Wat betekent web 2.0 voor marktonderzoek?

20 augustus 2007, 03:23

John Kivit verwijst op de corporate blog naar Ray Pointer, directeur van Virtual Surveys, die in een artikel voor Research World (pdf), het vakblad van Esomar, zijn visie geeft op deze vraag. De kern van Pointers betoog draait om de vraag of marktonderzoekers de touwtjes uit handen kunnen en willen geven.

Marktonderzoek 1.0 was vooral eenrichtingsverkeer. Web 2.0 gaat het web democratiseren, waarbij er steeds meer tweerichtingsverkeer op gang komt. En dat is wennen voor de meeste marktonderzoekers. Die zijn namelijk gewend dat ze het onderwerp, de timing en de vraagstelling zelf bepalen. Pointer ziet daarbij een centrale rol voor online communities. Volgens Pointer ligt de toekomst bij bureau’s die bezig zijn met blog mining, forums, user generated content, de mobiele telefoon als instrument en het opzetten van klantenblogs als kwalitatieve tool.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

3 Reacties

    Simon

    Het blijft gewoon een kwestie van goed naar de consument luisteren en welke techniek je daarvoor gebruikt is niet zo belangrijk. Marktonderzoekers wordt vaak de vrijheid ontnomen onderzoek uit te voeren zoals ze zouden willen omdat ze door marketeers gezien worden als middel om hun eigen ideeën door te drukken. De marketeer is tamelijk autitisch en denkt vaak genoeg tamelijk rechtlijnig als ze onze USP nu maar begrijpen kopen ze wel … Echte interesse voor de consument ontbreekt helaas vaak en ‘de touwtjes uit handen geven’ lijkt mij in dit kader niet de oplossing maar een vorm van luiheid.


    20 augustus 2007 om 13:22
    chi666

    Interessante punten. Ik denk dat veel onderzoek doen ‘overbodig’ wordt en dat het meer informatie agreggeren en structureren wordt, zoals ook Pointer aangeeft. Blog en social network mining en weergeven, waarbij je zoals John aangeeft ook een beetje kan sturen. Alleen het helemaal sturen zal steeds minder worden.

    De issue die nu zal opkomen is of de generatie marketeers (of marketing informatie managers die marktonderzoek inkopen) in staat is de stap te maken van ‘betrouwbaarheid, hoeveel steekproef en dat soort getallen’ naar minder gekwantificeerde en statistisch betrouwbare cijfers, die misschien wel meer zeggen en meer valide zijn omdat ze er niet staan omdat het ze expliciet gevraagd is, maar omdat deze mensen er echt mee bezig zijn.


    20 augustus 2007 om 17:07
    Justien Marseille

    Best griezelig dat een gerenommeerd instituut als Esomar niet verder kijkt dan dit.

    Zelf durft ik de stelling aan dat binnen 5 jaar valide voorspellingen gedaan kunnen worden over de toekomstige ontwikkeling van markten, opinies en al dies meer, zonder tussenkomst van enig marktonderzoek.

    Dit kan op grond van een analyse van wie (autoriteit) wat (tags) waar (site profiel) zegt, in combinatie met de reacties van lezers (richting) en de snelheid waarmee de discussie zich verspreidt (kracht). Al deze factoren zijn nu al meetbaar en volgbaar.


    22 augustus 2007 om 09:07

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!