Amazon’s 5 S-en in ecommerce
Via Olivier Dujardin werd ik gewezen op Get Elastic, de Canadese e-commerce weblog van Elastic Path dat gisteren een aardige posting had over de nieuwe lay-out van Amazon. Ze hebben het over de vijf cruciale S’en in ecommerce : shopping, searching, saving, spending en sharing:
- Shopping: duidelijke navigatie, rubricering en tagging van producten voor een prettige ‘shopping experience’
- Searching: eenvoudige zoekfunctie voor producten en algemene informatie zoals verzendingskosten
- Saving: bewaren van producten in een “verlanglijstje” of bookmarks
- Spending: de bezoeker aanzetten tot een aankoop; hier draait het uiteindelijk allemaal rond
- Sharing: klantenbeoordelingen
Ik zou er nog een zesde “S” aan toe willen voegen: Subscribing.
Bezoekers promoveren van passer-by tot klant, deel van een community uit laten maken en de daarbij behorende (onbewuste?) status creëren, zal de drempel verlagen tot aankopen of in ieder geval herhalingsbezoek.
Ook heb je met contactgegevens meteen potentieel marketinggoud in handen. Bij bestaande klanten, actief of niet, is altijd meer voor minder te halen dan anonieme suspects.
eens met Rob, hoewel je met enige creativiteit dit ook onder ‘saving’ kunt plaatsen.
Amazon is sowieso een schoolvoorbeeld. ik durf bijna te stellen dat er geen webshop ter wereld is die e-commerce beter begrepen heeft.
Een andere ‘S’ is trouwens repetitionS (hey, ik moet die S ergens kwijt ;)). Amazon herhaalt verscheidene belangrijke zaken meerdere malen per pagina. Dit omdat mensen een pagina niet als geheel lezen maar onderdelen ervan scannen.
@rob: mooie toevoeging inderdaad!
@ramon: wat dacht je van “say again” in plaats van repetitionS 🙂
@Rogier: daar kan ik zeker mee leven 😉
Mooie aanvullingen !!!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!