Hoe krijg je bezoekers op je Chinese site?

8 november 2007, 02:18

Culturele verschillen tussen China en de rest van de wereld zie je ook terug op internet, en het gedrag van Chinese internet gebruikers is vrij uniek. Niet alleen omdat men veel meer op zoek is naar entertainment dan in de rest van de wereld, maar ook door de manier waarop gebruikers op bepaalde websites terechtkomen. Als je bijvoorbeeld in Nederland kijkt hoeveel direct traffic een entertainment site heeft (hoeveel mensen typen de URL in of komen via een bookmark op je site), dan heb je een vrij goede indicator hoe de site het doet. In China is dat echter niet per definitie zo, met name niet bij sites die vooral door kinderen, ouderen of laagopgeleide bezoekers bezocht worden.

De reden is dat deze groepen veel moeite hebben met Westerse toetsenborden en domeinnamen, omdat ze vaak alleen Chinese karakters kennen en niet in staat zijn het pinyin systeem (westerse tekens om Chinese karakters phonetisch weer te geven) te gebruiken. Om die reden typen ze meestal niet de domeinnaam in, maar hebben ze andere manieren gevonden om op hun favoriete sites te komen. Een mooi voorbeeld gaf Ogily China’s guru Kaiser Kuo een aantal maanden geleden op zijn blog. Zijn schoonvader gebruikt nooit een toetsenbord, maar doet alles met zijn muis. Zijn homepage is 265.com, een soort Chinese startpagina, met links naar alle websites waar hij heen wil. Vanuit die site komt hij overal terecht, zonder ooit iets te hoeven typen. Veel gebruikers navigeren het internet op deze manier, en dat heeft daardoor ook consequenties voor de marketing van je site.

Zoekmachines spelen ook een andere rol in China, omdat daar meestal de Chinese naam in Chinese karakters van een site ingetypt wordt. Als iemand bijvoorbeeld op zoek is naar de grootste site van Spill Group in China, game.com.cn, tikt men dit adres vaak niet in de browser bar of zoekmachine in. In plaats daarvan zoeken ze in Baidu of Google op de Chinese karakters voor “Youxi Zhongguo” (????, letterlijk “Games China”) en komen zo bij onze site terecht. Je site geen goede Chinese naam geven zorgt er direct voor dat je minder traffic krijgt. Uit eigen ervaring weet ik dat zelfs sites uit de Chinese top-10 tot 30% van hun traffic uit zoekmachines halen. Iedereen kent de Chinese namen van deze sites, maar een groot deel van de mensen heeft een zoekmachine nodig om ook op het juiste webadres van de site terecht te komen. Het toenemende gebruik van domeinnamen in Chinese karakters zal hier mogelijk verandering in gaan brengen.

Veel buitenlandse sites hebben ondertussen wel een Chinese naam (zelfs Google, dat hier GuGe heet – niet echt een goede naam overigens, vinden de Chinezen), maar er zijn meer dingen waaraan gedacht moet worden. Met name het gebruik van startpagina’s voor traffic wordt vaak vergeten om mee te nemen in de strategie. De meeste mensen die voldoende kennis hebben om Engelse woorden te typen zitten inmiddels al op het Chinese internet. Maar de vele mensen die er elke maand nieuw bijkomen, zijn precies de mensen die hulp nodig hebben bij het vinden van de adressen van websites. Die beginnen daarom allemaal op bijvoorbeeld 265.com of hao123.com om zo op sites uit te komen waar ze heen willen. Als je als bedrijf niet op de voorpagina van zo’n startpagina staat is het daarom veel moeilijker om te groeien. Veel Westerse sites hebben hier geen idee van, en weten vaak ook niet wat ze precies moeten doen om op deze startpagina’s tercht te komen.

Interessant is, dat het niet alleen de mensen zijn die weinig toetsenbord kennis hebben die van deze startpagina’s gebruik maken. Ik ken genoeg jongeren die hun blog updaten door naar een startpagina te gaan, daar dan klikken op hun blogprovider en zo bij hun weblog terecht komen.

Om de performance van Chinese sites te beoordelen is daarom niet alleen de direct traffic van belang (dit percentage van gebruikers zal een stuk lager zijn dan buiten China), maar moet ook gekeken worden naar het bezoek vanuit zoekmachines en vooral dat vanaf startpagina’s. Wanneer een startpagina je niet meer op de homepage heeft staan, kan je dat een hoop van je vaste bezoekers kosten, omdat bezoekers je gewoon niet meer kunnen vinden. Alleen naar direct traffic kijken kan daardoor wellicht een verkeerd beeld geven.

Na een studie Economie in Maastricht voor DaimlerChrysler gaan werken op het hoofdkantoor in Stuttgart. Na 7 jaar voor deze multinational gewerkt te hebben in Duitsland, Indonesie en China eind 2002 mijn baan opgezegd om Chinees te gaan studeren in Beijing. Al snel mijn eerste bedrijf opgezet (consulting voor buitenlandse bedrijven in China, www.china-bay.com). In 2005 samen met een Chinese business partner (Gary Wang) een Chinese podcasting site opgezet, die nu de grootste video site in China is (www.tudou.com). Daarnaast vanaf begin 2006 als CEO van Spill Group Asia bezig met het opzetten en uitbouwen van gaming portals in Azie (o.a. www.game.com.cn). Daarnaast bouwen we casual en online games voor zowel China als de rest van de wereld, vanuit ons kantoor in Shanghai.

Categorie
Tags

12 Reacties

    media

    Is er al ruimte voor een Chinese Marketingfacts Marc? 😉


    8 november 2007 om 04:49
    marcvanderchijs

    Ik ken zelf geen goede Chinese marketing weblogs, maar die kunnen er best zijn natuurlijk. Daar kun je volgend jaar maart tijdens de geplande China reis direct wat marktonderzoek naar doen!


    8 november 2007 om 05:00
    erwin blom

    Interessant verhaal, Marc!


    8 november 2007 om 06:18
    Dennis Hendriksen

    Boeiend, zo’n kijkje in de Chinese internetkeuken!


    8 november 2007 om 07:19
    Paul Schoenmakers

    Uh? Wordt tijd voor een browser in china waarmee je bookmarks kunt maken 😉


    8 november 2007 om 10:04
    Kaj Rietberg

    Weet je ook of er in het onderwijs ook gebruikt gemaakt wordt van internet? En eigenlijk specifieker of er ook gebruik gemaakt wordt van weblogs in het Chinese onderwijs.


    9 november 2007 om 15:14
    marcvanderchijs

    @Kaj: Het Chinese onderwijs is erg traditioneel, en er wordt nog relatief weinig gebruik gemaakt van internet. De meeste leerlingen hebben wel allemaal een weblog, maar leraren hebben vaak geen idee wat dat inhoudt.

    @Log: Het verbaast me dat je volgens Alexa proportioneel veel traffic uit China krijgt. Omdat de Alexa toolbar maar heel weinig gebruikt wordt in China en de wegingsfactor niet klopt, is het omgekeerde meestal het geval.


    12 november 2007 om 01:33
    Kaj Rietberg

    @Marc: weet jij dan ook weblogs van studenten of leerlingen? Of waar ik ze kan vinden?


    12 november 2007 om 18:44
    Kaj Rietberg

    @Marc: jammer genoeg ken ik geen Chinees. Maar ben jij bekent met onderwijs bloggen in China? Zou jij er meer over kunnen schrijven? Het gaat mij oo weblogs die ook schrijven over onderwijs gerelateerde zaken. Of juist gebruikt worden als onderwijs middel.


    13 november 2007 om 07:55
    FATIH

    De hele taal en schrift is anders. Dus wordt moeilijk denk ik.

    Misschien kan de site met een of andere translator (automatisch natuurlijk) vertaald worden.


    7 september 2009 om 23:42
    JaapBloem

    fatih man — lachen jongen 😉


    7 september 2009 om 23:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!