
Bij de maandelijkse update van de Marcom Top 100 krijgen we regelmatig de vraag waarom we de Google Pagerank gebruiken als maat voor de populariteit van een weblog. De Technorati Ranking (die o.a. wordt gebruikt in Todd And's Power 150) zou daarvoor een betere maat zijn. Technorati definieert de Technorati Ranking als volgt:
(...) A Technorati Ranking relates to the number of sources that point to a particular weblog relative to other weblogs. The more sources referencing a weblog, the higher the Technorati ranking. The Technorati Ranking for a blog is displaying in URL Search results, Blog search results, and is dipslayed w the account profile for all claimed blogs. (...)Oftewel, net als bij de Google PageRank is de Technorati Ranking van een weblog afhankelijk van het aantal verwijzingen, in dit geval door andere weblogs die in de database van Technorati staan. Op dit moment indexeert Technorati 93,3 miljoen weblogs. Een goede uitleg van de Technorati Ranking is te vinden bij Modern Life.
In de laatste 6 maanden zijn er 34.341 links (afkomstig van 857 weblogs) geteld naar postings op Marketingfacts. Marketingfacts staat daarmee op plaats 2.925 in de Technorati Ranking en behoort werldwijd tot de 5.000 weblogs met de meeste autoriteit. Op deze manier heb ik de top 10 weblogs uit de Marcom Top 100 vergeleken met een aantal populaire weblogs zoals Geenstijl, Sargasso en mijn eigen Upstream. Geenstijl is met een Technorati Rank van 1.800 veruit de meest invloedrijke weblog gevolgd door Marketingfacts en Bright.
Ik heb niet alle Nederlandse weblogs meegenomen in deze analyse dus mocht je een weblog weten die thuishoort in dit rijtje dan hoor ik dat graag!