Google lanceert Hosted Site Search

18 juli 2007, 04:44

Een tijdje geleden lanceerde Google hun zogenaamde Custom Search. Hiermee kun je zelf een zoekmachine samenstellen die in de door jou aangegeven sites zoekt. Ook kun je andere personen mee laten doen in het aanbrengen van nieuwe sites waarin gezocht kan worden. Een leuk product met een belangrijk nadeel: als je geen universiteit of goed doel bent moet je verplicht de Adwords banners aan de rechterkant van je zoekresultaten tonen. Hiermee vervalt direct de mogelijkheid voor bedrijven om dit voor hun eigen website als interne zoekmachine in te zetten. Tot nu…

Gisteren werd bekend dat Google een Custom Search Business Edition gelanceerd heeft. Het product is gebaseerd op de gewone Custom Search en heeft daarnaast nog een flink aantal uitbreidingen:

  • Geen Adwords advertenties naast je zoekresultaten.
  • Uitgebreide aanpassingsmogelijkheden in de look en feel.
  • Zoekresultaten ook in XML formaat op te vragen.
  • Zelf ‘refinements’ aanbrengen, dat zijn links waarmee mensen hun zoekopdracht kunnen verfijnen.
  • Subscribed links, dat zijn links die je zelf gekoppeld hebt aan het gezochte keyword. Zo kun je mensen sturen naar een bepaalde pagina.
  • Basis rapportage voor het aantal zoekopdrachten en de meest gebruikte zoekopdrachten. Deze meest gebruikte zoekopdrachten kun je ook weer apart op je site plaatsen.
  • Beschikbaar te maken in alle talen

En wat kost dat dan allemaal? Websites met maximaal 5000 pagina’s betalen $100 per jaar en websites met maximaal 50.000 pagina’s $500. Vergeleken met andere hosted site search oplossingen is dat erg goedkoop, ik vond bijvoorbeeld dit overzicht dat ik zelf aangevuld heb:

Product, prijs per jaar

FusionBot, $2400

Google Mini, $1995

Spiderline, $1200

Freefind, $948

SiteLevel, $863

FindinSite, $720

Google Custom Search Business Edition (50.000 pagina’s), $500

PicoSearch, $498

Mysitesearch, $239

Innerprise, $228

Google Custom Search Business Edition (5000 pagina’s), $100

Conclusie

Met dit product wordt precies het belangrijke gat gevuld tussen de Google Mini en de normale Custom Search. De ene was te duur voor de kleinere sites en de andere toont Adwords reclame. Persoonlijk verwacht ik dat sites die kampen met een slechte zoekoplossing overstappen naar dit systeem. Wanneer je de hele site Organic gezien goed voor elkaar hebt zal deze zoekmachine perfecte resultaten kunnen weergeven.

Update

Een eerste review van Erik van Roekel.

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Peter van der Graaf

    Voor zoekmachine-optimalisatie is het een uitkomst dat Google weer een XML koppeling toelaat. Voorheen was Google al via een API bereikbaar, maar die ondersteuning werd stopgezet toen de Ajax varianten van custom search verschenen.

    Wat kun je ermee?

    Het grootste voordeel voor zoekmachine-optimalisatie is de onbeperkte mogelijkheid om filters toe te passen. Door het op diverse manieren filteren van de resultaten kun je erachter komen hoeveel gewicht er op de diverse onderdelen van het Google algoritme liggen. Wijzigingen in de regels kunnen dus sneller verklaard worden en tegenmaatregelen kunnen beter worden getest.

    En wat hebben gewone bedrijven eraan?

    Waarom nog een eigen interne zoekfunctie gebruiken als je kunt teren op de ervaring van Google? Het maken van een goede interne zoekfunctie is moeilijker dan het lijkt, zelfs als alle pagina’s uit een database komen. Door de vele filtermogelijkheden, kun je met eigen voorkeuren de zoekfunctie helemaal naar eigen hand zetten.

    Ik ga snel mijn uitnodiging voor het testen van de business edition gebruiken en alle mogelijkheden uitproberen. Misschien post ik binnenkort nog wat bevindingen.


    18 juli 2007 om 05:52
    Eric Klaassen

    Deze dienst ziet er interessant uit; ik denk zeker dat er behoefte naar is. Voor verschillende opdrachtgevers heb ik de normale Custom Search geïnstalleerd. De resultaten van de zoekfunctie zijn goed, maar er worden helaas Google Ads getoond.

    Deze oplossing lijkt daarom veelbelovend. Ben benieuwd naar je ervaringen, Peter!


    18 juli 2007 om 06:09
    Sjorsp

    Mooi product, denk dat dit voor veel grotere organisaties een prima alternatief is, ik doe zelf veel implementaties van grotere sites, en je ziet toch erg vaak dat zoeken problemen oplevert.


    18 juli 2007 om 10:09
    Feeder

    Heb hier weinig ervaring mee, maar hoe moet ik Google Coop in dit verband dan noemen?


    18 juli 2007 om 11:18
    Peter van der Graaf

    De eerste resultaten zijn veelbelovend. Ik heb nog geen output naar HTML gemaakt van de XML feed, maar heb wel al veel geprobeerd met de filter mogelijkheden. Alhoewel het grootste gedeelte van de filtermogelijkheden ook in normale Google resultaten te doen is (met wat query- en url-kennis), kun je daar vervolgens niet eenvoudig eigen scripts op loslaten en een eigen output creeeren.

    De testvariant die ik nu heb is onbeperkt in het aantal pagina’s, maar hij loopt volgende week af. Ik moet dus nog even kijken of mijn mogelijkheden niet teveel beperkt worden wanneer ik een betaalde licentie ga gebruiken. Deze testvariant voldoet in ieder geval aan al mijn wensen.


    19 juli 2007 om 12:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!