Traditionele reisbureaus scoren goed in onderzoek online reisbranche

24 juni 2007, 20:03

Traditionele reisbureaus scoren goed in onderzoek online reisbranche

Afgelopen week publiceerde Netprofiler de resultaten van een onderzoek naar de online positionering van de reisbranche. In het onderzoek waarin 30 reisbureaus zijn meegenomen, kwam Vaya.nl als beste uit de bus gevolgd door D-Reizen en Bizztravel. Van de traditionele (fysieke) reisbureaus scoren D-Reizen, Kras, Neckermann, Arke en Thomas Cook een top 10 positie.

De top 10 ziet er als volgt uit:

1. Vaya 7,77

2. D-reizen 7,70

3. Bizztravel 7,60

4. Kras 7,59

5. Neckermann 7,57

6. Eliza was here 7,54

7. Oad reizen 7,52

8. Hotelplan 7,40

9. Arke 7,35

10. Thomas Cook 7,34

De Online Audit Reisbranche 2007 van Netprofiler is opgedeeld in 4 aandachtsgebieden: website usability, online advertising, zoekmachine marketing en e-mail nieuwsbrief. Voor elk van deze 4 aandachtsgebieden zijn beoordelingscriteria opgesteld waaraan de 30 reisbureaus zijn getoetst. Opvallend is dat geen van de reisbureaus uitblinkt in alle online marketing disciplines.

Bij de website usability is gekeken naar het aantal categorieën voor verschillende vakantiesoorten, de zoekopties, de weergave van zoekresultaten, de boekingsformulieren, de weergave van de reissom, recensies van andere boekers, design, usability en interactiviteit. Op dit aspect kwam Ferio als beste naar voren gevolgd door Oad Reizen.

Voor de score op online advertising, zijn de online bannercampagnes over het afgelopen 1,5 jaar geanalyseerd. De online advertising is beoordeeld op bereik, sites waarop geadverteerd is, duidelijkheid van de boodschap, merkbeeld, interactiviteit, diversiteit en de landingspagina’s. Arke en Pharos reizen noteerden de hoogste scores.

Voor de zoekmachine marketing activiteiten is in samenwerking met Peter van der Graaf gekeken naar de organische zoekresultaten. Denk daarbij aan indexeerbaarheid, focus tekst, focus intern, links extern en leeftijd van de site. Betaalde resultaten zijn buiten beschouwing gelaten aangezien van buitenaf niet goed te beoordelen is hoe een dienstverlener hierop scoort. Kras scoort het beste op dit onderdeel gevolgd door Expedia en Thomas Cook.

Tot slot zijn de e-mail nieuwsbrieven geanalyseerd. Gekeken is naar het beschikbaar zijn van een nieuwsbrief, het inschrijfgemak, het design, de landingspagina en de mate van personalisatie. Uit het onderzoek komt naar voren dat Vaya en D-Reizen op dit onderdeel het best scoren.

De 30 bureaus die zijn meegenomen in het onderzoek zijn: Arke, Bizztravel, De Jong intra, D-reizen, Economy Holidays, Eliza was here, Elmar reizen, Expedia, Ferio, Fox vakanties, Globe Reisburo, GoBest, GoGo Tours, Gomundo, Hotelplan, Jiba, Kras, Neckermann, Oad reizen, Peter Langhout reizen, Pharos reizen, Quick travel, Sudtours, Sunrise Travel, Sunweb, Thomas Cook, Toerkoop, Vakantiediscounter, Van der Valk vakanties en Vaya.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

7 Reacties

    Ruben’s Online Marketing

    Leuk onderzoek, maar wel wat ondoorzichtig en makkelijk gecopypaste van het persbericht 😉

    Ik ben erg benieuwd naar de echte toetsingscriteria. Van bijvoorbeeld D-reizen heb ik toch een iets ander beeld dan een nr. 2 positie, ookal hebben ze nog zo’n goede nieuwsbrief. Peter, care to share? 🙂

    Zal Frans Appels van Netprofiler eens mailen en vragen naar de opzet.


    25 juni 2007 om 05:37
    media

    @Ruben: die conclusie is te kort door de bocht. Heb een aantal mailtjes gewisseld met Frans Appels van Netprifiler om meer info te krijgen over de methodiek. Als je goed leest zie je dat hierboven meer informatie staat dan hetgeen je in het persbericht kunt vinden. Ben het wel met je eens dat het nog wel wat beter toegelicht had mogen worden maar meer informatie kreeg ik helaas niet.


    25 juni 2007 om 05:41
    Yuri

    Als spreek namens Eliza was here, ben ik blij te lezen dat wij op de goede weg zijn. In minder dan 3 jaar staat er toch een goede organisatie met een ‘sterke online profilering’. En dat is iets waar bij best trost op zijn…


    26 juni 2007 om 08:31
    Ronald

    Interessant onderzoek, alleen erg jammer dat de begrippen reisbureau en reisorganisatie ook hier weer door elkaar gehaald worden.

    Oad, Neckermann, Bizztravel en Vaya bijvoorbeeld zijn reisorganisaties en geen reisbureaus. Het enige echte online reisbureau dat hier tussenstaat, is D-Reizen. Dit is de enige website waar reizen geboekt kunnen worden van verschillende reisorganisaties.

    Wat mij betreft is het dus wel een beetje appels met peren vergelijken.


    27 juni 2007 om 04:57
    Peter van der Graaf

    Beetje late reactie, maar hierbij alsnog:

    Ik heb voornamelijk de toetingscriteria bepaald voor zoekmachinevriendelijkheid, focus en autoriteit in de organische zoekresultaten.

    Hierin werd voornamelijk meegewogen hoe bewust er moeite werd gedaan en goede keuzes zijn gemaakt om een ranking te bewerkstelligen en ook op longtail termen te targeten. Het kan dus zijn dat de volgorde in het zoekmachinemarketingcijfer niet geheel overeenkomt met de volgorde in rankings op toptermen. Maar in zo’n geval gaat het er meer om dat het beschikbare budget slim lijkt te zijn ingezet. De budgetten kunnen namelijk veel verschillen zonder dat dat betekent dat je zoekmachinemarketing goed aanpakt.

    @Ruben: Ik weet niet in hoeverre SEM bij het totaalcijfer is meegerekend en weet ook niet meer op de hoeveelste SEM plek D-reizen stond. Dat Kras, Expedia en Thomas Cook op veel SEM onderdelen goed scoorde kan ik me wel herrinneren, maar ook de eindscores daarvan weet ik niet direct. Ik zal binnenkort het eindrapport eens goed doorlezen, maar ben ervan overtuigd dat dit voornamelijk voor de onderzochte bedrijven zeer nuttige informatie is.


    27 juni 2007 om 06:46
    Ruben’s Online Marketing

    Marco: true, maar wilde er toch effe tegenaan schoppen 😉

    Ronald: Dat vind ik niet, de consument ziet ook echt geen verschil tussen een reisorganisatie en een reisbureau. Hij ziet gewoon een website waar ‘ie een reis kan boeken.

    Peter: OK thanks, ben nog steeds benieuwd naar de inhoud van het onderzoek, je weet me te vinden 🙂

    Ik mis trouwens een van mijn favoriete websites: Corendon.nl. Jammer dat die er niet bij zaten, die hebben de boel goed op orde.

    Heb tot nu toe geen antwoord gehad op mijn mail naar Frans trouwens.


    27 juni 2007 om 08:50
    mvkranenburg

    Wat doen Quick Travel (/) en Economy Holidays (?) in deze lijst? Ik zit nu ruim 12 jaar in Travel en Ecommerce maar van deze sites heb ik nog nooit gehoord. Verder had in in iedergeval toch Sunweb in een Top10 positie verwacht. Dit is de hardst groeiende en meest succesvolle online Touroperator. Dus Ruben ik ga Frans ook maar eens even bellen voor meer achtergrond informatie. En als ik het rapport binnen heb zal ik indien nodig meer informatie aan deze post toevoegen.


    28 juni 2007 om 07:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!