Bijna driekwart internetgebruikers lid van online netwerk

15 november 2007, 05:05

Maar liefst 74% van de internetters heeft minimaal op één netwerksite een profiel aangemaakt. De meest bekende sociale netwerksites zijn Hyves.nl (73%), Schoolbank.nl (62%), MSNSpaces.com (41%) en myspaces.com (41%). Dit blijkt uit de deze week gepubliceerde Ernst & Young Mediabarometer (pdf). Ernst & Young verricht in samenwerking met Synovate/Interview NSS vier keer per jaar een meting onder ruim 2000 respondenten om de ontwikkelingen in de dynamische media- en entertainmentmarkt op de voet te volgen.

Vooral mensen tussen de 15 en 54 jaar hebben een lidmaatschap van een sociale netwerksite. Maar het bezoeken van dit soort sites is niet alleen meer voorbehouden aan de jongeren: zelfs mensen boven de 70 zijn lid van deze sites. Vanaf 55 jaar neemt het aantal mensen met een lidmaatschap af. De populariteit van online communities zit vooral in het kunnen ophalen van oude contacten en het contact onderhouden met vrienden op sites waar veel mensen bij zijn aangesloten. Het tonen en bekijken van persoonlijke profielen is voor jongeren (19-24 jaar) een aanleiding om een online community te bezoeken. Vrouwen zitten frequenter op Hyves dan mannen. Dit sluit aan bij de constatering dat vrouwen meer gericht zijn op het onderhouden van contacten, terwijl mannen vaker op zoek zijn naar nieuwe contacten.

Verder blijkt uit het onderzoek dat deelname aan een online community relatief veel effect heeft op het mediagedrag van mensen. 40% van de leden heeft weleens actie ondernomen op aanraden van andere leden. Tevens geeft men aan meer contacten te onderhouden, maar ook dat de contacten wel iets oppervlakkiger zijn geworden.

Hoewel investeerders en adverteerders niet meer om de enorme bezoekersaantallen van online communities heen kunnen, worstelen ze nog steeds met de vraag hoe ermee om te gaan. ‘Adverteren op sociale netwerksites is nog niet erg populair, wij verwachten wel een omslag op dit punt,’ aldus Frank Blenderman van Ernst & Young.

Aardig is om deze cijfers te vergelijken met de eerder dit jaar gepubliceerde cijfers van Ruigrok|NetPanel. Hieruit bleek dat ‘slechts’ 4 op de 10 Nederlanders actief zijn op online netwerken.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!