Nokia start de Mobiele Internet Service oorlog

29 augustus 2007, 18:57

De mobiele industrie zat er al een tijdje naar uit te kijken. De bekendmaking van Nokia’s eigen Music Service. Een ware concurrent voor iTunes. Via de Go Play site en de 070829.com site wist Nokia de markt al een beetje warm te maken voor de persconferentie die vandaag gehouden werd. Bekijk ook even de complete webcast en alle mooie filmpjes hier. Wat is er vandaag allemaal bekend gemaakt en hoe spectaculair is dat nu eigenlijk? Nokia heeft vandaag meer bekend gemaakt dan alleen een muziek dienst. Nokia heeft Ovi gelanceerd. Ovi, dat staat voor deur in het Fins, is Nokia’s nieuwe paraplu merk voor Services. Nokia’s service catalogus worden momenteel ingevuld door Maps, Music en N-Gage.

Hieronder zal ik een korte analyse geven over Ovi, Nokia Music Store en N-Gage.

Ovi:

Ovi laat zien dat Nokia serieuze ambitie heeft om een internetbedrijf te worden. De onlangs bekendgemaakte reorganisatie laat dit ook zien door Nokia in te richten in 3 groepen: Devices, Services en Customer Markets. Deze reorganisatie, die vanaf 1 januari 2008 effectief is, is bijvoorbeeld ook het einde van de Business Unit Nseries, maar niet van het merk Nseries. Ovi is dus nu het distributiemerk voor Internet Services. Interessant om te lezen in het persbericht is dat Nokia bestaande Social Networks en communities ondersteunt en als een gateway gaat functioneren. Hiermee positioneert Nokia zich als dirigent wat ik een zeer slimme keuze vind. Een andere conclusie die je kan trekken is dat de diensten die Nokia gaat lanceren bovenal goeie “tools” zijn. Nokia heeft niet de ambitie om een portalfunctie te hebben of een belangrijke “URL” te zijn voor consumenten. Op de site van Ovi staat enjoy a Mobile Social networking experience that encourages collaboration, creativity and communication. Dat belooft dan toch iets te worden met een sociaal sausje. Spannend! Erg jammer dat de deuren van Ovi nu nog gesloten zijn. Ik verwacht dat naast Maps, Music en N-Gage ook de aangekochte diensten Widsets en Twango in Ovi opgenomen gaan worden. Wat voor gevolgen heeft deze internet strategie nu voor operators en de relatie tussen operators en Nokia. Gelukkig voor Nokia worden devices bij operators nu vooral gezien als vehicles om abonnementen te verkopen. Nokia devices lenen zich perfect hiervoor. Ik heb ook alle geloof dat Nokia’s afhankelijkheid van operators snel aan het afnemen is. Nokia speelt als geen ander het verdeel en heers spelletje:Toevoegen van dragers als Wifi en Wimax, toevoegen van een open operating system en toevoegen van distributie mogelijkheden zoals Nokia (e)Shops en Multimedia kanalen.

Nokia Music Store:

Om eerlijk te zijn had ik meer verwacht. Dit verhaal kennen we. Na aankoop van Loudeye was het wachten tot Nokia deze “winkel” ging openen. Een muziekwinkel met trackdownloads voor 1 euro. een album voor 10 euro en een “all you can eat” stream service ook voor 10 euro per maand. Hoge kwaliteit 192 kb/s, PC sync en the works. Prima zo een winkel maar waarom speelt Nokia hier geen “Sociale kaart”? November vorig jaar heb ik op mijn blog een post gezet over Nokia Music Recommenders. Nokia Music Recommenders is een site waar je dus muziek kan “recommenden”. Het domein van recommendations is iets dat Nokia op mobiel gebied had kunnen oppakken. Enkele tips die ik toen gaf en nu nog steeds gelden zijn:

1. Great hardware SOON! (sexy hardware, think 8210 and 8310) DE NOKIA N81(HIGH-END), 5310 XPRESSMUSIC(MID-END) EN 5610 XPRESSMUSIC(HIGH MID-END) IS BEKEND GEMAAKT.

2. Start pushing traffic to musicrecommenders.com and start building a community around musicrecommenders.com GEEN FOCUS OP EEN URL

3. Finds ways to recommend music without the need to be on the site(great music player(pc and mobilephone) with recommendation function) GEEN INDICATIE DAT DIT GAAT GEBEUREN

4. Be the YouTube of music recommendations. Size counts here!!Get music download service in java client(J2ME) GEEN INDICATIE DAT DIT GAAT GEBEUREN. ALLEEN VOOR NOKIA MUSIC XPRESS

N-Gage:

Nokia heeft lang zitten te broeden om zich te herpositioneren op het gebied van gaming. De eerste stappen met N-Gage http://www.n-gage.com/ waren qua sales niet erg succesvol maar heeft Nokia ongelofelijk veel gebracht aan ervaring en kennis over deze markt. Naast dat er een nieuw logo komt voor N-Gage wordt er in November een nieuwe N-Gage applicatie openbaar gemaakt welke is te downloaden voor veel van de Nokia devices die nu in de markt zijn. N-Gage zoekt dus de wijde distributie op. Een stap verder dus dan de Nokia Music Service die enkel is voorbehouden aan Nokia Music Xpress devices. Op het nieuwe open N-Gage platform kan via het Try and Buy mechanisme alle games gratis geprobeerd worden. De Buy price van games komt tussen de 6 en de 10 euro. Daarnaast heeft Nokia met N-gage Arena ook een krachtig platform voor community building en online gaming.

N81:

Nokia heeft natuurlijk ook een device gelanceerd waar zowel de Music Service als de N-Gage gaming experience geweldig tot zijn recht komen. Moet eerlijk toegeven de N81 ziet er geweldig uit en de featureset is promising. Helaas nog geen touchscreen maar ik kan u verzekeren dat duurt niet lang meer.

Al met al heeft Nokia zijn kaarten gespeeld en kan dit gezien worden als het startsein van een nieuwe service oorlog tussen partijen als Apple( zie de nieuwe touchscreen UI vanaf de 8ste minuut in deze webcast) aan de ene kant en operators aan de andere kant. Het blijft fascinerend om te zien hoe Nokia zich constant weet aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Wat een flexibel bedrijf!

LATER TOEGEVOEGD:

Filmpje met nieuwe touchscreen UI

Raimo (1973), getrouwd en vader van twee dochters en was vóor internet- en UMTS hypes al actief in mobiel. Raimo heeft gewerkt voor Nokia Networks, Nokia Mobile Phones en KPN. Altijd in rollen die gericht waren op innovatie, marketing en sales. Door de jaren heen een sterke visie ontwikkeld over mobiel. Raimo is creatief, strategisch probleemoplossend, gevoelsmens en werkt sterk intuitief. Raimo is partner in SPRXmobile. Hiernaast is Raimo oprichter van Mobile Monday Amsterdam ( www.mobilemonday.nl, 1300+ leden), een netwerkevent voor mobilistas in Nederland. Hij spreekt verder graag over The Mobile Life. Voor meer informatie zie links hieronder: SPRXmobile, Twitter, Del.icio.us, Flickr, , , Email me: info [at] mobminds.com, IM/Gtalk: raimovanderklein [at] gmail.com,

Categorie
Tags

6 Reacties

    media

    Tussen al dat Apple-geweld (lees: iPhone) blijf ik toch een fan van Nokia. Interessante stappen die worden gezet; ben erg benieuwd waar gaming, muziek en vooral de internet services van Nokia nu naar toe gaan.

    Leuk filmpje ook van de 4th screen!


    29 augustus 2007 om 21:05
    Robert

    Je schrijft “Al met al heeft Nokia zijn kaarten gespeeld”, betekent dat dat Nokia uitgespeeld is en voorlopig niet met nieuwe ontwikkelingen zal komen? Het lijkt mij pas het begin van de “oorlog” tussen Nokia en Apple enerzijds en Nokia en Google, Yahoo en MSN anderzijds. Spannende tijden in ieder geval!


    30 augustus 2007 om 03:57
    Raimo

    hm ik dacht dat ik filmpjes kon embedden….


    30 augustus 2007 om 17:03
    Dheni Vodegel

    Ik ben zelf ook lovend over nokia. Vind het inderdaad een interessante ambitie, nu maar kijken hoe ze het gaan doen tegen Apple en de andere bedrijven.


    12 mei 2009 om 13:45
    Lian Heijbroeck

    Over de HTC Desire HD gesproken. De levering hiervan begint eindleijk dit weekend en anders volgende week. De eer gaat naar Vodafone, ben benieuwd wanneer mijn exemplaar geleverd wordt.


    14 oktober 2010 om 20:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!