Google’s Custom Search valt tot nu toe een beetje tegen

31 juli 2007, 10:00

Google's Custom Search valt tot nu toe een beetje tegenTwee weken geleden schreef André Scholten een artikel over de introductie van Google’s Custom Search Business Edition (CSBE). Aangezien de zoekfunctionaliteit van Expression Engine te wensen overlaat, leek dit ons een goed alternatief om het enorme archief van Marketingfacts op een betere manier te ontsluiten.

Vlak voor zijn vertrek naar Finland regelde Marco daarom nog een licentie voor Google’s CSBE, in de hoop na zijn vakantie een betere zoekmachine te hebben. Helaas valt Google’s CSBE tot nu toe een beetje tegen.

Ik ben eerlijk gezegd een redelijk fan van Google door de interface en vaak goed doordachte functionaliteiten. Met Google’s CSBE lijken ze echter iets te overhaast een product in de markt te hebben gezet. Hoewel we vrij rap een werkende (beta) versie van Google’s CSBE voor Marketingfacts live hebben gekregen, lopen we tegen een aantal beperkingen op.

Probleem met rechten.

Zoals gezegd, Marco heeft vorige week een licentie aangeschaft voor 500 dollar. Die aanschaf loopt via zijn persoonlijke Google Account. Via dat account heeft hij alle rechten en mogelijkheden om Custom Search te customizen qua look and feel e.d. Tevens kan hij via een control panel andere personen benoemen tot zogenaamde contributors. Zij kunnen tot op zekere hoogte aanpassingen doorvoeren. En daar wringt nu net de schoen; Een contributor heeft een beperkt aantal rechten en kan een hele hoop dus niet. Hoewel we dus inmiddels de functionaliteit werkend hebben, kan ik (als contributor) niet eens het logo van Marketingfacts opnemen, laat staan de kleuren wijzigen etc.

Diegene die dus Google’s CSBE aanschaft, moet dus zelf ook een belangrijk onderdeel van de implementatie en configuratie doen òf zijn persoonlijke Google Account beschikbaar stellen aan anderen. En dat dus bij een ‘business edition’. Er zijn dus inmiddels al ontwikkelaars die e.e.a. voor een klant voor hebben opgezet en zich nu afvragen hoe ze eigenaarschap van de CSBE kunnen overdragen aan hun klant en het geheel switchen naar een ander account.

Dus bij deze een tip: Mocht je overwegen Google CSBE aan te schaffen open een tweede account bij Google waarop je dit aanschaft, wis daarna eventueel alle persoonlijke gegevens en geef userid/password van dat account aan diegene die de implementatie voor je gaat doen, om na implementatie weer password te wijzigen van dat account.

Snelheid van indexeren.

De zoekresultaten die via Google’s CSBE worden getoond komen uit de grote database van Google. De mate waarin je zoekresultaten dus actuele content bevatten, is dus afhankelijk van de snelheid waarmee je site wordt geïndexeerd. Bij Marketingfacts is dit binnen enkele uren het geval, maar voor andere sites kan dit aardig oplopen Tot die tijd tref je de nieuwe content niet aan in je zoekresultaten. Indexering kan daarbij soms oplopen tot meer dan een week. Google geeft je op dat vlak geen enkele garantie of indicatie, maar wel een aantal tips. Iets dat je dus terdege moet beseffen.

Je koopt met Google’s CSBE dus eigenlijk enkel het recht om de zoekfunctionaliteit van Google op je site aan te bieden en daarbij de layout aan te passen. Aanschaf van CSBE levert je (terecht) geen voordeel op ten aanzien van de indexering door Google in het algemeen. Om sneller nieuwe content te kunnen tonen in de zoekresultaten zou wellicht additioneel via rss of op andere wijze nieuwe content lokaal kunnen worden toegevoegd aan de zoekresultaten totdat deze door Google zelf is geïndexeerd. Maar dit zit er op dit moment niet in.

Support van Google.

Natuurlijk wordt er de nodige support aangeboden via documentatie voor developers, supportpages en ook via Google Groups specifiek voor Custom Search. Vertegenwoordigers van Google zelf ben ik echter in die discussion groups tot nu toe niet tegengekomen en vele vragen blijven onbeantwoord of komen herhaaldelijk terug omdat gebruikers elkaar ook (nog) niet kunnen helpen. Je komt dus veel tegenvallende reacties tegen van gebruikers rondom het niveau van support deels omdat alleen Google zelf, door aanpassing van de service, een oplossing kan bieden.

To be continued.

In ons geval is dus met name het ophangen van de rechten via de control panel aan een persoonlijk account, de bottleneck. Marco is de maand augustus nog vrij, dus mag hij de uitdaging aangaan de boel op te zetten of we moeten maar eens bij hem in Arnhem langsgaan en vanuit zijn laptop de boel configureren. Maar eerlijk gezegd hoop ik van harte dat Google op korte termijn de problemen oplost.

Benieuwd wat jullie ervaringen zijn met Google’s CSBE!

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

6 Reacties

    André Scholten

    @Gerard: zoektechnologie op een site is echt ontzettend moeilijk om efficiënt in te richten en snel te maken. Daarom is de keuze voor een zoekoplossing die zich bewezen heeft, snel en niet te duur is makkelijk gemaakt.

    Vergelijk de snelheid van beide zoekopties maar eens met elkaar. Daarnaast heeft Google zijn relevantie algoritme beter voor elkaar dan menig ander zoekmachine, dat kan ook een keus zijn om Google te gebruiken.


    31 juli 2007 om 12:05
    André Scholten

    @Erik: Google CSBE kan ook zoekresultaten leveren in XML formaat. Dat biedt de mogelijkheid om de resultaten in elke gewenste layout aan te bieden en hem zo helemaal in MF te integreren. Dan zie je niet eens meer dat het Google is.


    31 juli 2007 om 12:12
    Michel Rijnders

    Google CBSE doet precies wat ze zeggen dat het doet met betrekking tot de zoekresultaten. Daarnaast is er mooi de mogelijkheid om een lokale xml-feed op te nemen en zo actuele gegevens ook doorzoekbaar te maken. Buiten dat de serviceondersteuning tegenvalt en de autorisatie beter geregeld kan worden is er dan toch niets mis mee?

    Het enige waar je uiteindelijk die 500 euro voor betaalt is het verwijderen van de ads, omdat je de rest ook gratis voor elkaar kan krijgen.


    31 juli 2007 om 12:18
    Peter van der Graaf

    Voor mijn testlicentie afliep heb ik nog een aantal proeven gedaan met de XML output. Deze is zeer eenvoudig in een eigen vormgeving te zetten.

    Het nadeel is wel dat je vast zit aan de standaard snippet (korte omschrijving) grootte en tekst selectie. Omdat die waren geoptimaliseerd op het trekken van extern verkeer via Google.nl, waren ze net iets minder aantrekkelijk in de interne zoekmachine.

    Voor mijn Google algoritme tests werkt het redelijk goed, maar ik heb nog geen lopend project gevonden waarop ik een betaalde variant wil toepassen als interne zoekmfunctie.


    31 juli 2007 om 13:09
    NilsR

    @Erik, Marco: we moeten toch echt snel weer eens praten. In Nederland hebben we een fraaie zoekdienst die jullie wellicht kan helpen…Alle artikelen die jullie publiceren binnen 5min in een volledig customizable index 😉


    1 augustus 2007 om 06:38

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!