Michiel Buitelaar (Cyrte, ex-KPN) over de toekomst van gokken, gemak en gratis

26 november 2007, 05:56

Michiel Buitelaar was lange tijd verantwoordelijk voor consumentenzaken bij KPN. Nu is hij adviseur bij Cyrte, het investeringsbedrijf van John de Mol en van daaruit bij Endemol betrokken. Buitelaar heeft een aangename combinatie van enthousiasme en relativering en koppelt zijn toekomstbeelden aan een realistische kennis van het publiek. Het is altijd leuk om hem op congressen aan het woord te horen, dus ook leuk om hem voor de camera te hebben. Neem even de tijd, Buitelaar blikt vooruit. Een aantal uitspraken op rij:

“We proberen te bedenken waar de verschuivingen aan zitten te komen in de bestedingen van geld en daar op in te spelen. Een voorbeeld. Mensen gaan meer geld besteden aan gokken en spelletjes en tussenvormen daarvan. De opgroeiende generatie is aan electronische spelletjes gewend en blijft daar actief mee. Dat kan overlopen in gokken, bijvoorbeeld. Het monopolie op het gokken van de overheid zal langzamerhand verdwijnen.”

“Waar kun je straks nog geld mee verdienen als alles goedkoop of gratis wordt? Dat is een groot probleem waar ik geen oplossing voor heb. Veel businessmodellen staan zwaar onder druk. Als mensen geen omkeringen verzinnen, gaan ze de pijp uit.”

“Breedband is over een aantal jaren overal aanwezig: in de auto, thuis op het station. De alomaanwezigheid van informatie en entertainment is de heel grote ontwikkeling die de wereld ingrijpend verandert.”

“Adverteren bij KPN was een hachelijke zaak, de effectiviteit van adverteren in kranten en op tv is bijna niet te meten. Ik geloof in gepersonaliseerde aanbiedingen die uiteindelijk tot gesprekken met callcenters kunnen leiden. Dat gaat de wereld van adverteren veranderen.”

“Mobiel zal zo’n vaart niet lopen als platform voor andere dingen dan pure communicatie. Mensen met hun mobiel rennen rond, rijden auto, staan bij de bushalte. Een groot deel van de tijd hebben ze daardoor minder zintuigen over om in te zetten voor informatie en entertainment.”

“Er gaan nog honderd keer zoveel schermen komen als nu. Op straat, in bushuisjes, overal. Daar zullen de meeste mensen wel aan wennen.”

Bron:

Michiel Buitelaar (Cyrte, ex-KPN) over de toekomst van gokken, gemak en gratis from erwin blom on Vimeo

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Opnieuw een uitstekend interview Erwin, complimenten!

    Wat mij overigens opnieuw verbaasd is dat er zo weinig aandacht is voor mobile search. Raimo had het daar ook nauwelijks over in zijn interview afgelopen week. Zit ik nu helemaal verkeerd als ik denk dat juist mobile search de next big thing gaat worden?


    26 november 2007 om 06:43
    Vincent Leenders

    Inderdaad een prima interview. Mij bevalt juist het stukje waarin de verwachtingen met betrekking tot mobiel worden getemperd.


    26 november 2007 om 07:36
    Raimo

    @ Marco Derksen

    Mobile Search wordt groot.. Alleen is verwerkt in alle diensten. Ik zie niet “één portaal” ontstaan waar er mobile gesearcht gaat worden. Het personaliseren van het internet op basis van jou context informatie is eigenlijk al een filter.

    Daarnaast is een local search functie natuurlijk enorm belangrijk.

    Wellicht is de term mobile search niet helemaal lekker. Het stoelt wellicht te veel op het bestaande internet. Ik denk dat search als begin van brows/surf(discovery) gedrag op mobiel niet zoo spectaculair zal zijn. Het zal meer gaan over het mobiel ervaren van reeds gevonden diensten/merken.

    Denk ook aan discovery via fysieke hyperlinks als QR codes.

    Mooi onderwerp..


    26 november 2007 om 08:04
    erwin blom

    @marco Da’s mooi 😉

    Maar volgende week heb ik Sinterklaas pauze. de week daarna verder 😉 !


    26 november 2007 om 13:36
    BramBo

    Mobile Search is toch ook pure communicatie?

    Wat we nu op Mobiel zien is vooral het internetten op je mobiel, misschien dat Michiel zich tot dat onderdeel beperkt. Is niet erg, en als we de marktpositie van Google zien, dan denk ik dat gebruikers van Internet op de mobiel dit als een startpunt gaan zien, zeker nu veel bekende URL’s geen nuttig resultaat geven op je mobiel.

    Pure communicatie zit inderdaad in de mobiel, denk aan extra productinformatie tijdens het winkelen. Dat kan een QR code zijn, maar voor je het weet neemt de NFC alle handelingen van je over in een simpele zwaai met je mobiel langs de schappen.

    @erwin, fijne Sinterklaas 😉


    26 november 2007 om 14:57
    Vincent Leenders

    @Raimo: in de mobiele toepassingen die in jouw reactie staan kan ik me wel vinden. Wanneer mobile search als een verlengde wordt gezien van het bestaande internet, dan zie het niet zo een-twee-drie voor me. Ben benieuwd wat bv. Erwin van Lun vindt over “het mobiel ervaren van reeds gevonden diensten/merken.”


    26 november 2007 om 17:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!