ReclameReview: Hi

ReclameReview: Hi

De nieuwe campagne van Hi valt op. Maar wat vinden we er eigenlijk van?

Hi-campgne

Credits
Creatie: Mark Muller, Peter Hamelinck
Strategie: Anja Froeling
Regisseur: Richard Raaphorst (Dr. Film)
Muziek: Baas, Knowhow
Postproductie: Condor
Verantwoordelijk bij klant: Yvonne Prins, Ana Henriques, Marijke Riemersma, Bas Vroonland, Francis van den Brink, Shira Winterkamp (Hi)

Voor
Ik vind vooral de pay-off “Welcome to the Hi Society” erg sterk. Daarmee creëer je een communitygevoel. In de commercial komt dat ook duidelijk naar voren: “Blijf je daar? Of ga je mee. Bij ons…”. Verder is het opvallende concept goed doorgetrokken naar de website eindeloosonline.hi.nl.

Tegen
Laura, het typetje dat gebruikt wordt in deze campagne. Ik vind haar eng. Natuurlijk geeft haar gemanipuleerde hoofd wel een eigen draai aan de campagne, maar toch…

Uw mening graag!


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 50 reacties op dit artikel

  • De boodschap wordt voor mij persoonlijk (maar met 40 jaar waarschijnlijk te oud voor de Hi-doelgroep) erg overschaduwd door dat uitvergrote hoofd. Ik vind t een tikkeltje creepy...

    geplaatst op
  • Dat anorexia lichaampje helpt ook niet echt in het beeld van een gezellige community.

    geplaatst op
  • Weet je zeker dat dit geen 'Pas op, loop geen UMTS-tumor op'-campagne is? ;-)

    geplaatst op
  • Mogelijk is dit persoonlijk maar ik heb na deze reclame meer het beeld van een ondervoedt meisje met een bewerkt hoofd. De creatie komt op mij 'eng' over en ik krijg er dan ook een lichte negatieve smaak bij die ik nu met Hi asocieer terwijl ik tot het zien van deze reclame een redelijk neutraal beeld had over deze organisatie.

    geplaatst op
  • PLAYSTATION!!! http://www.director-file.com/cunningham/sony.html

    geplaatst op
  • Precies Ron!
    En daarbij akn het echt niet meer om mensen met "afwijkingen" te gebruiken in campangnes.
    Dingen zoals "Small Bill's" (Tele2 of zo) en deze zijn echt een not done al erg lang in Amerika. Mijn bazen zijn amerikanen en die wisten niet wat ze zagen hier over commecials. In de US zou iedere stichting van dwergen, mensen met down syndroom je er het hoof af "suwen" zeg maar. En gelijk hebben ze.

    geplaatst op
  • Mine (ook van KPN) had ook al van die creeps in hun campagne.
    Terwijl "welcome to the Hi society" zo briljant en tongue in the cheek is.

    geplaatst op
  • @Remko, ik had het zelf niet beter kunnen verwoorden. Dat gevoel had ik nu ook bij het zien van deze reclame.

    geplaatst op
  • @Kjeld Kahn: er zit anders wel een flink verschil tussen mensen beledigen en ludiek met je campagneboodschap omspringen. Om iedereen gelijk maar voor de rechter te slepen vind ik onzin. Je moet wel een beetje zelfspot hebben hoor. Zie het al voor me dat ik aangeklaagd wordt voor het vertellen van een belgenmop. Zou een fraaie boel worden. Nee, het is iets typisch Amerikaans en van mij mag dat ook wel zo blijven.

    Even weer terug naar de Hi campagne; ik vind het maar een rare zet zoals die Laura wordt afgebeeld. Dat misvormde hoofd leid enorm de aandacht weg van de pay-off (sterke trouwens). Hoor mensen het vooral hebben over 'dat enge hoofd' en kan me niet voorstellen dat dát de bedoeling is.

    Snap sowieso niet wat precies de bedoeling van het vervormen is. Wie zou zich nu identificeren met, of aangesproken voelen door deze versie van Laura? Ik had zelf liever het origineel zien spelen in de reclames. Ze komt een beetje als een buitenbeentje op mij over in de huidige vorm.

    geplaatst op
  • @Joery: Ja erg leuk als je een man bent van < 1 meter en iedereen op straat roept Bill tegen je.. ha ha ha wat ludiek. Vroeger was reclame maken voor tabak ook niet fout, maar nu vind ik het ook niet meer kunnen. Ik ben benieuwd wat je daar dan van vindt, overigens had de Sony reclame dezelfde problemen als waar ik het over heb. Ook de reclame met de zwarte duivel en blanke engels in diezelfde campange voor Sony is "gepulled"

    geplaatst op
  • Hi?
    iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiih!!

    geplaatst op
  • Op zich best als je Photoshop loslaat op je acteurs, maar als de mensen niet begrijpen wat de adverteerder wil vertellen met die bewerkingen, wat is dan de toegevoegde waarde ervan behalve dat iedereen er van gruwelt?

    geplaatst op
  • Uiteraard kan ben ik het met de meesten eens dat ze eng is, maar herkenbaar is ze wel!
    Ik zelf ben abonnee bij Hi, en ze hebben tevens een actie opgezet om het mobielinternetten te promoten: Elk weekend van juni gratis internetten en daarnaast maak je kans op prijzen als je Laura weet te vinden. (Uiteraard krijg je hierover wel hints).
    Dan is het best handig als Laura een groot hoofd heeft, dat valt tenminste op op zo'n klein schermpje!

    Maar persoonlijk had ik toch de voorkeur gegeven aan een wat 'gezelliger' typje...

    geplaatst op
  • Ja, dat hoofd dat valt enorm op.
    Goed of slecht, niet belangrijk. Het valt op.

    geplaatst op
  • @Kjeld: reclame maken voor tabak is fout omdat het bekend is dat het gebruik ervan nadelige invloed heeft op je gezondheid. Ik kan in de campagne van Tele2 echter niets ontdekken waarin de ‘small bill’ op een denigrerende manier wordt geportretteerd. Sterker nog, hij is steeds weer de held van het verhaal. Ik kan er dan ook niets anders van maken dan dat het ludiek gebruik van de campagneboodschap is.

    Natuurlijk is het niet leuk als iemand op straat wordt beledigd met de Tele2 campagne in het achterhoofd, maar daar kan Tele2 niets aan doen. Die geven daar geen aanleiding toe met hun reclames. Met het voorbeeld dat jij geeft kun je net zo goed de overheid kwalijk nemen dat ze woorden als tegenwindjongeren (vreselijk woord trouwens) promoten om bepaalde doelgroepen te omschrijven. Zou het ook de schuld van de overheid zijn als men dit woord oppikt en het gebruikt om mee te schelden? Ik denk van niet.

    geplaatst op
  • Ik heb er een zwaar hoofd in.

    geplaatst op
  • Misschien is bewust gekozen voor het waterhoofd zodat de advertentie langer blijft hangen. Ik ben zelf Hi gebruiker, maar wordt kennelijk te oud... reclame sprak me absoluut niet aan vanwege de dame die gebruikt wordt.

    geplaatst op
  • @Joery

    maar daar kan Tele2 niets aan doen

    Dat is het punt nou net, dat kunnen ze wel als ze van tevoren een beter haden nagedacht over de gevolgen en een andere campagne zouden hebben gemaakt.

    tegenwindjongeren (vreselijk woord trouwens) promoten om bepaalde doelgroepen te omschrijven. Zou het ook de schuld van de overheid zijn als men dit woord oppikt en het gebruikt om mee te schelden?

    Ja het woord "kutmarokannen" is hier mede door gemeen goed geworden wat waar ik dus van walg omdat het generalizerend is.

    Maar goed ik denk niet dat jij en ik er uit komen, maar ik denk dat de reclame jongens er voor moeten zorgen dat wij het hier niet over hoeven hebben maar allebij vinden dat het een geweldig product/campagne is. Mee eens ;) ?

    geplaatst op
  • Ik vond het een creatieve en opvallende campagne, alleen jammer van dat meisje met vervormd hoofd. Niet door het vervormde hoofd, maar omdat het genept is van Sony en Sean Cunningham.

    Het mag wel wat orgineler ...

    geplaatst op
  • @Kjeld: ik vind dit soort schermutselingen altijd wel leuk omdat je de zaken dan ook eens uit het perspectief van een ander kunt bekijken. Kun je veel van leren. Althans, ik leer er meestal veel van. Mijn doel was trouwens niet om te bepalen wie er gelijk heeft. Ik denk niet dat je van gelijk kunt spreken in zo'n geval als dit. De waarheid zal ergens in het midden liggen.

    In ieder geval erg verfrissend om jouw invalshoek eens te lezen, maar laten we er inderdaad maar mee ophouden. We gaan volledig off topic anders...

    geplaatst op
  • Tijdje terug heb ik hierover geblogt:
    http://log.mroumen.com/?p=251

    Het "enge" aan Laura is een mooi voorbeeld van een Purple Cow. Proberen op te vallen met iets aparts, iets niet standaards. Sterk punt van de campagne.

    Ik vind het wel jammer dat het op deze manier wordt aangepakt. Het draait tegenwoordig veel meer om het sociale aspect, je laten inspireren door vrienden en bekende om iets te ondernemen. Hier maakt Hi met deze campagne helemaal geen gebruik van, jammer.

    geplaatst op
  • Uhh, zoon van twaalf (=doelgroep?) gebruikte deze zin: 'Wat een Josti!' Nu wil je als puber zo nooit genoemd worden. Zoon van negen loopt net binnen en vraag ik wat hij van de afbeelding vindt: 'Een gehandicapte Josti die botox spuit' was zijn antwoord.
    Het kan natuurlijk ook aan mijn kinderen liggen:-) Indien deze reactie als 'niet kunnend' wordt bestempeld mag je hem verwijderen Marco.

    geplaatst op
  • @Petra: Dat is nu juist wat ik bedoel. Ik denk niet dat het de boodschap van Hi kan zijn om mensen te laten generalizeren op uiterlijk. Ik vindt het erg leerzaam dat je het hebt gepost, hopelijk leert Hi/KPN er ook iets van.

    geplaatst op
  • Het idee erachter is leuk/goed, de uitvoering vind ik kut.

    Een meisje wat zegt dat ze overal als eerst is - de hele tijd is ze als enige in beeld... en dan is ze opeens op een feest waar iedereen ook is. Ze is er niet als eerste, en is niet het middelpunt van het feest.
    Ik ZIE niet dat ze overal als eerste is, dat HOOR je haar alleen maar zeggen (en dat is altijd ondergeschikt aan de beelden).

    Het vergrootte hoofd heeft ze uiteraard omdat ze vergrote hersenen heeft door mobiel internet.... maar dat kun je er alleen uit halen als je aan de campagne hebt meegewerkt.

    Als ze bij FHV toch jatten, laten ze dan volgende keer beter jatten: neem dat bijvoorbeeld de clip van Daft Punk als uitgangspunt - dat meisje wat een Hart meeneemt wat steeds groter wordt als ze die jongen ziet waar ze verliefd op is. Op basis daarvan hadden ze iets kunnen maken wat meer uitlegde wat ze bedoelden.

    Als laatste blijf ik zeggen dat op stations een anorectisch meisje met groot hoofd in bikini op blauw/paars achtergrond (op de posters) met daarop klein geschreven iets over 9292ov op je mobiel, niet echt tot mobiel internet uitnodigt.
    Als je op het perron staat heb je dus niets meer aan 9292OV aangezien je dan ook gewoon naar de borden kan kijken.....

    Als je het dan toch doet, geef me dan sites waar ik me kan vermaken terwijl ik op de trein wacht.

    geplaatst op
  • Beste koningwoning: ik heb ook eens naar de nuttige links van Laura gekeken.

    Laura's Links.

    Playroom sexy babes en online video's ?? En de AEX alle beursinformatie online ?? Ik weet niet wat het profiel (of persona) van Laura is maar dit lijken mij niet de nuttige links van een tiener.

    Algemeen: opvalwaarde van de campagne is hoog maar in de uitvoering zou het beter kunnen. En bij het zien van de poster kreeg ik net als de meesten onder ons een creepie gevoel.

    Hi > By

    geplaatst op
  • Zie ook de Laura commercial

    geplaatst op
  • Hi... gericht op jongeren. En dan zo'n anorexia lichaampje... het is wachten tot een of andere anorexia patientenvereniging zich ermee gaat bemoeien. Ik vind dat kind in die reclame echt supereng. Ze leidt de aandacht helemaal af van de boodschap.

    geplaatst op
  • Ik vind de campagne opvallend neergezet: eerst online teasen door blogs over te nemen en vervolgens de vertaling naar offline.

    Qua creatie vind ik het niet origineel (bijv. Playstation), maar zeker opvallend en vernieuwend in NL.

    Ik verwacht dat dit jongeren zeker aanspreekt, maar of ze hierdoor meer gaan internetten met hun mobieltjes..?

    Erg benieuwd naar de resultaten en de mediabestedingen.

    geplaatst op
  • Persoonlijk vind ik de combi van een 'eng' meisje juist heel sterk. Het trekt aandacht naar de campagne. Mensen nieuwsgierig maken is de opzet geweest neem ik aan. Dat is gelukt. Ik had gehoopt dat ze echt een icoon van Laura hadden gemaakt. Mis Hyves, Myspace en Twitter een beetje in de campgane. Kortom, stoere campagne, maar het kan veel groter worden door meer kanelen in te zetten.

    geplaatst op
  • Ik vind inderdaad dat dit borderline plagiaat is van de Sony PlayStation-campagne van een paar jaar geleden. Het kan de professionals van het reclamebureau niet zijn ontgaan...

    geplaatst op
  • Eerder gelinkte site is (hier althans) offline. Zie de Cunningham-commercial:

    http://www.youtube.com/watch?v=wpBPi4CjDMQ

    geplaatst op
  • Ze hebben wel een herkenbaar persoon neergezet. Laura valt niet weg in de menigte.... maar of dit nou de juiste manier is, ben ik niet helemaal uit.

    Laura is mij inderdaad ook nog te weinig een persoon. Een myspace/Hyves e.d. had kunnen bijdrage tot een persoonlijk gevoel bij Laura. de vraag is alleen: wil je nou echt vriendjes met haar zijn?

    geplaatst op
  • David, is het wellicht een idee om ook het creatief brein achter deze campagne(s) te vragen om hun reactie te geven? Lijkt mij in ieder geval interessant om in dit geval de mening van Mark Muller of Peter Hamelinck te horen.

    geplaatst op
  • Goed idee, Marco!
    Ik zal vanmiddag eens proberen contact op te nemen met ze.

    geplaatst op
  • Ik werd tijdens de reclame zo afgeleid door die conehaed dat ik niet eens wist wie de afzender is. Wat mij betreft is eenvoud de basis en creativiteit de leidraad in een campagne. Als de creativiteit een hoger doel is dan de boodschap duidelijk verwoorden, ben je wat mij betreft altijd verkeerd bezig. Ongeacht of het hoofd eng is of niet.

    geplaatst op
  • Laura
    Laura 1
    Laura 2
    Laura 3
    Laura 4


    Ze is ook leuk op een VW busje ;-)

    geplaatst op
  • Ik deel de mening van Ralph Bom. Voor Nederlandse begrippen is de campagne opvallend en vernieuwend. Steekt verder ook nog goed in elkaar. Denk wel dat het jongeren aanspreekt.
    Over creepy gesproken .. link: http://www.mono-1.com/monoface

    geplaatst op
  • kan er niks aan doen, ik vind haar sexy, op een heel apparte manier aantrekkelijk, zou wel eens een keertje met haar uit willen...

    geplaatst op
  • @koningwoning: dat was roger sanchez ipv daft punk

    geplaatst op
  • Ik heb toevallig e.e.a. bijgedragen aan de campagne vanuit mijn stage, en heb dus ook opgevangen waarom het hoofd zo groot is. Wat ik eruit begreep was dit omdat ze zoveel informatie de hele dag tot zich neemt dat haar hoofd groter wordt. Het is natuurlijk ook in het verlengde van die Dikke Duimen waarin al een uiterlijke afwijking aan de orde kwam.
    Verder moet ik ook zeggen dat ik de uitvoering van deze campagne slecht vind vanaf dag 1. Het knappe meisje van de castingfoto's wat is verbouwd tot 12 jarige alien staat ook mij niet aan.
    Verder is ook de integratie van middelen in deze crossmediale campagne niet sterk in mijn ogen. En dan spreken we nog niet over timing...

    geplaatst op
  • Als ik 's-avonds lui in de gids zit te bladeren en er huppelt iets in bikini over het beeldschem dan trekt het mijn aandacht wel (sex sells), maar zodra ik mijn blik verleg van de Veronica gids naar het beeldscherm overkomt me eerder een onbehagelijk gevoel dan een prettige associatie met het merk Hi. Wat mij betreft een goed voorbeeld van des-reclame. Het werkt meer aversie op dan een positief gevoel

    geplaatst op
  • ...vanuit mijn stage,.... Verder moet ik ook zeggen dat ik de uitvoering van deze campagne slecht vind vanaf dag 1. Het knappe meisje van de castingfoto's wat is verbouwd tot 12 jarige alien staat ook mij niet aan.
    Verder is ook de integratie van middelen in deze crossmediale campagne niet sterk in mijn ogen. En dan spreken we nog niet over timing...

    Zo, Eelco de stagere in de bocht.!! Dat is lekker zeg van die uitlatingen over een stage bedrijf waar je werkt, van mij zou je mogen vertrekken als je bij mij in dienst was.

    geplaatst op
  • Ik heb niet bij het reclamebureau stage gelopen, dus in zoverre mag ik best commentaar geven op de thematische kant van de campagne..

    geplaatst op
  • @ Eelco van de Wiel: Hopelijk lezen je toekomstig werkgevers dit voordat ze je in dienst nemen. Een subcontractor die openlijk uitlatingen doet over de strategie van de contractor, dat is niet zo netjes zeker niet als het een stagere betreft.

    Maar we dwalen af. Is er nog een officiele reactie van een mee werkend bedrijf?

    geplaatst op
  • Mijn mail heeft geen antwoord opgeleverd in ieder geval...

    geplaatst op
  • @Kjeld

    Leer jij nou eerst maar eens hoe je 'stagiair' schrijft, voordat je andere mensen de les leest.

    geplaatst op
  • @Boomcha: Posten onder je eigen naam is een start. En daarbij ben ik een vroegere medewerker van het bedrijf waar Eelco toen stage liep. Zijn PM'ers van toen zijn vrieden van mij, vandaar dat ik hem even de les lees.

    geplaatst op
  • Vind het wel een pakkende reclame, iedereen kent ook de reclame en weet ook van oohja die is van Hi.
    Idd het waterhoofd effect is wat creepy; ik vind 'Laura' er in het echt toch stukken beter uitzien! :)

    geplaatst op
  • Mijn dochter (ze is 6) stond laatst met haar vriendinnetje voor een reuze Laura Billboard en ze vroegen zich af of Laura ziek was, ze hadden medelijden met haar.

    Laura vroeg dus wel om aandacht ;-).

    Behalve aan ET doet ze me ook denken aan de fotomanipulaties van Inez van Lamsweerde en filmkarakters van David Lynch, met het verschil dat dit meisje geen enkele context krijgt binnen de campagne. Niets ondersteunt enigszins het mysterie wat ze hebben willen oproepen met Laura.

    Ik snap er dan ook helemaal niets van.

    geplaatst op
  • O.K.wat er van Laura gezegd is omtrent de manipulaties e.d.
    getuigd van het feit dat "de mens" er zich intuitief van bewust is
    hoe de mens er over pakweg over 1000 jaar zal uitzien.
    Dit noemt men evolueren.En als er iets evolueert zijn het de hersenen wel.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.