Einde van de pageview als meetinstrument in zicht? (2)
Nielsen//NetRatings laat via een persbericht (pdf) weten dat het een nieuwe parameter heeft toegevoegd aan de bestaande metingen, namelijk de tijd die een websitebezoeker besteedt aan een website. Ook bij Nielsen is daarmee het besef doorgedrongen dat in de tijd van web 2.0-technologie de ‘pageview’ niet meer geschikt is als meetinstrument.
Eind vorig jaar liet de Stichting Internetreclame (STIR) al weten dat het de ‘pageview’ zou laten vervallen als meetinstrument omdat het niet meer gebruikt kan worden als criterium om websites onderling met elkaar te vergelijken. STIR heeft de pageview inmiddels vervangen door het begrip ‘bereik’ (aantal unieke bezoekers).
Zowel nationaal als internationaal is er veel aandacht voor de stap van Nielsen. Het lijkt daarmee het definitieve einde van de pageview. Peter Wiegman (STIR) stelt op mediaonderzoek.nl terecht de vraag of bezoektijd voor internet een geschikt meetinstrument is. Niet alleen is de functionaliteit van veel websites totaal verschillend (denk aan zoekmachines vs nieuwssites), maar ook is het op internet niet ongebruikelijk om meerdere websites open te hebben (zonder ze echt te gebruiken).
Kleine correctie Marco: de pageview is vervangen door bezoek. Bereik was er al.
@Peter: je hebt gelijk; alhoewel, bij de STIR is eigenlijk de pageview komen te vervallen en niet vervangen toch?
Denk overigens wel dat ook STIR zal moeten nadenken over hoe het in de toekomst engagement wil meten. Zijn daar al ideeen over?
Vind het aantal pageviews toch vaak wel interessant om te weten, dus goed dat dat nog in de rapportage zit. De bezoektijd kan enorm worden doordat men 1 of meerdere sites open laat staan terwijl men met andere zaken bezig is (of ’s nachts). Pageviews geven toch vaak ook een indicatie van het actieve gebruik.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!