Vakantie zoekers zijn snelle boekers

Vakantie zoekers zijn snelle boekers

Uit een onderzoek binnen de bij ons beschikbare getallen zien we dat veel van de vakantiezoekers snelle boekers zijn. Bekijk eerst onderstaande grafiek even:

{title}
(de getallen zijn genormaliseerd, de y-as is fictief)


We hebben een vijftal klanten tegenover elkaar gezet om zo de algemene trend in de conversie snelheid te kunnen bekijken. De getallen zijn genormaliseerd zodat elk van de vijf sites 1000 conversies in de meting hebben. Het is leuk om te zien dat veel bezoekers al binnen een uur overgaan tot het boeken van de vakantie. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het land, type en budget al vooraf overlegd en bepaald worden. Hierdoor kunnen snel enkele sites nog even vergeleken worden om vervolgens direct over te gaan tot het boeken.

 

Uitzondering
Er is één uitzondering: de donkerblauwe lijn is van een site die vakanties niet als core business heeft. Men doet er hier toch meerdere dagen over om over te gaan naar het converteren. Het lijkt er op dat deze site op het gebied van vakanties iets minder vertrouwen geniet en men dus langer over het beslissen doet.

Dip
Een ander opvallend punt is dat er in de periode van 1 tot 2 uur na het eerste bezoek zeer weinig geboekt wordt. Er wordt dus of direct besloten tot boeken of men gaat eerst in overleg wat enige tijd kost. Dit heeft te maken met de zogenaamde “pauzetijd-zoekers-privetijd-boekers”, vaak zit daar enkele uren tussen.

Uit dit onderzoek blijkt dat zoekmachine marketing van essentieel belang is. Veel mensen die op zoek gaan zullen binnen een uur boeken. Als je jezelf dan niet onder de aandacht hebt kunnen brengen ben je die klanten misgelopen.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Heel herkenbaar: Ik val zeker wel binnen die 1 uur categorie en zweer eigenlijk al jaren bij Jiba. Maar check wel altijd de reis waar ik mijn oog op heb laten vallen bij een aantal andere sites. Toch is er vaak ook een soort van 'voorwerk' in de vorm van algemene oriëntatie. De piek bij onmiddellijke beslissers (<1h) zou misschien wijzen op eerder voorwerk op andere sites?

    geplaatst op
  • Dit gaat wellicht op voor de meeste reisorganisaties, maar bij groepsreizen zien wij toch echt dat klanten er langer over doen om een boeking te maken. Klanten hebben toch iets meer tijd nodig om te besluiten of ze met een groepsreis mee willen.

    Wij zien onze boekingen dan ook vooral in het 1 tot 7 dagen tijdspad.

    geplaatst op
  • Persoonlijk herken ik mij niet in dit patroon. Misschien als je een favoriete aanbieder hebt, zoals Henri. Maar zelfs dan check je de prijzen bij je favoriet en ga je vervolgens kijken bij aan aantal andere aanbieders (dat doe ik tenminste). Dit als je al weet waar je naar toe wilt. Als ook dat nog open is, duurt het proces volgens mij nog langer. Ook bij klanten in de reisbranche zien wij een ander beeld. Kun je iets meer loslaten over de methode van meten? Gaat het over vluchten, vakantiehuisjes, hotels (of allemaal)?

    geplaatst op
  • Ik zou graag iets meer informatie willen hebben over de aanbieders. Soort vakantie, gemiddelde reissom en periode van meten lijken me erg van invloed op deze trend.

    geplaatst op
  • Ik vermoed dat deze getallen herleid zijn naar aanleiding van een klik op een adword en dat de organische resultaten hier bv. niet bijzitten(?). Is deze meeting getraced vanaf het eerste bezoek aan de converterende site?

    Uit eigen ervaring zie ik dat "organische verkopen" in de reisbranche over het algemeen binnen een langere periode tot stand komen; 1 tot 8 dagen. Vaak liggen hier de bestedingen ook lager! Vanuit de Adwords wordt er ook mijns inziens sneller geboekt, maar binnen enkele uren een boeking is eerder een uitzondering.

    geplaatst op
  • Om bepaalde redenen kan ik niet alles bekend maken. Wel kan ik zeggen dat het allemaal totaal andere vakantieaanbieders (andere reizen, andere prijzen) zijn en dat de meting over de maand Mei gaat. Het is ook niet mijn bedoeling een uitgebreid onderzoek te plaatsen maar meer een trend te laten zien in de conversietijden.

    geplaatst op
  • Interessante cijfers, maar ik sluit me aan bij Tim de Vrind m.b.t. de gemiddelde tijd voor een boeking. Ook ik zie vaker langere doorlooptijden. Ik kan me voorstellen dat dit ook sterk samenhangt met de manier van meten. Als terugkerende bezoekers niet als zodanig worden herkend, maar als een nieuwe unieke bezoeker worden geanalyseerd, dan gaat de gemiddelde tijd per boeking automatisch omlaag. Daarnaast zal het zwaartepunt van de verdeling in dat geval ook opschuiven naar de linkerkant van de grafiek. Deze opmerking onder andere n.a.v. de comScore studie over het herkennen van terugkerende bezoekers.

    geplaatst op
  • Beste Andre, Leuk onderzoek en ben erg benieuwd naar je mix van organisaties. Zijn het touroperators die online opereren of zijn het reisbureaus die online activiteiten hebben. Je schetst hier een beeld dat logischer wijs vragen oproept omdat je niet met belangrijke info komt, die de feiten onderbouwen.

    Daarnaast zeg je "Het is leuk om te zien dat veel bezoekers al binnen een uur overgaan tot het boeken van de vakantie. Dit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat het land, type en budget al vooraf overlegd en bepaald worden." Je neemt aan dat dit zo is en dat blijft natuurlijk niet overeind in een onderzoek. Onderzoek heeft uitgewezen dat je twee tot drie groepen boekers hebt: de vroegboekers (voldoen deels aan jou profiel hierboven), de koopjesjagers (stellen steeds verder uit tot vertrek), de lastminutes (we gaan wel, we gaan niet en stellen steeds verder uit).

    Interessant om te weten is dat een bezoek tot conversie (alleen boekers gemeten), gemiddeld 7 min. duurt. Wij werken ook met dit soort onderzoeken maar dan middels datamining en webanalytics (HBX en Memetrics). Dit zijn overigens niet alleen unieke bezoekers ;-).

    Misschien eens interessant je onderzoek te delen. Wij zijn een reisorganisatie met 12 labels onder onze vlag. Wij verzorging de online activiteiten/handeling etc. voor o.a.: Transavia.com, Schiphol.nl, eBookers.nl, Vliegwinkel.nl, ElmarReizen.nl, VakantieDiscounter.nl, Wehkamp.nl, etc. Als je eens dieper in het onderzoek wil duiken, dan geef je maar eens een gil.

    Groeten, Gino Goossens

    geplaatst op
  • @Andre,

    Stel je doet dit via Adwords, is het dan ook zo dat je overal het zelfde type adwords hebt gehanteerd?

    Hiermee doel ik op het AIDA model, in welke fase trek je deze bezoekers naar die websites toe? Want juist daar lijkt mij het grote verschil te zitten tussen snel boeken en verdere orientatie!

    geplaatst op
  • Ik neem aan dat het hier niet uitsluitend om eerste clicks gaat? Het "probleem" in de reisbranche is juist dat mensen bijna nooit direct na hun _eerste_ zoekopdracht een boeking doen.

    Deze data laat (neem ik aan, correct me if I'm wrong) zien dat veel mensen, als ze een beslissing hebben gemaakt, nogmaals de zoekmachine gebruiken om weer naar de site van hun keuze te komen. Dit is sowieso niet erg makkelijk te meten door het cookie-vrees probleem. Mensen die cookies (laten) verwijderen, of op een andere computer boeken dan orienteren, zorgen dat deze data meer naar snelle conversie ruikt dan eigenlijk het geval is.

    Dus: deze data betekent dus niet (per se) dat mensen die zoeken en klikken, snel converteren.

    Andre: correct?

    geplaatst op
  • Tevens is het van belang om te zien welke dagen de metingen zijn. In de weekenden converteren de meeste bezoekers na een 'eerste' bezoek op de website. Ook de avonden, wanneer er overdag een oriëntatie is geweest, boeken veel mensen 'direct' hun vakantie. We kunnen aan de hand van IP/ cookie zien wie er dezelfde dag boekt en wie een dag later.

    Daarnaast zien we ook dat mensen gemiddeld drie sites bezoeken alvorens over te gaan tot een boeking. We zien dat bv binnen ons label netwerk en de afkomst die we meten.

    Het aantal boekers die daadwerkelijk de cookie verwijderen is in % vrij klein. Alleen werk en thuis is natuurlijk niet te volgen. Als je een meerwaarde biedt om bv info opnieuw te vragen, dan zou je dit wel kunnen meten.

    Overigens is het geen "probleem" in de reisbranche, maar juist een uitdaging. Met vakantiediscounter hebben we bv uitstekende retentie cijfers! Het is dus mogelijk mensen wel bij een eerste bezoek te laten boeken. Uiteindelijk vissen de consumenten allemaal uit dezelfde vijver bij dezelfde touroperators via een reisbureau (niet een touroperator). Dat moeten we wellicht wat transparanter maken ;-).

    geplaatst op
  • @Ruben: correct, ik had wellicht onderscheid moeten maken tussen nieuwe en terugkerende bezoekers.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.