Conversietip van Randstad

Conversietip van Randstad

Het verhogen van de conversie begint vaak met de behoefte om écht in de huid van de klant te kruipen. De behoefte om bezoekers verder te helpen. Randstad heeft een wel erg mooi voorbeeld om bezoekers die vroegtijdig afhaken in het registratieproces alsnog verder te helpen.



Beste Martin,

Bedankt voor je bezoek aan http://www.randstad.nl/search-selection. We hebben geconstateerd dat je gestart bent met een online sollicitatie.

De sollicitatie is op dit moment niet volledig afgerond. Misschien is er wat mis gegaan of was je van plan op een later moment de sollicitatie alsnog compleet te maken. Je mobiele telefoonnummer is niet correct, bovendien heb ik je geprobeerd te benaderen op het vaste nummer, maar ik krijg de Rabobank. Tevens heb ik je cv niet ontvangen en motivatie.

Op dit moment kunnen we je sollicitatie - vanwege het ontbreken van gegevens - niet in behandeling nemen. We zullen je huidige dossier daarom verwijderen uit onze database. Je kunt daarna alsnog opnieuw solliciteren.

Als er een andere reden is dat je de sollicitatie hebt afgebroken (bijvoorbeeld een technische storing), dan horen we dat ook graag, zodat we ons systeem kunnen verbeteren. In dat geval kun je telefonisch contact opnemen met ons kantoor in Utrecht: (030) 232 60 70.
Met vriendelijke groet,

Tjeerd van Raalte
consultant
Randstad Search & Selection
Maliebaan 1, 3581 CA Utrecht
T 030 232 60 70, M 06 54 70 73 35
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
http://www.randstad.nl/search-selection



Weet iemand nog meer sprekende voorbeelden van websites of e-mails die afhakers alsnog weten om te zetten naar klanten?


Delen



Er zijn 18 reacties op dit artikel

  • "...of was je van plan op een later moment de sollicitatie alsnog compleet te maken"

    "We zullen je huidige dossier daarom verwijderen uit onze database."

    Dat was dus duidelijk geen goed plan. Een prima manier om achter de wensen van bezoeks te komen of (technische) problemen in de site op te sporen.

    De uitvoering (tekst) vind ik echt schokkend in stijl en boodschap en zou mij niet motiveren om het nog eens te proberen.

    geplaatst op
  • Beste Tobi, zo zie je maar weer dat smaken verschillen. Ik vond/vind dit een goed voorbeeld van het blijven communiceren met je bezoeker ook al haakt deze vroegtijd af.

    En in dit geval is het geen standaard mail en krijg ik als klant persoonlijk het gevoel dat men serieus te werk gaat. Prima.

    Let ook even op dat dit een testmail was waarbij ik geen correcte gegevens heb ingevuld (anders had ik deze mail ook nooit ontvangen). Als ik het juiste mobiele nummer had opgegeven hadden ze mij zeker telefonisch benaderd (zie e-mail) en gevraagd waarom ik de sollicitatie niet had afgemaakt.

    Dus nogmaals een goed voorbeeld hoe je als bedrijf om kan gaan met "waardevolle" klanten die je website vroegtijdig verlaten.

    geplaatst op
  • Ik ben 't met Tobi eens: dit e-mailtje is echt schokkend slecht. Je kunt 't samenvatten als "Hé, eikel. Je hebt een paar stomme fouten gemaakt. En ik, Tjeerd van Raalte, heb je daarom uit de database gedonderd."

    Als je wilt bereiken wat de bedoeling is, stuur dan een geautomatiseerd e-mailtje (geen Big Brother gevoel), met alleen maar tips (geen schuldgevoel).

    En zet een grote 'HELP'-knop in je formulier.

    geplaatst op
  • Beste voorbeeld is volgens mij nog altijd Amazon. Op basis van zoekopdrachten krijg ik een paar dagen later een aanbieding. Als ik bijvoorbeeld in de week voor vaderdag naar een horloge zoek maar niks koop dan krijg ik een vaderdagaanbieding met horloges in de aanbieding.

    Over het algemeen is het een opsomming van de producten in een bepaalde categorie met een algemene tekst (tot wel 60% korting op horloges).

    Zoek je op een bepaalde serie (bijvoorbeeld seizoen 1 van Seinfeld) maar koop ik niks dan krijg ik zowel een mailtje als de prijs zakt, algemene e-mails wanneer tv-series in de aanbieding zijn en een mailtje wanneer seizoen 2 uit is.

    Eigenlijk is het handigste om je aan te melden, wat te zoeken en daarna te kijken hoe ze je proberen als klant binnen te halen.


    Bol.com doet hetzelfde volgens mij, alleen is de uitwerking minder goed.

    geplaatst op
  • Martin, dat het een goed voorbeeld is om (potentieel verloren) bezoekers te benaderen ben ik helemaal met je eens. Mijn reactie op de tekst was de eerste reactie die ik zou hebben als ik zo'n bericht zou ontvangen en ik krijg er een 'hé slimpie je doet het niet goed' gevoel van. Nu ben ik nogal kritisch in wat ik lees dus misschien hebben anderen een mildere reactie. Gelukkig was het een testmail. (En gelukkig wist ik dat niet.)

    geplaatst op
  • Wij hebben een OsCommerce webshop en daarin een contributie geïnstalleerd, die perfect aangeeft wie in het bestelproces zat en dit niet heeft afgemaakt + de producten. Die personen ontvangen dan een keurige mail (nog niet gestandaardiseerd en we zoeken nog naar een mooie stijl) waarin ze worden aangespoord om de bestelling alsnog af te ronden.

    geplaatst op
  • Ben hier geen fan van.

    Als ik ergens de beslissing heb genomen om mij ergens _niet_ aan te melden of ergens iets _niet_ te kopen, dan wens ik daar niet al dan niet herhaaldelijk mee lastiggevallen worden. Ik ervaar dergelijke acties als puur spam.

    Maar dit is iets heel persoonlijks vermoed ik.

    geplaatst op
  • @ Tobi de post was inderdaad bedoeld als voorbeeld om potentiele verloren bezoekers terug te halen. Ik weet zeker dat als Randstad meeleest ze de voorbeelden ter harte neemt.
    A Alex: Amazon wordt inderdaad een big brother, maar met de goede intenties.
    @ Baronn: heb je ook een voorbeeld van de mail die jullie nu sturen.

    geplaatst op
  • Hoewel ik het initiatief om afhakende mensen te benaderen steun, vind ik het mailtje inderdaad wel schokkend en zou ik nooit meer iets te maken willen hebben met zo'n bedrijf. Aan de andere kant kan ik de toonzetting wel begrijpen als je op beide telefoonnummers geen contact hebt gekregen, je weet namelijk bijna zeker dat het geen serieuze sollicitatie was. Toch zou ik het positief en netjes hebben aangepakt. Iets in de trend van:

    goh, was er een technische storing, was je nog van plan het af te maken, kan ik iets anders voor je doen, etc. En ergens onderaan iets van: we houden je gegevens nog een week in database, dan verwijderen we ze of zoiets.

    Zelf deden we zoiets ook bij mijn oud werkgever: De Breed & Partners Beloningsonderzoek. Als iemand daar het onderzoek niet afmaakte (en dat deed toen ik er begon 50%) mailde we na dat men nog in kom loggen en het kon afmaken. Dat gebeurde enkele dagen later automatisch. We haalde daar overigens de data nooit uit de database, tenzij men dat vroeg. Het record ging gewoon op 'incompleet' en soms vroegen we een tijd later nog een keer of men interesse had in deelname. Grap was dat we soms incomplete records wel konden benaderen voor andere additionele onderzoeken (b.v. over lease auto gebruik, als ze dat wel hadden ingevuld, maar b.v. enkele pagina's verder bij pensioenen waren afgehaakt). En daar deed die groep dan soms wel gewoon aan mee.

    geplaatst op
  • @ Martin; Ik ben benieuwd naar jullie input! Het kan zeker worden verbeterd.


    Beste Naam,


    Bedankt voor het bezoeken van http://www.pokerspecialist.net . Ik zie dat je bezig bent geweest met het afronden van de bestelling van de pokerset 1000, de automatische kaartschudmachine en de kaartenslof. We verwachten deze producten over ongeveer anderhalve week weer op voorraad.

    We bieden drie soorten betaalmogelijkheden:
    1) contant bij ophalen (hierdoor bespaar je op verzendkosten - we zitten zelf in Venlo).
    2) overboeking per internet bankieren (naar rekeningnummer xxxxxxxxx)
    3) via Paypal (als je daar een account voor hebt)

    Ik kan je nog een aardigheidje aanbieden als je de bovenstaande bestelling afrondt én nog even geduld hebt tot we de produkten weer op voorraad hebben; ik wil je graag een pak Modiano pokerkaarten (100% plastic) naar keuze aanbieden ter waarde van 4,99 euro.

    Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben, dan hoor ik deze graag van je.

    Met vriendelijke groet,

    Naam

    geplaatst op
  • Kwam er ook 1 tegen...

    Geachte heer/ Mevrouw,



    U heeft zojuist getracht een download proberen te maken uit de Telecommerce Nieuwsbrief.

    Onverhoopt zat hier een onjuiste link in de tekst.

    Onderstaand treft u nogmaals de tekst aan, ditmaal met de juiste url.



    Onze excuses voor het ongemak, wij hopen u hiermee van dienst te zijn.


    Negen manieren om uw servicebelofte te realiseren
    Recent onderzoek bewijst dat klanten overstappen naar de concurrent als ze slechte service krijgen. Slechte service beschadigt een merk onherroepelijk, terwijl het merk vaak de enige onderscheidende factor is. Hoe maakt u uw service belofte waar? Hoe doet u dit kosteneffectief? Download http://www.egain.com/landinguk/best_practice_sla.asp?id=tele300&source=TelecommerceNL

    de gratis eGain whitepaper met negen bewezen manieren die toonaangevende ondernemingen inzetten voor consistente en kosteneffectieve service.




    Met vriendelijke groet,



    Peter van Balsfoort

    Commercieel manager

    BBP

    Pelmolenlaan 1-m | 3447 GW | Woerden
    T: 0348 - 485085 | F: 0348 - 410731

    M: 06 - 2222 0704 |E: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)



    http://www.bbp.net

    http://www.telecommerce.nl

    http://www.twinklemagazine.nl

    http://www.tcd.nl

    geplaatst op
  • Conversie gaat volgens mij voornamelijk over de behoefte geld te verdienen Martin. Er zijn maar weinig mensen en bedrijven die echt willen helpen of bekijk ik het te negatief?

    Daarnaast is er in deze gevallen, zoals Thomas terecht aangeeft, wettelijk gezien sprake van spam: er is immers nog geen relatie want als je nog geen aankoop hebt gedaan of aanvraag hebt voltooid ben je nog geen klant.

    geplaatst op
  • @ Beste Kasper. Achter de echte succesvolle sites zitten overwegend ook mensen die met passie en plezier hun werk doen en echt hun klanten willen helpen. Laten we het van de positieve kant benaderen. En geld verdienen hoort daar gewoon bij. En heb jij ook voorbeelden van de regelgeving dat je klanten niet mag benaderen als ze op je website zijn geweest? In de praktijk ervaar ik overweged dat de meeste klanten (99%) hier geen problemen mee hebben. Of de moeite niet nemen om dit te laten merken kan natuurlijk ook. En mee eens dat je klanten niet te agressief moet benaderen want dan gaat het tegen je werken.

    geplaatst op
  • Het gaat er niet om of er veel of weinig mensen klagen (en ook niet wat mijn persoonlijke mening is), het gaat om de wet- en regelgeving.

    Betreffende e-mailmarketing geeft de Telecomwet aan dat je alleen consumenten mag benaderen waar je een relatie mee hebt als klant. Dat houdt dus in dat je ze officieel pas mag benaderen na een aankoop of aanvraag.

    Op grond van de Telecommunicatiewet is het versturen van ongevraagde elektronische boodschappen in of vanuit Nederland niet toegestaan, tenzij u daar zelf als ontvanger toestemming voor hebt gegeven. Het gaat hierbij om ongevraagde berichten via bijvoorbeeld e-mail of mobiele telefoon (SMS of MMS). Het verbod richt zich op de materiële verzender.

    Een bedrijf dat uw e-mailadres van u heeft gekregen bij de verkoop van een product of een dienst, mag berichten naar uw e-mailadres verzenden, zelfs indien u daar destijds (tijdens de verkoop) niet expliciet toestemming voor hebt gegeven. De wet stelt overigens wel voorwaarden. Ten eerste: de berichten die u ontvangt, moeten betrekking hebben op gelijksoortige producten of diensten. Ten tweede: bij de verkrijging van uw e-mailadres moet u in staat worden gesteld om op een eenvoudige wijze bezwaar (opt-out) te maken tegen het gebruik ervan. Dat geldt bovendien voor ieder bericht dat u na de verkoop van de desbetreffende verzender ontvangt


    bron: spamklacht.nl

    Wellicht zit er een maas in de wet door te bediscussiëren wat 'tijdens de verkoop' precies inhoudt.

    geplaatst op
  • Heeft iemand Tjeerd al gebeld om te vragen over de achterliggende gedachten van deze manier van communiceren?

    geplaatst op
  • *sluit zich aan bij wat de meesten hierboven zeggen*

    Met het opvolgen van onvoltooide registraties op zichzelf is niet zoveel mis, maar de toon zou wel wat voorzichtiger kunnen. Dit hoeft zeker niet ten koste te gaan van de klantgerichtheid.
    Ik dacht zelf meer aan iets in de trant van "We hebben vastgesteld dat je je registratie niet hebt voltooid. Graag zouden we van je horen wat hier de reden van was. Als ik op enigerlei wijze iets voor je kan betekenen, laat het dan weten".

    Het is niet nodig om de mogelijkheid van technische storingen te noemen. Ga naar buiten toe niet twijfelen aan de werking van je eigen techniek.
    Hoewel het sterk is om een mailtje zo veel mogelijk te personaliseren, lijkt het me niet slim om een opsomming te geven van onvolkomendheden bij het invullen van formulieren en de andere manieren waarop contact is opgenomen. Dat kan inderdaad intimiderend overkomen.
    Ik zou sowieso de voorkeur geven aan het direct toepassen van e-mail. Dat is het meest vrijblijvend. Het mogelijke verlies aan respons is in mijn ogen minder belangrijk dan de indruk die men krijgt. Een deel van deze groep zal geen behoefte hebben aan het geven van een reactie en met telefoon moet je altijd maar afvragen of je de juiste persoon te spreken krijgt en of het gelegen komt, vooral bij particulieren. Daarbij vind ik het logischer dat n.a.v. een actie op een website via e-mail contact wordt opgenomen dan via een ander communicatiemedium. Naar de telefoon grijpen kan dan altijd nog als je er samen via de mail niet uitkomt.

    geplaatst op
  • @Sint: twijfelen aan de techniek is juist een sterk punt in mijn optiek. Je geeft iemand namelijk een uitweg, ook al weet je dat het niet zo is. Alleen technici hebben hier moeite mee, maar techniek die faalt kan ook b.v. je internet verbinding zelf zijn die even een paar seconden eruit lag.

    Ik ben het wel geheel met je eens dat ik altijd meteen zou mailen en niet eerst zou bellen in dit soort gevallen, omdat het laagdrempeliger is en je juist mensen niet meteen voor het blok zet. Echter weet ik dat recruiters daar anders over denken. Die zien namelijk dat je 'meer respons' krijgt (omdat het direct meetbaar is) als je belt. Ze tellen namelijk de mensen die ze niet kunnen bellen niet mee :) En de markt is momenteel zo desperaat dat men meteen gaat bellen want: we hebben mogelijk beet, dus vasthouden! Niet de juiste reactie, maar goed, recruitment en nieuwe media gaan nog lang niet hand in hand (gelukkig, want anders had ik geen werk meer :)

    geplaatst op
  • @Bas: In mijn opzetje laat ik bewust de reden van het afbreken van de registratie open, door deze universele omschrijving te gebruiken zal de ontvanger het uitleggen op een manier die direct op hem van toepassing is. Je vraagt wat de reden is dat de registratie niet is voltooid en stelt je dienstbaar op. Zowel iemand die door een technisch probleem (dat inderdaad ook bij hem/haarzelf kan liggen) als iemand die er bewust voor kiest om te stoppen zal zich hier in kunnen herkennen.

    De telefoonterreur is juist de reden dat ik zou willen zeggen "niet doen". Ook al zul je er in cijfers een hogere respons mee behalen, customer experience lijkt me ook belangrijk. Maar daarom ben ik waarschijnlijk niet actief in recruitment :-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.