Investeerders zien potentie in nieuwssite Daylife

25 juni 2007, 03:13

De Amerikaanse nieuwssite Daylife heeft ongeveer 8 miljoen dollar bij elkaar gesprokkeld bij meerdere investeerders waaronder The New York Times. Volgens Sander Duivestein van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (ViNT) is dat opvallend, want Daylife doet volgens hem niet veel meer dan RSS feeds van derden verzamelen en overzichtelijk aanbieden. De zoveelste Digg-variant dus, gebaseerd op het opbouwen van een community die nieuwsitems prioriteert. Niets nieuws, waarom dan zoveel geld erin pompen?

In een recensie over Daylife, geschreven vlak na de start van de site begin januari 2007 is een positiever geluid te horen:

‘Daylife is all about using cool graphs, charts, timelines, and connections to make current events something more than just words and photos. And it’s automated. This could be just what the Internet needs.’

Precies wat het internet nodig heeft? De investeerders zien er in ieder geval brood in, wat zou kunnen betekenen dat Daylife zich wel degelijk onderscheidt van andere aggregatiesites. De site lijkt in ieder geval context te scheppen, dat is alvast aardig. In het artikel op ViNT concludeert Duivestein dat ‘de nieuwsmarkt nog niet verzadigd is.’

Maar: menig sociale netwerksite sneuvelt. Annet de Graaf schreef daar in een artikel over nieuwe sociale netwerken twee weken geleden over: ‘Men spreekt met spot over YASNS (yet another social networking service)’. Digg is op het gebied van sociale netwerksites die met nieuws van doen hebben in ieder geval marktleider, zo blijkt uit deze statistieken voor sociale netwerksites YouTube, Digg, MySpace en Facebook.

In Nederland is het aantal Digg-klonen nauwelijks nog bij te houden (meer daarover in dit artikel: Omroep.nl test eigen Digg-kloon). De bekendste Digg-varianten zijn eKudos en Nujij.nl (lees ook: Nu.nl experimenteert met eigen Digg-kloon).

Alles leuk en aardig, maar het succes van Digg lijkt niet te overtreffen, met meer dan 1 miljoen gebruikers. Of Daylife mag hopen op hetzelfde succes als Digg met deze financiële injectie? In ieder geval niet als de meeste internetters Daylife een YASNS vinden!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

1 Reactie

    jerbe

    Misschien heeft het ermee te maken dat Michael Arrington een minderheidsaandeel heeft, net als Dave Winer. Dat wil nog wel eens helpen.


    25 juni 2007 om 04:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!