Vinoo.nl introduceert de virtuele wijnkelder 2.0

Vinoo.nl introduceert de virtuele wijnkelder 2.0
,

Vandaag is nieuwe online wijncommunity Vinoo.nl gelanceerd. Op Vinoo.nl kunnen wijnliefhebbers online beoordelingen en recensies delen. Op basis van het opgebouwde gebruikersprofiel worden vervolgens passende wijnsuggesties gepresenteerd.  Hiermee is vinoo.nl een schoolvoorbeeld van het populaire Web 2.0, waar samen bouwen en delen voorop staat. Binnen de traditionele wijnwereld in Nederland is Vinoo.nl een uniek internetconcept

In het buitenland zijn online wijncommunities, zoals Vinorati.com, snooth.com en corkd.com al vrij succesvol. Volgens Aldo Wink, initiatiefnemer, is de behoefte aan een social online wijncommunity in Nederland groot. Steeds meer wijnliefhebbers willen hun hobby ook op internet uitdragen en veel consumenten zijn op zoek naar lekkere wijnen.

Tagging voor passend wijnadvies

Vinoo.nl geeft gebruikers hun persoonlijke profielpagina’s, virtuele wijnkelder en wensenlijstjes. Daarnaast kunnen ze tips uitwisselen en recensies plaatsen. Elke recensent voegt ook een aantal kernwoorden (tags) toe aan de beoordeelde wijn. Dat zijn smaaktags en dinertags. Zo kunnen er vanuit smaakoptiek en eten passende wijnsuggesties worden gepresenteerd. Bij elke wijn staat exact vermeld waar deze te koop is. Bezoekers kunnen zo direct doorklikken naar de betreffende retailer, slijterij of (online)wijnwinkel en hun favoriete flessen wijn bestellen.

Verdienmodel

Per klik wordt er afgerekend met de achterliggende retailer, slijterij of (online)wijnwinkel. De vergoedingen liggen tussen de € 0,10 en € 0,30 per klik. Vinoo.nl kan zich verzekeren van veel bezoekers. Zo heeft de website aansluiting met de populaire social websites Facebook.com en Hyves.nl, en is Vinoo.nl dit jaar nog mobiel beschikbaar. Inmiddels zijn grote online partijen als wijnbeurs.nl, villavino.nl, buyyourwine.nl, delicasa.nl, beleefwijn.nu, delafranconi.nl, olioliva.nl al aangehaakt.

Volgens mij staat Vinoo een mooie toekomst te wachten: Vinoo.nl breekt een traditionele markt open en biedt daarmee nieuwe kansen voor de wijnbranche. Ook de zoekende wijnconsument (naar schatting zo’n 500.000) wordt zo goed bediend. Vinoo.nl is ook voor de nabije online toekomst voorbereid (vanaf december is Vinoo ook mobiel bereikbaar). Ik ben benieuwd wat jullie van dit web 2.0 concept vinden. 


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Leuk! Ik wilde iemand uitnodigen, maar ik mis de tell-a-friend optie.

    geplaatst op
  • Leuk initiatief.
    Ben benieuwd

    geplaatst op
  • In ieder geval eindelijk eens een goed web 2.0 initiatief in Nederland. Slim natuurlijk om in een niche te starten. Ben natuurlijk erg benieuwd hoe Vinoo zich zal ontwikkelen, maar wie niet waagt die niet wint!.

    geplaatst op
  • "In ieder geval eindelijk eens een goed web 2.0 initiatief in Nederland."

    hear, hear!

    geplaatst op
  • Leuk concept. Zeker een website die ik ga bezoeken voordat ik weer eens bij Jacobs langs ga.
    Qua styling valt er nog wel het een en ander te verbeteren, deze template is gratis te downloaden.

    geplaatst op
  • De tell a friend button is er bij de livegang gisteren vanaf gevallen, die plaatsen we vandaag weer terug -:)

    @Diego: absolute onzin dat het een template is die je kan downloaden, het gehele design en de techniek is door Reinier Ladan eigenhandig geproduceerd.

    geplaatst op
  • @Diego: Ik ben heel erg benieuwd waar ze het template van Vinoo ter download aanbieden. Heb je een link? Dan kan mijn advocaat daar werk van maken, het is een authentiek ontwerp namelijk.

    geplaatst op
  • Hi Hans,
    Je zegt: "Zo heeft de website aansluiting met de populaire social websites Facebook.com en Hyves.nl, en is Vinoo.nl dit jaar nog mobiel beschikbaar.".
    Heb je daar wat meer info over?
    Bvb hoe komt die aansluiting dan tot stand?
    En verwacht je mobiele Vinoo voor de kerst?
    Erwin

    geplaatst op
  • Hallo Edwin: We gaan gebruik maken van Google OpenSocial mbt de Hyves integratie. Wat betreft Facebook maken we gebruik van de Facebook Api. Het zal overigens in januari beschikbaar zijn, eerst Facebook, daar is inmiddels al meer kennis en ervaring van beschikbaar.

    Het idee is dat members van Vinoo automatisch hun recensies ook beschikbaar krijgen in hun Facebook / Hyves profiel. Momenteel heb ik op mijn eigen Facebook profiel de API van http://www.snooth.com actief en dit werkt heel goed.

    .mobi: de Kerstdagen halen we niet, ook dit wordt januari. Overigens is ons idee dat Vinoo mobiel uiteindelijk zelfs meer gebruikt gaat worden dan via vast internet. Maar dat heeft simpelweg te maken met het product wijn en het moment waarop je informatie beschikbaar wilt hebben. Ik heb gisteren Vinoo op de iPhone gezien en het ziet er prachtig uit. (maar ja.. wat niet op een iPhone -:)

    geplaatst op
  • @Aldo: tx! Hou je ons hier op de hoogte?

    geplaatst op
  • en we hebben toch ook al http://www.vindict.nl , waarin zijn jullie anders?

    geplaatst op
  • Vindict is een webshop, vinoo een social community rondom wijn. Op Vindict kun je als klant inderdaad ook een profiel aanmaken, overigens steeds meer webshops doen dat. Op Vinoo gaat het om wijnrecensies en het delen en uitwisselen daarvan. Vinoo is geheel onafhankelijk en verkoopt dan ook geen wijn.

    geplaatst op
  • @Aldo: "Vinoo is geheel onafhankelijk en verkoopt dan ook geen wijn.": volgens mij kan je meer waarde toevoegen als je recensies geeft en het laat bestellen. Maar dan wel transparant zijn in je verdienmodel door bijvoorbeeld alle kosten/inkomsten te tonen.

    Koppeling recensies/boekingen (of koop) zie je dan ook steeds meer gebeuren. Bookings.com is een voorbeeld maar ook Independer laat je niet in de kou staan als je eenmaal je keuze hebt gemaakt.

    Ik ben ervan overtuigd dat consumenten review & aankoop bij elkaar willen hebben. Maar wel transparant en open. Wordt je 1 keer belazerd, kom je nooit meer terug. Zo werkt dat toch? Je hebt immers geen contract oid.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.