54 procent winstgroei bij internetbureaus

25 juni 2007, 16:38

Het gaat goed in de internetbranche, zo blijkt uit een marktanalyse van Heliview onder internetbureaus, uitgevoerd in opdracht van Platform voor Internet Bureaus in Nederland (PIBN). Met name de omzet- en winstcijfers laten een positieve ontwikkeling zien. Hierin zie je respectievelijk een groei in 2006 ten opzicht van 2005 van 29% (omzet) en 54% (winst). De omzetgroei is vooral te herleiden binnen de zakelijke dienstverlening. Het gemiddeld aantal werknemers per bureau is 39; ook dat aantal is het afgelopen jaar gegroeid, evenals het aantal klanten per bureau.

Vorig jaar rapporteerde PIBN nog een omzet van 200 miljoen euro; volgens deze nieuwe cijfers zou de omzet uitkomen op ruim 300 miljoen euro. Eerder dit jaar schatte Pitchview.nl de totale omzet van online bureaus op een half miljard euro.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

5 Reacties

    VR

    Indrukwekkende cijfers Marco, en goed om bevestigd te zien.

    Zou wel eens de cijfers van communicatiebureaus in 2006 en 07 ernaast willen leggen…


    25 juni 2007 om 19:58
    Floris van den Berg

    Absoluut. Zou best een pdf willen van de complete marktanalyse…


    26 juni 2007 om 15:54
    Christian Schrijner

    Ik heb een vraag en hoop dat iemand die dit leest mij hiermee kan helpen. Ik moet voor school een stuk schrijven over de ontwikkeling die de markt voor internet videodiensten in de komende 2 jaar gaat maken. Kan iemand mij vertellen waar ik dergelijke informatie kan vinden? En anders zou ik graag informatie krijgen over ontwikkeling in de afgelopen jaren in Nederland. Zodat ik door die analyse een toekomstverwachting kan geven. Als iemand mij hiermee kan helpen graag.

    Gr, Christian


    26 juni 2007 om 19:45
    Alex Hoogeveen

    Een schatting van een half miljard en dan uitkomen op 300 miljoen? Overigens zijn de voorwaarden om lid te worden van PIBN:

    -core-businessis: internet gerelateerd: 75% van de omzet

    -multiservice propositie: macrom / desgn & techniek in huis

    (minimale) jaaromzet: € 1.000.000,-

    -ervaring: minimaal 3 jaar bestaand of aantoonbare ervaring

    -zelfstandigheid: minimaal 50% van de omzet

    -projectverantwoordelijk

    -financiële stabiliteit en continuïteit

    -kwantitatieve en kwalitatieve gegevens kunnen controleren (bijv. accountant)

    Ik ben benieuwd of er in dit onderzoek ook de kleinere bureaus zijn onderzocht. Heeft er iemand het hele onderzoek?

    @ Christian: wat voor videodiensten allemaal, alleen betaalde of ook diensten zoals youtube? Anders kan je het beter internationaal bekijken, internet kent immers geen grenzen 😉


    27 juni 2007 om 06:06
    Jann de Waal

    @Alex & Floris:

    Het (jaarlijkse) onderzoek is door Heliview uitgevoerd onder de aangesloten PIBN-leden en dat zijn idd veelal de wat grotere bureaus. Het doel is de bureaus van benchmarks te voorzien (zoals omzet, winst, eigenvermogen, portfolioprofiel, tarieven, salariëring, etc). Het rapport is daarom exclusief voor PIBN-leden bestemd.

    Natuurlijk zijn er uit het onderzoek best een aantal interessante, meer algemene conclusies te trekken. We zullen een aantal trends op een rijtje kunnen en ze volgende week hier posten.

    Overigens is het verschil tussen de market cap van PitchView (500mio) en Heliview (300mio) te verklaren uit de scope/definities die gehanteerd zijn. En misschien ook wel omdat het Heliview onderzoek vertrouwelijk is ;-)..


    27 juni 2007 om 12:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!