Event tracking en on site search nu wel gewoon in Google Analytics

Event tracking en on site search nu wel gewoon in Google Analytics

Google Analytics On Site SearchGoogle heeft gisteren een aantal zeer belangrijke updates en features aangekondigd voor Google Analytics. Momenteel zijn deze updates alleen beschikbaar voor de ‘happy few’ die als beta tester de updates en vernieuwingen mogen testen.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

Event Tracking (AJAX en Flash)
Events zijn acties die bezoekers doen op een website waarbij geen nieuwe pageview wordt gegenereerd. (denk aan Flash en AJAX) Hoewel het al mogelijk was events bij te houden was het altijd een omslachtige bezigheid dit in te stellen. Daarbij is het zo dat op de ‘oude manier’ events werden gemeten als pageviews. Het werkelijke aantal pageviews werd zo lelijk in de war geschopt.
Met de komst van deze functie wordt een extra dimensie toegevoegd aan wat al werd gemeten. Visitors – visits – pageviews – events. De verwachting is dat het nu een stuk eenvoudiger wordt om websites gebaseerd op AJAX en Flash goed door te meten.

On Site Search
Eindelijk. Een van de belangrijkste bronnen van informatie wordt beloond door Google met een eigen serie rapporten. Hoeveel bezoekers gebruiken de zoekfunctie op mijn site, wat voeren ze in, op welke pagina gaan ze gebruik maken van de zoekfunctie, vinden ze in één keer wat ze zoeken en kan ik deze informatie gebruiken voor mijn Search Advertising en Organic Search? Allemaal vragen die van groot belang zijn om de bezoeker beter te begrijpen.
On Site Search met Search Refiniment in Google Analytics

Nieuwe Google Analytics Tracking code
Google komt met een geheel nieuwe Tracking code. Op zich is dit niet geheel verrassend omdat dit het enige onderdeel is dat niet is gewijzigd na de overname van Urchin in 2005.
De code krijgt de volgende eigenschappen/mogelijkheden:
- Het bijhouden van ‘events’.
- Object georiënteerd – Functies als urchinTracker() and __utmSetVar()zijn hiermee verleden tijd
- Kleiner formaat. Snellere downloads

Voor een uitgebreide beschrijving van de nieuwe functies verwijs ik graag naar Justin Cutroni’s Analytics Talk.


Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Eindelijk. Dit scheelt inderdaad een hoop verwarring. Ben benieuwd wanneer het voor NL beschikbaar komt.

    geplaatst op
  • Ben erg benieuwd wanneer dit beschikbaar komt. Momenteel los ik alle events op via de pageview methode dus dit zou enorm schelen :D

    geplaatst op
  • ha! precies wat ik nog nodig had.
    Weet iemand wanneer de lancering in de planning zit voor alle gebruikers?

    geplaatst op
  • Indrukwekkend wat Google Analytics allemaal gratis biedt. Een jaar geleden vroeg ik een aantal grote leveranciers van webanalytics of Google Analytics een bedreiging was. Unaniem was het antwoord dat het juist goed was voor de markt omdat men daardoor in ieder geval ging meten (en behoefte kreeg aan meer). Ik vraag me toch steeds meer af in hoeverre Google Analytics niet een keiharde concurrent wordt van al deze partijen. Aan de andere kant kun je de vraag stellen hoever we Google mogen laten gaan in het verzamelen van kennis over ons (surf)gedrag.

    geplaatst op
  • Mooie en bijna noodzakelijke toevoegingen!

    Op de vraag of Google Analytics een concurrent wordt, verwijs ik graag naar de presentatie van Eric Peterson op de e.day:

    "...Voor mensen die nieuw zijn in webanalytics vindt Eric Peterson het gratis Google Analytics het beste pakket wat er nu is. Als je echter verder groeit in webanalytics, ontstaan er andere informatie behoeften waar Google Analytics niet aan kan voldoen..."

    geplaatst op
  • Er zijn nog 2 andere heel belangrijke toevoegingen:
    1. Automatische detectie van https (zoals Julien al op onze blog schreef: "Christmas came early this year ;-)" (http://webanalytics.wordpress.com/2007/10/16/whats-new-with-google-analytics-brett-crosbys-emetrics-announcement/)
    2. Tracken van outbound links. Al eens geprobeerd met WebTrends bijvoorbeeld? DCSmultitrack is niet echt ideaal: je moest alles apart taggen. Dit zal heel veel meebrengen en positioneert Google Analytics nog beter tegenover andere producten.

    De Onsite Search kon eigenlijk vroeger al indien de URLs of pagina titel er al goed uitzagen. We hadden het al voor een paar klanten opgezet.

    Nu blijft Google Analytics een gratis product en integratie met andere data of het opzetten van dashboards zoals met de ODBC driver van WebTrends bijvoorbeeld is nog steeds niet echt robuust. En we weten allemaal "Time is money" dus als je rapportering met een click op de muis kan automatiseren van blijft er mee tijd over voor echte analyse om die "Insights" te vinden en waarde uit de investering te halen!

    Een ander voorbeeld van limieten met GA is het attribueren van campagnes. Dit kan via de code van GA alleen of met de eerste campagne of de laatste door de "no overide" setting dus dat is ook nog steeds niet ideaal en geeft geen compleet beeld.
    Microsoft's Gatinau heeft daar misschien een oplossing voor. Lees meer over de Europese launch en kijk naar de video van de Web Anaytics Day in Brussel een paar weken geleden: http://webanalytics.wordpress.com/2007/09/16/microsoft-gatineau-presented-by-ian-thomas-ox2-web-analytics-day-2007/

    Die gratis producten helpen de markt een onderscheid te maken tussen echte "Entreprise" producten (Webtrends, Omniture, VisualSciences, Coremetrics, IndexTools, ...) en lower end en gratis producten. Het zijn de kleinere spelers die waarde voor hun oplossingen zullen moeten bewijzen...

    Mijn excuses voor mijn gebrekkig Nederlands, groetjes uit Washington,
    Aurelie Pols - OX2
    Web Analytics Team Leader

    geplaatst op
  • Google Analytics is wellicht verbeterbaar in opzicht van detaillering, ik vind dat de gevestigde orde (bijvoorbeeld Webtrends, Nedstats) iets van GA kan leren als het gaat om gebruikersvriendelijkheid, overzicht en snelheid. Hoewel ik in het dagelijkse leven met verschillende pakketten te maken heb zijn dat factoren die me iedere keer weer tot tevredenheid stellen, en juist frustreren bij de anderen. Ondanks hun grotere gedetailleerdheid.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.