Vertrek Jaap Stam te snel voor Ajax.nl?

29 oktober 2007, 09:36

Het regelmatig verversen van je website en snel inspelen op nieuws is een belangrijke succesfactor van een website en weblog. Dat weten we inmiddels allemaal. Toch gaat het nog vaak fout. Een voorbeeld? Hier en hier kunnen we inmiddels lezen dat Jaap Stam per direct stopt metvoetballen. Snel dus even naar de website van Ajax om het nieuws te lezen. Wat schets mijn verbazing? Niks geen nieuws, sterker nog Jaap Stam prijkt met een mooie teaser nog voorop op de website. Dat bedoel ik!

Hans van der Mey is freelance copywriter en internetadviseur. Met One Step More adviseert hij bedrijven op het gebied van websites en (online)communicatie≺. Door zijn parate kennis schrijft Hans frequent boeken, vakartikelen en educatieve hoofstukken binnen handboeken. Voorbeelden zijn het Marketingfacts Jaarboek 2008 en 2009, het IAB Digital Marketing Book 2005, artikel in ADFOresult en Het E-Commerce Handboek. Vanaf 2002 heeft Hans gewerkt voor o.a. Achmea, Microsoft, Wanadoo, ING Bank, Lotto, Toto en Krasloten. Momenteel werkt Hans voor ProServe en Zuwe (webteksten) en voert hij voor ACHMEA het externe projectmanagement van een geheel nieuw intranet voor FBTO en Centraal Beheer.

Categorie
Tags

26 Reacties

    Bram van Essen

    Dat kan natuurlijk liggen aan het feit dat de officiele persconferentie pas om 13.15 gepland staat. Ik neem aan (misschien naief) dat daarna de website snel aangepast wordt.


    29 oktober 2007 om 10:27
    mj

    Officieel is er nog niks bekend, straks is er een persconferentie in de ArenA. Niet heel gek dat de bedrijfssite daarop wacht.


    29 oktober 2007 om 10:29
    Michael Kouwenhoven

    Je loopt vooruit op te feiten. Beetje flauw.


    29 oktober 2007 om 11:01
    Martin V

    Dus Hans jouw verwachting is dat binnen 2 uur na de eerste (indirecte) berichtgeving Jaap Stam integraal van de site is gepoetst? Beetje naief en onnodig lijkt me. Ik weet zeker dat als de foto echt misplaatst was dat hij binnen enkele minuten van de site gehaald zou zijn.


    29 oktober 2007 om 11:02
    jeroenmirck

    Dit vind ik een typische “ik-wil-extra-pageviews”-post.

    Heeft bijzonder weinig met marketing te maken…


    29 oktober 2007 om 11:09
    Hanzel

    Ik doel er op dat je met een (corporate) website moet inspelen op bedrijfsnieuws. Ja, ook Ajax is een bedrijf. Hoeveel bezoekers zullen na het lezen van het bericht direct http://www.ajax.nl hebben bezocht? Op zoek naar iets meer nieuws. Heel veel schat ik zo in. Ik vind het dan vreemd dat Jaap Stam nog zo prominent in beeld staat en er geen aanvullend te bepsueren is. Zelfs niet dat er een persconferentie over 3 minuten gaat plaatsvinden.


    29 oktober 2007 om 11:12
    Andre Pijlman

    Je kan toch aangeven dat er een persconferentie is.

    Je bent dan alle mensen voor en trekt juist meer mensen naar de site omdat iedereen wil weten wat er precies gaande is.


    29 oktober 2007 om 11:16
    T.R.Wijbenga

    Dit is nauwelijks nieuws te noemen. Er zijn dagelijks tientallen voorbeelden te verzinnen van nieuwsberichten die uitlekken voordat de officiele site er melding van maakt.

    Vergeet bovendien niet dat officiele websites van clubs doorgaan eerder communicatiekanalen zijn van de club richting de supporters, dan onafhankelijke nieuwsbronnen. De meeste mensen gaan dan voor nieuws over hun favoriete club eerder naar nieuwssites dan naar de officiele clubwebsite, mede doordat de clubwebsites niet onafhankelijk zijn en zelden een kritisch geluid laten horen.


    29 oktober 2007 om 11:19
    EMIEL

    trouwens ook mooi dat bovenstaande reacties in de toekomst geschreven zijn (check tijdstip)


    29 oktober 2007 om 11:19
    bart g.

    Wat flauw, naief en irrelevent.

    slechtste posting sinds tijden, dit moet niet te vaak gebeuren, heb wel wat beters te doen.


    29 oktober 2007 om 11:38
    pritt

    als ik een paarse broek had zou ie hier van afzakken…


    29 oktober 2007 om 11:43
    Flitter Weblog (Roeland)

    Opzich snap ik je punt wel natuurlijk, maar dit is meer iets voor een webmasterblog.


    29 oktober 2007 om 11:52
    Bob

    Deze persvondeferentie is zelf aangekondigd door Martin van Geel. Het lijkt mij dan logisch de website van Ajax hier op in gaat op hen eigen website.


    29 oktober 2007 om 12:00
    Michel

    Marketingfacts loopt zelfs een vooruit op de tijd. Volgens mij moeten jullie de servertijd nog een uurtje terugzetten jongens 😉 (zie timestamp van reactie’s)


    29 oktober 2007 om 12:02
    Jan

    De servertijd niet op tijd bijstellen is nou ook niet echt een voorbeeld van hoe het moet


    29 oktober 2007 om 12:04
    Hanzel

    @ Bob helemaal gelijk, als je je communicatielijnen goed hebt afgestemd dan lopen off- en online naadloos in elkaar over. Geruchten als ‘het zou niet gaan om koersgevoelige informatie’ kan je dan direct ontkrachten.


    29 oktober 2007 om 12:09
    Henkie

    Ajax speelt niet in op het laatste nieuws? Lijkt me sterk. Die teaser met Jaap Stam zal waarschijnlijk bewust zijn geplaatst, als een soort online eerbetoon. Ik neem aan dat Ajax hem ook gewoon tot het eind van het seizoen bij de selectie laat staan.

    Dat de site bovendien pas wachtte met het brengen van het nieuws tot de persconferentie was geweest lijkt me volkomen logisch. Dat gaat bij elk bedrijf zo.


    29 oktober 2007 om 13:20
    Noud!

    @henkie. Inderdaad. Je gaat immers naar Ajax kijken vanwege de oude glorie, de resultaten uit het verleden en niet voor de huidige performance. Volgende week staat Kluivert op het affiche.


    29 oktober 2007 om 13:47
    Mies

    @Noud! Gaan we het niveau van marketinggacts nu serieus verlagen tot voetbal-bashing? Misschien moet je die opmerkingen gewoon maar bij op eigen siteje, tikfout.nl, houden.


    29 oktober 2007 om 14:57
    ssmeding

    @Bob: Waarom zou je in willen gaan op een gebeurtenis die zelf juist bedoeld is om helderheid te scheppen over iets? Oké, om Stam te laten figureren in zo’n visual terwijl hij op het punt staat afscheid te nemen is misschien niet erg logisch, maar het aankondigen van een persconferentie is absoluut geen must.

    De site is er vooral voor de fans en is zoals hier al gezegd wordt geen onafhankelijke nieuwsverspreider. In dit soort gevallen staat na de officiële aankondiging vaak meer uitleg over de gehele gang van zaken op de site. Zo gaat het bij het merendeel van de (sport)organisaties.


    29 oktober 2007 om 17:12
    Albert Treur

    Hans, sorry maar wat een non-item is dit…


    29 oktober 2007 om 19:59
    F. Rik de Oude

    Op de homepage van de site One Step More van de schrijver zelf vind je meer inside info. In het blokje met de pakkende naam ”Fresh” staat een bericht over zijn bijdrage aan het ‘Digitaal Marketing Handboek 2005(!)’ Dus idd geheel terecht dat de schrijver van deze posting andere bedrijven controleert op de ‘versheid’ van hun content.


    30 oktober 2007 om 05:52
    Albert Treur

    Iemand er weleens aan gedacht dat de content er gewoon nog op staat uit respect? De man is niet overleden hoor! Nogmaals wat een non-item…


    30 oktober 2007 om 05:58
    media

    Heren, heren, wat een discussie om niets. Hans signaleert terecht dat de site nog niet is aangepast en stelt daarbij de vraag of ze dit niet eerder hadden moeten aanpassen. Geef daarover je mening (had Ajax dit wel of niet moeten aanpassen) maar ga daarbij niet op de man spelen. Hey, toepasselijke woordspeling 😉


    30 oktober 2007 om 06:20
    Henkie

    Jaap Stam staat nog steeds prominent op de homepage, waarmee ondertussen wel duidelijk is dat het inderdaad geen slordigheid is maar gewoon een doelbewuste hommage aan de verdediger.


    30 oktober 2007 om 11:43

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!