Event tracking en on site search nu wel gewoon in Google Analytics

17 oktober 2007, 05:50

Google Analytics On Site SearchGoogle heeft gisteren een aantal zeer belangrijke updates en features aangekondigd voor Google Analytics. Momenteel zijn deze updates alleen beschikbaar voor de ‘happy few’ die als beta tester de updates en vernieuwingen mogen testen.

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?

Event Tracking (AJAX en Flash)

Events zijn acties die bezoekers doen op een website waarbij geen nieuwe pageview wordt gegenereerd. (denk aan Flash en AJAX) Hoewel het al mogelijk was events bij te houden was het altijd een omslachtige bezigheid dit in te stellen. Daarbij is het zo dat op de ‘oude manier’ events werden gemeten als pageviews. Het werkelijke aantal pageviews werd zo lelijk in de war geschopt.

Met de komst van deze functie wordt een extra dimensie toegevoegd aan wat al werd gemeten. Visitors – visits – pageviews – events. De verwachting is dat het nu een stuk eenvoudiger wordt om websites gebaseerd op AJAX en Flash goed door te meten.

On Site Search

Eindelijk. Een van de belangrijkste bronnen van informatie wordt beloond door Google met een eigen serie rapporten. Hoeveel bezoekers gebruiken de zoekfunctie op mijn site, wat voeren ze in, op welke pagina gaan ze gebruik maken van de zoekfunctie, vinden ze in één keer wat ze zoeken en kan ik deze informatie gebruiken voor mijn Search Advertising en Organic Search? Allemaal vragen die van groot belang zijn om de bezoeker beter te begrijpen.

On Site Search met Search Refiniment in Google Analytics

Nieuwe Google Analytics Tracking code

Google komt met een geheel nieuwe Tracking code. Op zich is dit niet geheel verrassend omdat dit het enige onderdeel is dat niet is gewijzigd na de overname van Urchin in 2005.

De code krijgt de volgende eigenschappen/mogelijkheden:

– Het bijhouden van ‘events’.

– Object georiënteerd – Functies als urchinTracker() and __utmSetVar()zijn hiermee verleden tijd

– Kleiner formaat. Snellere downloads

Voor een uitgebreide beschrijving van de nieuwe functies verwijs ik graag naar Justin Cutroni’s Analytics Talk.

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Emiel Kamzol

    Eindelijk. Dit scheelt inderdaad een hoop verwarring. Ben benieuwd wanneer het voor NL beschikbaar komt.


    17 oktober 2007 om 07:28
    martinm

    Ben erg benieuwd wanneer dit beschikbaar komt. Momenteel los ik alle events op via de pageview methode dus dit zou enorm schelen 😀


    17 oktober 2007 om 07:29
    Bart

    ha! precies wat ik nog nodig had.

    Weet iemand wanneer de lancering in de planning zit voor alle gebruikers?


    17 oktober 2007 om 09:15
    media

    Indrukwekkend wat Google Analytics allemaal gratis biedt. Een jaar geleden vroeg ik een aantal grote leveranciers van webanalytics of Google Analytics een bedreiging was. Unaniem was het antwoord dat het juist goed was voor de markt omdat men daardoor in ieder geval ging meten (en behoefte kreeg aan meer). Ik vraag me toch steeds meer af in hoeverre Google Analytics niet een keiharde concurrent wordt van al deze partijen. Aan de andere kant kun je de vraag stellen hoever we Google mogen laten gaan in het verzamelen van kennis over ons (surf)gedrag.


    18 oktober 2007 om 03:30
    joostboers

    Google Analytics is wellicht verbeterbaar in opzicht van detaillering, ik vind dat de gevestigde orde (bijvoorbeeld Webtrends, Nedstats) iets van GA kan leren als het gaat om gebruikersvriendelijkheid, overzicht en snelheid. Hoewel ik in het dagelijkse leven met verschillende pakketten te maken heb zijn dat factoren die me iedere keer weer tot tevredenheid stellen, en juist frustreren bij de anderen. Ondanks hun grotere gedetailleerdheid.


    22 oktober 2007 om 18:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!