De nieuwe commercial van Greenpeace is erg mooi. Maar denken jullie dat hij werkt?
Credits:
Creatie: Thomas Reinhold, Thom van Rijckevorsel (Imagine)
RTV: Barbara Jansma
Postproductie: Valkieser
Geluid: Jaco Lenstra (Studio Alfred Klaassen)
Klant: Harriet van der Weelde (Greenpeace)
Voor:
Heel mooi visueel uitgewerkt. De link tussen de dagelijkse boodschappen en ontbossing wordt goed gelegd. De boodschap van het filmpje is ook zo duidelijk als hij maar zijn kan, dus het kan maar op één manier geïnterpreteerd worden. Awareness is hier het hoofddoel en dat doel wordt ongetwijfeld bereikt. Bovendien zet Greenpeace ook nog aan tot (SMS-)actie.
Tegen:
Wat ik mis zijn de feiten. Waarom dragen we met onze dagelijkse boodschappen bij aan de ontbossing? En vooral: met welke boodschappen? Natuurlijk ben ik niet te beroerd om een SMS-je te sturen en zo het milieu te sparen (hmm, klinkt dat logisch?), maar zou een lijst met foute fabrikanten of producten niet veel effectiever zijn? Of het handig is om zo agressief te werk te gaan laat ik dan even buiten beschouwing. Het gaat me om de directe benadering.