PICNIC ’07: Review of the Tools

30 september 2007, 08:55

Als we zouden willen kunnen we nog weken schrijven over wat er de afgelopen week voorbij is gekomen op PICNIC ‘07. We hebben uiteraard al veel geschreven over PICNIC ‘07 en ook op Flickr, YouTube en andere weblogs is veel materiaal terug te vinden van dit toch wel unieke evenement.

Met die gedachte lanceerde VPRO eerder de Picnic Aggregator. Een plek op internet waar alles wat digitaal is gepubliceerd over het evenement is terug te vinden. In eerste instantie vooral bedoeld als experiment om te kijken welke rol de hedendaagse gratis tools kunnen spelen bij verslaglegging van een evenement, maar vooral ook om ervaring op te doen met het gegeven dat bezoekers steeds meer zelf verslag doen van evenementen en hoe je dat op een goede manier kunt aggregeren en publiceren.

Inmiddels heeft Erwin Blom een uitgebreide evaluatie van de Picnic Aggregator op zijn weblog en vinden we op YouTube tal van korte video-interviews over wat gebruikers vonden van deze gratis tools.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

21 Reacties

    mangold

    Ik vind ’t nogal raar dat er voor kwantiteit is gekozen, in plaats van voor kwaliteit. Ik had van de VPRO juist het omgekeerde verwacht…


    1 oktober 2007 om 06:25
    media

    Door gebruik te maken van de menselijke filters heb je al een vorm van kwaliteit te pakken. Misschien zou je nog een soort van ratingsysteem er overheen kunnen leggen. Hoe zou jij die filtering willen aanbrengen Carl?

    Hoe is trouwens die backchannel verder verlopen? Ik heb het een paar keer geprobeerd maar moet eerlijk zeggen dat ik er weinig inhoudelijke discussies heb gezien of heb ik die gemist? Komt daar nog een evaluatie van eigenlijk?


    1 oktober 2007 om 06:31
    media

    @Carl: je voorstel voor kwaliteitsslag is een goed voorstel maar is volgens mij voor een eerste keer niet realiseerbaar. Immers, welke tools en mensen zou je willen kiezen? Nu, achteraf, is voor een volgende keer een goede keuze te maken.


    1 oktober 2007 om 07:10
    mangold

    @Marco: Met een simpel vooronderzoekje heb je die tools, mensen en doelstellingen zo in kaart gebracht, hoor.

    Ik erger me inmiddels echt wezenloos aan bedrijven die geld over de balk smijten met ‘web 2.0’ initiatieven zonder focus en filtering…


    1 oktober 2007 om 07:19
    media

    @Carl: welk geld is hier dan over de balk gesmeten volgens jou? Het aardige is dat alle tools gratis waren en iedereen gewoon heeft meegewerkt. En uiteindelijk heeft het in mijn optiek een prachtig resultaat opgelevert met erg veel inzicht in wat wel en niet werkt.


    1 oktober 2007 om 07:24
    mangold

    @Marco: Het lijkt me sterk dat de VPRO er nul comma nul manuren in heeft gestopt. En wellicht hebben ze zelfs wat out of pocket kosten gehad, aan bijvoorbeeld design, hosting en bandbreedte.


    1 oktober 2007 om 07:28
    media

    @Carl: zal Erwin Blom eens vragen wat ze dit nu heeft gekost anders dan de aanwezigheid van de VPRO-crew zelf die er toch zou zijn geweest.


    1 oktober 2007 om 07:31
    erwin blom

    Dit project heeft ons juist geld uitgespaard! We hebben voor 6 mensen die er rondliepen en voor wie het voor hun werk goed en belangrijk is om een Nederlands crossmediaal bij te wonen niet hoeven te betalen omdat we dit project over / met Picnic deden. Hadden we anders wel moeten doen. Verder is het project tot stand gekomen dankzij enthousiasme, vrijwillige inspanning en gratis internet tools!


    1 oktober 2007 om 08:03
    mangold

    @Erwin: Best opmerkelijk dat jij en alle betrokken medewerkers alleen in hun eigen, vrije tijd aan het project hebben meegewerkt. Terwijl het werk ‘in de baas zijn tijd’ gewoon full fledge doorliep.

    Hoeveel vrije dagen heb je moeten opnemen om ook af en toe in kantooruren naar meetings te kunnen gaan?


    1 oktober 2007 om 08:28
    erwin blom

    Ik snap je cynisme niet. Een grotere groep mensen dan van de VPRO heeft meegewerkt. En net zoals ik het geen probleem vind om ’s avonds en in het weekeinde dingen te doen die ik belangrijk vindt, vinden zij dat. Als mensen in het dagelijks leven voor een krant werken en ’s avonds (vrijwillig en voor niks) elementen van de Picnic Aggregator bouwen of vormgeven, dan is dat toch in hun vrije tijd?


    1 oktober 2007 om 09:14
    media

    @Carl: ik snap je probleem eerlijk gezegd ook niet. Een grote groep mensen heeft achter de schermen enthousiast en naar nu blijkt belangeloos gewerkt aan de picnic aggregator. Het resultaat is een explosie aan creativiteit mbt live verslaggeving. Niet allemaal even bruikbaar (was ook niet te verwachten), maar er zijn een aantal hele bruikbare zaken uitgekomen die in de toekomst zullen worden ingezet.

    Nu naar jou brandgagement-aanpak, je hebt heel zorgvuldig gekozen voor 1 applicatie (backchannel) en 1 facilitor/coordinator (jij). Je hebt de hele week vrijgehouden neem ik aan? Wat is nu het resultaat van je aanpak?


    1 oktober 2007 om 09:30
    Karin

    Interessante discussie! Ik was door omstandigheden niet in staat om PICNIC bij te wonen en heb dankzij de aggregator toch ‘op afstand’ mee kunnen genieten van wat er allemaal gaande was. Het sterke van de mashup was juist dat je kon ‘cherrypicken’ daardoor was de beleving naar mijn idee veel sterker dan via uitsluitend professionele verslaggeving. Sommmige tools hebben voor mij ook beter gewerkt dan andere, maar om nu te zeggen: ‘geen kwaliteit’? Dat gaat wat mij betreft niet op. Een hoog ‘experience’ gehalte – dat wel, en juist dat telt in deze tijd wat mij betreft zwaar mee in mijn uiteindelijke positieve oordeel.


    1 oktober 2007 om 10:13
    Theo Meereboer

    Van tevoren was ik maar gematigd enthousiast over PICNIC’07. Tot ik op de picnic aggregator stuitte. Daarmee werd ik ook opnieuw enthousiast over netvibes en ben ik alsnog gaan twitteren. Zo is er voor eenieder waarschijnlijk iets anders nodig om betrokken en enthousiast te raken, maar juist de aggregator vond ik een uitnodigende doe-het-zelf winkel. Ik begrijp echt niet waarom Carl Mangold zich zo’n zure mening aanmatigt over de aanstekelijke inzet van anderen. Als het om innovatie en creativiteit gaat, heb je toch echt een andere mindset nodig.


    1 oktober 2007 om 10:32
    Peter Luit

    De vraag van Carl naar het onderscheid kwaliteit/kwantiteit is in deze volgens mij helemaal niet van toepassing. Natuurlijk verkeren vele van deze tools in een zogenaamde 0.9-1.0 transformatie, slechts een kleine minderheid is al wat verder. Er wordt nog dagelijks veel geleerd van, voor en door de gebruikers…..

    Het initiatief van Erwin deze ‘beweging’ in kaart te brengen, kan ik alleen maar prijzen. Ik heb nog nooit zoveel on-line lol na een off-line event gehad. En dat alleen al zie ik als een kwaliteitsverhogende Picnic beleving.


    1 oktober 2007 om 11:08
    mangold

    @Erwin: Ik ben helemaal niet cynisch, ik vind het gewoon opmerkelijk dat de VPRO helemaal niets in deze PICNIC aggregator heeft geïnvesteerd, en dat er desondanks – op basis van pure vrijwilligheid – toch nog zoveel geproduceerd is.


    1 oktober 2007 om 11:41
    mangold

    @Marco: Dat backchannel-verhaal heeft absoluut niet opgeleverd wat ik eruit had willen halen. Simpelweg omdat er iets heel anders en veel beperkter is opgeleverd dan wat ik ruim een half jaar geleden voorgesteld had.


    1 oktober 2007 om 11:44
    media

    @Carl: ik denk dat je hier een wezenlijk punt te pakken hebt in waarom co-creatie soms wel en soms niet werkt. Enthousiasme en enthousiasmeren van mensen om je heen is de meest kritische succesfactor. Erwin is blijkbaar in staat geweest om een grote groep mensen (vooral ook via twitter) te enthousiasmeren die er vervolgens elk op hun eigen wijze een bijdrage aan hebben geleverd. Jij hebt in dit geval vanuit een stappenplan (die overigens niet verkeerd hoeft te zijn) een opdracht bij iemand neergelegd dat niet is uitgewerkt volgens plan. Daar klinkt geen enthousiasme uit maar een klant-leverancierrelatie. Probeer het de volgende keer eens zonder te denken in die vaste stappen, laat mensen eens enthousiast doen wat ze denken dat ze zouden moeten doen en kijk eens waar dat op uitkomt.


    1 oktober 2007 om 11:52
    mangold

    @Marco: Enthousiasme is inderdaad een kritische succesfactor…

    Erwin is net als ik blijkbaar niet in staat geweest om de PICNIC organisatie te enthousiasmeren, en is daarom maar zélf aan de slag gegaan met het in elkaar draaien van die aggregator. En daar heb ik, ondanks dat dit meer kwantiteit dan kwaliteit heeft opgeleverd, bijzonder veel bewondering voor.

    Ik heb overigens niet zoals je stelt “vanuit een stappenplan een opdracht neergelegd”, hoor. Ik heb mezelf uit puur enthousiasme belangeloos aangeboden als vrijwilliger, om PICNIC te helpen met het initiëren en modereren van bezoekersparticipatie. Aan dat stappenplan ben ik niet eens toegekomen…


    1 oktober 2007 om 16:24
    amsterdamant

    Sorry, off topic

    @carl Hand… eigen boezem. Krtische introspectie. Balk in eigen oog. Het zou je zoveel symphatieker maken.


    1 oktober 2007 om 17:26
    Annet

    Ik vond de PicNic aggregator top! Alles wat ontstaat uit passie is in de basis krachtig. Dat is mijn stelling. Ga vooral zo door Erwin, prima werk.

    Maar off topic en toch ook weer niet (Picnic’07: review of the tools!) en daar komt ze weer: schandalig dat er tot op heden geen gehoor is gegeven vanuit de PicNic’07 organisatie aan mijn verzoek, de afvallers van Green Challenge op het PicNic netwerk een workspace te geven om hun krachten te bundelen. 434 projecten die niet gehonoreerd zijn houdt mijns inziens in: minimaal 434 individuen die krachten zouden kunnen bundelen in de strijd tegen Global Warming. Ik besef, ik ben hierin een vreselijke papagaai, maar als ik van de organisatie geen enkele respons op mijn schriftelijke verzoeken krijg, en in het café op Yme moet afstappen om alsnog te vragen waarom niet. Dan denk ik: merde, is die hele Green Challenge wedstrijd show of hoe zit dat?


    1 oktober 2007 om 18:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!