Grof, geil of grappig?

Grof, geil of grappig?

Terwijl vakgenoten virals eerder dit jaar als flop van 2006 betitelden, weet NRC next vandaag te melden dat de reclamewereld zich op de viral stort. Huh?

Gelukkig begint Remmelt Otten zijn artikel door aan te geven dat virals niet nieuw zijn. Daarna een korte uitleg wat een viral is met een aantal aardige voorbeelden. Dick Buschman (Achtung), Igor Beuker (LaComunidad) en Bram Opdam (Driebit) mogen hun favoriete virals noemen en komen tot het volgende lijstje (in willekeurige volgorde):

Internationaal:
  • Numa Numa. Geen reclame, maar het all time amateur webcamfilmpje. Dateert van 25 februari 2005 en is het begin van de populariteit van webcamliedjes. Deze versie werd in drie maanden meer dan twee miljoen keer bekeken, nog voordat YouTube populair werd.
  • I kiss You. Geen reclame, maar een spontane viral. Niet alle virals zijn filmpjes. De basic weblog van Mahir Cagri uit 1999 was zo ontwapenend dat die wereldwijd werd omarmd.
  • Puma spoof. Ook geen video, maar een reclamefoto. Op het web zijn heel 'spoofs' te vinden, nepreclames. Steeds is de vraag of de foto, ondanks alle ontkenningen, niet toch van Puma zelf afkomstig is.
  • Priceless. Dit is de bekendste van een hele serie varianten op de creditcardcampagne van Mastercard. Het is user generated content, maar indirect ook reclame: consumenten gaan met jouw merk aan de slag.
  • Volkswagen Bomber. De kwaliteit van deze video zo goed, dat het misschien wel echt van Volkswagen afkomstig is. En het zou briljant zijn, als het ook van VW is. Maar VW ontkent. Geen enkel merk wil met terrorisme geassocieerd worden.
  • Volkswagen Golf GTI V. In reactie op het pimpen, kwam de Golf met hun unpimpen. Hele fraaie humor.
  • Will it blend? Deze serie filmpjes klopt helemaal door de droge toon, de authenticiteit en de eenvoud. Het is de directeur van de blenderfabriek zelf die zijn product uitprobeert.
  • Microsoft, Stationery is Bad. Nep-amateurfilmpjes die indirect reclame maken voor het papierloze kantoor en dus voor de software van Microsoft. Voorbeeld van iets dat, waarschijnlijk met in theorie een enorm budget, helemaal bedacht maar toch geloofwaardig is.
  • Renault Ballet. Dit laat zien wat er kan als een merk echt lef heeft. Renault laat zien dat auto's ook kunnen botsen. Internet leent zich goed voor zelfspot.
  • A Few Good Creative Men. Zelfspot van reclamemakers. Jack Nicholson en Tom Cruise over het formaat van hun advertenties: I want a bigger logo!
  • Trojan. Trojan Games. De meest fantastische virale commercial. Illustratie van de g van geil. Een Brits condoommerk dat een fake Olympische Spelen bedenkt. Voor 18-plus op YouTube.
  • Burger King-Subservient Chicken. Oud (uit 2004), maar enorm succesvol. Geef de man in kippenpak opdrachten als ' moonwalk'. Werd in het eerste jaar 14 miljoen keer bezocht en zorgde voor een forse omzetstijging.
  • Virgin Mobile- Busta Rhymes. Een serie commercials waarin Virgin bekende sterren vraagt iets anders te doen. De meest succesvolle zijn vervolgens op tv uitgezonden.
  • KLM, Fly For Fortune. Eigen werk van LaComunidad. Dit spel haalde 1 miljoen deelnemers en wordt nu nog steeds gespeeld. Dankt het succes mede aan het seeden in Azie, een heel belangrijke markt voor KLM.
Nederland:
  • Soesman Talen instituut. Humor. Het lijkt reclame en is ook gemaakt door professionals, maar is een parodie.
  • Yo Oma. Een Nederlandse klassieker. Een voorbeeld van een filmpje dat online werd gelanceerd en zo goed aansloeg dat het ook op tv is vertoond. Dapper van opdrachtgever Douwe Egberts.
  • Doritos GeenStijl. Voorbeeld van een virale actie. De weblog GeenStijl kan grote aantallen mensen mobiliseren op internet. Daardoor won de weblog een webwedstrijd van de zoutjesfabrikant Doritos, waarbij je de naam van een nieuw zoutje mocht kiezen. Dat werd dus Doritis GeenStijl.
  • Jan Marijnissen. Behoeft geen toelichting. Is in no time immens vaak verstuurd - en dus een succes.
  • Opel. Technisch heel vernieuwend. Goede virals werken vaak met personalisatie, alsof het speciaal voor jou gemaakt is. Je moet je naam en je 06 intikken en wordt dan op je mobiel gebeld door de professor die je op je pc ziet praten. Helaas offline.
  • Waar is Hans. Een klassieker uit 2000. Via MSN Search moest je op zoek naar de verblijfplaats van Hans. De winnaar kreeg 50.000 gulden. Een mooie combinatie van webcam, chatten en search. Toch heeft Microsoft niet de grootste zoekmachine.
  • Reed Business. Is helaas offline. Was een mooi voorbeeld van wat personalisatie kan doen. Je ziet jezelf carriere maken. Je bent gast in de grote Amerikaanse talkshows en duikt zelfs op in de powerpoint-presentatie van Bill Gates.
  • Milieudefensie. Ga de boer op. Eigen werk van Driebit. De combinatie van een serieuze boodschap en een bescheiden budget met humor en een spelletje leverde 80.000 nieuwe e-mailadressen op van mensen die benaderd mochten worden.
  • ABN AMRO, Elevator Pitch. Een knap spel omdat je het met vertraging tegen een tegenstander speelde, waardoor het leuk en origineel genoeg was voor een viraal effect. Zeer efficient in het bereiken van de doelgroep: meer dan 500.000 mensen van 20 tot 30 jaar met een HBO-plus-opleiding.
  • Chrysler Dodge Nitro. Hond plast tegen een Nitro en lijkt geëlectrokuteerd te worden. Was daardoor spraakmakend. Topmanagers in de VS moesten op CNN en CBNC hun excuses aanbieden, maar is wel door miljoenen mensen bekeken. Het filmpje staat niet meer online.

Voor de liefhebbers:
Top 10 virale video’s aller tijden


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Jammer dat het volgende artikel niet is meegenomen om een wat kritischere kijk te bieden op de meest succesvolle virals. Het liet nogal wat stof opwaaien bij Techcrunch vorige week, omdat het nu nog duidelijker wordt hoe mensen (we) gemanipuleerd worden.

    geplaatst op
  • Erg jammer dat Reed Business zijn viral offline heeft gehaald. Inmiddels zijn ook alle Marco & Marko domeinnamen niet meer actief. Subservient Chicken geniet nog wel van de longtail van viral ;-)

    geplaatst op
  • De viral van Reed Business is wel officieus online maar hij is te bekijken op http://www.totalexperience.nl/projects/maakjijstraksnaam (neem maar op in de artikel)

    Verder heeft de Techcrunch artikel meer te zeggen over video's die viral worden op YouTube.
    Ik snap niet dat het 'seeden' van een video om het viraal te krijgen als iets slechts wordt gezien.
    100,000 views op YouTube is niet succesvol op dit moment, hoe de views daarna ontstaan is belangrijk.

    geplaatst op
  • @Daniel:
    Dank voor je snelle reactie! Ik neem mijn woorden terug ;-) Ik heb het artikel aangepast.

    Heeft iemand nog een link voor "Waar is Hans" of artikel over MSN's "Waar is Hans"?

    geplaatst op
  • Ik heb op Webarchive.org de site gevonden, het duurt alleen behoorlijk lang voordat deze geladen is.

    geplaatst op
  • @Arjan: dank voor de link!

    Zie ook het Who's Next filmpje van woensdag 28 november 2007, waarin Babs Assink aan Winfried Baijens (Presentator NOS Journaal op 3) vraagt waaraan volgens hem een goede viral moet voldoen.

    geplaatst op
  • Niet om te zeiken trouwens, maar de 3G's waren toch Grof, Geil of Geweldadig (en dan moest het binnen dat genre grappig zijn?)

    geplaatst op
  • ik mis deze nog..
    http://www.youtube.com/watch?v=MGQ6W7ofmmc
    Zitten de 3 G's (grof, geil en grappig) volgens mij ook in.

    geplaatst op
  • @ Gijs:
    Waar zijn grappig en geil dan?

    En het gaat om favoriete virals ever, dus snap dat deze (nog) niet in het rijtje staat. Ik vind hem wel erg goed overigens.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.