Stand van zaken zoekmachinemarketing in Nederland

1 juli 2007, 17:20

{title}Een weinig originele titel die ik gebruik (lees: kopieer) vanuit het weblog van Eduard Blacquière om zijn afgeronde onderzoek in de schijnwerpers te zetten. Dit onderzoek gaat over de Nederlandse zoekmachine marketing markt met de bijbehorende spelers. Dit onderzoek heeft Eduard gedaan in het kader van zijn studie Business & Retail management aan de Hogeschool Rotterdam. Voor de uitgebreide marktinformatie heeft hij 24 personen geinterviewed die zich in meer of mindere mate met het vak bezighouden.

Ik heb het onderzoek doorgelezen en ik moet zeggen: een ‘must read’, nog nooit eerder is deze tak van sport zo duidelijk in kaart gebracht. Het uitgebreide rapport is als PDF te downloaden. Eduard komt zelf met de volgende conclusies:

  1. De markt van zoekmachine marketing in Nederland anno 2007 is een jonge en ongestructureerde markt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.
  2. Het onderscheidend vermogen van de zoekmachine marketing bureaus is beperkt, wat het tot een ondoorzichtige markt maakt, met name voor afnemers.
  3. Op dit moment is de schaalgrootte van een zoekmachine marketing bureau in feite het enige duidelijke onderscheidende vermogen, wat doorwerkt in onderscheid op doelgroep, aanbod, prijs en service.
  4. Er zijn gaten in de markt voor wat betreft de specialismen, omdat de zoekmachine marketing bureaus op dit moment een duidelijk ‘DNA’ missen.
  5. De bestedingen aan zoekmachine marketing worden geschat op de helft van de totale online advertentie bestedingen. De ondervraagde partijen schatten de marktomvang op dit moment gemiddeld op 200 miljoen euro.
  6. De komende jaren zal de concurrentie toenemen, met name op het gebied van zoekmachine adverteren vanwege de lage toetredingsdrempels. Schaalgrootte is met name op dat gebied een belangrijk onderscheidend vermogen vanwege de kortingen die de zoekmachines bij hoge inkoopvolumes verstrekken.
  7. Door toename van kennis in de markt zal zoekmachine marketing steeds meer ´in huis´ worden gehaald door afnemers, zowel adverteerders als mediabureaus. Dat vereist een verschuiving van een productiegedreven naar een dienstgedreven rol bij de zoekmachine marketing bureaus.
  8. Er zal meer differentiatie en een meer duidelijke marktverdeling komen, waarbij overnames en fusies van zoekmachine marketing bureaus door andere mediabedrijven waarschijnlijk zijn.
André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

10 Reacties

    media

    Heb het rapport al een tijdje terug mogen lezen en inderdaad een uitstekend overzicht van de Nederlandse markt. Nogmaals complimenten Eduard!


    1 juli 2007 om 17:27
    eduardblacquiere

    Dank voor het lovende artikel en de complimenten!

    Hierbij bedank ik nogmaals alle partijen voor hun medewerking en bijdrage, waar het Marktonderzoek Zoekmachinemarketing Nederland 2007 het mooie resultaat van is!


    1 juli 2007 om 19:05
    media

    Andre (en Eduard), met alle respect maar ik heb de titel toch maar even aangepast. Juf Ingrid zou uit haar vel schieten! 😉


    1 juli 2007 om 19:19
    Remi

    Titel is er niet echt zoekmachine vriendelijker op geworden… 😉


    2 juli 2007 om 04:22
    media

    Hoe zou jij ‘m hebben genoemd Remi?


    2 juli 2007 om 04:36
    Thijs

    Ik ga het rapport nog lezen, maar de conclusies zien er erg helder uit, complimenten.


    2 juli 2007 om 05:02
    Olchert Vels

    Prima stuk inderdaad en geeft een goede indruk van de markt anno mei 2007, maar mis nog wel een visie op de rol van belangrijke ontwikkelingen als conversie (pay per action), video en search , vertical search en local search.


    2 juli 2007 om 08:54
    eduardblacquiere

    @Olchert,

    Dankjewel!

    In dit onderzoek was het niet relevant om uitgebreid in te gaan op de ontwikkelingen die je noemt. Uiteraard zijn die ontwikkelingen in het onderzoek wel genoemd als belangrijke trends.


    2 juli 2007 om 09:06
    Ronald van Klooster

    Beste Eduard,

    Goed dat je zo’n onderzoek hebt uitgevoerd. Maar toch wat commentaar….Je hebt in mijn beleving alleen een marktonderzoek gedaan volgens het inside out principe. Je gaat met de meeste informatie vanuit de SEM wereld aan de slag (zie deelnemende partijen) terwijl ik juist had verwacht dat je meer buiten de muren van SEM markt informatie had kunnen toevoegen. In je conclusies zet je zaken neer die in mijn beleving buiten de SEM wereld anders worden opgevat. Als je meer buiten de SEM wereld was gaan praten met bedrijven die met een pitch bezig zijn dan had je een completer beeld gekregen. Er zit zeker weten een onderscheidend vermogen tussen de bureaus. Je conclusie is dus wat mij betreft te eenzijdig bepaald. Overigens heb je in de SEM wereld met de juiste representatieve mensen gesproken. Laat ik dat nog even duidelijk maken.

    succes en groet,

    Ronald


    2 juli 2007 om 09:37
    eduardblacquiere

    @Ronald, Dank voor je reactie. Ik snap dat je graag meer informatie van buiten de SEM markt had willen zien, maar omwille van de beperkte tijd heb ik eerst de focus op SEM partijen gelegd. Daarnaast heb ik redelijk wat partijen buiten de SEM markt gesproken (ook met ‘pitch-ervaring’), die zeker waardevolle informatie hebben toegevoegd wat is meegenomen in het onderzoek. Ik stel niet dat er geen onderscheidend vermogen is, maar dat er geen duidelijk onderscheidend vermogen is (bijvoorbeeld in vergelijking met meer volwassen markten als UK en VS), juist met name buiten de SEM markt! Uiteraard is dat per doelgroep/segment verschillend.


    3 juli 2007 om 07:11

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!