Stabiele top10 in de MarCom top100

2 oktober 2007, 15:35

De MarCom top100 was afgelopen maand herhaaldelijk onderwerp van gesprek op verschillende blogs. Spotlight Effect bracht het verhaal achter de MarCom top100. Vier simpele vragen; Wanneer ben je begonnen met bloggen?, waarom?, wat is je meest succesvolle post? en op welke post ben je het meest trots? leverde een mooie serie spotlights op de MarCom top100 op. Neem zeker een kijkje als je het gemist hebt. Bruno Peters van BLVG analyseerde de MarCom top100 en kwam met een aantal interessante conclusies. Benieuwd of de conclusies deze maand stand houden.

Genoeg nieuws over de afgelopen maand, tijd voor een blik op de nieuwe MarCom top100!

In de top10 zelf is er weinig veranderd deze maand. Alleen stijgt Mediaonderzoek één plaats ten koste van Adfoblog. Vanochtend voegde ik Sync.nl nog toe aan de database en tot mijn verbazing komen ze deze maand direct binnen als hoogste nieuwkomer op positie 12. Grootste stijger deze maand is Spotlight Effect, een iets hoger Technoraty Authority en een verdubbeling van het aantal stemmen van de leden van Marketingfacts zorgde voor een stijging van 38 posities. Grootste daler is .commedia vanwege een Google Pagerank van 0 en iets minder stemmen van leden.

Weblogs die zijn verwijderd uit de lijst.

De volgende weblogs zijn verwijderd uit de lijst omdat de laatste update van voor 1 juli was: Awordsspecialist, emarky.nl, Markantmagazine.nl, Marketinginteractive.be, Moospage, Zoekmachine marketing en Zesser. Tot slot is Communicatie wereld (nu: C-People) verwijderd wegens het overgaan op de Engelse taal.

Weblogs met lage beoordeling

Weblogs die na 1 augustus geen update meer hebben laten zien, hebben van ons een cijfer 1 gekregen. Het gaat in dit geval om de volgende weblogs: Out of the question, Primitivi Persuasion 3.0 en TND Media.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

23 Reacties

    media

    Aktie van Spotlight Effect heeft ze geen windeieren gelegd; hoogste stijger deze maand. Gefeliciteerd jongens!


    2 oktober 2007 om 16:03
    Ulco

    Ik heb zojuist besloten dat ik met Netters volgende maand in de top 10 wil staan. Nog even bedenken hoe maar het gaat lukken, volgende maand dus weer een opvallende stijger 😉


    2 oktober 2007 om 18:13
    media

    Lijkt me een heel mooi streven Ulco! En als je een briljante aktie hebt gaat mijn stem zeker naar jullie. De adfocowboys hebben nu wel lang genoeg in de top 10 gestaan 😉


    2 oktober 2007 om 18:23
    Joost B.

    Mijn stem hebben jullie, ulco. 🙂


    2 oktober 2007 om 18:25
    steven

    Helaas Erik, toch weer een verslikking. Wederom geen technorati ranking….


    2 oktober 2007 om 18:38
    Folkert

    Leuke lijst hoor. Ulco je hebt gelijk, doe er eens wat aan 😉


    2 oktober 2007 om 18:57
    Hummerbie

    @Eric

    Nog bedankt voor het omzetten van de URL en dan ook nog een vermelding bijna de best daler :-)van 126 naar 168

    Het zal nog even wachten zijn op een nieuwe Pagerank van Google voor het nieuwe domein .. misschien volgende keer de hoogste stijger!

    Wel leuk om te zien dat de sites net buiten de Top 100 ook aandacht krijgen.


    3 oktober 2007 om 07:02
    Arnoud

    Een dikverdiende stijging van The Spotlight Effect, het was een goede actie.

    @Ulco: Mijn stem heb je!


    3 oktober 2007 om 09:49
    Jos van Liempd

    @ Erik (7:37) Ik stel ook slechts voor die discussie misschien nogmaals te voeren..

    Je zegt dat het moeilijk is het “Nederlanderschap” van een blog te controleren. Dat lijkt me een kwestie van de vraag stellen bij aanmelding, en verder ook vaak te zien aan de url. Het is bovendien blijkbaar minstens even moeilijk de “Nederlandstaligheid” van een blog te controleren, zie mijn eerdere opmerking daarover.

    Die Power150 is prima, maar niet MarketingFacts (wat ik wel belangrijk vind), en niet “Nederlands” (wat ik ook belangrijk vind). Een andere mogelijkheid zo kunnen zijn een aparte MarketingFacts lijst met Engelstalige Nederlandse blogs…


    3 oktober 2007 om 10:34
    media

    @bvlg: zo vreemd is dat niet, je hebt max. 5 stemmen en die moet je verdelen. Zo heb ik deze maand een stem weggehaald bij een blog en die toegekend aan Spotlight Effect. Je moet dus wel scherp blijven als blog!


    3 oktober 2007 om 11:35
    media

    @bvlg: grappig dat je dat lijstje ook hebt opgenomen. De blogs die deze maand MINDER stemmen hebben zijn:

    Frankwatching : 2 stemmen minder

    Molblog : 5 stemmen minder

    Frank-ly : 1 stem minder

    Usarchy : 3 stemmen minder

    Hans on Experience : 1 stem minder

    Hardcopy : 1 stem minder

    Reclamewereld.blog.nl : 1 stem minder

    Propaganda : 2 stemmen minder

    Life is one big idea : 1 stem minder

    TND Media : 1 stem minder


    3 oktober 2007 om 11:37
    bvlg

    Marco,

    De formulering “Je stem wordt onthouden voor de Marcom Top 100 van volgende maand en daarna.” op het stemformulier deed mij vermoeden dat stemmen cumulatief bijgehouden werden, dat MF leden elke maand een nieuwe keer konden stemmen.


    3 oktober 2007 om 11:59
    media

    @bvlg: nope, je kunt max. 5 stemmen weggeven. Het is wel zo dat deze 5 stemmen worden onthouden. Dus als je niets veranderd, stem je de volgende maand weer op dezelfde 5 blogs. Maar zoals gezegd, ik heb deze maand mijn top-5 gewijzigd en dat betekent dat er een blog in ieder geval 1 stem minder heeft.


    3 oktober 2007 om 12:08
    bvlg

    @Marco

    Misschien moet de omschrijving op het stemformulier iets duidelijker worden om misverstanden te vermijden.


    3 oktober 2007 om 12:16
    bvlg

    @erik

    De omschrijving is inderdaad veel duidelijker nu.


    3 oktober 2007 om 13:06
    eduardblacquiere

    Het laten afweten van de Technorati API bezorgt mij in ieder geval een toppositie tussen de Grootste dalers 😉

    Dank voor je moeite om dit uit te zoeken, Erik!


    3 oktober 2007 om 14:54
    Henri van den Hoof

    Vraag: Op dit moment word en een soort van vote-and-forget principe gehanteerd: Je geeft nl. aan 5 sites je stem en deze stemmen blijven meetellen tot ze evt. gewijzigd worden. Op zich een heel handig systeem voor de stemmers natuurlijk. Echter kan ik me ook wel voorstellen dat je iets inbouwt waardoor een stemmer met ongewijzigde voorkeurssites in ieder geval eens in de paar maanden opnieuw zijn vaste keuzes moet herbevestigen. Dit om te voorkomen dat er een groeiende groep aan stemmers gaat ontstaan die wellicht onbedoeld bevroren blijven (maar misschien blijkt uit jullie stats wel dat dit een te verwaarlozen groep is). Anyway, nog maar eens een gedachte om tot een zo dynamisch en actuele lijst te komen.


    3 oktober 2007 om 16:25
    Roy Huiskes

    @henri, voor die 3% dat het meetelt… maakt dat maar weinig uit voor de slapende gebruikers. Overigens zou het makkelijk op te lossen zijn door het te koppelen aan de laatste inlog data…


    3 oktober 2007 om 18:48
    steven

    @ Erik

    Hebben jullie het probleem al gevonden?


    10 oktober 2007 om 04:39
    evroekel

    @steven: volgens mij staat de vraag nog uit bij Technorati-support en hebben we nog geen reactie. Als het nog lang duurt nog maar eens een mailtje sturen.


    10 oktober 2007 om 04:46

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief