Google PageRank update zorgt voor verschuiving in Marcom Top 100

1 november 2007, 08:30

Nadat we vorige maand slechts weinig verschuiving zagen in de Marcom Top 100, was het deze maand toch wel spannend wat de recente update van de Google PageRank zou betekenen voor de ranglijst.

Absoluut de grootste verrassing deze maand is de top-10 positie van Twinkle die maar liefst 130 posities is gestegen. Belangrijkste oorzaak is dat het de vorige keer nog geen Google PageRank en Technorati Authority had en deze keer wel. Dit zelfde geldt voor de tweede grootste stijger (van dezelfde uitgever) en dat is Telecommerce die 112 posities klom in de ranglijst. De overige grootste stijgers deze maand zijn Flanders DC (+96 posities), Marketing Review (+96), Edwords.nl (+78), Vint (+64), Blinkz (+62), Cc:live (+59) en SEOking (+47).

De grootste dalers deze maand zijn Chapter42 (-127 posities), René Zonneveld (-67) en 8a (-64) waarbij Chapter42 die daling vooral heeft te danken aan het feit dat het de afgelopen maand geen enkele update heeft gedaan. Een aantal weblogs zijn definitief verwijderd uit de lijst omdat de laatste (relevante) update van voor 1 augustus was. Het gaat daarbij om Out of the question, Primitivi Persuasion 3.0 en TND Media.

Ben uiteraard benieuwd wat jullie van de nieuwe lijst vinden!

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

22 Reacties

    BasvdBeld

    Ik zou als niet deelnemer best willen weten hoe ik zou scoren met mijn blog. Via twitter kreeg ik al een berekening door. Ik pleit dan ook voor een ‘bereken je eigen positie’ knop :).


    1 november 2007 om 08:49
    media

    @Bas: goed idee, zal eens vragen bij Onstuimig of dat mogelijk is!


    1 november 2007 om 08:51
    Jos van Liempd

    Geweldig! 96 plekjes omhoog naar nr. 45. Dank, Google. Dank, Technorati. Dank, stemmers. Maar vooral: Dank, initiatiefnemers voor jullie ‘7’, waar ik erg trots op ben.

    Dit verleent een enorme extra motivatie om dit nog relatief ‘jonge’ weblog verder uit te bouwen. Ik heb er lang over getwijfeld of ik dit blog niet beter kon ombouwen naar een Engelstalig blog (mijn andere blogs zijn daardoor meer dan vervijfvoudigd in alle mogelijke cijfers), maar deze mooie plek stimuleert me zeker om in het Nederlands (en met hernieuwde inspanning) verder te gaan.


    1 november 2007 om 08:56
    Henri van den Hoof

    @Marco: Heb even in een kopie van de top 100 van vorige maand gekeken. Toen had Venturo nog een PR van 5.


    1 november 2007 om 08:56
    media

    @Jos: thx en goed om te horen!

    @Henri: ah, dus ‘maar’ een daling van 1; ik herinner me uit de eerste marcom top 100 dat Venturo toen wel een PR van 6 had.


    1 november 2007 om 09:02
    Bram van Essen

    Eindelijk weer terug in de top100. Na een aantal maanden afwezigheid wegens een domeinwijziging hebben we eindelijk weer een Google Pagerank gekregen. Het is nog niet wat het was (plaats 22), maar een stijging vna 62 plekken is een mooi begin!


    1 november 2007 om 09:07
    Henri van den Hoof

    @Marco zijn de oude top 100’s eigenlijk bewaard gebleven? Misschien leuk om nog eens wat statistisch mee te doen 🙂


    1 november 2007 om 09:09
    Marieke V

    We hebben pagerank-problemen gehad, maar we zijn helemaal terug (waar we horen ;-))


    1 november 2007 om 09:26
    Aldo

    Waarom wordt er niet een systeem gehanteerd waarbij lezers kunnen stemmen? Is dat niet hetgeen wat de norm zou moeten zijn, wat zegt iemand z’n pagerank of technorati populariteit nou eigenlijk? 1x per maand kan iedereen stemmen, kan je 5 vragen hanteren (en dan pagerank als context / weging toepassen)


    1 november 2007 om 09:45
    André Scholten

    Aldo: lezers (leden) kunnen ook stemmen, daar moet je wel voor ingelogd zijn.


    1 november 2007 om 09:50
    media

    @Aldo: maar dat kan toch al vanaf het begin?


    1 november 2007 om 09:55
    Aldo

    Wist ik niet -:) Helemaal goed dan!


    1 november 2007 om 09:58
    Arnoud

    Mmm, uit de top 100… Ben het niet eens met de waardering door de MF-redactie, wanneer wordt het mogelijk om een “revaluation-request” te doen? 😉

    Daarnaast toch nog even een kritische kanttekening bij het automatisch onthouden van de stemmen van MF-leden. Je ziet nu bij Chapter42 dat ze ondanks een maand lang niets gepost te hebben toch 28 voorkeursstemmen hebben. Ik weet niet of dit hierdoor komt, maar het viel me wel op.


    1 november 2007 om 10:06
    ssmeding

    Wat ik mis in je artikel is dat de drempel in de top-100 behoorlijk is toegenomen. Ik stond maandenlang constant rond plaats 80 maar val er nu net buiten met plaats 101, al denk ik dat dit voor mijn CTR op die pagina zeker niet negatief hoeft te zijn 😉 Terwijl mijn cijfers gelijk zijn gebleven en mijn Technorati-rank zelfs is gestegen. Dit is opvallend als je kijkt dat opnieuw een aantal blogs is teruggezet vanwege geen updates en dat de algemene trend van de laatste PR-update ook was dat weblogs (met betaalde links) PR hebben moete inleveren. Ik had dus verwacht juist iets te zullen stijgen.

    Stemmen kan al vanaf het begin, maar de invloed van de stem van bezoekers is naar mijn mening te beperkt en te statisch. Ik denk dat je bezoekers meer moet stimuleren hun voorkeuren van tijd tot tijd te updaten en misschien de duur dat iemand een bepaalde voorkeur heeft ingesteld mee kunt laten spelen in de weging van zijn stem.

    Misschien een idee om een speciale MarCom Top 100-nieuwsbrief uit te geven voor iedereen die stemmen heeft uitgedeeld en hier iets uitgebreider in te gaan op nieuwkomers en snelle stijgers? Hierdoor doe je misschien iets aan de situatie dat vrijwel iedereen stemt op blogs in de top 20.

    De voorkeur van bezoekers is juist interessant om blogs die vernieuwende artikelen schrijven maar door de andere (vrij statische) factoren ergens in de middenmoot of achterin vertoeven te helpen om sneller te stijgen.


    1 november 2007 om 10:12
    Wowter

    Die invloed van de PR update was te voorzien, ik had het een paar dagen geleden al voorspeld. Valt mij alweer mee dat mijn turfje niet de grootste daler is. Helaas voor de biblioblogs in de lijst, zijn ze allemaal gezakt. Ben benieuwd wanneer de volgede herschikking van de PR komt, dan valt er voor de december update weer heel wat te schrijven.


    1 november 2007 om 10:24
    Huub Koch

    Zichtbare Zaken van 97 naar 66. Mede dankzij Google en de nu alweer 8 voorkeursstemmen. Hartelijk Dank allemaal!


    1 november 2007 om 11:11
    Catharina

    snif snif, nog wel een hele nieuwe lay-out en toch eruit..


    1 november 2007 om 11:43
    jeroenmirck

    Adfoblog stijgt solide van 7 naar 5, met dank aan een uitstekende Technorati-score en een gestegen PageRank. Nu alleen nog een hoger rapportcijfer van Meester Marco… 😉


    1 november 2007 om 13:28
    Simme Volkers

    Overigens blogt TND Media zich helemaal suf op zn eigen platform http://www.reismee.nl.. Maar dan niet over zn vak en wel vanaf 5000 meter Himalayaanse hoogte!


    2 november 2007 om 07:28
    media

    Aardige conclusie ook van Bruno:

    (…) Als je wil stijgen in de Marcom Top 100 moet je er niet alleen voor zorgen dat je cijfertjes niet dalen, maar je moet ook minstens zo hard stijgen als de andere blogs. (…)


    3 november 2007 om 06:29
    Laurens

    Okay, helemaal terecht. Ik kan alleen maar zeggen We’ll be back 🙂

    En Simme inderdaad..we bloggen ons suf 🙂

    Binnenkort meer over dit platform.


    3 november 2007 om 08:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!