• Mobile
    wordt gesponsord door

Gebruik van mobiele telefoons onder jongeren

Gebruik van mobiele telefoons onder jongeren

Gebruik van mobiele telefoons onder jongerenDe mobiele telefoon is volledig opgenomen in het dagelijks leven van jongeren. Ruim 40 procent van de jongeren beweert dat de mobiele telefoon het eerste is waar ze ‘s ochtends naar kijken en het laatste waar ze naar kijken voordat ze gaan slapen. De mobiele telefoon biedt een persoonlijke vorm van connectie en communicatie omdat het jongeren helpt zich veilig te voelen en het gezien wordt als een teken van meer vrijheid van huis uit. In tegenstelling hierop gebruiken ouders het als controlemiddel om te weten waar hun kinderen zijn. Er zijn verschillen tussen jongens en meisjes; voor meisjes is de veiligheid en het contactelement van de mobiele telefoon belangrijk, terwijl jongens het belangrijker vinden om er stoer uit te zien. Gemiddeld hebben jongeren 94 namen in het adresboek van hun mobieltje staan. Italiaanse jongeren hebben met 150 namen de meeste namen en Canadese jongeren met 52 namen de minste.

Dit zijn enkele resultaten uit het dit voorjaar gehouden Circuits of Cool-onderzoek van MTV Networks in samenwerking met MSN.

Sms’en wordt vaker gedaan dan bellen
Hoewel jongeren hun mobiele telefoons voor meerdere dingen gebruiken, wordt het mobieltje nog het vaakst gebruikt om mee te bellen en te sms’en. Wereldwijd krijgt sms’en de voorkeur boven bellen omdat het een aantal rollen vervult van sociale coördinatie, communiceren met een grote groep vrienden en flirten. Bellen wordt over het algemeen alleen gedaan om te communiceren met goede vrienden of om goed nieuws te vertellen. 

Het mobieltje wordt een persoonlijk apparaat voor entertainment
De mobiele telefoon breidt zich uit tot een persoonlijk apparaat voor entertainment en het delen van informatie omdat jongeren hun mobieltje gebruiken om foto’s of videoclips te versturen of om via Bluetooth dingen naar elkaar te sturen.

Foto’s zijn belangrijk, met name voor meisjes omdat ze ervaringen willen vastleggen, bewaren en delen om ze later opnieuw te beleven. Het spelen van spelletjes, delen van informatie, luisteren naar muziek en op internet surfen zijn andere dingen waar mobieltjes voor worden gebruikt.

Het bekijken van content via een mobiele telefoon is nog in de minderheid maar er is meer interesse om via de mobiele telefoon content te bekijken in de toekomst, vooral jongens zijn hierin geïnteresseerd.

Er zijn belemmeringen voor het gebruik van een mobieltje voor entertainmentdoeleinden
De kosten vormen een belemmering waardoor de mobiele telefoon niet gebruikt wordt voor entertainment. Jongeren zijn zich bewust van de kosten voor mobiele telefoons maar vinden manieren om de kosten te drukken door informatie uit te wisselen via Bluetooth of door alleen gratis gesprekken te voeren. Het kleine scherm en de mening dat een telefoon niet bedoeld is om televisieprogramma’s op te bekijken vormen de grootste belemmering waarom jongeren geen televisieprogramma’s op hun mobieltje willen bekijken.

Bron:
Microsoft Digital Advertising Solutions


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Als ik even vlug dat onderzoek doorscroll lijkt het erop dat het onderzoek alleen maar bevestigt wat we al een aantal jaar weten. Vooral zinnen zoals "35% [of the youth] are claiming they now use these sites because all their friends are on them. This helps to explain the phenomenal rise of social networking - - their popularity is based on collective usage." Nou gefeliciteerd hoor, dat is ook pas sinds telefoonnetwerken (ja, vaste telefoon) een bekend principe.
    "A brand needs to be interesting enough to get people talking about it." Nou, dat weten we hier bij Marketingfacts met Viral Friday ook al een tijdje toch?

    Maar goed, het is voor MTV en MSN natuurlijk zaak om zoveel mogelijk adverteerders te interesseren voor hun medium.

    geplaatst op
  • Mobiele telefoons onder jongeren bieden nog volop marketingmogelijkheden. Zijn er echter recente onderzoeken bekend over de mate van acceptatie van reclame op de mobieltjes?

    geplaatst op
  • MarktGrip: van onderzoeken weet ik het niet zo uit mijn hoofd, maar http://www.marketingfacts.nl/berichten/blyk_live/ lijkt veelbelovend.

    geplaatst op
  • Dank je wel Melle, dat is inderdaad veelbelovend. Nu nog een methode vinden om ouderen te activeren, zeker met het oog op de babyboomers.

    geplaatst op
  • Wat mij meer opviel aan dit onderzoek was het Nederlandse aspect:
    "young Dutch most likely to say they can't live without e-mail (85%)"

    Als je dat combineert met het mobiele telefoon gedeelte van het onderzoek (en de hoge penetratiegraad van mobiele telefoons onder jongeren/icm de manier van gebruiken wat uit dit onderzoek komt)

    Is het mij een raadsel waarom mobiel internet/mailen hier nog geen succes is. De kosten zijn relatief laag hiervoor (voor andere dingen, zoals entertainment via de mobiele telefoon zijn inderdaad een stuk hoger). Mij lijkt het intressant om dit aan te bieden met een banner in beeld.

    Dit kan effectief zijn vanwege de concentratie, het kleine scherm en het langdurig in beeld zijn. Het lijkt mij (bij voldoende afwisseling) ook moeilijk te negeren.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.