Media Markt gekte in Berlijn

15 september 2007, 21:30

“Media Markt. Ik ben toch niet gek!” luidt de slogan van de grootste winkelketen in consumentenelektronica in Europa. Maar bij de opening van de grootste Mediamarkt ter wereld (12.000 m2) afgelopen dinsdagnacht in het nieuwe winkelcentrum ‘Alexa’ bij de Alexanderplatz in Oost-Berlijn sloeg bij duizenden oosterburen de koopjesgekte behoorlijk toe!

De stuntaanbiedingen met gehalveerde prijzen voor onder meer laptops en TV’s liep uit op een ware veldslag met 100 man politie, kleine vechtpartijtjes tussen kooplustigen en veiligheidsmensen, kapotte roltrappen/winkelruiten, 24 gewonden en 10.000 euro schade. Media Markt moest noodgedwongen haar winkeldeuren om 2 uur sluiten. Het leverde Media Markt wél de nodige media aandacht op van o.a. RTL, N24 en Sat1. Vorig jaar leidde een stuntactie van een andere grote Europese retailer (H&M) ook al tot hysterische taferelen. Gezellig dat offline shoppen…

Bron: BN/DeStem, Telegraaf, 20 Minutes

Paul van Veenendaal
Digital Marketeer bij NPB Media

All-round marketing professional met 20 jaar werkervaring bij o.a. NPB Media, Iris Amsterdam, Starcom, Ogilvy, GroupM, Onetomarket. Volg mij op http://www.twitter.com/yizmo

Categorie
Tags

3 Reacties

    Jan Willem Ebbinge

    Vrijwel ieder onderwerp op Marketingfacts lokt discussie uit, maar deze schokkende video kennelijk niet.

    Ik zit hier echt met verbazing naar te kijken. Moeten we ons hier eigenlijk niet voor schamen, voor deze koopzieke meute?


    17 september 2007 om 19:02
    Paul van Veenendaal

    @Jan Willem:

    Goede analyse! Dank voor je reactie.


    18 september 2007 om 06:57
    Eelke

    Ik ben na het lezen van deze post gisteren even gaan kijken in de betreffende zaak (ik woon in berlijn), maar de Mediamarkt hier lijkt op maar weinig punten op de keten in Nederland. Goed, de opzet is hetzelde, groot en veel en soms voor weinig, maar de customer service zit hier toch beter in elkaar.

    Waar ik me bij de Mediamarkt in Rotterdam (en eigenlijk ook elders in NL) erger aan de klantonvriendelijke doorstuur methode van het personeel (“Daarvoor moet u bij mijn collega zijn, ik ben even deze spelcomputer aan het testen”) komt het personeel uit zichzelf naar je toe om te vragen of je eruit komt.

    Ook prijkt er hier op elke verdieping een personeelsbord met lachende werknemers op de foto, met naam, en een werknemer van de maand. Kortom, er is duidelijk aandacht besteed aan een klantvriendelijke benadering. Er is zelfs een espressobar, waar u de espressomachines zelf kunt testen.

    Over het uit de hand lopen…vooraf rekening houden met de slechtheid van mensen, is misschien noodzakelijk, niet echt een groot goed.


    19 september 2007 om 09:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!