een andere, bestaande community zal je altijd "onderdeel zijn van". Oftewel, je hebt geen eigen community. Als je ook kijkt op Hyves bijvoorbeeld; Mensen die daar bij een groep staan als de Rabo die hierboven genoemd werd, zijn die daar actief? Of zijn ze alleen lid omdat ze een rekening bij de Rabo hebben?

    Naar mijn mening moeten mensen zich inzetten voor een community, als je onderdeel bent van een andere zal dit minder het geval zijn.

    geplaatst op
  • Welkom op de sport community site http://www.ranos.nl

    Netwerksite voor sporters.... Meld je nu aan en maak bovendien ans op prijzen... Maak vrienden en sportieve afspraken en veel meer leuks.. Doe een BMI test etc..

    geplaatst op
  • Waarom de naam "Ranos"?

    geplaatst op
  • @Jorn,
    Valide punt, iets wat Marco in feite ook zegt, je mist wellicht het enthousiasme van de communitymanager en de mensen van het 1e uur. Daar staat dus een enorm (potentieel) bereik en een werkend platform en een functionerende community tegenover.

    @Marieke,
    Geef een wat meer dan alleen spamboodschap. Wat is jullie ervaringen met het bouwen van een community op het gebied van sport?

    geplaatst op
  • De naam Ranos staat voor Netwerk onder sporters.
    Vanaf 1 januari gaan we los met de Marketing. We hebben een jaar lang gebouwd aan de site en veel geinvesteerd. Het is een leuke weg geweest en zeker niet zonder zweet en tranen. Klaar is het natuurlijk nooit en dat is juist het leuke van een community. Het was overigens niet mijn bedoeling om te spammen, maar om een mededeling te doen. Mocht een van jullie een keer met mij willen praten, omdat jullie met een dergerlijk plan rondlopen. Ik geloof niet in toeval, dus neem via ons email adres; .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) contact met me op en wie weet hebben we iets aan elkaar.
    In elk geval is het leuk als jullie je aanmeldend zodat je kunt zien hoe het op dit moment funcioneerd. Vanaf 1 januari gaan drie marketing mensen non stop aan de slag om de community op de Nederlandse kaart te zetten. Een spannende periode gaat dus aanbreken. We hebben er het volste vertrouwen in. Wij zullen o.a. naar buiten treden via een ammasadeur. Een prominente en stoere hockeydame.

    geplaatst op
  • Als ik even mag ingaan op de inhoud; Ik vind het persoonlijk om te vragen om een volledig adres. Er wordt ook niet aangegeven wat ermee gaat gebeuren, is dit zichtbaar voor anderen? Dit weerhoudt mij (op dit moment) om mij te registreren.

    geplaatst op
  • Er is alles aan gedaan om RANOS.nl zodanig te beveiligen dat jouw gegevens in een veilige omgeving zijn opgeslagen.
    RANOS.nl is zo opgezet dat e-mailcontact altijd via het anonieme/intern mailsysteem van RANOS.nl kan verlopen.

    Persoonlijke gegevens die je bij de registratie verstrekt zijn niet toegankelijk voor derden: ze worden niet doorgespeeld, verkocht of uitgewisseld.

    Dit staat onder Privacy policy en gebruikersvoorwaarden.

    Toch zeker wil ik jou bedanken voor je reactie. We hebben het intern overlegd en hebben het verplicht invullen van je adresgegevens uitgeschakeld. het is vanaf heden dus niet verplicht, maar kan wel ingevuld worden. Dus je bent vrij om wel of niet jou gegevens achter te laten. Uiteraard zijn een aantal gegevens nog steeds verplicht. Leuk dat jullie met me meedenken. Bedankt! uiteraard is alle commentaar, goed of minder positief welkom, zoals ik al eerder zei vandaag. We zijn om aarde om van elkaar te leren. Het zou leuk zijn als je jezelf alsnog registreerd. gr Marieke

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.