• Mobile
    wordt gesponsord door

De mobiel als ‘third screen’: de eerste learnings

De mobiel als ‘third screen’: de eerste learnings

Gistermiddag was ik aanwezig op het congres ‘TV op de mobiel’, waarbij de meest recente ervaringen aangaande de mobiele telefoon als ‘third-screen-platform’ werden besproken. Onderzoek toonde onlangs nog aan dat de doorsnee Nederlander dit ‘upcoming’ medium als ‘TV-screen’ wel ziet zitten, en dan met name onderweg, op het toilet of gedurende een vakantie in het buitenland. Op zich positieve geluiden, maar wat zijn tot nu toe de learnings aangaande het consumeren van audiovisuele content via de mobiele telefoon?

Vodafone, die sinds 1 mei dit jaar mobiele tv-content aanbiedt middels een 16-tal ‘TV-kanalen’, spreekt van een stijgende lijn in de verkoop van hun mobiele TV-pakketten. Ondanks dat voor het kijken ervan een speciaal abonnement à €7, 50 per maand is vereist, blijkt dat maar liefst zo’n 75% van deze early-adopters de dienst na een maand verlengd. Dit is met name in trek bij een vooralsnog mannelijke gebruikersgroep (77%),  die gemiddeld genomen tussen de 31 en 54 jaar jaar oud is. De belangrijkste aanjagers om vanaf de namiddag en ‘onderweg’ mobiele TV te consumeren, blijkt vooral te danken aan de mate van nieuwsgierigheid (44%), verveling (20%), behoefte aan amusement (15%) dan wel de behoefte aan informatie (10%) van deze groep.

Ondanks dat het een trage groeimarkt is, is er volgens Mark de Buck (Vodafone) de komende tijd nog wel veel werk aan de winkel. Zo percipieren veel consumenten deze nieuwe manier van TV-kijken namelijk veelal als ‘duur’ en laat de user-interface nog vaak te wensen over. Binnen de Vodafone Live!-portal is tot nu toe de ervaring dat zowel het ‘lineair’- als ‘on demand’ consumeren van TV-content een versterkend effect op elkaar heeft. Dat de TV-zenders hun content zo ‘snel’ via de mobiel distributie hebben ontsloten, is volgens De Buck vooral te danken aan het niet eerst juridisch willen dichttimmeren van licentiecontracten. Alhoewel sommige TV-programma’s vanwege rechtenquesties door derden desondanks mogelijk wel ‘op zwart gaan’.

Sinds de komst van het medium televisie midden vorige eeuw lijkt de grote van het ‘TV’- scherm bij productinnovaties zoals bij mobiel, er steeds minder toe te doen. Volgens Ronald Haanstra (ceo MTVNL) zijn er grofweg vier manieren om de audiovisuele content op een mobiel scherm te bekijken:

  1. 3G/UMTS/HSDPA: via bestaande mobiele netwerk (IP), Unicasting (1 op 1)
  2. Multimedia Broadcast Multicast Services (MBMS): via bestaande UMTS/HSDPA-netwerk, Multicasting (10 op 1), nog in de kinderschoenen.
  3. WiMax: via local wireless WiMax-netwerken, Multi- en Unicasting, vraagt veel capaciteit van netwerk.
  4. Broadcasting: middels een nieuw netwerk, broadcasting (1 op massa), nieuwe frequentieruimte nodig.

 

Voor wat betreft de broadcasting-optie lijkt het er in Nederland op dat ‘DVB-H’ de standaard uitzendtechniek gaat worden, terwijl de tegenhanger ‘DMB-H’, die minder kost, meer bereik heeft en ooit speciaal voor ‘moving objects’ is ontwikkeld, eigenlijk een geschikter maar veelal onbekender alternatief is, aldus Haanstra. Hij gaat er hierbij overigens wel vanuit dat de batterijcapaciteit de komende jaren flink zal toenemen, aangezien de laatstgenoemde techniek niet echt energiezuinig is. Een aanname die wat mij betreft zeer valt te betwijfelen en hiermee meteen een zwak punt van ‘DMB-H’ wordt getoond, waardoor een snelle omarming ervan minder kansvol lijkt. 

Volgens Brian Jagt (Deloitte) is ‘DVB-H’ met een terugverdientijd van zo’n 5 jaar voor één telecomaanbieder een te groot risico en eveneens te onrendabel om echt levensvatbaar te zijn. Om de concurrentie en de technische ontwikkelingen voor te kunnen blijven, zullen er volgens hem, óf diverse consortia ontstaan die nieuwe netwerken gaan neerleggen óf gaan bestaande partijen samen de bestaande netwerken uitbouwen. Iets wat volgens Jagt al zou gebeuren bij de telecompartijen KPN en Vodafone. Deze zouden inmiddels achter de schermen al met elkaar in gesprek zijn, aangezien KPN haar Digitenne-netwerk wil gaan inzetten voor het ontsluiten van audiovisuele content op mobiele devices.

Michel Mol (NPO) beweerde geen idee te hebben over wie zijn early-mobiele-adopters zijn. Desondanks wordt er bij de publieke omroepen op vele fronten geëxperimenteerd en koopt men tegenwoordig ook (indien mogelijk) de mobiele rechten af. In de nabije toekomst zouden volgens Mol vormen van ‘push-TV’, zoals het podcasten van relevante (TV-) content gedurende de nacht, weleens de doorbraak kunnen worden voor de consumptie van audiovisuele content via een mobiel device.  Laurens Rutten (MoMac) vulde hier nog aan toe dat wat hem betreft het ‘Snack-TV’-moment kan worden gestimuleerd en opgelengd door flink in te zetten op het ‘video-on-demand’-aspect in combinatie met interactieve features, zoals o.a. het ‘raten’ van filmpjes, doorsturen van content naar vrienden en het uploaden van consumer-generated-content.  Frank Hermans (Ericsson) beaamde dat en waarschuwde dat alleen het kunnen kijken naar bewegend beeld weinig zoden aan de dijk zal zetten. Naast het kunnen instellen van je persoonlijke programmagids (EPG) zou tevens de user-experience en een optimale services-packaging eraan kunnen bijdragen dat de consument de overstap naar de mobiel als TV-scherm ‘en masse’ aandurft.

De technische discussie is voor de meeste gebruikers niet relevant, als het toestel maar werkt en er een interessant pakket aan audiovisuele content aanwezig is. Het medium televisie zou volgens één van de sprekers een belangrijke rol kunnen spelen, in tegenstelling tot de PC, zodat meer mensen deze nieuwe experience zullen gaan eigenmaken. Het kan overigens nog wel even duren voordat Nederlanders vanaf hun buitenlandse vakantieadres Nederlandse TV-programma’s op de mobiel kunnen bekijken. Er zullen namelijk eerst betaalbare ‘roaming’-tarieven moeten worden afgesproken en dan nog moet de content ook in het buitenland beschikbaar zijn.

Met zo’n 3 miljoen UMTS-toestellen in de huidige markt zou het mobiele medium bij acceptatie volgens mij weleens een geduchte concurrent kunnen worden van de gratis ochtendkrant. Thema’s zoals nieuws en actualiteiten (48%), weer en verkeer (33%) en sport (22%) blijken voor mobiel TV kijken namelijk erg in trek. Gezien de content overlap lijkt het mij slechts een kwestie van tijd, totdat er een aantal adverteerders in gaan zien dat het aanbieden van (gratis) audiovisuele content via de mobiel ook een interessant nieuw marketingkanaal kan zijn.


Delen

0
0


Er zijn 19 reacties op dit artikel

  • Interessant, maar denk dat je op een aantal plaatsen veel te kort door de bocht gaat.

    Denk aan de batterijlevensduur. Ik luister regelmatig naar intenet radio en mijn mobieltje houdt dat krap 2 uur vol, dan is het ding volledig leeg. je moet dus of een lader bij je hebben of een mega batterij hebben.

    Vervanging van gratis dagbladen. Dat lijkt me ook sterk. Als ik 's ochtends om me heen kijk in de trein zie ik heel veel mensen gartis kranten lezen en het merendeel daarvan heeft (als ik het goed inschat) een pre paid toestel. Die gaan pas als het echt en echt goedkoop is over. Daarnaast kan je de gebruikerservaring tussen een fysieke krant en een beeldschermpje niet vergelijken. Het beeldschermpje zal altijd verliezen, al was het alleen maar bij zaken als koppensnellen. Dit is op een mobiel nite mogelijk.

    Reclame. Dat zie je nu ook bijvoorbeeld bij VI, Als je daar een videootje wil bekijken krijg je eerst een commercial. Voor mij een reden om niet meer naar VI TV te kijken. het past simpelweg niet in de gebruikerservaring.

    Kortom, een droom die mijns inziens nergens naar toe leidt. Leuk om te hebben maar verder doet de overgrote meerderheid er niets mee. Ik snap waarom het getest wordt en ik begrijp Voda helemaal. Maar je zou toch denken dat men geleerd heeft van eerdere initiatieven.

    geplaatst op
  • @CB: ik begrijp je reactie, maar 'kort door de bocht' is het allerminst als je de posting goed leest;-)

    Zoals ik al schets is de batterijduur inderdaad een groot hangijzer. De ontwikkeling blijft vooaslnog ver achter in vergelijking tot de energieslurpende mogelijken.

    Over vervanging van de gratis dagbladen wordt niet gesproken. Het zal complementair zijn, een stuk marktaandeel weghalen. Gezien we steeds vaker middels bewegend beeld zullen worden geinformeerd/geentertaind (denk ook aan de schermen in trams en binnenkort treinen, het gebruik van de iPod als videokanaal) denk ik dat het mobiele scherm zeker wel een deel van de krantenlezers zal kunnen bekoren. Het fast-news consumeren (wat core-business os bij de Spits en Metro) met weinig tot geen diepgang is juist goed te verpakken in kleine nieuws video-alerts via bijv. je mobiel.

    Wat betreft reclame zijn er natuurlijk vandaag de dag meer geaccepteerde manieren dan het 'spammen' van de kijker met commercials. Branded content of een korte vorm van billboarding wordt op de reguliere TV ook al volledig geaccepteerd. Dus waarom niet op je mobiel?

    Dat Tv op de mobiel nog in de kinderschoenen staat, zal niemand ontkennen. Zelf krijg ik binnenkort de mogelijkheid om op mijn mobiel TV te kijken, en heb hierbij als ex-programmamaker nog wel de nodige scepsis. Eerst zien, dan geloven.

    De overgrote meerderheid van de bevolking zal er inderdaad voorlopig nog weinig mee doen. Gelukkig maar, want zoals gezegd valt er nog een hoop te verbeteren en is de techniek nog niet afdoende uitontwikkeld. Desalniettemin denk ik dat je de kracht van de mobiel als audiovisueel medium niet moet onderschatten. En dan denk ik eerder aan 'on-demand'-achtige toepassingen dan aan het doorzetten van reguliere TV die de meesten graag vanaf de bank consumeren.

    geplaatst op
  • ik zie dat ik te snel op 'zenden' heb gedrukt. ben nieuw in dit soort reacties. sorry sorry

    daarnaast zal dekking en zendercapaciteit een rol spelen. uit mijn mobiele telecom ervaring blijkt dat er niets een grotere afknapper is dan wanneer iets landelijk zou moeten werken en dat doet het niet. mensen gaan daarnaast hun 'televisie ervaring' een op een vergelijken op wat ze zien op hun mobieltje. en dan krijgen we wat we ook hebben gehad met 'mobiel internet'.

    geplaatst op
  • @cb: dank voor je reply; en graag blijven reageren als je vragen en/of opmerkingen hebt ;-)

    Ik denk eveneens dat mensen hun reguliere TV-experience zullen vergelijken met die op mobiel. Vandaar dat ik 'on-demand'-toepassingen een grotere toekomst toedicht dan het doorzetten of comprimeren van TV-programma's.

    Wat betreft de dekking. Mijn huidige mobiele aanbieder (T-Mobile) is vandaag de dag al niet eens in staat om me binnen de meeste gebouwen voldoende netwerk te bieden, laat staan voor het doorzetten van AV-content. (Ze bieden deze dienst overigens ook niet aan...) Ben benieuwd of de overstap naar Vodafone binnenkort me gaat bevallen. ;-)

    Iemand al ervaring als consument met TV op de mobiel? Via Orange of Vodafone?

    geplaatst op
  • Wil je meer weten over de advertising mogelijken op je mobiel, dan is is er op 1 november aanstaande de IAB Mobile Advertising Summit 2007.

    Zowel adverteerders, operators, mobile advertising en search bureaus, reclamebureaus en media bureaus komen bij elkaar om kennis en ervaring te delen van deze snel groeiende mobiele advertentievorm.

    geplaatst op
  • Hoi Ronald, bedankt voor je reactie! Mijn probleem is heel basaal en simpel. Je kan 'huiskamer TV' op geen enkele manier vergelijken met 'Mobiele TV'. Alles wat jij zegt over reguliere TV klopt, maar kan niet een op een worden overgezet naar mobiele TV en als je dat allemaal wegstreept, dan hou je weinig over.

    Ikzelf kijk films op mijn mobieltje. Nooit verwacht maar werkt best aardig. Wat ik wel merk is dat je het moet nemen voor wat het is. En dat gaat een probleem worden. Toen UMTS in beeld kwam, was mobiele TV een van de mogelijkheden waar naar gekeken is. Er zijn redenen voor waarom dit toendertijd niet is doorgegaan en die redenen zijn er nog steeds: er is geen markt voor omdat je een gemiddelde gebruiker niet krijgt uitgelegd wat het is en wat het doet. Daarnaast vraagt het om een technische infra structuur die er feitelijk niet is, overigens heeft die infra structuur eigenschappen die niet helpen. Bijvoorbeeld dekkingsgaten, tunnels en overgang van UMTS naar bv GPRS.

    Voda is leuk, maar die staan bekend om veel te doen om maar de eerste te zijn. Soms vergeten ze daarbij te kijken of het wel echt werkt.

    geplaatst op
  • @CB: Je maakt een sterk punt, met je opmerking dat mensen 'Mobile TV' met hun gewone TV-ervaring gaan vergelijken. En dat we daarmee hetzelfde uitlokken als wat we met WAP en iMode hebben zien gebeuren.

    We moeten die afkorting 'TV' loslaten, om mobile video tot een succes te laten worden.

    @Ronald: Aan die batterijduur problemen wordt al heel lang gesleuteld. En ondanks dat mobiele TV-tjes al ruim 40 jaar in de winkelschappen liggen, is er nog steeds geen hond die niet Maurice heet die op zijn portable telefoon naar TV-commercials gaat kijken. Ik zie geen enkele toekomst weggelegd voor mobile TV, maar zie wél prachtkansen voor mobile video.

    geplaatst op
  • In mijn elektropostbusje plopt plots een berichtje tevoorschijn over Nokia, dat diverse content deals heeft gesloten met aanbieders van compacte video content, voor haar Nokia Video Center.

    geplaatst op
  • Waarom steeds al die ";-)" icoontjes?
    En helemaal eens met Carl, Mobile Video is een betere term. B.t.w; al die sexlijnenbellers in de file, zou wel een leuke extra feature zijn of niet? Mobile Sexvideo's, misschien een markt? Dan hebben straks zowel mannen als vrouwen een batterijprobleem.

    geplaatst op
  • Carl: Precies. WAP en IMODE zijn begraven op het moment dat de term 'Mobiel Internet" door het toenmalige BEN werd geïntroduceerd. Vrijwel iedereen die het probeerde zag dat het wat anders was. Alleen, wat was het dan wel? En nog belangrijker.. hoe noem je het?

    On demand... leuk, maar daar zijn de toestellen nog niet helemaal goed voor. Je zal enige vorm van navigatie nodig hebben. En dat is dan weer een ander probleem met die miezerige, priegelige knopjes. Misschien dat de iPhone dit beter doet.

    Overigens, mijn excuses voor een bijnaam maar dit zal binnenkort veranderen.

    geplaatst op
  • @carl:zoals ik al schreef, ben ik van mening dat mobiele content die 'on demand' wordt bekeken een grotere toekomst heeft dan 'TV op de mobiel'. En inderdaad zijn 'oude' advertentiemodellen not done, vandaar dat ik ook de mogelijkheid voor 'branded content' of andere manieren van advertising aanstip.

    geplaatst op
  • @cb: er zal inderdaad nog heel wat bergen moeten worden verzet voordat de mobiel als een volwaardige av-content drager kan functioneren. De eerste stappen zijn gezet. En hopelijk doet men ook daadwerkelijk iets met de learning in plaats van het als een PR-instrument te gebruiken.

    geplaatst op
  • @ronald, lees dit nu eens: Laurens Rutten (MoMac) vulde hier nog aan toe dat wat hem betreft het ‘Snack-TV’-moment kan worden gestimuleerd en opgelengd door flink in te zetten op het ‘video-on-demand’-aspect in combinatie met interactieve features, zoals o.a. het ‘raten’ van filmpjes, doorsturen van content naar vrienden en het uploaden van consumer-generated-content.

    En daarna moet je bedenken dat dit over een mobiel apparaat gaat. Begrijp je wat ik bedoel? Leuk hoor, erg leuk maar ik zie het dus niemand doen op een mobiel ding!

    geplaatst op
  • @cb: ik heb eveneens mijn twijfels ;-)

    Maar, als de aangeboden content weinig of zelfs minder toegevoegde waarde biedt dan via de reguliere schermen, denk ook dat een succesvolle uitrol ervan idd. op de helling gaat.

    Ik deel je punten...Binnenkort kan ik (gelukkig?) zelf eens ondervinden hoe het werkt en wat de toegevoegde waarde is vanuit de consument.

    geplaatst op
  • @ronald en allen... sorry voor mijn soms minder genuanceerd taalgebruik maar ik ben nu eenmaal niet de meest diplomatische.

    Mijn ouwe leraar Commerciele Economie leerde mij een belangrijk ding: "er is niets echt nieuws in deze wereld. Als je iets hebt wat toch nieuw lijkt, zijn er 2 mogelijkheden: (1) je bent een genie of (2) het is al geprobeerd en geflopt. Statistisch is de kans op nummer 2 enorm onnoemelijk veel groter dan de kans op 1." Ik merk dat dit vooral bij interactieve dingen een hele belangrijke les is.

    ik hoor overigens heel graag je ervaringen met mobiel kijken.

    geplaatst op
  • Ronald dank voor je post.

    geplaatst op
  • Ga gewoon in Azie kijken. In Zuid-Korea bijvoorbeeld, het land waar men al jaren mobiel TV kijkt. In de metro en in de file!

    geplaatst op
  • @jon: lees net dat vooral rijke aziaten massal zouden kiezen voor mobiele TV. Vooral via laptop, maar mobiel wint terrein. De meeste mobiele TV kijkers (dus zowel via laptop als mobile) zijn in Bangkok (63%. Steden als Manille (53%), Tapei (48%) en Seoel en Tokio (46%).

    Bovenstaande komt uit de Adformatie van deze week en zou blijken volgens marktonderzoekbureau Synovate, waar ook Nipo/nss onder valt die onlangs al positief gestemd waren mbt de Nederlandse markt.

    geplaatst op
  • Het is erg populair om on the road tv te kijken in Korea. In de file of op je mobiel in de metro.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.