AD lanceert mijnsportwereld.nl: sport 2.0 komt in een stroomversnelling

AD lanceert mijnsportwereld.nl: sport 2.0 komt in een stroomversnelling

In mijn vorige twee postings over social sport networks werd al duidelijk dat deze markt sterk in ontwikkeling is. De gedachte is om één van de grootste offline communities (sportliefhebbers) ook online te verbinden, met functionele applicaties, nieuws en sociale activiteiten (zie de social sport matrix).

Inmiddels begint Nederland hier een voortrekkersrol in te vervullen, niet alleen met slimme teammanagementapplicaties, maar vooral met echte communties rondom het thema sport. De laatste en meest opvallende loot aan deze jonge stam van de social communities is het AD, dat met de soft launch van mijnsportwereld vorige week zich voorzichtig in deze markt begaf. Voorlopig voorzichtig, want het AD heeft een compleet platform gelanceerd, dat voorziet in de aspecten van nieuws, uitslagen, communnities en op termijn functionele applicaties. Tijd om de man achter de online strategie van AD aan de tand te voelen. Hieronder volgt een toelichting door Jeroen Mann, manager multimedia van AD NieuwsMedia.

Strategie AD: multimediaal, dichtbij en sport
Mijnsportwereld.nl is een “netwerksite voor actieve sporters”. Hier legt het AD een onderscheid met AD Sportwereld (krant en site) dat zich vooral richt op topsport en het genieten van prestaties van anderen. Mijnsportwereld gaat vooral om de eigen sportbeleving of die van het team of de club. Daarmee zou je het kunnen vergelijken met een virtuele kantine.  De site past in de strategie van AD NieuwsMedia, die leunt op een aantal pijlers, waaronder “dichtbij” en “sport”. Mijnsportwereld verbindt die twee kernwaarden. Naast de krant, de specials, het radioprogramma BNR Sportwereld en events, vertaalt de strategie van AD zich in nadrukkelijke online aanwezigheid met verschillende sites en in aanwezigheid in bijna 500 sportkantines door middel van de schermen van MaxTT waar AD een partnership mee heeft. AD.nl is op dit moment de snelst groeiende nieuwssite van Nederland en staat met ruim 2.2 miljoen unieke bezoekers per maand in de top 3 van nieuwssites. Daarnaast heeft het AD op dit moment verschillende kleinere themasites, zoals de fantasyleagues (rondemaster, schaatsmaster), AD Loperwereld en AD Geld en Recht. De crossmediale aanpak zien we duidelijk terug bij de thema’s sport en geld en recht, maar meer thema’s zitten in de pen. Ook zullen de bestaande thema’s steeds verder ontwikkeld en uitgebreid worden.

Mijnsportwereld: beta in de lucht en klaar voor commentaar
Mijnsportwereld koppelt voorlopig 2 elementen van sport 2.0: nieuws (inclusief de in de sport zo belangrijke uitslagen en standen) en communities. Het derde element (functionele applicaties) wordt het komende jaar toegevoegd. Het nieuws betreft redactioneel nieuws van de sportredactie van het AD, maar ook regionaal sportnieuws van de regionale edities van het AD. Belangrijker nog wordt het nieuws dat de gebruikers zelf gaan maken (user generated content): wedstrijdverslagen, foto’s en video’s. Belangrijk hierbij is de mogelijkheid om de competities te volgen en op termijn zelf aan te maken. Dit noemt AD de competitiemanager. De community-elementen bestaan vooral uit functionaliteiten die bekend zijn van de grote communities zoals Hyves en Facebook: praatjes maken (krabbelen) staat hierin centraal. Daarbij hoort het maken van een eigen profiel. Opvallend hierbij is dat je niet alleen vrienden hebt, maar ook teamgenoten en clubgenoten. Een onderscheid dat niet zwart-wit is, maar wel een belangrijke toevoeging in de sport. Het derde element van social sport communities (de functionele applicaties) zal de komende tijd toegevoegd worden aan mijnsportwereld: denk hierbij aan een tool voor teammanagement, schema’s voor de barbezetting en het wassen van de tenues.
De site heeft begin november een soft launch gehad en is nog in beta. AD gebruikt deze periode om de site te verbeteren met reacties van de gebruikers. Ook de lezers van Marketingfacts worden uitgenodigd om hun reacties te geven.

Platform voor de Nederlandse sport
AD kijkt nadrukkelijk verder dan de eigen uitgeverij om dit platform op te bouwen. Uiteraard zijn er de sporters zelf. Het platform moet van hen worden, zij gaan zorg dragen voor zowel hun connecties als voor het aanleveren van de user generated content. De andere media van AD kunnen hier een stimulerende werking hebben (beste video komt op AD.nl, beste foto in de krant). De truc hierbij is wel om als beheerder van het platform in regie te blijven. AD doet dit door de context te leveren (sport, sportnieuws en uitslagen) en door de tools te bieden om op het platform je eigen plekje te creëren (of dat van je team of club). Dit blijft wel een moeilijke puzzel: wat kan je (helemaal) vrij geven en waar moet je op blijven sturen.
Andere partners zijn de sportorganisaties zelf, zowel bonden als clubs. Het platform kan vooral kleinere sportbonden en clubs veel werk uit handen nemen. Zij hoeven immers de sociale aspecten niet meer zelf te ontwikkelen, maar kunnen direct gebruik maken van een bestaand en werkend systeem. Ook andere meer maatschappelijke partners zullen een plek krijgen op het platform. Denk hierbij aan sport in de buurt (gemeentes, scholen en welzijnsorganisaties) en sporten voor een gezond leven (vitaliteit).
Als laatste zijn er uiteraard de commerciële partners. Naast “gewone” display ads wordt er gezocht naar langer lopende en meer integrale partnerships met fabrikanten van sportproducten, bedrijven die al (ruim) actief zijn in de sport(sponsoring) en bedrijven die actieve sporters willen bereiken. De laatste categorie kunnen bijvoorbeeld werkgevers zijn of verzekeraars.

Mijnsportwereld biedt een combinatie die nog niet bestaat: een kruising tussen Hyves en een sportnieuwssite. Maar ook de clubsite van de vereniging zit meegenomen in deze nieuwe mix. Op die vlakken liggen dan ook de concurrenten. Maar aangezien er een nieuwe categorie gecreëerd wordt, zijn de ambities flink: het grootste netwerk van actieve sporters in Nederland worden.


Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • @Gijsbregt: dit is dus wat je bedoelde met meer postings. De ambities lijken grenzeloos, het platform voor de Nederlandse sport. Met en nieuws en communities en functionele applicaties: is dat niet te veel. Je spreekt over het grootste netwerk van actieve sporters, maar zoeken zij niet veel meer gelijkgestemden op andere, kleinere plaatsen, meer in de niche? Sport is toch bij uitstek een blauwdruk voor the long tail-gedachte.

    Ik vind het niettemin een erg boeiend initiatief, omdat inderdaad met het nieuws, uitslagen en standen de juiste context wordt geschapen voor de user-generated-content. Bijzonder (en verstandig) in deze post vind ik de quote: AD kijkt nadrukkelijk verder dan de eigen uitgeverij om dit platform op te bouwen.

    geplaatst op
  • @ Vincent,
    Eens dat sport bij uitstek een longtail sport is. iSporty in Engeland heeft 365 sporten en het AD heeft ook een lange lijst met sporten. En binnen elke sport bestaan weer enkele grote clubs en vele kleintjes. Maar zolang je een platform biedt dat faciliteert, kan de hele staart van de long tail er op plaats nemen. Waarbij de toekomst open ligt voor integratie met de clubsites, die er al in grote getale zijn.

    geplaatst op
  • Het grootst online sport portal bestaat al :www.digisport.nl
    Digisport.nl heeft een database met ruim 24.000 sportverenigingen die ook allemaal de mogelijkheid hebben om gratis een professionele website te creeeren zodat men makkelijker met zijn ledenen sponsors kan communiceren. Daarnaast is er een bestuurskamer waar een bestuurders alles kan vinden wat hij nodig heeft om vereniging te kunnen managen. Daarnaast heeft iedere sporter zijn eigen omgeving waar hij foto en filmpjes kan plaatsen.
    Kijk snel op Digisport.nl en ontdek de grootste online sportcommunity va Nederland

    geplaatst op
  • Sport een longtail. Ga toch weg joh, ik weet zeker dat de 20% grootste sporten (meesten leden, meeste kijkers etc.) goed zijn voor 80% van alle leden / kijkers etc. Dat is geen longtail, dat is een ouderwetse echte Pareto. Voor de vuist weg: voetbal, hockey, atletiek / hardlopen, fitness, zwemmen, wielrennen, schaatsen hebben samen 4 * zoveel leden / beoefenaars / kijkers als alle andere sporten samen? Een lange staart is er altijd wel, het is pas een longtail wanneer de som van deze staart groter is dan de kop, daarnaast geloof ik niet dat er meer dan 1000 sporten zijn.. http://nl.wikipedia.org/wiki/Long_Tail

    Binnen een sport zal verdeling professionaliteit / amateur of de verdiensten of de tijd die men besteedt aan de sport wel een longtail zijn. Maar goed, lijkt mij dat deze wetenschap geen effect heeft op je businessmodel. Zorg gewoon voor een social platform waar iedereen binnen een sport contact met elkaar kan maken. Zij als beoefenaar ook content delen, en overtuig de toppers binnen een sport er van dit zelf ook te doen. Betaal ze er desnoods voor. Haal het verhaal achter de schermen naar voren.

    Zorg dan wel dat de gebruikers hun content gewoon kwijt kunnen op de plaats waar ze dat nu al doen en aggregeer dit op je platform.

    Alles onderbrengen onder 1 vlag is handig voor branding, maar ik hoop dat AD elke sport binnen hun platform wel een echt eigen gezicht gaat geven (met eigen beheerders).

    geplaatst op
  • @Ton,
    De longtail gedachte gaat vooral op voor sporters en sportverenigingen. Daarnaast zijn er zoals jij zegt, kleinere en grotere sporten (en als je echt je best doet, vast meer dan 1.000), maar dat is niet waar Vincent en ik het over hebben.

    geplaatst op
  • Zo,n sportsite is er al jaren http://www.digisport.nl Het AD probeert een kloon te maken van deze site. Maar ja, makkelijker gejat dan bedacht.

    geplaatst op
  • @Ton: sport is wel degelijk een longtail. Ik zie het zelfs binnen [url=http://http://www.sportclubgroessen.nl]Sportclub Groessen[/url, de voetbalvereniging van mijn zoontje. Binnen die club is er sowieso al sprake van een handbal- en een voetbalafdeling, onderscheid in pupillen, junioren, senioren, terwijl elk team toch gewoon bestaat uit individuen. Elke entiteit (vreselijk woord overigens) met z'n eigen invulling. De som van het aantal amateurvoetballers is groter dan het aantal profvoetballers, terwijl die laatste toch voor de hoogste kijkcijfers zorgen.

    Ik deel wel je twijfel over het onderbrengen onder 1 vlag. Dat heeft voor mij toch iets oude media-achtigs.

    geplaatst op
  • @vincent mijn opmerking kwam door deze reactie van Gijsbrecht "Eens dat sport bij uitstek een longtail sport is. iSporty in Engeland heeft 365 sporten en het AD heeft ook een lange lijst met sporten". Dat is geen longtail. Wat jij noemt wel, maar dat bevestigde ik reeds in mijn eerdere reactie "Binnen een sport zal verdeling professionaliteit / amateur of de verdiensten of de tijd die men besteedt aan de sport wel een longtail zijn".

    Ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Digisport kan mij overigens inhuren voor een middag workshop: hoe ga ik om met internet communicatie, hoe promoot ik mij zelf wel en niet.

    geplaatst op
  • @vincent het feit dat het aantal amateurvoetballers is groter is dan het aantal profvoetballers, terwijl die laatste voor de hoogste kijkcijfers zorgen is overigens geen longtail, maar juist het schoolvoorbeeld van de Pareto regel (80/20). De verhouding prof / amateurs t.o.v. tijdsbesteding zal wel een longtail zijn (alle amateurs samen besteden meer tijd aan hun sport dat alle profvoetballers samen). Dat er veel meer websites focussen op die paar profs en niet op de vele amateurs heeft te maken met de evenredige interesse van het publiek. Dit alles is nog geen longtail, maar is puur nichemarketing. Uiteindelijk kan het dan een longtail worden wanneer al die kleine niches samen meer omzet maken dan de websites die zich op de profs richten :-)

    geplaatst op
  • @Ton, ok de nuance is helder, al zou ik graag wel eens inzicht willen verkrijgen in de geldstromen bij de hoogste klassen van het amateurvoetbal, zal dicht in de buurt van de Jupiler League liggen. Digisport was ook bij mij onbekend.

    geplaatst op
  • @ Ton
    Ik wil er geen long tail discussie van maken, maar het punt bij AD is dat ze de content willen ontsluiten die nu de krant niet haalt. Dit zijn de vele honderdduizenden (miljoenen) mensen die iets over hun sportervaring willen vertellen. Deze user generated content past normaal niet op de "plank" van de krant, maar wel op het oneindige internet. Dus lijkt me bij uitstek een long tail voorbeeld. Vervolgens bouwt het AD er een community omheen, waardoor deze content ook nog eens een relevante context krijgt (vrienden/team/club/competitie). Met als klap op de vuurpijl dat goede content de stap naar de kop kan maken (namelijk wel in de krant komen).

    En over digisport: helemaal eens. Mijn nieuwsgierigheid is wel getriggerd. Maar deze reacties beloven niet veel goeds.

    Ben overigens erg benieuwd of er nog meer van deze initiatieven zijn, volgens mij hebben we ze hier nu aardig in kaart.

    geplaatst op
  • "Ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Digisport kan mij overigens inhuren voor een middag workshop: hoe ga ik om met internet communicatie, hoe promoot ik mij zelf wel en niet."

    Ton Wesseling.
    Ton kan jij contact opnemen met Digisport tel:0413-228600

    geplaatst op
  • Ontzettend mooi initiatief. De laatste tijd schieten er al meer communities uit de grond omtrend sport (home of the legends etc). Maar de combinaties die AD achter de hand heeft en op dit moment voert is goed en slim. Wanneer de website een redelijke traffic en bekendheid krijgt kan de krant daarbij een belangrijk onderdeel uitmaken van de website.

    Ik ben benieuwd!

    geplaatst op
  • @gijsbregt er is vaker discussie omtrent het longtail verhaal. Staarten worden steeds langer door internet, maar dat geeft bestaansrecht voor niche websites. Omdat internet het tevens zo eenvoudig maakt voor elke hobbyist om te publiceren zie je veel van deze niche sites ontstaan met nagenoeg geen bezoek of inkomsten. En daar botst het longtail principe (staart heeft niet meer bezoekvolume dan de kop). Uitdaging voor het AD wordt dan ook om te zorgen dat alle niches genoeg levendig zijn en wel zodanig dat de inhoud van de staart waar zij zich in bevinden groter wordt, anders kunnen ze een businessmodel op de buik schrijven :-). Kopierend naar jouw tekst: de website met niche content zal dan meer actief bezoek dienen te krijgen dan het normale sportnieuws op ad.nl op echt een longtail te zijn.

    Goed initiatief overigens, maar heb mij twijfels of het een succes wordt. Ik heb nagenoeg nog nooit een commercieel bedrijf een community zien opbouwen vanaf de grond (tenzij er rond het bedrijf reeds een community bestond, maar er nog geen platform was), waarom zou AD daar wel in slagen? Waarom zou ik als gebruiker mijn content uploaden bij AD als ik dat nu al doe bij Flickr, Youtube etc.?

    Praktijkvoorbeelden van wel succesvolle door commerciele bedrijven opgebouwde communities zie ik overigens graag!

    @digisport ik ga je bellen

    geplaatst op
  • Het stopt alweer. Is dat gelijk de belgische invloed?

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.