Stabiele top10 in de MarCom top100

Stabiele top10 in de MarCom top100
, ING Groep
@evr

De MarCom top100 was afgelopen maand herhaaldelijk onderwerp van gesprek op verschillende blogs. Spotlight Effect bracht het verhaal achter de MarCom top100. Vier simpele vragen; Wanneer ben je begonnen met bloggen?, waarom?, wat is je meest succesvolle post? en op welke post ben je het meest trots? leverde een mooie serie spotlights op de MarCom top100 op. Neem zeker een kijkje als je het gemist hebt. Bruno Peters van BLVG analyseerde de MarCom top100 en kwam met een aantal interessante conclusies. Benieuwd of de conclusies deze maand stand houden.

Genoeg nieuws over de afgelopen maand, tijd voor een blik op de nieuwe MarCom top100!

In de top10 zelf is er weinig veranderd deze maand. Alleen stijgt Mediaonderzoek één plaats ten koste van Adfoblog. Vanochtend voegde ik Sync.nl nog toe aan de database en tot mijn verbazing komen ze deze maand direct binnen als hoogste nieuwkomer op positie 12. Grootste stijger deze maand is Spotlight Effect, een iets hoger Technoraty Authority en een verdubbeling van het aantal stemmen van de leden van Marketingfacts zorgde voor een stijging van 38 posities. Grootste daler is .commedia vanwege een Google Pagerank van 0 en iets minder stemmen van leden.

Weblogs die zijn verwijderd uit de lijst.
De volgende weblogs zijn verwijderd uit de lijst omdat de laatste update van voor 1 juli was: Awordsspecialist, emarky.nl, Markantmagazine.nl, Marketinginteractive.be, Moospage, Zoekmachine marketing en Zesser. Tot slot is Communicatie wereld (nu: C-People) verwijderd wegens het overgaan op de Engelse taal.

Weblogs met lage beoordeling
Weblogs die na 1 augustus geen update meer hebben laten zien, hebben van ons een cijfer 1 gekregen. Het gaat in dit geval om de volgende weblogs: Out of the question, Primitivi Persuasion 3.0 en TND Media.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 28 reacties op dit artikel

  • Aktie van Spotlight Effect heeft ze geen windeieren gelegd; hoogste stijger deze maand. Gefeliciteerd jongens!

    geplaatst op
  • Wow: weer +25 en vorige maand ook al +72. Dat is dus bijna 100 plaatsen in 2 maanden gestegen met mijn blog! (overige halfjaarcijfers) Dat houdt ook in dat alles volgende maand weer anders zijn voor iedereen (zie ook SLE als voorbeeld). Zo hoort het ook: Wat meer dynamiek is leuk :-) In die zin zou het ook wel eens hoog tijd worden dat Google hun PageRank update uitvoert. Inmiddels begint de actualiteitswaarde van die toch wel erg belangrijke weegfactor in de Top 100 namelijk steeds verder in te boeten... Super trouwens ook voor de boys van SLE. Hun initiatief en artikelserie was top!

    geplaatst op
  • Ik heb zojuist besloten dat ik met Netters volgende maand in de top 10 wil staan. Nog even bedenken hoe maar het gaat lukken, volgende maand dus weer een opvallende stijger ;-)

    geplaatst op
  • Lijkt me een heel mooi streven Ulco! En als je een briljante aktie hebt gaat mijn stem zeker naar jullie. De adfocowboys hebben nu wel lang genoeg in de top 10 gestaan ;-)

    geplaatst op
  • Mijn stem hebben jullie, ulco. :)

    geplaatst op
  • Helaas Erik, toch weer een verslikking. Wederom geen technorati ranking....

    geplaatst op
  • Weer een klein beetje gestegen met Marketing•Review, dit keer dankzij Technorati. Maar nog altijd niet in de top 100, want geen Google Page Rank...

    Een paar 'kritische opmerkingen': Marketing•Review heeft Nog Niet in de Top 100 gestaan. Dat kan ook niet, want het bestaat nog niet zo lang. Toch zit ik op dat blog met een MarketingFacts Badge die uitschreeuwt: "Uit de Top 100!"... Kan er niet een badge gemaakt worden met de tekst: "Nog niet in de Top 100", of een meer neutrale tekst?

    Het verhaal "achter de Marcom Top 100" was interessant en zal zeker positief hebben bijgedragen. Misschien is het 'een leuk idee' om op een of andere manier wat aandacht te besteden aan de blogs die (nog) niet (meer) in die Top 100 staan? Een klein beetje promotie voor de "runners up"?

    En dan de "lastigste".. Nederlandstalig.. Dat is nog altijd een toelatingscriterium voor de Marcom Top 100. En dat vind ik in meer dan een opzicht jammer. Echt niet alleen omdat een van mijn andere blogs NoDirectOn (not: NoDirection), dat meer dan half Engelstalig is, anders op basis van de andere criteria flink hoog in de Top 100 zou kunnen staan. En ook echt niet omdat er toch ook andere blogs op de lijst staan die inmiddels eveneens (gedeeltelijk) Engelstalig zijn. Ik vraag vooral om een heroverweging van dat toelatingscriterium omdat er vast aardig wat aardige blogs van Nederlandse marcom-mensen zijn die in het engels worden geschreven. Dat moet namelijk wel - zeker nu de Technorati Authority ook voor de Marcom Top 100 een belangrijker criterium is geworden (NoDirectOn zat als nederlandstalig blog bijna 6 maanden op een TA van 17, na de switch naar engelstalig in 'no time' naar 118). Er lijkt mij eigenlijk niks mis met een Top 100 van Nederlandse Marcomblogs waarvan een aantal in het Engels geschreven is - dat vergroot volgens mij alleen maar de belangstelling voor zowel het vakgebied in Nederland als voor de MarketingFacts Marcom Top 100. En in een vakgebied waar elkn tweede woord tegenwoordig een Engels woord is, lijkt het me ook geen enkel probleem meer. Tel de Engelse woorden (incl. 'MarketingFacts' in deze reactie..

    geplaatst op
  • Nog even over de Google Page Rank. Een aardige discussie wordt daar momenteel her en der over gevoerd. Zie ondersaatnd citaat vanaf Webmaster World: "Toolbar PR is not just a harmless toy or an entertainment. Toolbar PageRank numbers can be 3 months out of date or more. Some "PR Updates" have been buggy enough to seriously misrepresent a page's real PR. But despite these openly discussed flaws, the toolbar "report" affects the web culture in many ways - and most of them are negative. Matt Cutts has blogged that PR Updates are considered pretty much a non-event around Google. But when that "non-event" is also buggy (because Google sees it as unimportant?), then some advertisers will not pay fair value to a website for hosting their ads. That's not entertaining at all, and it's no longer a non-event. In our previous threads about reporting paid links and the rel="nofollow" attribute, members expressed their frustration with the way Google's green pixels have distorted the natural balances of the web. Enough is enough. Can't the folks in Mountain View see that this situation is nowhere near honorable or "entertaining"? Since it seems that up-to-date and accurate PageRank reporting is an extremely unlikely step for Google to take, I think the time has come for them to stop reporting ANY green fairy dust at all. Keep it as part of the secret sauce, sure, but stop teasing the public at large with funny numbers. As I see it, PR (PageRank) = PR (Public Relations), and that's the main reason that Google keeps Toolbar PR report around. Branding. Image. Mindshare."

    Er gaan overigens ook geruchten dat Google wil stoppen met het Page Ranking systeem, weet iemand daar wat van?

    geplaatst op
  • Leuke lijst hoor. Ulco je hebt gelijk, doe er eens wat aan ;)

    geplaatst op
  • @steven: ik zal onstuimig nog eens vragen waarom het bij jouw site steeds mis gaat! We hebben extra checks doorgevoerd deze maand, dat heeft zeker geholpen maar opnieuw nog niet bij jou.

    @Jos van Liempd: De discussie Nederlandstalig/Engelstalig hebben we al eens eerder gehad. Probleem is dat we vervolgens uitkomen op een lijst van Engelstalige MarCom blogs omdat het 'Nederlanderschap' van een blog lastig valt te controleren. En eindig je met een lijst als Power150. Kortom we hebben er expliciet voor gekozen vast te houden aan Nederlandstalige blogs. Heb je je al aangemeld bij de Power150?

    Opmerkingen rondom de badge zal ik voorleggen aan Onstuimig, eens kijken of we een betere en toch zeer korte zin kunnen verzinnen.

    Gerucht rondom het niet meer updaten van Google Pagerank speelt volgens mij al enige tijd, als dat inderdaad het geval is zullen we ons moeten beramen op een andere wijze waarop de ranking tot stand komt.

    geplaatst op
  • @Eric
    Nog bedankt voor het omzetten van de URL en dan ook nog een vermelding bijna de best daler :-)van 126 naar 168
    Het zal nog even wachten zijn op een nieuwe Pagerank van Google voor het nieuwe domein .. misschien volgende keer de hoogste stijger!

    Wel leuk om te zien dat de sites net buiten de Top 100 ook aandacht krijgen.

    geplaatst op
  • Een dikverdiende stijging van The Spotlight Effect, het was een goede actie.
    @Ulco: Mijn stem heb je!

    geplaatst op
  • @ Erik (7:37) Ik stel ook slechts voor die discussie misschien nogmaals te voeren..
    Je zegt dat het moeilijk is het "Nederlanderschap" van een blog te controleren. Dat lijkt me een kwestie van de vraag stellen bij aanmelding, en verder ook vaak te zien aan de url. Het is bovendien blijkbaar minstens even moeilijk de "Nederlandstaligheid" van een blog te controleren, zie mijn eerdere opmerking daarover.
    Die Power150 is prima, maar niet MarketingFacts (wat ik wel belangrijk vind), en niet "Nederlands" (wat ik ook belangrijk vind). Een andere mogelijkheid zo kunnen zijn een aparte MarketingFacts lijst met Engelstalige Nederlandse blogs...

    geplaatst op
  • Ik heb mij nogmaals gewaagd aan een analyse van de nieuwe top 100. Bizar is dat het aantal stemmen voor een aantal blogs gedaald is in plaats van gestegen.

    geplaatst op
  • @bvlg: zo vreemd is dat niet, je hebt max. 5 stemmen en die moet je verdelen. Zo heb ik deze maand een stem weggehaald bij een blog en die toegekend aan Spotlight Effect. Je moet dus wel scherp blijven als blog!

    geplaatst op
  • @bvlg: grappig dat je dat lijstje ook hebt opgenomen. De blogs die deze maand MINDER stemmen hebben zijn:

    Frankwatching : 2 stemmen minder
    Molblog : 5 stemmen minder
    Frank-ly : 1 stem minder
    Usarchy : 3 stemmen minder
    Hans on Experience : 1 stem minder
    Hardcopy : 1 stem minder
    Reclamewereld.blog.nl : 1 stem minder
    Propaganda : 2 stemmen minder
    Life is one big idea : 1 stem minder
    TND Media : 1 stem minder

    geplaatst op
  • Marco,

    De formulering "Je stem wordt onthouden voor de Marcom Top 100 van volgende maand en daarna." op het stemformulier deed mij vermoeden dat stemmen cumulatief bijgehouden werden, dat MF leden elke maand een nieuwe keer konden stemmen.

    geplaatst op
  • @bvlg: nope, je kunt max. 5 stemmen weggeven. Het is wel zo dat deze 5 stemmen worden onthouden. Dus als je niets veranderd, stem je de volgende maand weer op dezelfde 5 blogs. Maar zoals gezegd, ik heb deze maand mijn top-5 gewijzigd en dat betekent dat er een blog in ieder geval 1 stem minder heeft.

    geplaatst op
  • @Marco
    Misschien moet de omschrijving op het stemformulier iets duidelijker worden om misverstanden te vermijden.

    geplaatst op
  • @bvlg: Ik heb de tekst op het stemformulier iets aangepast. Geef eventueel maar suggesties als het krachtiger/duidelijker kan.

    geplaatst op
  • @erik
    De omschrijving is inderdaad veel duidelijker nu.

    geplaatst op
  • Het laten afweten van de Technorati API bezorgt mij in ieder geval een toppositie tussen de Grootste dalers ;-)

    Dank voor je moeite om dit uit te zoeken, Erik!

    geplaatst op
  • Vraag: Op dit moment word en een soort van vote-and-forget principe gehanteerd: Je geeft nl. aan 5 sites je stem en deze stemmen blijven meetellen tot ze evt. gewijzigd worden. Op zich een heel handig systeem voor de stemmers natuurlijk. Echter kan ik me ook wel voorstellen dat je iets inbouwt waardoor een stemmer met ongewijzigde voorkeurssites in ieder geval eens in de paar maanden opnieuw zijn vaste keuzes moet herbevestigen. Dit om te voorkomen dat er een groeiende groep aan stemmers gaat ontstaan die wellicht onbedoeld bevroren blijven (maar misschien blijkt uit jullie stats wel dat dit een te verwaarlozen groep is). Anyway, nog maar eens een gedachte om tot een zo dynamisch en actuele lijst te komen.

    geplaatst op
  • @henri, voor die 3% dat het meetelt... maakt dat maar weinig uit voor de slapende gebruikers. Overigens zou het makkelijk op te lossen zijn door het te koppelen aan de laatste inlog data...

    geplaatst op
  • Yellow Lemon Tree is een top 50 van Nederlandse blogs gestart:
    http://www.blog50.nl/blog50/

    We scoren niet slecht in die lijst ;-)

    geplaatst op
  • @ Erik
    Hebben jullie het probleem al gevonden?

    geplaatst op
  • @steven: volgens mij staat de vraag nog uit bij Technorati-support en hebben we nog geen reactie. Als het nog lang duurt nog maar eens een mailtje sturen.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.