Wat is behavioral targeting?

Wat is behavioral targeting?
, Upstream
@marcoderksen

Al een tijdje volg ik de ontwikkelingen op het gebied van behavioral targeting. Ondanks dat we nog weinig succesvolle cases voorbij zien komen, geldt behavioral targeting al jaren als 'the next big thing' binnen online adveritsing.

Wikipedia definieert behavioral targeting als volgt:
(...) Behavioral Targeting is a technique used by online publishers and advertisers to increase the effectiveness of their campaigns. The idea is to observe a user’s online behavior anonymously and then serve the most relevant advertisement based on their behavior. Theoretically, this helps advertisers deliver their online advertisement to the users who are most likely to be influenced by them. (...)
In voorbereiding op een seminar over behavioral targeting dat begin volgende maand zal worden georganiseerd door Telegraaf Media Groep (TMG), heb ik eens gekeken naar een aantal presentaties uit de VS en UK (waar men al veel verder is op dit gebied). Voor geinteresseerden een selectie van deze presentaties.

 

 

 

Iemand nog aanvullende suggesties?


Delen

0
0


Er zijn 15 reacties op dit artikel

  • Marco dank voor de informatieve presentatie. Partijen als Wunderloop en Revenue Science zijn momenteel in Nederland de grootste uitgevers/exploitanten aan het opstarten. Ben heel benieuwd naar de eerste learnings en of dit resultaat ook al in Nederland is behaald (en of bovengenoemde partijen dit al kunnen delen).

    geplaatst op
  • @Phileas: als ik de geluiden om me heen moet geloven dan gaan we vanaf dit jaar in Nederland ook de eerste praktijkcases zien. TMG is één van de eerste die het ook commercieel zal aanbieden aan haar klanten (adverteerders, bureaus).

    geplaatst op
  • Volgens mij kan Adconion dit voor de Nederlandse markt aanbieden. Misschien dat ze daar wat voorbereiding hebben voor je PPT?!

    geplaatst op
  • @Jeroen: dank voor de tip! Zit net op hun website te kijken maar ik zie daar nog niet direct een link naar de Nederlandse markt of Nederlandse cases. Weet jij of ze ook al aktief zijn in Nederland?

    Ik weet wel dat naast Revenue Science ook Wunderloop (Bas Seelen) aktief is in de Nederlandse markt.

    geplaatst op
  • @Marco, ik weet dat ze bezig zijn via Neo@Ogilvy op de NL markt. of ze ook daadwerkelijk al een case hebben weet ik niet...

    geplaatst op
  • sorry... http://www.neoogilvy.de

    geplaatst op
  • Voor geinteresseerden heb ik nog een pdf met cases, stuur maar een mailtje als je die wilt.

    we zijn bezig een aantal partijen (sales netwerken, ISP's, publishers etc.) aan te sluiten, dus de eerste ervaringen zullen gedurende q4 de markt binnen druppelen. Overigens wordt BT al heel lang door partijen succesvol ingezet. het gebrek aan cases heeft meer te maken met ' de liever niet delen' mentaliteit. zoals dat ook het geval was met de vraag of branding nu wel of niet werkte op het ineternet...

    geplaatst op
  • @Bas: zeker geinteresseerd; heb je inmiddels een email gestuurd!

    geplaatst op
  • In de US zijn ze qua behavioral targetting nog niet eens zo heel veel verder. JA het wordt steeds meer aangeboden maar de massa is er nog lang niet. Het is ook niet zaligmakend, de online uitgever moet er eerst in willen investeren, als deze überhaupt al een breed genoeg scala aan posities heeft waarbij behavioral targetting mogelijk is. En wat is dan werkelijk het verschil? In plaats van 99.7% van de bezoekers die niet klikt op een banner klikt er nu 95% niet op een banner? Voor de adverteerder zal er niet veel veranderen behalve dat de irritatie of banner blindheid (tijdelijk) iets minder wordt maar bottomline wordt het niet veel kostenefficiënter.

    In Nederland zullen daarom naar verwachting de grotere partijen behavioral targetting gaan invoeren maar de kleinere individuele websites blijven achter. Daarmee krijg je dezelfde situatie als bij de STIR; The Head wordt steeds beter in kaart gebracht, de Long Tail blijft achter. Het is zonde dat vele websites door de mediaplanner over het hoofd worden gezien omdat ze niet deelnemen aan een behavioural targetting of STIR reporting tool.

    Begrijp me niet verkeerd, behavioural targetting is weer een verbetering qua targetting. Mijn punt is dat er veel meer gekeken moet worden naar hoe de positieve interactiviteit met de doelgroep bereikt wordt. Behavioural targetting zal om die reden dan ook nooit "The next big thing worden"

    geplaatst op
  • @Bas (nee ik praat niet tegen mezelf ;-))

    resultaten zijn zoveel beter, de cases laten dat ook zien. Meer dan 40% van display online in de US zal via een of ander BT systeem gaan. Das best veel...

    Overigens is er wel een oplossing om die kleinere spelers ook mee te krijgen. Ga ik niet hier posten want dat is spam. Kop koffie dan maar?

    BT of targeting in het algemeen is een pretty big next thing. alleen moeten we niet teveel verwachten van 1 technology. alle technology, ervaring en kennis samen leiden tot betere campagnes.

    geplaatst op
  • @Bas Pauw: dank voor je reactie; goed punt! Vraag is zeker of we niet net als destijds met normale banners & buttons een tijdelijke opleving zien van resultaat dat na verloop van tijd weer wegebt. Aan de andere kant, in de uitingen veranderd er niet veel. Het gaat nu om relevantere advertenties voor de gebruiker. Verwacht dus wel degelijk een duurzaam effect. Maar, the next big thing ligt volgens mij ook eerder in de echte interactie met gebruiker.

    @Bas Seelen: van mij mag je hier dit zoort zaken gewoon spammen dus kom maar op. Ben ook wel benieuwd hoe je ook de kleine spelers kunt meekrijgen anders dan door aan te sluiten bij partijen als Adfactor, Adlink of WebAds.

    geplaatst op
  • @Bas Seelen, Je drinkt volgens mij net als Marco al regelmatig een kopje koffie met mijn collega Rick vd H. in het kader van het IAB. De samenwerking leidt inderdaad tot betere campagnes :-)

    geplaatst op
  • @iedereen

    Wat me opvalt is dat iedereen het alleen heeft over BT in combinatie met advertenties/netwerk.

    On-Site behavioral targeting richt zich op het intelligent luisteren naar en reageren op een websitebezoeker. Voor iedere online bezoeker - dus ook een anonieme bezoeker - wordt real-time een persoonlijk profiel opgebouwd. De opbouw van dit profiel begint zodra de bezoeker arriveert op de site. (of dat nou via een zoekopdracht is van Google, Yahoo of een zustersite binnen een gesloten netwerk, bijvoorbeeld FBTO, Interpolis en Achmea.) Bij iedere click, zoekopdracht of download die hij maakt op de site wordt het profiel verder uitgebouwd. Op basis van dit profiel krijgt hij relevante content aangeboden op de webpagina’s die hij bezoekt.

    We zijn trouwens bezig met het opzetten van een kenniscentrum over Bt en On-Site BT. Kijk voor meer informatie op:
    http://www.behavioraltargeting.info

    Rob

    geplaatst op
  • @Rob, mooie pitch en ik ben het zeker met je eens dat het profileren van bezoekers zal moeten leiden tot relevantere websites. Daarom ben ik ook groot voorstander van sociale netwerken en persoonlijke profielen. Kijk ook eens op us.holland.com. ik heb er hier wat meer over geschreven. De inhoud op die site past zich continu aan op het surfgedrag van de bezoekers. De site kan zelfs helemaal persoonlijk aangepast worden wanneer de bezoeker zich laat registeren en inlogt.

    geplaatst op
  • @Rob: mee eens dat onder behavioral targeting zowel target ads als target content wordt bedoeld.

    Nieuwe kenniscentrum ziet er goed uit; zie uit naar jullie artikelen over behavioral targeting!
    http://www.behavioraltargeting.info

    Ook RevenueScience heeft een online kenniscentrum dat de moeite waard is:
    http://howtotarget.com/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.