Social community rondom overledenen gelanceerd

25 juli 2007, 05:20

De Nederlandse startup Respectance is vandaag officieel gelanceerd. BlueAce spreekt van een social community met een flinke twist, want de website is opgebouwd rondom profielen van overledenen. Online condoleance-registers kennen we al langer, maar dit keer is het mogelijk om bij het profiel van de overledene naast berichten ook foto’s en video’s te plaatsen als online variant van de bekende gedenksteen. Ernest Hemingway, Tupac, Romy Schneider, RudiCarrell en Gert-Jan Dröge worden inmiddels online herdacht binnen deze door Respectance omschreven emo-sociale community.

Vandaag werd bekend dat Solid Ventures en Big Bang Ventures in totaal $1,5 miljoen in Respectance hebben geinvesteerd. De lancering had overigens nog een lugubere samenloop van omstandigheden.

Uitgerekend op de dag dat Respectance live ging, overleden hun servers wegens een stroomstoring in San Francisco 😉

Sites rondom overlijden zijn overigens niet nieuw. Condolance.nl is bijzonder populair zeker als er een bekende Nederlander overleden is. Het is zelfs mogelijk dat je na het overlijden van iemand toch nog een mailtje van hem/haar ontvangt via de service van Watikjenogwildevertellen.nl.

Persoonlijk heb ik helemaal niets heb met kille grafstenen of condeleance-registers omdat dat mij geheel niet doet denken aan de overledene, maar de service van respectance met video-materiaal e.d. helpt juist wel om online die herinnering terug te krijgen. Benieuwd hoe dit verder gaat lopen, enerzijds zal de samenwerking met adverteerders nodig zijn om de businesscase rond te krijgen, maar zal het zoeken zijn naar de juiste balans in de commerciële uitingen in deze gevoelige omgeving.

Misschien dat het ook goed is om te kijken naar een samenwerking met reeds bestaande grote communities. Facebook blijkt namelijk profielen van overleden te wissen vanwege het doel van Facebook “to facilitate meaningful relationships between living people. We do not want to have a number of profiles of deceased celebrities intermingling with living users.” zo valt te lezen in dit artikel. ‘t zou mooi zijn als (een deel van) het materiaal dat de overledene in zijn leven online heeft gezet in allerlei communities, niet verloren gaat en bij overlijden richting sites als Respectance kan gaan.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

31 Reacties

    mangold

    Een tijdje geleden werden Andy Warhol’s ‘fifteen minutes of fame’ al in ‘a lifetime of fame’ vertaald. En deze stroming maakt ook die bewering blijkbaar alweer ouderwets 😉


    25 juli 2007 om 05:37
    evroekel

    @Marco: dat was volgens mij niet een officïele lancering.


    25 juli 2007 om 05:40
    rex mokum

    Had al eerder van Respectance gehoord, onder andere al via BNR. Denk dat dergelijke communities in het algemeen meer en meer gemeengoed worden en deze in het bijzonder. Reden? Er is op dit moment geen goede plaats op het internet om met datgene om te gaan wat je in leven wilt houden en steunt, namelijk de goede herinneringen.

    Qua marketing, want het blijft natuurlijk Marketingfacts denk ik dat dit concept vreselijk veel aanknopingspunten biedt. Dood mag wat dat betreft voor sommige mensen een no go area zijn, goede herinneringen en mensen samen brengen zeker niet. Zou mij niet verbazen als Respectance in het rijtje van huishoudnamen als Facebook, Hyves en dergelijk terecht komt.


    25 juli 2007 om 05:41
    Joost Schravendeel

    Ik geloof er al in. Ik ga niet naar een facebook of een hyves voor leesvoer, een site als dit kan ik gerust een paar uur in rondbladeren. Mooie verhalen, leuke herinneringen met door een community verzameld foto en videomateriaal werkt wel denk ik.


    25 juli 2007 om 06:13
    peter van schaik

    Ik denk het niet. Mensen willen niet betalen voor herinneringen. Dan kunnen ze net zo goed uitwijken naar kosteloze alternatieven als de myspace en hyves pagina’s


    25 juli 2007 om 06:24
    peter van schaik

    overigens is het condoleance.nl, niet condelance.nl


    25 juli 2007 om 06:25
    Dennis Hendriksen

    Potentie genoeg, maar zoals mijn collega Jeroen Bakker al op Blueace.nl schreef:’Zij hopen dat Hyves, MySpace, Facebook en consorten niet dè plek zal worden om overledenen te herinneren en te eren, maar dat men een speciale plek zal wensen die hier meer op berekend is. Tijd zal uitwijzen of ze dat heel slim ingeschat hebben. ‘


    25 juli 2007 om 06:37
    peter van schaik

    Hoi Erik

    Ja Condeleance.nl werkt ook. We willen iedereen van dienst zijn.

    Wat je andere opmerking betreft (kijk eens wat er uitgegeven wordt aan begrafenisrituelen, grafstenen en alles daar om heen) daar vergis je echt in. De meeste Nederlanders kiezen voor een uitvaart zonder franje. 8 van de 10 Nederlanders kiest voor een spaanplaat kist met eikenfineer, het goedkoopste model. Dat er veel geld aan een uitvaart wordt uitgegeven komt omdat een uitvaart nu eenmaal veel geld kost, en niet omdat de duurdere keuzes uit het assortiment worden gemaakt. De eenvoudigste uitvaart kost al duizenden euro’s. Dat verklaart de opkomt van budget aanbieders zoals budgetuitvaart.nl

    Dat mensen niet wensen te betalen voor (online) herinneringen kan ik eenvoudig staven door te kijken naar de talloze onsuccesvolle initiatieven op dat gebied. Tel je even mee? Deeprespect.com, Persoonlijkafscheid.nl, Ternagedachtenis.nl, Memorialplace.nl, Virtueelgedenken.nl, Inmemoriam.nl, Nationalrouwsite.nl, Levensbericht.nl, Digitalebegraafplaats.nl en zo kan ik nog wel even doorgaan. Allemaal Nederlandse initiatieven gericht op de overzichtelijke, afgebakende Nederlandse markt met goede interpenetratie en allemaal niet levensvatbaar gebleken. Respectance.com is misschien helemaal 2.0 maar dat is alleen een plus als dat leidt tot een betere gebruikerservaring. En dat is nog maar de vraag. Voor velen zit de echte herinnering in het hart.

    Ik moet dan ook denken aan een opmerking van een van de oprichters van Respectance.com op het weblog van het FD. Daarin zegt ie:

    ‘Ik geloof in een aparte plek op internet waar met respect herdacht kan worden. We hebben toch ook begraafplaatsen, terwijl je iemand ook in de tuin kan begraven.’

    Het punt is nu net: je mag mensen niet in de tuin begraven. Dat lijkt een flauw woordspelletje maar het is het niet. De essentie is nl dat mensen graag gedenken in een eigen omgeving. In het echte leven hebben mensen geen keus en moet je nl op een begraafplaats begraven. Op internet heb je wel een keuze. Je mag ook gedenken in je hyves of myspace profiel.


    25 juli 2007 om 07:06
    Edo van Santen

    Een felicitatie voor Richard Derks en de zijnen!


    25 juli 2007 om 07:38
    Richard Derks

    Bedankt voor dit artikel, het concept blijkt in ieder geval tongen te roeren.

    Respectance richt zich op de Amerikaanse markt. Daar worden geen eikenfineer kisten gekocht door 8 van de 10 mensen. Natuurlijk wil Respectance graag internationaal. Het zal zelfs moeten, nu in de eerste weken van de beta een onverwacht groot aantal Latijns-Amerikanen, Chinezen en Europeanen de weg gevonden hebben naar Respectance. Het gaat erom waar de mensen behoefte aan hebben en wat er mogelijk is met het internet. Volgens ons combineren wij beide in onze niche aanpak.

    Het klopt dat the facebook zich richt op the living en geen profielen wenst van overledenen. Persoonlijk zou ik ook nooit een Tribute maken voor mijn grootmoeder op Hyves of Myspace, naast een videoclip van de buurjongens die skateboard trucs tonen. Misschien dat de Nederlandse markt hier wel voor zou kiezen, net als het eikenfineer. Ik geloof dat de markt toch steeds meer voor respect en kwaliteit zal gaan kiezen. Het zijn in ieder geval spannende ontwikkelingen die leiden tot nieuwe tradities.


    25 juli 2007 om 13:01
    evroekel

    @Richards Derks: Jaren geleden heb ik DM-campagnes gedaan voor overlijdensrisicoverzekeringen en dat is op zich al lastig, maar de cultuurverschillen maken het soms nog complexer. Ben je hier online ook al tegen aangelopen gezien de traffic uit verschillende landen?

    Veel succes!


    25 juli 2007 om 13:09
    Peter van Schaikj

    “Het concept” is al oud en vele malen geprobeerd. Zie o.a. Virtueelgedenken.nl en Vaarwel.nl, ook gedenkcommunities met multimediale mogelijkheden. Als beheerder van Condoleance.nl heb ik nu 7 jaar ervaring met online gedenken. In die 7 jaar heeft nog nooit iemand mij gevraagd of men video kan toevoegen oid. Verder bieden wij registers 2 maanden kosteloos aan. Wil men een register langer online houden, dan vragen we een bijdrage. De conversie van onbetaalde naar betaalde registers is erg laag. Condoleance.nl doen we dan ook niet voor het geld maar als service naar de bezoekers van o.a. http://www.uitvaart.nl. Toch wens ik je alle succes Richard want ook voor Condoleance.nl is het goed als er andere, enigszins vergelijkbare iniatieven zijn die bijdragen aan de acceptatie dat ook voor dit soort sites gewoon betaald kan worden. Succes

    PS: dat 8 van de 10 amerikanen geen spaanplaat eikenfineer kist kopen komt omdat een meerderheid kiest voor begraven en deze mensen krijgen vaak dure kisten aangesmeerd die de suggestie van eeuwige slaap moeten wekken. Daarom zijn die kisten vaak uitgevoerd in metaal (mag niet in NL) of hardhout, met springveren matras etc. Mensen die kiezen voor crematie in de VS kiezen wel degelijk voor de goedkoopste cremation casket/container. Ook hier is preneed sales, uit dezelfde kostenoverweging, erg in opkomst. We zullen zien


    25 juli 2007 om 13:32
    Petra de Boevere

    Ik wil dat na mijn dood mijn blogs online blijven, maar het lijkt dat je dat nog nergens kunt regelen. Een soort van verzekering dat mijn onlinewerk niet verloren gaat na mijn dood.

    Dit speelt al enkele jaren door mijn hoofd. Ik kan bijna alles verzekeren, behalve dat mijn onlinewerk online blijft.

    Ditinitiatief begint een klein beetje in de buurt te komen, maar is het nog lang niet.


    25 juli 2007 om 13:37
    evroekel

    @Petra: mooie toevoeging. Blijkt maar weer; zoveel mensen zoveel wensen.


    25 juli 2007 om 14:24
    urbandiscount

    Ik kan me voorstellen dat het straks niet meer gaat om berichtjes plaatsen, maar om half intelligente zoekprofielen die na mijn dood blijven voortbestaan en tijdens mijn leven al zijn geladen met mijn voor en afkeuren, mijn zoekgedrag en mijn sociale contacten. Na mijn dood wordt zo’n bot dan losgelaten in het internet en kan hij daar “leven” naar mijn algoritmen. Een soort “ik”, een afschaduwing. Zo nu en dan ontvangt wie dat wil dan een berichtje van “mij” gebaseerd op gedeelde voorkeuren of sociale profielen.


    25 juli 2007 om 15:37
    Mathijs

    ik heb ook nog wel een gelijksoortig concept liggen hier, tijdens een leuke brainstorm gecreeerd vorig jaar zomer, maar ik vind het onderwerp wel boeiend, maar niet leuk om iedere dag zo nadrukkelijk mee bezig te zijn. Daarom niets mee gedaan.

    Op onze site http://www.Write2me.nl (online gastenboeken) kennen we het fenomeen ‘condoleance register’ ook met onze drukste dagen na overlijden van Pim Fortuyn en Andre Hazes.


    25 juli 2007 om 16:30
    peter

    voor zover ik begrepen heb is het gratis als je advertenties er omheen toestaat. Wil je die niet, dan moet je betalen. De reden dat er nu nog geen advertenties staan, is wellicht omdat men nog geen adverteerders heeft?


    3 augustus 2007 om 05:34
    Richard Derks

    Hoi Danielle, er zijn geen advertenties bij Respectance in de tributes omdat onze gebruikers hebben aangegeven dit niet op prijs te stellen. We hebben andere modellen om omzet te genereren. Blijf ons volgen de komende maanden.

    Rd


    13 augustus 2007 om 21:22
    lisette.ahrles

    ben heel benieuwd hoe het nu eigenlijk met respectance.com gaat. ik lees hierboven dat er geen advertenties in de tributes zouden staan maar ik zie overal DELA op respectance.nl. En ik vraag me af hoe die omzet gegenereerd wordt.


    29 maart 2009 om 15:47
    lisette.ahrles

    @Jeroen: nou dan begrijp ik het eigenlijk helemaal niet meer. Want Richard Derks schrijft hierboven:

    Hoi Danielle, er zijn geen advertenties bij Respectance in de tributes omdat onze gebruikers hebben aangegeven dit niet op prijs te stellen.

    Is dat opeens veranderd als de telegraaf en dela zich aandienen? Of maakt het even niets meer uit wat ‘onze gebruikers’ ervan vinden als er geld te verdienen is? En ik denk niet dat dit voor DELA nu zo zinvol is. Volgens Alexa heeft Respectance.nl geen traffic.


    30 maart 2009 om 06:20
    jeroenmirck

    @Lisette: Dit is een artikel uit 2007, dus een beetje raar om iemand nu te houden aan iets dat hij twee jaar geleden heeft gezegd. Ik ken weinig bedrijven die hun bedrijfsstrategie in twee jaar tijd niet veranderen. Menige internetdienst start eerst reclameloos, om bij voldoende bereik advertenties toe te gaan staan. Verder is Alexa redelijk onbetrouwbaar. Ik geloof niet dat Respectance.nl, met een directe koppeling aan Telegraaf.nl, geen traffic heeft.


    30 maart 2009 om 06:36
    lisette.ahrles

    @Jeroen: ALs een wijziging van business model een strategische keuze is, zal daar niemand overvallen. Maar als je zelf zo expliciet stelt dat je gebruikers geen reclame wensen en je gaat het dan toch doen, vind ik dat raar. Zeker als dat 1 jaar is nadat je aangeeft dat gebruikers er geen prijs opstellen want volgens Emerce loopt de strategische alliantie sinds 2008. Dus of je gebruikers vinden binnen een jaar reclame wel leuk, of je doet iets waar van je eerder vaststelde dat je gebruikers het niet leuk vinden.

    En dat respectance.nl geen traffic heeft, blijkt juist door hun samenwerking met de telegraaf. Na de schiphol ramp toonde de telegraaf de respectance widget dagelang op hun voorpagina en toch bleef het aantal reacties maar zeer beperkt. Ongelofelijk maar waar.


    30 maart 2009 om 06:50
    Richard

    De Engels- en Nederlandstalig website van Respectance opereren duidelijk onder twee verschillende businessmodellen. Ik vermoed dat de twee hier met elkaar verward worden. De Engelse site is nog steeds vrij van reclame, zoals in 2007 (!) ook is aangegeven. De Nederlandse Respectance is pas online sinds eind 2008 en nooit banner-vrij geweest. Partner Dela is vanaf het begin betrokken bij Respectance.nl. Bovendien is gebleken dat de Nederlandse gebruiker de advertenties helemaal niet als vervelend ervaart.

    Dan nog, een businessmodel kan altijd veranderen, net zoals de markt.


    31 maart 2009 om 13:11
    lisette.ahrles

    Opvallend dat advertising juist door Amerikaanse bezoekers wel maar door Nederlandse bezoekers niet als storend wordt ervaren!

    Nu begrijp ik ook dat je zo bewust 2 verschillende businessmodellen hanteert! Dacht even dat het wellicht het gevolg was van het niet kunnen vinden van een Amerikaanse DELA. Dank voor je toelichting Richard


    31 maart 2009 om 13:22
    lisette.ahrles

    Dela kapt met Respectance.nl

    De samenwerking tussen Dela en herinneringsite Respectance.nl bleek niet meer dan een flirt. Dela trok zich onlangs terug uit het project, wegens gebrek aan succes. Martin Kersbergen, persvoorlichter van Dela: “In een half jaar tijd zijn er slechts driehonderd profielen aangemaakt op deze herinneringssite. Het blijkt bovendien dat mensen de site voornamelijk gebruiken om te condoleren.

    De profielen worden maar gedurende een korte tijd bezocht, hooguit een week of twee. Bezoekers keren nauwelijks terug om bijvoorbeeld foto`s of filmpjes te uploaden.” Dat gebeurt wel op community-achtige websites, zoals Hyves. Maar dan gaat het om kleine aantallen. Condoleancesites, zoals Condoleance.nl, voorzien wél in een behoefte, denkt Kersbergen. Dela sluit niet uit dat herinneringssites in de toekomst succesvol worden, maar voorlopig luidt de conclusie: de tijd is nog niet rijp.

    Bron: Het Uitvaartwezen, Nummer 5, 2009 – E-marketing


    4 juni 2009 om 07:36
    peter van Schaik

    tja, ik had het voorspeld…


    7 juni 2009 om 18:39
    ThomasNor

    unlimited website! courtesy up the vasty work. visit my website only if you are overwhelming 21 check this online adult toys portal, email server , buy Dildo


    20 april 2017 om 05:56

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!