Ontwerp een rouwzegel

Ontwerp een rouwzegel
,

Het uitvaartdomein is nog vaak omgeven door vaste tradities, maar in de veelal gesloten, traditionele uitvaartwereld wordt langzaam ook steeds meer gebruik gemaakt van digitale ontwikkelingen en de mogelijkheden die het veelbesproken web 2.0 kan bijdragen aan het uitvaartvak.

Op condoleance-sites herdenken we al langer in alle openbaarheid bekenden en geliefden en er zijn tientallen sites om samen te praten over rouwverwerking, maar interactievere uitingen als bloggende uitvaartondernemers, een rabbijn die een video over Joodse uitvaartgebruiken op YouTube plaatst, het YouTube-kanaal van het Museum of Funeral customs in Springfield (VS) of het bedrijf dat herdenkingsfilms voor de uitvaart of uitzendingen van de uitvaart via internet verzorgt zijn interessanter vanuit marketingtechnisch oogpunt.

De Nederlandse Uitvaartverzekeraar Monuta heeft nu een ontwerpwedstrijd voor de bekende rouwzegel, de postzegel voor rouwbrieven, in het leven geroepen.  Of zoals ze zelf zeggen “De rouwzegel is misschien wel de belangrijkste postzegel van Nederland. Krijg je een brief op je deurmat met deze zegel, dan weet je direct waar het om gaat. Bij alle onderdelen van de uitvaart kun je kiezen: bloemen, kisten, vervoer. De mogelijkheden zijn eindeloos. Nederland heeft één groene rouwzegel. Monuta brengt hier verandering in.“

Tot 12 oktober kunnen de inzendingen voor de wedstrijd ingezonden worden. De ontwerpen moeten wel aan de normaal geldende voorwaarden voor postzegels voldoen, zoals geen beledigingen of politieke statements, geen gironummers of commerciële beeldmerken. De ingezonden creaties worden geplaatst op de site rouwzegel.nl en bezoekers kunnen hun stem uitbrengen op de zegelontwerpen. Heb je op de winnende zegel gestemd dan maak je kans op een iPod. De stemuitslag bepaalt uit welke inzendingen een jury de uiteindelijke winnaar zal kiezen. Van de winnende rouwzegel zal Monuta er direct een miljoen laten drukken. Persoonlijk vind ik deze ‘user generated’ postzegel een leuke ontwikkeling die kan helpen om de uitvaartwereld midden in het leven te plaatsen, zodat mensen niet alleen bij een daadwerkelijk overlijden zich met deze materie bezighouden.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Inderdaad een mooie bewustworder.

    Maar goed, de dood is ook big business.
    Ik zag vanochtend de reclame van een uitvaartondernemer die adverteerde voor 6 planken. Gamma bouwmarktstijl.
    TV West was het op geloof ik.
    Naam niet onthouden, da's dan weer minder.
    Of het was te vroeg...

    geplaatst op
  • mooi idee!

    geplaatst op
  • @Bas: mocht je de advertentie nog een keer zien kun je de zender dan aan me doorgeven? Die commercial wil ik graag zien!

    geplaatst op
  • De advertentie is van de CUVO uit Den Haag.
    Overigens is Respectance.com mijns inziens geen condoleancesite maar een gedenkcommunity, een nuanceverschil.

    geplaatst op
  • @ Peter: mee eens, had de link naar respectance.com onder herdenken moeten zetten. Sites als respectance.com of livingmemory.com zijn wat mij betreft inderdaad social communities. Dank voor de aanvulling.

    geplaatst op
  • Oeh, leuk! Een foto van de overledene met een kruis erdoor! Of een foto van een kop koffie met plakje cake, of van een doos tissues (prima te sponsoren ook)...of een testament,.. Of, Of....iemand suggesties? Wellicht leuke actie voor de feauteaufuck van Geen Stijl!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.