iSporty is ‘Facebook with shorts on’

30 november 2007, 05:30

Social sport networks hebben veel aandacht de laatste tijd. Het naderende sportjaar 2008 en de nadruk op gezond leven leggen de focus op sport. Vervolgens is het vertalen van de offline community van sport naar een online community van sporters en sportliefhebbers, iets wat de gemoederen in Nederland en daarbuiten goed bezig houdt. Deze ontwikkeling van social sport networks staat in de kinderschoenen. AD’s mijnsportwereld bestaat nog geen maand, andere startups in Nederland draaien enkele maanden mee. In het Verenigd Koninkrijk is er een “sportHyves” dat al sinds begin dit jaar online is en daarvoor geruime tijd in beta heeft gedraaid. Isporty is beschreven als “Facebook with shorts on”.

De oprichter van iSporty is Chris Ward, een man met volop web 2.0 ervaring. Hij is 13 december in Nederland om te spreken over sport 2.0 op de Waddameeting over online sports communities. Tijd om hem aan de tand te voelen over de trend van 2008: social sport networks.

Van Friends Reunited tot iSporty

Chris Ward heeft een leven van muziek, film en cultuur achter zich als hij zich op de sport besluit te richten. Van bandmanager, via PR/below the line agency tot het internationale onderzoeksbureau voor de filmbranche (met als eerste in de wereld een online filmpanel). Met Beatwax is hij het succes achter Friends Reunited: een social network dat binnen een jaar 7 miljoen (!) leden weet te verzamelen. De uitgekiende PR-strategie van lokaal seeden en duidelijke (online) personal branding, zijn hier debet aan. De bureau’s (Beatwax en Firstmovies) worden verkocht en Chris is een vrij man. Vervolgens nadert de grens van veertig jaar en richt Chris zich op sport. In Engeland gaat sporten vaak samen met fundraising, voor een goed doel (bijna altijd een stichting voor een ernstige ziekte). Chris fietst en loopt hard voor kanker en raakt bevlogen door het sportvirus. Met de ervaring van Friends Reunited is het duidelijk dat online sport klaar is voor 2.0. Daarmee wordt één van de eerste web 2.0 sport netwerken opgericht: iSporty.com.

Social networks in de niche

De opmars van Facebook is nog ver weg als iSporty (in eerste instantie als tiredandtested.com) wordt gelanceerd. Maar MySpace, Hyves en Bebo maken hun groei volgens de “hockeystickcurve” al wel door. Sport is offline één van de grootste en best verbonden communities, dus dat biedt perspectief voor een online network. Toch is het nog niet zo eenvoudig. Volgens Chris heeft een social network pas recht van spreken als er meer dan 100.000 leden zijn. Leden die zich in het oerwoud dat internet heet echt niet zomaar aanmelden. De oplossing is in eerste instantie een samenwerking met bekende namen uit de sport. Terry Venables (ex-bondscoach van Engeland) wordt als investeerder aan boord gehaald. In zijn slipstream volgen enkele grote voetballers uit het voetbalgekke Engeland. Toch wordt het tipping point daarmee niet bereikt. Aanjagen via andere media is nodig. Chris zoekt samenwerking met de BBC en Radio5 (vergelijkbaar met radio 1 in Nederland: vooral gericht op sport). Deze samenwerking wordt op dit moment verder uitgerold en begint zijn eerste positieve resultaten op te leveren.

Chris Ward in Nederland

Speciaal voor de workshop van Waddameeting is Chris Ward in Nederland. Niet voor het eerst. Eind oktober was hij in Amsterdam voor de marathon van Amsterdam. Terwijl uw auteur en medespreker op de workshop over sport 2.0 de hele marathon liep, legde Chris de halve marathon (21 km) af. Dit weekend loopt Chris de marathon van Milaan en vervolgens is hij klaar om zijn ervaringen en visie te delen met de mensen achter online sport in Nederland.

Onderwerpen waar Chris speciaal aandacht voor vraagt zijn onder meer het zoeken van de juiste samenwerking. Hierin is het platformdenken veel minder relevant dan het affiliate denken. ISporty dient op dit moment als social network voor Radio5. Ook biedt iSporty ruimte voor duizenden sportblogs, sportfeeds en sportvideo’s van heel andere sites. Van een destionation is iSporty in het eerste jaar van zijn bestaan veranderd in een kruispunt of spinnenweb van sportinformatie. Interessant daarbij is dat iSporty geen harde keuze heeft gemaakt tussen actieve en passieve sporters. In de VS zijn de meeste sportnetwerken tot dusver gericht op de sportfans (online fans). In Nederland schieten vooral de actieve sportnetwerken als paddestoelen uit de grond: AD’s mijnsportwereld, Home of the Legends, videosite FCMovei en Sport2000’s Ditis mijnteam.nl. Het zijn allemaal voorbeelden van sportnetwerken voor actieve sporters. De fans moeten wachten op 2008. Maar ook daar staat één en ander te gebeuren. Zo is de KNVB druk bezig en zijn er op Hyves de eerste 2008 Oranje Hyves te ontwaren. Maar Chris heeft voor 2008 een probleem, Engeland heeft zich niet gekwalificeerd voor het EK in Oostenrijk en Zwitserland. Het wordt interessant om te zien hoe iSporty die tegenslag zal verwerken.

Chris Ward is 13 december in Nederland om te spreken over sport 2.0. Hij zal de Nederlandse situatie onder loep nemen en spreken over de uitdagingen en valkuilen van online sport communities. Lezers van Marketingfacts kunnen met 20% korting (gebruik code: MF2007SP) Chris aan de tand voelen.

food expert | trend watcher | speaker | author | podcast host | newsletter: Gijsbregt fileert | de Buik

Categorie
Tags

2 Reacties

    Maarten (fcmovei.nl)

    Leuk om wat meer over isporty en Chris Ward te lezen Gijsbregt. Ik vind het erg jammer dat ik er niet bij kan zijn 13 december.


    30 november 2007 om 11:14
    Vincent Leenders

    @Gijsbregt: wanneer Ward 100.000 leden pas als een relevant getal van een social network beschouwt, is dat dan ook het streefgetal voor lokale, Nederlandse networks? Zoveel sporten zijn er toch niet die een dergelijk potentieel hebben? Daarnaast vraag ik mij toch af of ook de liefhebbers van bv. polo of korfbal zich echt goed kunnen vinden in een centraal vertrekpunt, zoals Isporty. De partij die de verschillende communities, die als zelfstandige entitieiten op het web staan met hun soms dezelfde en soms verschillende interesses, aan elkaar weet te koppelen, maakt m.i. een nog betere kans maakt om een succesvol social sportnetwork te creeeren. Maar dan bottom-up, Isporty geeft mij toch een gevoel van top-down.

    Ik vind ook dat er verschil is tussen de opzet van Friends United, een duidelijk online initiatief, terwijl de gedachte achter Isporty is om sportcommunities naar online te halen, terwijl dat in de niche (op actief/passief amateurniveau) toch vooral een offline social network is. Ik begeleid elke zaterdag zelf een voetbalelftal en zie weinig “vertaling” van offline naar online.

    Wat me vooral aanspreekt is de zoektocht van Ward naar de juiste partners voor samenwerking, met een grotere aandacht voor affiliate denken ten opzichte van platformdenken. Met toch een duidelijke rol voor oude media.


    30 november 2007 om 11:27

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!