Site McDonald’s is 3D
De site van McDonald’s in Korea is 3D. Althans, de home page is 3D. En uiteraard net zo 3D als Second Life 3D is, dus net zoals televisie 3D is. Maar het is een totaal ander gezicht. Bij binnenkomst wordt direct de herkenbare tune ‘I’m lovin it’ afgespeeld (helaas stopt dat niet meer). Ook bevatten de narrowcastingschermen in het geanimeerde landschap video, die lijkt te zijn aangepast op de site.
Veel elementen reageren op de muisklik waardoor het 3D perspectief veranderd. Vervolgens verschijnt er toch weer een 2D pagina met tekst over het product Dat is vast een volgende stap (nav dit).
Volgens mij laat dit mooi zien waar we naar toe gaan. Eerst maken merken ‘3D’ werelden en ontvangen klanten zoals ze in een fysieke winkel zouden doen. In een volgende fase word je persoonlijk herkend, gekoppeld aan je vrienden of kan je een eigen persoonlijke ruimte inrichten. Langzaamaan mogen we het komende decennium echte 3D schermen verwachten op kantoor, op de werkkamer en in de huiskamer. Uiteindelijk groeien deze merkwerelden dan verder uit tot 3D merkwerelden waarin we zelf worden geprojecteerd en waarin we, als we dat willen, onze vrienden kunnen uitnodigen. McDonald’s is goed op weg.
Meer voorbeelden van merken die de home page van hun website 3D maken? Let me know!
Of mijn koreaans is te slecht, maar ik vind dit niet 3d. Ik kan alleen maar met de pijlen naar rechts en links en als je op iets klikt gaat het een heel klein beetje de diepte in. Maar je kunt er niet in rondlopen ofzo. Dus wat mij betreft is dit ‘aardig’ geanimeerd, maar niet meer dan dat.
Nee, echt 3D is het niet. Het is meer animatie. Een vreselijke site overigens! Je wordt helemaal raar van die verschillende kleuren. Waarom zingen ze ‘I’m lovin it’ ook niet gewoon in het Koreaans.
“Volgens mij laat dit mooi zien waar we naar toe gaan”
Mijn god, ben ik de enige die denkt dat we dit soort sites als in 1999 achter ons hadden gelaten? Het hele internet/huis metafoor idee is al zo oud, en mensen zitten echt niet te wachten op dit soort onzin. Misschien dat betreffende redacteur zelf kickt op een “second life”, bij gebrek aan een “real life”, maar op dit soort onzin zit niemand te wachten.
Dit is echt de laatste kant waar ik met mijn site naartoe wil. Ik ken de cultuur van Korea niet zo heel goed, dus misschien is dat de toekomst in Korea, maar zeker niet in nederland (hoop ik).
Hey all,
Allemaal mee eens hoor. Pas de problem.
En natuurlijk is DuPont een prachtige site. En zeker is ArticGames veel beter geanimeerd. En absoluut had McDonalds nog een stap verder kunnen zetten.
Maar terug naar 1999 is het zeker niet. SecondLife e.d. heeft laten zien wat we nu kunnen met ‘3D’ en nu we niet alleen ‘3D’ rechstreeks in een browser maar ook al de home page van een bekend merk.
Laat me daar nu eens de voorbeelden van zien. Hoor t graag!
Vooralsnog lijken de meeste homepage meer op flitsende 2D brochures dan op 3D interfaces die ons ook echt gaan herkennen. Het is gewoon een stapje. En het volgende stap volg ik ook met veel interesse.
SL, kunnen we daar een keer over op houden te praten, het is natuurlijk de natte droom van elke marketeer, maar SL is gewoon een slechte implementatie van een veelbelovend concept.
@Koos: prima, we houden op ove rSL. Laten wij het dan alleen over het goed implementeren hebben van dat veelbelovende concept! Het is mijn droom dat er ooit nog een 3D iniatief komt uit Nederland dat zich mag verheugen op een vergelijkbare hoeveelheid aandacht, en dat ook nog eens weet vast te houden door een fantastische implmentatie. Jouwe niet?
@erwin, een 3d initiatief werkt natuurlijk alleen als het leuk/informatief is, niemand zit te wachten op geforceerde marketing stunts die niets bijdragen. Als ik een gesprek met een bank, politie, of millitaire recruiter wil, dan doe ik dat wel IRL.
Daarnaast werkt een 3d wereld natuurlijk alleen als het technisch een beetje behoorlijk in elkaar zit, ik heb SL op 2 verschillende computers geinstalleerd, en op beiden crashed het om de 10 minuten. Nog maar niet te spreken van de interface die totaal onbegrijpelijk is.
@Koets: eens, en naast informatief of leuk zijn straks home pages net zo’n immersive als console games van vandaag: het zal ons emotioneel naar binnen sleuren. Zonder enige vorm van software installatie. Je roept, klikt of wat dan ook op het merk en dat merk zuigt je naar binnen in hun merkwereld.
De ontwikkeling die ik dus nu herken, dat we geen software hoeven te installeren en direct een 3D interface krijgen. En nog altijd kan niemand me daar een ander voorbeeld van laten zien. Ze zullen ongetwijfeld niet de eerste zijn, maar wel een vroeg voorbeeld.
Koos Koets van ooit-CMG overigens?
@erwin, nee nooit voor gewerkt, ik reageer hier meestal onder alias omdat ik meestal voor prominente klanten werk, en liever geen gezeik van me baas heb 😉
ach misschien zijn jullie gewoon niet de doelgroep
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!